Mitä tekee viiskymppinen mies, kun sillä on ensimmäinen lomapäivä ja keli on asiallinen. No ropaa autonromujaan täyden työpäivän verran, tietenkin ! Aloitin klo 10 ja lopetin vähän yli klo 18, välissä pari pientä ruokapaussia. Mutta kyllä saatiin aikaankin, perskuta
Tosta se lähti
Kuusi litraa Mastonin kotelosuojaa. Hintaa yhteensä 47.94 euroa.
Siinä Hondan lähtökohta alustan suhteen. Ihan ok, siellä täällä kellersi, muttei mitään ihmeellistä. Ihan hyvässä kunnossa 12-vuotiaaksi Accordiksi.
Tuommoinen siitä tuli, lienee tämänkin auton paalaaminen pohjan suhteen siirtynyt ainakin hieman eteenpäin ?
Siinä on Honda käsittelyssä verhottuna, Volvo odottaa etualalla vuoroaan. Työläisestäkin näkyy osa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Keli oli mitä parhain, aivan täydellinen.
Ajelin Hondan pihan laitimmaiseen nurkkaan kuivumaan, odottelin ensin n. 20 minuuttia, sen verran kestää, kun mönjä lakkaa tippumasta. Sitten Volvo tilalle, tehtiin liukuhihnalla, niin tekijä selvisi yhdellä itsensä siistimisellä ja yhdellä ruiskun putsaamisella yms.
Tuosta lähti Volvon kohdalta
![Kuva](https://i.imgur.com/w5ZNXCQ.jpg)
Tankki on fiksusti muovia, pannat rusehtaa, mutta kuten näkyy, taka-akseli oli oikein mainiossa kunnossa
Kuten oikeastaan koko pohjakin
Jos ei noi ulkopellit ole ihan isompien Volvojen tasoa, niin alusta on kyllä melkein yhtä hyvässä iskussa kuin taannoisen -02 vuotisen S80:n. Sanoisin, että neljä vuotta vanhempi Volle oli hitusen siistimpi alustastaan kuin Honda...
Siinä edestäpäin kuvattuna käsittelyn jälkeen Volvo
Tuossa ihan perästä
Ja siinä bensatankin alta perästä
Volvo sai jäädä vuorokaudeksi nosturille kuivattelemaan.
Honda helmoja siistiessäni huomasin, että matkustajan puolen etuoven alareunassa oli pikkuinen ruostetäplä ulkopuolella näkyvissä. Lähti paidalla hinkkaamalla veks, mutta pikkuinen kupru siinä on, pitää hioa auki. Samaten viime syksynä kotelosuojattu samaisen oven kittisauma/alareuna oireilee kevyesti oven alimmassa terävässä kantissa pieneltä matkalta, pitää tehdä pieni pysäyttävä isku siihenkin. Accordin perisynnit, oli faceliftin jälkeisten vuosimallien ovien alareunat ja nuo takalokarien kaaret saa kyllä pillastumaan, jos ei ole tarkkana.
No mitäs sitten kun kaksi oli kyllästetty aineille. Niin, kolme litraa per auto on just sopiva annos tuon kokoisille. Kummassakaan ei ole kovin paljoa muovia pohjassa, joten pääsee aika hyvin ruiskuttelemaan joka paikkaan.
Niin, Mazda. Pyyhkijänvarret olivat järkyttävät, etenkin tuo "tuulenpidin" kuskin puolella, muutenkin varret vuorotellen ruostetta, haalistunutta mustaa ja ihan kokonaan kiiltävää kun oli musta kulunut pois.
Dremel osoittautui tässäkin aivan loistavaksi täsmähiojaksi, loistava kapistus ! Tuossa oli jo jokunen kerros vedetty pohjaväriä
Ja siinä ne ovat jo paikoillaan lopullisesssa värissään. Nyt kehtaa katsoa autoa edestäkinpäin.
Takaluukun kannessa oli tyhmännäköinen vanhasta tarrasta jäänyt liimajämä. Kyllä oli rasti. Kokeilin kaikenlaisia kikkoja, kunnes ihan itse löysin toimivan ratkaisun. Eli kuumailmapuhaltimella 300-astetta jämille ja Mirkan korkkityyny jonka taisin ostaa kun Camryn takakaaret laitoin pari vuotta sitten.
Ensin lämpöä ja sitten ylhäältä alas, lähti näpäkästi ja naarmuttamatta. Saa käyttää. Tehonneet ei tinneri, kliineri jne., mutta tämä tehosi.
Tässähän on tosiaan myös vetokoukku. Ihan Kovilin irrotettava. Huolsin sen, eli WD-40 näkyviin osiin ja sisälle kuvassa näkyvästä purkista, joka on seurannut matkassani jostain 90-luvun alusta, vieläkin riittää. Itse asiassa aika sopiva aine, koska purkki lienee aika samanikäinen Mazdan kanssa ! Koukku kestää 1600 kg sanoo kilpi, autolla saa vetää 1200 kg jarrullisena. Kaippa tuo jonkinlainen myyntivaltti on, kun tästä alkaa eroa tehdä ? No, nyt lähtee pois ja menee paikalleen sujuvasti.
Ja ne kapselit. Ovat alkuperäiset ja kuuluvat autoon. Kuvassa oleva on sieltä paremmasta päästä...
Pesin ja karhensin hiekkapaperilla, en alkanut hiomaan syöpymiä, ei mitään järkeä, liikaa hommaa.
Siispä pohjamaali
Ja vannehopeaa lopulliseksi väriksi. Kraaterit näkyy kun tihrustaa, mutta metrinkin päästä jo ihan hyvä ja ennenkaikkea yksivärinen. Testikappale onnistui siksi hyvin, että huomenna sitten loput kolme.
Pikkujuttuja, mutta kun osuvat omaan silmään, niin varmasti jonkun muunkin. Kivaa oli. Huomenna jatketaan, maalaan loput kapselit, sitten Mazda pesuun ja talliin, vahaan sen nyt pois alta. Sitten vahausvuoroon Honda ja viimeisenä Volvo. Eiköhän siinä saada tämä viikko kulumaan. Sopivia kelejä pitää ainakin perjantaihin, joten hyvältä vaikuttaa. Sikäli mikäli kun vaan äijän kunto kestää !
Tuli tässä touhutessa mieleen, että on tää vaan kivaa ja mielekästä. Jos Mazdan, Hondan ja Volvon kanssa on näin "hauskaa", niin mitäs sitten jos tohon löytyisi asiallinen
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Vielä on kesää jäljellä, katsotaan, josko jo ensi viikolla Mazda pääsee myyntiin. Niin, sellainen huomio siitä, että kun ajelee säännöllisesti, niin ei naputtele venttiili tms. Käy ja kukkuu kuten pitää. Parin ominaisuuden takia tuossa kannattaa käyttää moottori-ja sisälämppäriä n. +5 asteeseen saakka, niin ei tarvitse kuunnella esim. nopeusmittarin pärinää alkumatkasta. Tosin senkin asettumiseen on kikka jo tiedossa. Yli vitosen lämmöissä homma toimii ilman ominaisuuksia. Hellurei vaan näitten vääränmerkkisten parista, koittakaa kestää.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634