Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Moro! Tää nyt saattaa olla täysin offtopic, mutta mulla teki aikoinaan joskus 80-luvulla Saab 99 sen, että aamulla töihin lähtiessä ei mennyt mikään pykälä silmään, vaikka illalla töistä kotiin tullessa ei ollut mitään ongelmia. Syynä oli se, että vaihteensiirtotangon ja vaihdelaatikon välillä oleva kuminivel, eli ns. rättinivel, oli tullut tiensä päähän. Kesti kuitenkin pihaan asti, uskollinen SAAB . Katso kuitenkin tuokin samalla, mikäli OgSatkussa tuollainen on.
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Kiertoilmaisu ohjaustehostimen toiminnalle matalassa nopeudessa kääntyessä. Muutama viikko sitten kun viimeeksi auto oli tien päällä vastaavissa matalanopeustilanteissa koneesta kuului hihnan kirkumista joten tuumailin asian liittyvän (tänään ei hihna vinkunut, mutta joka tapauksessa matalassa nopeudessa kääntyessä moottori sammui eikä siitä enää herännyt).
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
ei havaintoa mulla toiminu tehostimet aina nopeudesta riippumatta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Laota sinne lukkoöljyä tai aseöljyä. CRC ei voitele kunnolla.
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Siis eihän tuossa edes ole mitään ongelmaa. Jos kaikki muut vaihteet toimivat ja vitonenkin kun auto liikkuu, eikös kaikki ole juuri niinkuin niiden pitääkin olla? Hylsyä siitä ei ainakaan tule.p.rautio kirjoitti: ↑Pe Huhti 10, 2020 14:56Jees. Osa löytyi, meni paikalleen sekä auto lähti liikkeelle.
Probleema: vaihteiden vaihto toimii muuten hyvin mutta vitosvaihde ei mene silmään auton ollessa paikallaan. Ajossa kyllä. Lienee kuitenkin syy sille että katsastuksessa tulee hylky. Selatessani huoltomanuaalia vaihteiden uudelleensäätäminen ei näyttäisi olevan täysin mahdoton homma jos nokan saa pystyyn. Tuo nyt on seuraavaksi listalla, tuleeko mieleen muita vippaskonsteja?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Akun otin irti, latasin ja pistin takaisin. Starttimoottori jurnuttaa oheisella tavalla, kuten ennen latausta (kuulostaa siltä että koittaa startata kahdella pytyllä? Kone 8v mekaanisella ruiskulla):
https://drive.google.com/file/d/17KF5uI ... sp=sharing
Ei mitään käryä mitä tsekata seuraavaksi. Katsoin sulakkeet ja oli ok. Releistä en saanut niin helposti selkoa mutta ehkä täältä löytyy joku joka osaa tyrkätä oikeaan suuntaan. Virranjakajan kannen alta en osaa sanoa mitään siitä että mikä näyttää olevan kunnossa ja mikä ei. Ihmettelen tosiaan myös sitä että aiemmin päivällä auto lähti parkista mutta nyt ei.
https://drive.google.com/file/d/17KF5uI ... sp=sharing
Ei mitään käryä mitä tsekata seuraavaksi. Katsoin sulakkeet ja oli ok. Releistä en saanut niin helposti selkoa mutta ehkä täältä löytyy joku joka osaa tyrkätä oikeaan suuntaan. Virranjakajan kannen alta en osaa sanoa mitään siitä että mikä näyttää olevan kunnossa ja mikä ei. Ihmettelen tosiaan myös sitä että aiemmin päivällä auto lähti parkista mutta nyt ei.
Mainiota, nämä uutiset oli valonpilkahdus tässä katastrofissa
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Kokeilepa vielä siten että painat kaasun puoliväliin ja starttaat pitkän startin. Tietty hyvällä akulla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Bensaa ei näytä olevan ainakaan liikaa mittarin mukaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
taitaa akku olla ns kyrpiintymässä ja ei lähde tulille. oletko kokeillut toisella akulla siis ei apukaapeleilla vaan akulla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Jees. Lisää tietoa kaivettu potilaan diagnoosiin.
Uusi akku vaihdettu autoon eikä homma pelitä juuri sen paremmin kuin aiemminkaan. Starttimoottori laulaa kuten pitää, ja noin 1/5 käynnistyksistä johtaa siihen että moottori lähtee mukaan ja auto käy (polkimella pumpattu polttoainetta koneeseen ensin). Käyntiääni on normaali ja pysyy myös käynnissä laitettaessa kunnolla kierroksia. Kipinä tulee tulppiin (tarkistettu) ja näistä päätellen sytytysongelma ei ainakaan ole tulppien virranjakopuolella.
Tarkemmin sanottuna moottori hörähtää satunnaisesti kun avaimen päästää huudattamasta starttimoottoria takaisin virtalukon käyntiasentoon. Tästä päätellen vika voi olla virtalukon pohjassa joka sykäyttää moottorin käyntiin vain kun avain on tietyssä käynti- ja starttiasennon välissä, ja silloinkin vain satunnaisesti. Eli siis jokin johdin virtalukon pohjassa lähes poikki tai virtalukon pohjan mekanismi vaurioitunut virtalukon pohjan vaihto tulee kyseeseen.
Toinen potentiaalinen ongelma mikä tulee mieleen on bensansyötössä. Ehkä startin aikana bensapumppu ei syötä tarpeeksi polttoainetta sytytyksen mahdollistamiseksi? Tämä voi nähdäkseni johtua myöskin virtalukon pohjan viasta tai sitten bensansuodattimien tukkeutumisesta. Vaihdan kuitenkin tuon virtalukon pohjan ensin jotta se asia saadaan eliminoitua. Kautta rantain kuulin että venttiilikopasta moottoriin tulevan letkun tiiveys on myös näissä kotteroissa tyypillinen asia joka voi prakata, kuulostaisiko siltä että se voisi aiheuttaa kuvailemiani sytytysongelmia?
Nyt sitten loppuviimein tulisi saada käsiin toimiva virtalukon pohja. Tunteeko kukaan Jyväskylästä jotakuta jolta saattaisi löytyä osa hyllystä? Yhteystietoja voi laittaa YV:llä, ja myöskin tarjota osaa vaikka postin kautta tulemaan.
Uusi akku vaihdettu autoon eikä homma pelitä juuri sen paremmin kuin aiemminkaan. Starttimoottori laulaa kuten pitää, ja noin 1/5 käynnistyksistä johtaa siihen että moottori lähtee mukaan ja auto käy (polkimella pumpattu polttoainetta koneeseen ensin). Käyntiääni on normaali ja pysyy myös käynnissä laitettaessa kunnolla kierroksia. Kipinä tulee tulppiin (tarkistettu) ja näistä päätellen sytytysongelma ei ainakaan ole tulppien virranjakopuolella.
Tarkemmin sanottuna moottori hörähtää satunnaisesti kun avaimen päästää huudattamasta starttimoottoria takaisin virtalukon käyntiasentoon. Tästä päätellen vika voi olla virtalukon pohjassa joka sykäyttää moottorin käyntiin vain kun avain on tietyssä käynti- ja starttiasennon välissä, ja silloinkin vain satunnaisesti. Eli siis jokin johdin virtalukon pohjassa lähes poikki tai virtalukon pohjan mekanismi vaurioitunut virtalukon pohjan vaihto tulee kyseeseen.
Toinen potentiaalinen ongelma mikä tulee mieleen on bensansyötössä. Ehkä startin aikana bensapumppu ei syötä tarpeeksi polttoainetta sytytyksen mahdollistamiseksi? Tämä voi nähdäkseni johtua myöskin virtalukon pohjan viasta tai sitten bensansuodattimien tukkeutumisesta. Vaihdan kuitenkin tuon virtalukon pohjan ensin jotta se asia saadaan eliminoitua. Kautta rantain kuulin että venttiilikopasta moottoriin tulevan letkun tiiveys on myös näissä kotteroissa tyypillinen asia joka voi prakata, kuulostaisiko siltä että se voisi aiheuttaa kuvailemiani sytytysongelmia?
Nyt sitten loppuviimein tulisi saada käsiin toimiva virtalukon pohja. Tunteeko kukaan Jyväskylästä jotakuta jolta saattaisi löytyä osa hyllystä? Yhteystietoja voi laittaa YV:llä, ja myöskin tarjota osaa vaikka postin kautta tulemaan.
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Virtalukon pohja vaihdettu. Ei niin maan minkäänlaista eroa edelliseen. Polttoaineen suodattimien vaihto-operaatio tulee kyseeseen seuraavaksi.
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Mites se tuossa mallissa on miten bensapumpun rele tietää, että moottori pyörii ja bensaa tarvitaan. Ohjaako relettä startin ja käymisen aikana eri seikat...
Etsi bensapumpun rele, nyppää irti ja yhdistä 30 ja 87 nastojen paikat hyppylangalla. Pitäs pumpun pyöriä viimestään kun laittaa virran päälle ja sitte kokeileen käyntiin. Kokeilun jälkee kytkentä pitää purkaa ettei pumppaa bensaa moottoria täyteen..
Etsi bensapumpun rele, nyppää irti ja yhdistä 30 ja 87 nastojen paikat hyppylangalla. Pitäs pumpun pyöriä viimestään kun laittaa virran päälle ja sitte kokeileen käyntiin. Kokeilun jälkee kytkentä pitää purkaa ettei pumppaa bensaa moottoria täyteen..
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Ei se pumppu pumppaa bensaa moottoria täyteen, vaikka kuinka olisi rele korvattu hyppylangalla. Ylimäärä palautuu tankkiin. Suuttimista virtaa bensaa imukanaviin, jos moottori pyörii, ilma liikkuu ja ilmamäärämittarin lautanen nousee.
Kannattaa silti se hyppylanka ottaa koeajon jälkeen pois, ettei akku tyhjene.
Kannattaa silti se hyppylanka ottaa koeajon jälkeen pois, ettei akku tyhjene.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Hyppylangalla testattu, ja pumppu pyörii. Käynnistyminen parani siten että joka 1/5 käynnistysyrityksen sijaan noin joka 1/2-1/3 sai moottorin käyntiin. Käynti tosin oli vähän epätasaista, johtuen todennäköisesti releen ohituksen vuoksi. Näillä tiedoin siis uusi rele hankintaan. Näköjään osaa ei löydy Motonetistä, sattuuko joku osaamaan vinkata edullisemmalla/nopeammalla toimituksella kuin näistä (onko myös kokemuksia mainituista verkkokaupoista?)
https://www.autodoc.fi/herthbuss-elparts/7281227
https://www.autonvaraosat24.fi/herthbus ... ts/7281227
https://www.skruvat.fi/Polttoainepumpun ... _UQAvD_BwE
https://www.autodoc.fi/herthbuss-elparts/7281227
https://www.autonvaraosat24.fi/herthbus ... ts/7281227
https://www.skruvat.fi/Polttoainepumpun ... _UQAvD_BwE
Re: Saab 900i -87 lukkopesä-/vaihteisto-ongelmia
Ei releen korvaaminen hyppylangalla voi aiheuttaa epätasaista käyntiä.
Releen korvaaminen hyppylangalla voi parantaa käynnistymistä siten, että bensanpaineet on kunnolla nousseet ennen käynnistysyritystä.
Relehän pyöräyttää pumppua virtojen kytkemisen hetkellä vain lyhyesti ja jos normaaliin tapaan kääntää avaimen vaan nolla-asennosta käynnistysasentoon, paineiden nousu jatkuu starttauksen aikana, ja lopulta hyvässä tapauksessa paine on riittävä suuttimien avautumiseen. Ja vastaavaa esipaineistusta pystyy releen ollessa paikallaan tekemään kääntelemällä virrat päälle-pois-päälle-pois kunnes pumpun ääni muuttuu ja paine on normaali ajonaikainen (edellyttää toimivan releen ja paineenvaraajan).
Olisiko bensapumppu tulossa tiensä päähän, ei jaksa kunnolla nostaa paineita silloin, kun jännite on alentunut siksi, että käynnistyksen aikana starttimoottori haukkaa paljon virtaa?
Kylmäkäynnistykseen vaikuttaa lämpöaikakytkimenkin toiminta - onko sitä tarkistettu?
Mittaamalla käynnistyksenaikaista jännitettä startilla tai pumpulla ja toisaalta bensanpaineitakin, saattaisi päästä lähemmäs varsinaisen vian löytymistä ilman, että tarvitsee turhaan vaihtaa releitä tai muita osia "varmuuden vuoksi".
Releen korvaaminen hyppylangalla voi parantaa käynnistymistä siten, että bensanpaineet on kunnolla nousseet ennen käynnistysyritystä.
Relehän pyöräyttää pumppua virtojen kytkemisen hetkellä vain lyhyesti ja jos normaaliin tapaan kääntää avaimen vaan nolla-asennosta käynnistysasentoon, paineiden nousu jatkuu starttauksen aikana, ja lopulta hyvässä tapauksessa paine on riittävä suuttimien avautumiseen. Ja vastaavaa esipaineistusta pystyy releen ollessa paikallaan tekemään kääntelemällä virrat päälle-pois-päälle-pois kunnes pumpun ääni muuttuu ja paine on normaali ajonaikainen (edellyttää toimivan releen ja paineenvaraajan).
Olisiko bensapumppu tulossa tiensä päähän, ei jaksa kunnolla nostaa paineita silloin, kun jännite on alentunut siksi, että käynnistyksen aikana starttimoottori haukkaa paljon virtaa?
Kylmäkäynnistykseen vaikuttaa lämpöaikakytkimenkin toiminta - onko sitä tarkistettu?
Mittaamalla käynnistyksenaikaista jännitettä startilla tai pumpulla ja toisaalta bensanpaineitakin, saattaisi päästä lähemmäs varsinaisen vian löytymistä ilman, että tarvitsee turhaan vaihtaa releitä tai muita osia "varmuuden vuoksi".
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00