T5 2.3 rakentelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2072
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

Cabben moottori on on koko minulla olemassaolon ajan vienyt vähän öljyä. Tehoakin saisi olla vähän enemmän.

Omalla logiikalla mietin, että samalla kun vanhan koneen nyppää irti niin tilalle menisi vaivatta uusi.

Projektit etenee itsellä tasaisen verkkaisesti, mutta sen verran olen jo saanut aikaan, että hommasin - 94 tonnarista joitain vuosia sitten ajosta puretun 2.3-litraisen moottorin. Kone tuli mulle lavalla ja oli kieltämättä sen näköinen, että on seissyt joitain vuosia.

Olen nyt purkanut moottorista ylimääräisiä osia ja nostanut sen pukkiin jatkotoimenpiteitä varten. Ainakin venttiilikopan alla näytti hyvältä, nokat oli siistit, ei ylimääräisiä kulumia tai jälkiä. Öljyt oli mustaa tervaa.

Nyt olisi tietty järkevää vaihtaa "kaikki liikkuvat", mutta taidan tyytyä seuraaviin:

-öljypohjan ja sihdin putsaus
-Kannen suoristus ja venttiilien läppäys
-uudet tiivisteet
-kampuran laakereiden tarkastus ja tarpeen vaatiessa uusinta
-jakopään uusinta tarpeen vaatiessa
-uudet suuttimet EV14 tms.
-Mitsu 15T vanhasta tai 19T
-uusi tehokkaampi polttoainepumppu
-uusi vesipumppu ja apulaitteiden rullat ja trissat

Mitkähän osat otan tonnarista ja mitkä NG900?

-imusarja/pakosarja?
-moottorin tuet
-?!

Ajatuksia ja mielipiteitä?!?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4366
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tronnarin koneesta voit käyttää lohkon sisuksineen ja takapään levyn. Ng900 koneesta käytät jakopään kotelon, öljypohjan ja kaikki kanteen tulevat sekä apulaitteiden kannakkeet ja apulaitteet tietenkin. Projekti etenee aika turvallisesti kun laitat ne koneet vierekkäin ja vertaat miten saan ng900 kamat istutettua siihen tonnarin alakerran kylkeen.
Suosittelen perusteellista kasausta uusilla jakopään osilla, laakereilla ja männänrenkailla ja kaikki tiivisteet, öljynpaineanturi ja termmari. Ja kannelle täyskunnostus.

Softaksi löytyy säädettyä pohjaa tietyille EV14 suuttimille ja vaikka 19T koska sillä saa selvän eron edelliseen voimapakettiin.
Älä unohda välijäähyä, kytkintä ja pakopuolta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2072
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eli tonnarin kansi ei käy?! :roll: En jaksaisi alkaa kikkailemaan kansipahvien tms kanssa jos joutuu käyttämään 2.0l kantta, kun ymmärtääkseni eroaa jotenkin?! Eli täytynee hommata jostain ng900 2.3 kansi?

Eihän tossa enää iso vaiva olisi käyttää mäntiä irti ja rengastaa uusiksi, mutta olen laiska ja köyhä. :facepalm_man:

Vanhassa kokoonpanossa on siis 2.0 T5 Mitsulla, 2,5-tuumainen putki katilta taaksepäin, iso alumiini-cooler ja Viggenin kytkin. Parempaa Downpipeahan tuo huutaisi, mutta sellaisia ei edullisesti liiku käytettynä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4366
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kansi käy jos otat huomioon kannen päädyssä olevan lämpöanturin kierteen.

Jos dp pysyy vakiona niin turha ahdinta suurentaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5662
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sehä vasta sylettää ku vaihdat koneen ja edelleen vie öljyy :mrgreen:
Jossei akuuttii tarvet viel vaihtaa niin ehkä pinnistää vielä vesan ohjeiden verran..

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2072
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hyvä, että kommentteja ja ajatuksia herää, kun itse en ole koskaan näin isoa projektia toteuttanut.

Sulla on Teemu pointti tuossa ja laiskana en kyllä halua alkaa heti availemaan konetta uudelleen. :D

Yritän rakentaa koneen pukissa mahdollisimman valmiiksi, ettei tarvitse kuin vaihtaa tarpeelliset osat vanhasta koneesta, kun sen aika tulee.

Saahan sen ahtimen DP:eineen vaihdettua myöhemminkin, mutta kun softaan joutuu kuitenkin kajoamaan niin turha tehdä mitään välimallia 15T:llä ja vakiosuuttimilla, ehkä...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4311
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kannattaa ne sylinterit mitata.. Tehokkaimmissa versioissa on havaittu kokemusperäisesti keskimmäisten sylintereiden kuluvan soikeaksi. Jos kannesta ei löydy öljynkulutukselle syytä, niin soikeista sylintereistä se löytyy. Kun kerta moottori on ns. pukissa, niin suosittelen lämpimästi mittaamaan perusteellisesti lohkon. Niin sylinterit, laakerilinjat ja kampuran.

Meinaan ite tuli oppirahat maksettua, eikä kovin halvaksi tullut.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2072
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

No näinhän se olis. Kait noita mittakelloja saa jostain lainaan, niin sais sylinterienkin osalta varmuuden.

Tässä on oikeastaan kaksi asiaa, mitkä pistää vähän vastaan tuota täyskunnostusta. Oma aika on rajallinen ja samaten käytössä oleva euromäärä. Toisaalta tuohon n. 3-4K€ koppaan ei kannata mitään Hipo-tekniikkaa asennella, kun kuitenkin 25 vuotta vanha laitos kyseessä ja ei ole ihan näyttelykunnossa, vaikka siisti onkin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Cona kirjoitti:
Su Maalis 22, 2020 14:01
Toisaalta tuohon n. 3-4K€ koppaan ei kannata mitään Hipo-tekniikkaa asennella, kun kuitenkin 25 vuotta vanha laitos kyseessä ja ei ole ihan näyttelykunnossa, vaikka siisti onkin.
Itselle sen kuitenki teet. Jos et sitä ole myyntiä varte kunnostamas etkä myöskään myymäs lähivuosina, niin tee sellanen, ettei vituta. Turha sen kopan arvoa on laskeskella, kun sen kalliimmanki kopan arvo laskee kuitenki vuosi vuodelta.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9759
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos moottori on pukissa, silloin kyllä kannattaa ne männänrenkaat ja kampiakselin laakerit vaihtaa. Pari T7- konetta olen laittanut uusilla renkailla ja kk-laakereilla. Katsoin vaan, että katkosvälys on oikein ja ilman hoonia uudet renkaat koneeseen. Varmasti joku taas sanoo, että niin ei voi tehdä, mutta sanokoon. Öljyn kulutus loppuu siihen ja hyvin molemmat ne toimi. Tuosta ekasta nyt en tiedä viimeisintä statusta, kun en ole pitkään aikaan nähnyt. 150-200tkm se on arviolta rullannut rempan jälkeen. Jälkempi on omassa ajossa ja hyvin pelaa. Taitaa olla jo 80tkm ajettu sen operaation jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2072
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jatketaan aihetta tyhmillä kysymyksillä.

Olen nyt purkanut moottorista pakosarjaa, vesiputkea, apulaitehihnan trissoja jne pois. Seuraavaksi imusarja jne.

Kannattaako tosta nyt seuraavaks repiä kansi irti ja mikä on oikea tyyli siihen? Nokkien jne. asennot on varmaan hyvä merkata johonkin? Jakopäätä en vielä aukonut, kun pitäis varmaan ottaa ensin kampuran hihnapyörä irti jne.

Tästäkin vois olla FAQ osiossa oma setti. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5662
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: T5 2.3 rakentelua

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei kai sillä välii ole jos kumminki purat kaiken.
No ainaki se hihnapyörä ekaks auki ku vielä kone voi pyörii.
Eikä siitä haittaa ole et kääntää jaon kohdilleen ja sitten rupee purkaa, pitää harjoitteluna kasausta varten jossei muuta.

Vastaa Viestiin