
Eski
No mutta tankkaa sitä viinaa kun noin halvalla saa ja jos autolle maistuu.
Ilmeisesti öljyntuotannossa eletään jatkuvasti kuin viimeistä päivää..AZP kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 22:33^voisi kannattaa, mutta kuka on se rohkea, joka alentaa omaa tuotantoaan, kun hedelmät tuotantoleikkauksesta jakautuu kaikille tuottajille, ja suurimman hyödyn saavat ne jotka eivät tuotantoaan leikanneet vaan puskevat tavaraa markkinoille entiseen tahtiin mutta nousseella hinnalla? Varsinkin kun iso osa kustannuksista on jo kärsitty investointien muodossa, eli tuotannon leikkaus vaikka 50 %:lla ei lopulta vähennä omia kustannuksia kuin 10 % mutta pudottaa tulot melkein puoleen.
Raakaöljyn hinnan romahdus Yhdysvalloissa ei heijastu suoraan bensapumpulla näkyvään hintaan Suomessa,
mutta polttoainejakelijoiden mukaan vaikutukset voivat tuntua tulevina viikkoina, jos raakaöljyn hinta pysyy alhaalla.
Raakaöljyn maailmanmarkkinoilla on nähty viikon alussa poikkeuksellinen tilanne,
kun raakaöljyn WTI-laadun futuurihinta painui miinukselle varastotilojen täyttyessä.
Historiallinen hinnanpudotus voi näkyä myös Suomessa bensapumpulla pienellä viiveellä,
arvioivat polttoainejakelijat.
”Raakaöljyn hintaa ajavat alaspäin kysynnän lasku sekä siitä johtuva varastointitilojen riittämättömyys.
Etenkin varastotilojen tilanne on laskenut toukokuun hintaa WTI:n osalta. Euroopassa seurattu Brent ei ole reagoinut samalla tavalla.”
Varmaa on, että Suomessa polttoaineiden hinta ei tipu pakkaselle. Sen takaavat polttoaineverot.
Moottoribensiinin valmistevero on 70,25 senttiä litralta ja dieselöljyn 53,02 senttiä litralta.
Bensapumpulla hintaan lisätään myös 24 prosentin arvonlisävero.
https://datawrapper.dwcdn.net/OZe6t/1/
Tuomaalan mukaan alkuvuoden aikana pumppuhinnat ovat laskeneet merkittävästi.
Hän pitää kysynnän vähenemistä merkittävimpänä tekijänä hinnanlaskun taustalla.