Niin ja venakopassa lukee 16 valve. Eipä niistä voi erehtyä sitten ku pääsee näkemään
Uusi OG 900 omistaja kyselee
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Niin ja venakopassa lukee 16 valve. Eipä niistä voi erehtyä sitten ku pääsee näkemään
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
On 8v versio! Tulpat näkyvissä ja ei ole 16 valve -tekstiä. Eli Trafilla väärät tiedot ties mistä syystä.
Ostin uudet tulpat, öljyt ja suodattimet. Täytyy nuo vaihtaa kun ei mitään tietoa huoltohistoriasta.
Ostin uudet tulpat, öljyt ja suodattimet. Täytyy nuo vaihtaa kun ei mitään tietoa huoltohistoriasta.
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Siinä tapauksessa on K-jet.
9-3, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Ja onko vielä se hankalampi K-jet jossa on katalysaattori...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Katista ei tietoa, pitänee kurkkia auton alle. Vai onko katin yhteydessä aina CHECK ENGINE -valo, kuten joillain muilla automerkeillä? Epäilys on, että olisi versio ilman kattia.
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Kyllähän tuolla lambdatunnistin näkyy olevan. Millaisia harmeja on odotettavissa?
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Tulpat näkyy 16-naulasessa jopa paremmin jos ei ole peitepeltiä paikallaan, mutta tosiaan venakoppa ulottuu silloin niiden ympärille molemmin puolin. Kasitapissa tulpat on muistaakseni pakosarjan alla vähän piilossa (saa korjata jos muistan väärin) ja venakoppa on kapea, yksittäinen koppa. B202:n venakopassa lukee tehtaalta 16 Valve, mutta kuviointeja ja tekstejä on niistä joskus höylätty tunigo-mielessä poiskin (mullakin taitaa olla vielä jossain yksi tuollainen kiillotettu/höylätty venakoppa).
Kasitapissa myös ruiskusuuttimille tulee kovamuoviset putket imusarjan päällä, niistä on kanssa helppo tunnistaa. B202:ssa suuttimien toisessa päässä on yhtenäinen bensatukki moottorin suuntaisesti.
Kasitapissa myös ruiskusuuttimille tulee kovamuoviset putket imusarjan päällä, niistä on kanssa helppo tunnistaa. B202:ssa suuttimien toisessa päässä on yhtenäinen bensatukki moottorin suuntaisesti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
K-Jetin kans kyllä pärjää, mutta tuo -90 on yksi ja ainoa vuosimalli missä on vielä lambdaohjaus. Saattaahan se toimia hyvinkin, mutta jos ei, konttorilla voi päästöjen osalta tulla sanomista.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Kiitos tarjouksesta! Vähän turhan kaukana. Laitoin tuonne markkina-alueelle viestiä, jos joltain löytyisi valmiiksi purettuja ja voisi lähettää tai sijaitsee muuten tällä seudulla. Mutta mietitään vielä Espoossa ajoa, jos ei muualta löydy.vilhosyvis kirjoitti: ↑Ke Maalis 18, 2020 22:10Multa löytys. Saat kyllä itse tulla purkamaan autosta, joka sijaitsee Espoossa. Auto menossa seuraavaan osoitteeseen, pian ja jos kiinnostaa ja pystyt tulla niin pitäisi kans kysyä tämän auton ostajalta mitä on mieltä
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Noin joo, onhan tuossa semmoinen peltikäppyrä tulppien lämpösuojana, mutta asiasta varmistuttu, eli on 100% 8v. Se on mysteeri, miksi Trafilla väärät tiedot. Saisinkohan autoveroa pienemmäksi, jos ilmoittaisi virheestä? Vai onko näissä nyt sitten teholla merkitystä veron määrän suhteen...
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 681
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Puran tuosta minun purku-satkustani alkuperäisten suunnitelmien vastaisesti kojelaudan pois kokonaan (eli myös mittariston), joten jos et siihen mennessä ole löytänyt mittaristoa, niin voidaan alkaa hieromaan kauppoja. Lähipäivinä koitan alkaa purkamaan tota kojelautaa, jos säät sallii. Autossahan ei ole ovia tai penkkejä enää jäljelläTLinden kirjoitti: ↑To Maalis 19, 2020 16:58Kiitos tarjouksesta! Vähän turhan kaukana. Laitoin tuonne markkina-alueelle viestiä, jos joltain löytyisi valmiiksi purettuja ja voisi lähettää tai sijaitsee muuten tällä seudulla. Mutta mietitään vielä Espoossa ajoa, jos ei muualta löydy.vilhosyvis kirjoitti: ↑Ke Maalis 18, 2020 22:10Multa löytys. Saat kyllä itse tulla purkamaan autosta, joka sijaitsee Espoossa. Auto menossa seuraavaan osoitteeseen, pian ja jos kiinnostaa ja pystyt tulla niin pitäisi kans kysyä tämän auton ostajalta mitä on mieltä
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Joo, lämpösuojakäppyrä on kasitappisen varuste, on tulppien ja pakosarjan välissä. 16-tappisessa on siis lähinnä koristeena sellainen peitepelti.
Taitaa 30-vuotiaan satkun autoverovalitusaika olla mennyt jo umpeen eikä kokonaismassassa lie juuri eroa, niin ei näy ajoneuvoverossakaan. Eli mitään veroteknistä etua ei ole tulossa, tietojen oikeellisuus olisi muuten tietty kiva asia.
Ai niin, luulen, että VIN-dekooderit sekoaa siihen, etteivät tunne komboa 1990 ja 8v.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Vähän tuolla on nyt ajeltu ja tutkittu. Käyttöohjekirjan taakse oli joku kirjoittanut vaihtaneensa öljyt 30000 km sitten. Katselin, että koneessa nyt oleva öljy on vielä sen verran kirkasta, että on kyllä vaihdettu tuon jälkeenkin.
Ilmeisesti vetonivel jommallakummalla puolella ääntää, kun sopivan tiukan käännöksen tekee. Kuopissa jokin kolisee, vakaajatanko tai iskunvaimentimien yläpäät? Moottori on takaa todella öljyinen. Mietin olisiko ohjaustehostimen pumppukin vuotanut öljyä, mutta moottorista tuo kaikki taitaa olla peräisin, ehkä venttiilikopantiiviste on vuotanut ainakin joskus vähän reilummin. Tyhjäkäyntikierrokset ovat vähän korkealla ja jarruneste minimin alapuolella, mikä sytyttää välillä varoitusvalon. Ehkä jo levyt ja palat kuluneet niin paljon, että neste laskenut säiliössä. Täytyy lisätä ja seurailla. Pakkilukko ei myöskään toimi, avaimen saa virtalukosta pois missä asennossa vain. Kaikki mittariston taustavalot ovat pimeinä. Keskuslukituskin tässä näemmä on, vaikka aluksi luulin muuta, alkoi nyt yhtäkkiä ihan itsekseen toimia, vaikka aluksi piti ovet lukita yksitellen.
Kun tässä ehtii, pitää ajaa tuo nosturilla tutkittavaksi ja katsoa päästöt testerillä. Näkee samalla, onko rahkeita läpäistä tuleva katsastus päästöjen puolesta. Tyhjäkäynnin kierroksia on vähän kyllä pudotettava.
Onpa siis tämän kanssa hieman tekemistä. Lisäksi toisen takavalon lasi tai siis muovi rikki. Olen jo sopimassa kauppoja ehjästä. Samoin kun vaihdan mittariston kirroslukumittarilliseen, niin samallahan sitä vaihtaa taustavalon polttimot. Täytyy varmaan moottori pesettää ja katsoa, alkaako öljyvuotoa näkyä sen jälkeen. Nyt on niin öljyinen, ettei tuosta ota selvää, mistä vuotaa vai onko vuoto jo korjattu ja jätetty vain moottori pesemättä.
Ilmeisesti vetonivel jommallakummalla puolella ääntää, kun sopivan tiukan käännöksen tekee. Kuopissa jokin kolisee, vakaajatanko tai iskunvaimentimien yläpäät? Moottori on takaa todella öljyinen. Mietin olisiko ohjaustehostimen pumppukin vuotanut öljyä, mutta moottorista tuo kaikki taitaa olla peräisin, ehkä venttiilikopantiiviste on vuotanut ainakin joskus vähän reilummin. Tyhjäkäyntikierrokset ovat vähän korkealla ja jarruneste minimin alapuolella, mikä sytyttää välillä varoitusvalon. Ehkä jo levyt ja palat kuluneet niin paljon, että neste laskenut säiliössä. Täytyy lisätä ja seurailla. Pakkilukko ei myöskään toimi, avaimen saa virtalukosta pois missä asennossa vain. Kaikki mittariston taustavalot ovat pimeinä. Keskuslukituskin tässä näemmä on, vaikka aluksi luulin muuta, alkoi nyt yhtäkkiä ihan itsekseen toimia, vaikka aluksi piti ovet lukita yksitellen.
Kun tässä ehtii, pitää ajaa tuo nosturilla tutkittavaksi ja katsoa päästöt testerillä. Näkee samalla, onko rahkeita läpäistä tuleva katsastus päästöjen puolesta. Tyhjäkäynnin kierroksia on vähän kyllä pudotettava.
Onpa siis tämän kanssa hieman tekemistä. Lisäksi toisen takavalon lasi tai siis muovi rikki. Olen jo sopimassa kauppoja ehjästä. Samoin kun vaihdan mittariston kirroslukumittarilliseen, niin samallahan sitä vaihtaa taustavalon polttimot. Täytyy varmaan moottori pesettää ja katsoa, alkaako öljyvuotoa näkyä sen jälkeen. Nyt on niin öljyinen, ettei tuosta ota selvää, mistä vuotaa vai onko vuoto jo korjattu ja jätetty vain moottori pesemättä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2059
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Vuoto todennäköisesti öljypumpun kannen o-renkaasta johtuva.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
K-jet ja katalysaattori voi olla hankala saada päästömittauksesta läpi. Sullakin tuntuu tyhjäkäynti olevan koholla
ja toivottavasti se ei ala teettämään ongelmia...
Oma mielipiteeni on että Saab olisi voinut tämän yhdistelmän jättää aikoinaan tekemättä.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988