Tänään joutui vaivautumaan kauppareissulle, ettei tartte muutamaan päivään taas käydä.
Otin sitten Mazdan. Oli ollut useamman päivän tallissa, lämpöä oli joku +6, niin en viitsinyt laittaa roikan päähän. Tavallaan hyvä, koska:
1. Auto lähti ihan normaalisti käyntiin
2. Mutta, tallista peruuttaessa huomasin, että pölläytti sinistä putkesta, kun kaasutin
3. Musa pois ja KAS, venttiili naputtaa
Ihan pienellä kaasunpainalluksella ei naputus asettunut, sen enempää ei pölläytellyt. Annoin käydä tyhjäkäyntiä ja haastelin naapurin kanssa, naputus vaimeni vähitellen huomaamattomaksi.
Diagnoosi:
1. SIsäinen tutka on heti päivästä 1. lähtien käskenyt vaihtaa öljyt ja suodattimen, koska:
- edellinen omistaja "ei ollut varma" koska on viimeksi vaihdettu, eli ei ainakaan viime vuonna
- tikusta katsottuna öljy näyttää ja tuntuu jäteöljyltä
2. Paskasta öljystä ja vähäisestä ajosta johtuen gummi jumittui kun sopivasti pysähtyi ja päiväkausia taas oli ajamatta
Tähän mennessä olen aina kotoa lähtiessä lähtenyt roikan päästä, no problem. Ei myöskään kaupungin päästä kylmänä startatessa, mutta silloin lämpötila on ollut aina reilusti plussalla ja alla on ollut aamuinen reissu töihin. Nyt oli eka oikea kylmäkäynnistys ilman roikkaa useamman päivän joutilaana olon jälkeen.
No ei siinä, ajoin öljynvaihtopisteeseen jossa ei ajanvarausta, liuku-ovi aukesi samantien ja eikun nosturille !
Laitettiin km-lukemalla 189218 km, 3.4 litraa Neste Pro C3 5W-40, 37.06e, öljynsuodatin 11.75e, tiivisteet 3e, ongelmajätemaksu 3.6e ja vaihtotyö 15e = 70.41 euroa. Puolet halvemmalla olisi päässyt itse tehden, mutta pidin saldon ennallaan, eli edellinen itse tehty öljynvaihto tapahtui n. vuonna 1991. Fyrk finns ja pienyrittäjiä tuetaan
Samalla tuli kuikuiltua alustaa ekan kerran kunnolla ja perkule !, kylläpäs oli hienossa kunnossa, ei tarvitse itse vaivautua, ilmeisesti jotain on tehty myös vuoden 1996 jälkeen, muuten tuo kunto ei selity
Tuossa kunnossa olevalla alustalla ja noilla kilsoilla kun tarjoatte minulle og900 jonka hinnassa on max. kolme numeroa ilman pilkkua, olen jo tulossa. Uskallan näin luvata, koska en usko tämän toteutumiseen, vaikka unta sellaisesta voisin nähdäkin.
Otin myös pienen ajotyylin muutoksen Mazdaan uusilla öljyillä, eli punarajalle vedetään 2. vaihteella niissä muutamassa paikkaa, kun se on normimatkalla mahdollista, muutenkin kierroksia enemmän kehiin, josko se tuosta vertyisi. Jos ei, niin saa lähteä eteenpäin tai paaliin.
EDIT: Tänään on muuten Volvolla 6kk synttärit meikäläisen omistuksessa. Kukapa olisi uskonut. Ja matka jatkuu !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634