Venttilien välykset
Venttilien välykset
Onko kukaan mittaillut ysivitosesta venttiilien välyksiä kotikonstein?
Koneisto naputtaa pakopuolelta kansiremontin jälkeen. Kaikki osat kyllä kasattiin samoille paikoille, mutta taitaa olla ainoa vaihtoehto ottaa nokka-akseli vielä pois ja tarkistaa välykset ja kuppien öljykanavat
Koneisto naputtaa pakopuolelta kansiremontin jälkeen. Kaikki osat kyllä kasattiin samoille paikoille, mutta taitaa olla ainoa vaihtoehto ottaa nokka-akseli vielä pois ja tarkistaa välykset ja kuppien öljykanavat
Re: Venttilien välykset
Tai sitten öljynpaineet tarkistukseen? Sihti tukossa, laakerit (kampura ja/tai tasapainoakselit) loppu, tms. aiheuttaa liian alhaisen öljynpaineen...
Nii ja sit - siellähän on ne mustat pultit jossa on öljykanava - onhan se oikeilla paikoillaan?
WISsissä näyttää olevan ohjeet välysten tarkastamiseen...
Jaa noi kaksi ekaa onkin jo näköjään käsitelty toisessa ketjussa...
Nii ja sit - siellähän on ne mustat pultit jossa on öljykanava - onhan se oikeilla paikoillaan?
WISsissä näyttää olevan ohjeet välysten tarkastamiseen...
Jaa noi kaksi ekaa onkin jo näköjään käsitelty toisessa ketjussa...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Venttilien välykset
Uskoisin että öljynpaine on ok, kun vaikuttaa että vain yksi tai pari pakovenaa naputtaa. Muut on ihan hiljaa nyt kun saatiin öljy kiertämään. Laakerivikaan en usko, kun otettiin öljypohja pois, kaikki näytti olevan päällisnpuolin kunnossa eikä yhtään metallia öljypohjassa.SuoTimo kirjoitti: ↑Su Huhti 05, 2020 13:25Tai sitten öljynpaineet tarkistukseen? Sihti tukossa, laakerit (kampura ja/tai tasapainoakselit) loppu, tms. aiheuttaa liian alhaisen öljynpaineen...
Nii ja sit - siellähän on ne mustat pultit jossa on öljykanava - onhan se oikeilla paikoillaan?
WISsissä näyttää olevan ohjeet välysten tarkastamiseen...
Jaa noi kaksi ekaa onkin jo näköjään käsitelty toisessa ketjussa...
Sitäpaitsi ennen remonttia ei ollut ongelmaa.
Kannen kunnostukseeen päädyttiin siis sen takia, että epäiltiin öljyvuodon syyksi kannantiivistettä. Oikaisua varten kansi piti purkaa.
Loppujen lopuksi öljyvuodon syyksi paljastui irronnut öljykanavan tulppa imusarjan vieressä.
Re: Venttilien välykset
Huomaamme, että nyt kun saman auton samasta remontista on jo kolme viestiketjua, asioita joutuu turhaan toistamaan.
viewtopic.php?f=14&t=193202
viewtopic.php?f=14&t=193015
Venttiilinvälykset säätyvät automaattisesti, kunhan paininkupeista ilma ehtii poistua. Jos kuppien säätöelimen venttiili vuotaa tai on jumissa, voi mennä pidempään. Jos ei erityisemmin naputtanut ennen kansiremonttia, miksi olisi karstaantunut jumiin juuri parin viikon remontin aikana?
viewtopic.php?f=14&t=193202
viewtopic.php?f=14&t=193015
Venttiilinvälykset säätyvät automaattisesti, kunhan paininkupeista ilma ehtii poistua. Jos kuppien säätöelimen venttiili vuotaa tai on jumissa, voi mennä pidempään. Jos ei erityisemmin naputtanut ennen kansiremonttia, miksi olisi karstaantunut jumiin juuri parin viikon remontin aikana?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Venttilien välykset
Tein uudet viestiketjut kun oli vähän niinkuin eri asia ja ajattelin, että jatkossa on muille hyötyä kun otsikosta näkee mitä asia koskee.jus kirjoitti: ↑Su Huhti 05, 2020 14:14Huomaamme, että nyt kun saman auton samasta remontista on jo kolme viestiketjua, asioita joutuu turhaan toistamaan.
viewtopic.php?f=14&t=193202
viewtopic.php?f=14&t=193015
Venttiilinvälykset säätyvät automaattisesti, kunhan paininkupeista ilma ehtii poistua. Jos kuppien säätöelimen venttiili vuotaa tai on jumissa, voi mennä pidempään. Jos ei erityisemmin naputtanut ennen kansiremonttia, miksi olisi karstaantunut jumiin juuri parin viikon remontin aikana?
Kone kävi jo puhdistusaineen kanssa 20 min, eikä nakutus loppunut.
Samaa tässä on ihmetelty, miten joku voisi tukkeutua juuri nyt, mutta jos remontti sai jotakin moskaa liikkeelle?
Ja mit muuta olis tehtävissä?
Autolla on siis ajettu n. 350 tkm
Re: Venttilien välykset
Tästä aluksi pari linkkiä:
Kun kerran kysyit sitä välysten tarkistusta - WIS ohje ei anna ohjetta siihen vanhan kansan rakotulkilla tehtävään välyksen tarkastamiseen vaan tämän https://saabwisonline.com/c9/9-5/2006/2 ... learances/. Tuolla kait tarkastetaan että seetit ei ole kuluneet ja/tai että venttiilit on oikeat tms. jne.
Lisää miksi painimet voi naputtaa: https://saabwisonline.com/c9/9-5/2006/2 ... c-tappets/. Tuosta voisi huomioida tuon kohdan 8 jos painimien naputus ei ala hellittää. Tai sitten purkaa ja puhdistaa kaikki.
Ja kuten tuossa toisessa ketjussa jo neuvottiin - sitä voisi varovasti ajaa tai käyttää kierroksilla - huomaa noista ohjeista että 3000 kpm ei pitäisi ylittää.
Kun kerran kysyit sitä välysten tarkistusta - WIS ohje ei anna ohjetta siihen vanhan kansan rakotulkilla tehtävään välyksen tarkastamiseen vaan tämän https://saabwisonline.com/c9/9-5/2006/2 ... learances/. Tuolla kait tarkastetaan että seetit ei ole kuluneet ja/tai että venttiilit on oikeat tms. jne.
Lisää miksi painimet voi naputtaa: https://saabwisonline.com/c9/9-5/2006/2 ... c-tappets/. Tuosta voisi huomioida tuon kohdan 8 jos painimien naputus ei ala hellittää. Tai sitten purkaa ja puhdistaa kaikki.
Ja kuten tuossa toisessa ketjussa jo neuvottiin - sitä voisi varovasti ajaa tai käyttää kierroksilla - huomaa noista ohjeista että 3000 kpm ei pitäisi ylittää.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Venttilien välykset
Ja pakosarja ei varmasti vuoda mistään/mutterit kunnolla kiinni/ei ole halki?
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Venttilien välykset
Ei, mutta vuoto voi kuullostaa venttiilivialta
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Venttilien välykset
Ei vaikuta. Enemmän vaan sääntö kuin poikkeus että jos B2x5 mosa tikittää, on pakosarjan seudulla jossain vuoto. Vanhemmiten löystyy mutterit, sit palaa tiiviste. Sit on yleensä laippapintakin enemmän tai vähemmän kiero.
Pakosarja halkeaa 2-3 sylinterin kollektorin seudulta/turbon laipalta, kait niitä jostain on pakopesäkin ollut halki.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Venttilien välykset
Tein tohon kauppakassiin, ford 400 -75, kannet joku aika sit. Motti kasaan ja apparin puolen kannesta kuului niinkuin venttiili naputtais. Otin koppaa irti ja mittailin välyksiä,vaihdoin jopa ylikoko tönärin ykkösen pakopuolelle.. Koneessa hydraulisäätö. Vaan tikitys jatkui ja nimenomaan tyhjäkäynillä. Lopulta syy löytyi vahingossa imusarjan päällä olevasta luntista,jonka tiiviste fuskasi pakokaasuja.. Tossa kiertää pakokaasu imusarjassa et sarja lämpiää nopeemmin. Vähän meni ot.n puolelle, mut ei paljoo..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Venttilien välykset
Nyt on nostimet käyty läpi ruuvipenkissä ja aika moni oli jumissa. Nyt on herksitelty ja kaikki painuvat pöydällä käsivoimin.
Ilmasinkin ne öljyastiassa ennen asennusta. Ei vaan nelosen pakoventtiilien seudulta kuuluva naputus loppunut.
Kone vetää kyllä paremmin kuin ennen puhdistusta. Öljypumppukin on uusi. Kiristin ulkona 15 mm. Öljynpainetta en vielä saanut mitattua.
Naputus loppuu kuormittamattomana n. 1400 kierroksella ja koneen ääni on sen jälkeen ihan ok.
Koeajolla kun painaa kaasua kiihdytyksessä tai kun vedättää isolla vaihteella, kilisee pahasti.
Epäilin jo sytkävikaa ja vaihdoin tulpat ja kasetin. ehkä vähän auttoi, mutta ei sanottavasti.
Tekki ei anna mitään vikakoodeja. Ei ollutt myöskään nakutusta, jonkin verran misfirejä kyllä.
Ilmasinkin ne öljyastiassa ennen asennusta. Ei vaan nelosen pakoventtiilien seudulta kuuluva naputus loppunut.
Kone vetää kyllä paremmin kuin ennen puhdistusta. Öljypumppukin on uusi. Kiristin ulkona 15 mm. Öljynpainetta en vielä saanut mitattua.
Naputus loppuu kuormittamattomana n. 1400 kierroksella ja koneen ääni on sen jälkeen ihan ok.
Koeajolla kun painaa kaasua kiihdytyksessä tai kun vedättää isolla vaihteella, kilisee pahasti.
Epäilin jo sytkävikaa ja vaihdoin tulpat ja kasetin. ehkä vähän auttoi, mutta ei sanottavasti.
Tekki ei anna mitään vikakoodeja. Ei ollutt myöskään nakutusta, jonkin verran misfirejä kyllä.
Re: Venttilien välykset
Muistan katsoneeni Wissistä venttiilien mittaamisesta sellaista että venttiilien varren ja kannen tietyn pisteen välinen mitta täytyi olla tietty mitta jota en nyt muista ja toleranssi +- jotain.
Hydraulinen säätöhän riittää tietyn välin säätämiseen ja jos venttiili rempan yhteydessä koneistetaan istukkaa ja/tai venttiilin tiiviste pintaa niin venttiilin varsihan nousee lähemmäksi nokka akselia ja jos hydraulinen säätäjä ei vapaudu venttiilin ollessa kiinni niin sinne ei voi päästä välystä säätävää öljyä.
Nostajassahan on tietyllä kohtaa ura josta öljyn paine pääsee säätäjään kannessa olevan reijän kautta.
Ohjeena oli että venttiilin varresta hiotaan niin että korkeus mittapisteeseen jää annettuihin toleransseihin.
Nostajaanhan ei pääse öljy sisään eikä ulos venttiilin ollessa auki asennossa. Säätöhän säätää niin kylmää kuin kuumaa konetta eli säätäminen tapahtuu joka nokan kierrolla jos tarvetta..
Tulikohan vähän epäselvästi.. no tällaistahan tämä on... Näyttäisi olevan myös joku tulkki eli sapluuna jolla näkee minimin ja maksimin venttiilin varren mitalle kannessa..
-Arska-
Hydraulinen säätöhän riittää tietyn välin säätämiseen ja jos venttiili rempan yhteydessä koneistetaan istukkaa ja/tai venttiilin tiiviste pintaa niin venttiilin varsihan nousee lähemmäksi nokka akselia ja jos hydraulinen säätäjä ei vapaudu venttiilin ollessa kiinni niin sinne ei voi päästä välystä säätävää öljyä.
Nostajassahan on tietyllä kohtaa ura josta öljyn paine pääsee säätäjään kannessa olevan reijän kautta.
Ohjeena oli että venttiilin varresta hiotaan niin että korkeus mittapisteeseen jää annettuihin toleransseihin.
Nostajaanhan ei pääse öljy sisään eikä ulos venttiilin ollessa auki asennossa. Säätöhän säätää niin kylmää kuin kuumaa konetta eli säätäminen tapahtuu joka nokan kierrolla jos tarvetta..
Tulikohan vähän epäselvästi.. no tällaistahan tämä on... Näyttäisi olevan myös joku tulkki eli sapluuna jolla näkee minimin ja maksimin venttiilin varren mitalle kannessa..
-Arska-
Re: Venttilien välykset
Runkolaakerit loppu ja tasapainoakselin laakeriholkki väljä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89