Mikä naurattaa topic
Re: Mikä naurattaa topic
GM:n täysurposta brändipolitiikasta ja liikkeenjohdon osaamisen puutteista on vaikea olla eri mieltä. Koko konsernihan on pystyssä vain sen vuoksi että se oli liian suuri päästettäväksi kaatumaan.
Kohtaan neljä täytyy todeta vastauksena, että GM oli uranuurtaja ainakin lataushybrideissä, eli se mistä tämä keskustelu lähti: Opel Ampera/Chevy Volt. Auto, josta ei voi vuonna 2020 olla toteamatta, että se oli edellä aikaansa. A-Insignian ja miksei NG-femmankin muotoilu oli aikanaan melko radikaalia, toki jakaa mielipiteet, mutta ei voi syyttää paikalleenjämähtämisestä. Saab osana GM:ää kehitti Haldexista version, joka pieksee ominaisuuksissa monet muut henkilöautojen nelivedot. GM ei ole ollut se innovatiivisin paja, mutta kun muistetaan että valmistajalla ei ole premiumvalmistajien katetasoa ja asiakasvaatimuksia, ei siltä voi odottaakaan premiummerkkien tasoista innovatiivisuutta (vaikka tosin Saabin kanssa GM:n olisi pitänyt tajuta edes yrittää sitä).
Kun kuitenkin alkuperäinen toteamus oli, että GM:n autot voisivat kiinnostaa, mutta toteutuksen laatu ei riitä, niin GM:n brändinhallintataudot tai konsernin innovatiivisuus ovat vähän eri asioita. Mitä tulee GM:n valmistamien autojen laatuun, niin ei niissä kyllä viimeisen 10 vuoden aikana kovin fataaleja laatuongelmia ole ollut, eivätkä autot ole edes erityisen kovia ruostumaan. Luotettavuudessa ei varmasti olla Toyotan tasolla, mutta tuskin PSA:ta perässä. VAG:n teknisiä painajaisia ei NG-kolkkien ja -femmojen taikka Opeleiden moottoreista ja vaihteistoista löydy.
Ymmärrän täysin allergian, kärsin siitä jossain määrin itsekin edellämainituista syistä. En silti keksi GM:n tuotteista viimeisen 10 vuoden ajalta kovin paljoa pahaa sanottavaa enkä jättäisi esim Amperan kaltaista tuotetta harkinnan ulkopuolelle jos se omaan käyttööni sopisi.
Kohtaan neljä täytyy todeta vastauksena, että GM oli uranuurtaja ainakin lataushybrideissä, eli se mistä tämä keskustelu lähti: Opel Ampera/Chevy Volt. Auto, josta ei voi vuonna 2020 olla toteamatta, että se oli edellä aikaansa. A-Insignian ja miksei NG-femmankin muotoilu oli aikanaan melko radikaalia, toki jakaa mielipiteet, mutta ei voi syyttää paikalleenjämähtämisestä. Saab osana GM:ää kehitti Haldexista version, joka pieksee ominaisuuksissa monet muut henkilöautojen nelivedot. GM ei ole ollut se innovatiivisin paja, mutta kun muistetaan että valmistajalla ei ole premiumvalmistajien katetasoa ja asiakasvaatimuksia, ei siltä voi odottaakaan premiummerkkien tasoista innovatiivisuutta (vaikka tosin Saabin kanssa GM:n olisi pitänyt tajuta edes yrittää sitä).
Kun kuitenkin alkuperäinen toteamus oli, että GM:n autot voisivat kiinnostaa, mutta toteutuksen laatu ei riitä, niin GM:n brändinhallintataudot tai konsernin innovatiivisuus ovat vähän eri asioita. Mitä tulee GM:n valmistamien autojen laatuun, niin ei niissä kyllä viimeisen 10 vuoden aikana kovin fataaleja laatuongelmia ole ollut, eivätkä autot ole edes erityisen kovia ruostumaan. Luotettavuudessa ei varmasti olla Toyotan tasolla, mutta tuskin PSA:ta perässä. VAG:n teknisiä painajaisia ei NG-kolkkien ja -femmojen taikka Opeleiden moottoreista ja vaihteistoista löydy.
Ymmärrän täysin allergian, kärsin siitä jossain määrin itsekin edellämainituista syistä. En silti keksi GM:n tuotteista viimeisen 10 vuoden ajalta kovin paljoa pahaa sanottavaa enkä jättäisi esim Amperan kaltaista tuotetta harkinnan ulkopuolelle jos se omaan käyttööni sopisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mikä naurattaa topic
^Lataushybridit ovat kyllä hyvä huomio, mutta samoin GM oli edelläkävijä sähköautoissakin jo 90-luvulla. Oli. Ehkä mua häiritteekin alitajuisesti se, että jatkoa ei ole luvassa, niin Amperan kuin Saabinkin osalta. Ajatus siitä, että nykyiset vanhenevat koko ajan lisää ja uusia ei saa. Tai Opeleita saa, mutta eri firmalta
Näin yön yli nukuttua tuli myös pari muuta pointtia mieleen. Ensimmäisenä ongelman ydin eli Opel. Se ei ehkä lopulta ole tarpeeksi kiinnostava merkki, vaan edustaa itselle Saabin konservatiivisen puolen kaltaista merkkiä, jolta puuttuu täysin esim. ranskalaisten tai Teslan kaltainen kyky ja halu tehdä jotakin täysin eri tavalla.
Saabit puolestaan käyvät jo vanhoiksi, kun mieluummin vaihtaisi käyttöautoa uudempaan päin, ja kuvat NG-kolkin ruostekorjauksista säikäyttivät ensi näkemällä melko perusteellisesti kun tietää miltä oma 12-vuotias vajaat 300tkm ajettu ja huonosti pidetty Sitikka näyttää pohjasta. Uudelta.
Ja NG-kolkkien ja femmojen teknisten ongelmien suhteen olen saanut foorumilta hieman erilaisen käsityksen, etenkin NG-femman osalta. Omakohtaista kokemusta ei kyllä ole, toisin kuin OG-kolkista ja -femmasta.
Ny pitää lähtiä töihin.
Näin yön yli nukuttua tuli myös pari muuta pointtia mieleen. Ensimmäisenä ongelman ydin eli Opel. Se ei ehkä lopulta ole tarpeeksi kiinnostava merkki, vaan edustaa itselle Saabin konservatiivisen puolen kaltaista merkkiä, jolta puuttuu täysin esim. ranskalaisten tai Teslan kaltainen kyky ja halu tehdä jotakin täysin eri tavalla.
Saabit puolestaan käyvät jo vanhoiksi, kun mieluummin vaihtaisi käyttöautoa uudempaan päin, ja kuvat NG-kolkin ruostekorjauksista säikäyttivät ensi näkemällä melko perusteellisesti kun tietää miltä oma 12-vuotias vajaat 300tkm ajettu ja huonosti pidetty Sitikka näyttää pohjasta. Uudelta.
Ja NG-kolkkien ja femmojen teknisten ongelmien suhteen olen saanut foorumilta hieman erilaisen käsityksen, etenkin NG-femman osalta. Omakohtaista kokemusta ei kyllä ole, toisin kuin OG-kolkista ja -femmasta.
Ny pitää lähtiä töihin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mikä naurattaa topic
Saahan sitä netissä kirjoitella mitä tykkää... tai voihan se pitääkkin paikkaansa kun ei se lähde käyntiin talvella, että suolateillä tulis kilsoja.Rattivaihde kirjoitti: ↑Ke Huhti 22, 2020 05:22... miltä oma 12-vuotias vajaat 300tkm ajettu ja huonosti pidetty Sitikka näyttää pohjasta. Uudelta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Mikä naurattaa topic
Firma on edelleen sama Adam Opel AG, vain omistajayhtiö on eri
Kerropa mitä ne NG-kolkin ja -femman (tai Opeleiden) fataalit moottori- tai vaihteisto-ongelmat on? Vai viittasitko vain siihen että useampi on kiroillut noiden autojen ruostumista foorumilla (mukaanlukien minä)? Omasta puolestani voin sanoa, että loppuunajetun kolkin kanssa lähinnä ihmettelin sitä miten se tietyistä kohdista pohjasta oli ruostunut erittäin näkyvästi ja voimakkaasti, kun taas osa paikoista oli yli 300 tkm ajettuna ja 12-vuotiaana edelleen priimakunnossa. En siis omilla yhteen autoon rajoittuvalla kokemuksella haukkuisi NG-kolkkia erityisen ruosteherkäksi, tosin ei sitä ruosteettomaksikaan voinyt kehua. Mutta hyvin harvassa ovat 300 tkm ajetut yli 10-vuotiaat ruosteettomat autot Etelä-Suomessa joka tapauksessa, ja hyvin paljon riippuu siitä missä autolla on ajettu, miten sitä on säilytetty jne. Esim. oma muutaman asteen plussalla oleva talli ei ole se paras säilytyspaikka auton ruostuvuuden kannalta, mutta mukavampi se on kuin pitää autoa taivasalla talvisin.
Sekalaisia vikakohteita löytyy jokaisesta automallista, toisista enemmän ja toisista vähemmän. Saabeissa ja Opeleissakin on vakiovikakohteensa, mutta tärkeintä on että ne eivät a) sytytä autoa palamaan b) aiheuta totaalista moottori- tai vaihteistorikkoa tai c) aiheuta usemman tonnin korjauksia jotka on vieläpä kohtalaisen haastavia suorittaa kotimekaanikkona. Jos Saabeissa menee etujousia poikki, CIMmejä pimeäksi, ahtoletkuja halki ja alustan niveliä vaihtoon, on murhe hieman eri luokkaa kuin mitä joillain muilla merkeillä on tyyppimurheina.
Vanhemman polven GM-saabeja vaivanneet moottoriongelmat ovat asia erikseen, mutta niidenkin kohdalla täytyy ottaa sen verran Saab-laseja pois silmiltä, että ongelma rajoittui GM-perheessä vain Saabeihin ja syystäkin, koska kyseinen moottorimalli oli Saabin kehittämä, ei mikään GM-konsernijakorasia. Opelia vaivasivat laatuongelmat vielä 2000-luvun alkupuolella, mutta ei siellä tietääkseni ole viimeisen 10 vuoden aikana ollut enää samaa ongelmaa, ja laatu on ihan keskimääräisten kilpailijoidensa tasolla.
Opelin brändin tylsyydestä olen kyllä samaa mieltä. Siinä missä VAG on epäonnistunut monin paikoin uuden tekniikan luotettavuudessa, ovat he onnistuneet brändäyksessä erinomaisesti. VW:stä on tehty se hieman parempi perusauto, Skoda on historian ainoa länsimaistunut itäautomerkki ja Audi on nostettu vuosikymmenien aikana perusautosta kilpailemaan tasaväkisesti perinteisten luksusmerkkien joukkoon. GM halusi nostaa Opelin hieman paremmaksi perusautoksi, Saabin globaaliin luksuskisaan ja useamman kerran Cadillacin euroopan luksuskisaan, mutta taidot eivät tässäkään touhussa riittäneet.
Mutta tämä ei nyt taas liitykään tähän keskusteluun siitä onko GM:n tuotteiden toteutus ollut laadultaan erityisen heikkoa vai ei ja ovatko nämä autot kelvollisia hankintoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mikä naurattaa topic
[offtopic]
Mä toisaalta ymmärrän, että tällaiset isot työnantajat halutaan pitää pystyssä, mutta toisaalta mä uskon että markkinat korjaisi tilanteen paljon tehokkaammin. Tuskin nuo suurimmat merkit GM:n portfoliosta olisivat maailmalta kadonneet, vaihtaneet vain omistajaa. Konkurssin kautta olisi voinut syntyä uutta terveempää bisnestä. Detroitin autotehtaita ei kuitenkaan pystytty pelastamaan ja konkurssiin meni lopulta itse kaupunki
[/offtopic]
GM:n tuotteiden laatu ei kauheasti pelottaisi, kun uskaltaa ajaa sillä epäluotettavimmalla, eli VAGgineella
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mikä naurattaa topic
Omistajayhtiökö ei ole firma?AZP kirjoitti: Firma on edelleen sama Adam Opel AG, vain omistajayhtiö on eri
Sitikka lienee viettänyt suurimman osan elämästään Helsingissä ja Imatralla, ainakin rekisteritietojen mukaan. Kylkeen tuli puolitoista vuotta sitten kurottajan rengas, ja maali meni rikki lokasuojan päältä. Ei edelleenkään ruostetta, sinkki näkyy.AZP kirjoitti: Kerropa mitä ne NG-kolkin ja -femman (tai Opeleiden) fataalit moottori- tai vaihteisto-ongelmat on? Vai viittasitko vain siihen että useampi on kiroillut noiden autojen ruostumista foorumilla (mukaanlukien minä)? Omasta puolestani voin sanoa, että loppuunajetun kolkin kanssa lähinnä ihmettelin sitä miten se tietyistä kohdista pohjasta oli ruostunut erittäin näkyvästi ja voimakkaasti, kun taas osa paikoista oli yli 300 tkm ajettuna ja 12-vuotiaana edelleen priimakunnossa. En siis omilla yhteen autoon rajoittuvalla kokemuksella haukkuisi NG-kolkkia erityisen ruosteherkäksi, tosin ei sitä ruosteettomaksikaan voinyt kehua. Mutta hyvin harvassa ovat 300 tkm ajetut yli 10-vuotiaat ruosteettomat autot Etelä-Suomessa joka tapauksessa, ja hyvin paljon riippuu siitä missä autolla on ajettu, miten sitä on säilytetty jne.
Femma:
viewtopic.php?f=55&t=187418
viewtopic.php?f=55&t=157327
viewtopic.php?f=55&t=189952
viewtopic.php?f=55&t=191250
viewtopic.php?f=55&t=185619
viewtopic.php?f=55&t=166708
Kolkki:
viewtopic.php?f=29&t=171353
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=146866
viewtopic.php?f=48&t=131667
viewtopic.php?f=15&t=149707
Mutta tämä tästä, menen tuonne satkun projektitopikkiin jatkamaan ja häpeämään.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mikä naurattaa topic
Sekin on firma, mutta autot tulee Adam Opel AG:ltä ja siitä oli kyse
Listaamasi Saabien tekniset ongelmat on sellaisia, joista löydät joka merkkifoorumilta esimerkkejä. Katsopa vaikka sitruunapatonkifoorumilta miten viattomilta sitikat tuntuu kun vähän lueskelee ja hakee tyyppivikoja.
Noista listatuista jossain määrin fataalina voi pitää 1.9 dieseleiden jakopäiden ennenaikaista lahoamista, mutta sekään ei ole ihan satunnaislukugeneraattori hajoamisissaan, vaan pitäytymällä merkkiosissa ja vaihtamalla hilut max 100 tkm välein voi ajella aika huoletta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mikä naurattaa topic
Sun täytyy ostaa uus ooppeli, gm suunnitteluu psa:n valvonnassaRattivaihde kirjoitti: ↑Su Huhti 19, 2020 10:09^ ja ^^, muuten hyvä suunnitelma mutta GM-allergia ei ole lainkaan helpottanut Honda- ja PSA-vuosina, pikemminkin päinvastoin. Kaikki omat ja muilta kuullut kokemukset uudemmista Saabeista ja Ooppeleista menevät kategoriaan olisihan se kiva, jos ei toteutuksen laatu olisi mitä on. Itse autot kyllä suurelta osin kiinnostaisivat (esim. NG-kolkki, uudemmat Insigniat ym.).
Tai no mallist riippuen, corsa ja grandland taitaa olla jo enempi psa
Noilla kilsoilla kun ei tarvii mitään vaihturii tyrkyttää niin sähkögolffi vois olla kova, ittel jäi vähä kaivelee..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Mikä naurattaa topic
Uudet osat ei kelpaa ilmaiseksi ja sit huudetaan kilpaa ruostekasoista. Ei voi ku ihmetellä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Mikä naurattaa topic
Se naurattaa kun ison ja miksei pienenkin kissan omistajat, kantavat työmaalle paineakkuja. Kuvittelevat että niitä voi tarkastaa ja esitäyttää. Mutta ei voi, ne ovat kertakäyttö tavaraa. Ja muutenkin se järjestelmä on jo tuossa vaiheessa tiensä päässä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Mikä naurattaa topic
Piti ihan laittaa Googleen hakusanat "iso kissa paineakku". Tuli kuvia isoista kissoista.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Mikä naurattaa topic
Kokeile citroen iso kissa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Mikä naurattaa topic
Lukaisin TM:n jutun mazdan kehittelemästä wankel-hybridistä ja jutun jatkoksi vanhan jutun Saabin 16v turbosta. Erityisesti tuo polttoainetaloudesta kertova kappale oli viihdyttävää luettavaa
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Mikä naurattaa topic
Tänään on vissiin vähän hidas päivä. Ensin meni tuo sitikka ohi ja nyt en keksi mikä tuossa polttoainejutussa naurattaa..
Re: Mikä naurattaa topic
Se ainakin naurattaa, että tuossa linkitetyssä jutussa on kulutuksen mainittu olevan 6,3 l/100 km. Kyseessä kai 9000 T16 tai olkoon vaikka 900 T16, ei mene matka-ajossa millään 6,3 litralla. Se on varma. Aivan sama vaikka on manuaali ja ajetaan 90 km/h nopeudella tasaisesti.jefreitteri kirjoitti: ↑La Huhti 25, 2020 08:55Tänään on vissiin vähän hidas päivä. Ensin meni tuo sitikka ohi ja nyt en keksi mikä tuossa polttoainejutussa naurattaa..
Omistin 6 vuotta 9000 T16 manuaalin ja se vei 100 km/h tasaisella ajolla kesällä 7,5 l/100 km.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)