Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Laskinpa kuitenkin: 63,7 €/100 km, josta bensaa 11,8€/100km. Ihan en nyt ole varma oonko kirjannut kaikki vakuutusmaksut spritmonitoriin. Pääomakulua 57% olettaen että auton arvo laskee lyhennyksen tahtiin. Käytännössä ei mene onneksi näin mutta toisaalta tuo raha on autoiluun toistaiseksi mennyt
Sähköautoon vaihtaminen ei siis vaikuttaisi autoilun isoon kuvaan, varsinkin kun pääomaa joutuisi todennäköisesti laittamaan enemmän.
^jos itse pitäisi arvottaa noita jäljelle jääviä prosentteja niin perheen ainoalla autolla saisi olla rangea 400+ kilometriä, vaikka ne reissut lasketaan yhden käden sormilla kun tuota saattaisi tarvita. Toisaalta vuoden kilometreistä noista reissuista Suomen halki tulee 20-25%. Siksi meidän taloudelle toistaiseksi paras olisi töpselikärsä. Jos tarvitsisi toisen auton niin se voisi sitten olla cabrio- tai joku pieni sähköauto. Tai tuollainen loppuunajettu leaf, se sopisi lähipyörittelyyn loistavasti.
Sähköautoon vaihtaminen ei siis vaikuttaisi autoilun isoon kuvaan, varsinkin kun pääomaa joutuisi todennäköisesti laittamaan enemmän.
^jos itse pitäisi arvottaa noita jäljelle jääviä prosentteja niin perheen ainoalla autolla saisi olla rangea 400+ kilometriä, vaikka ne reissut lasketaan yhden käden sormilla kun tuota saattaisi tarvita. Toisaalta vuoden kilometreistä noista reissuista Suomen halki tulee 20-25%. Siksi meidän taloudelle toistaiseksi paras olisi töpselikärsä. Jos tarvitsisi toisen auton niin se voisi sitten olla cabrio- tai joku pieni sähköauto. Tai tuollainen loppuunajettu leaf, se sopisi lähipyörittelyyn loistavasti.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Toisaalta ei noi vuokra-autot niin kamalan hintaisia ole etteikl kerran-pari vuodessa voisi sellaista ottaa, jos tarvii niin harvoin päästä kovin kauas?
Se 3x16A on vielä ihan ok, saa sitten illan ja aamun välillä sen isoakkuisenkin sähköauton tyhjästä täyteen, vaikka sille harvoin tarvetta olisi. Mutta 22 kw rli 3x32A latausasemia en ihan ymmärrä, kun niitäkin paljon asuintaloihin laitetaan. Tosin yksi syy on se että monessa autossa on vain yksivaiheinen 32A laturi.
Se 3x16A on vielä ihan ok, saa sitten illan ja aamun välillä sen isoakkuisenkin sähköauton tyhjästä täyteen, vaikka sille harvoin tarvetta olisi. Mutta 22 kw rli 3x32A latausasemia en ihan ymmärrä, kun niitäkin paljon asuintaloihin laitetaan. Tosin yksi syy on se että monessa autossa on vain yksivaiheinen 32A laturi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Näitä kuluja kun laskee niin vuokra-auto + taksi + bussilippu tulis varmasti puolta halvemmaks kuin auton omistaminen. Toki se vaikuttaisi tulevaisuudessa moneenkin asiaan kun lapsia ei pysyisi samalla tavalla kuskailemaan harrastuksiin. Ylipäätään spontaani liikkuminen vähenisi.
Volkkarin ID-bussia odotellessa... tai jos joku toisi sellaisen vaikka golffin kokoisen töpselikulkineen johon saisi helposti kolme isofixjakkaraa vierekkäin niin riittäis meille. Siinä vaiheessa kun tuo sähköbussi on käytettynä sopuhintainen ei tässä taloudessa enää tarvita kuin 1-2 lastenistuinta sit vois jo tuollainen konakin riittää tilojen puolesta
Volkkarin ID-bussia odotellessa... tai jos joku toisi sellaisen vaikka golffin kokoisen töpselikulkineen johon saisi helposti kolme isofixjakkaraa vierekkäin niin riittäis meille. Siinä vaiheessa kun tuo sähköbussi on käytettynä sopuhintainen ei tässä taloudessa enää tarvita kuin 1-2 lastenistuinta sit vois jo tuollainen konakin riittää tilojen puolesta
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Lopulta toi käyttöauton korvaaminen kokonaan bussikort(e)illa ja satunnaisilla taksimatkoilla ja vuokra-autoilla jää kyllä säästöltään vähäiseksi ellei jopa käänny kalliimmaksi. Jos siis on vähänkään niitä taksitarpeita. Mun nyrkkisääntö on että autoiluun menee se viisi tonnia vuodessa, ja jos siitä vähentää bussikortit vaikka Turussa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle, niin jää noin 3400 euroa. Siitä kun kerran-pari vuodessa vuokraa pidemmälle matkalle auton ja maksaa bensat, niin jää alle 3000 euroa Kun vielä käydään kerta vuoteen junalla jossain kauempana koko perhe niin jää luokkaa 2800 euroa satunnaisiin taksimatkoihin. Jos satunnainen taksimatka maksaa 25 euroa suuntaansa, niin edestakaisen sellaisen saa tehdä noin kerran viikossa, niin ollaan tasoissa.
Onko se sitten usein vai harvoin? Mun mielestä lopulta melko harvoin, kun siis muistetaan että luovutaan oman auton tuomasta joustavuudesta, ja tuolla lukemalla ollaan _tasoissa_. Taksiajeluja pitäisi siis olla huomattavasti harvemmin kuin kerran viikossa, jotta joustavuudrsts tinkimisen voi laskea tuovan taloudellista hyötyä. Mutta toki taksintarve riippuu elämäntavoista, asuinsijainnista, harrastuksista ja siitä missä kaikkialla sitä haluaa käydä tuttuja tapaamassa ja millä varoitusajalla ja aikataululla.
Mutta se on kyllä selvää että monet harrastukset jäisi väliin ja sosiaalinen elämä vähenisi, jos omaa autoa ei olisi. Ne pitäisi sitten korvata sellaisilla puuhilla jotka soveltuisi paremmin kotiin tai sen lähialueille. Nythän sitä on tässä koronaeristyksissä päästy vähän harjoittelemaankin.
Mutta kyllä mulle onnistuisi se, että arkiajelut hoituisi vaikkapa 150 km rangella olevalla sähköautolla, ja sen 1-3 kertaa vuodessa kun lähdetään pidemmälle, otetaan vuokra-auto, jonka kulut säästetään ajamalla sillä sähköautolla. Nyt vaan on niin että markkinoilla ei oikein ole tuollaiseen kokeiluun sopivaa sähköautoa, joka täyttäisi omat arkitarpeet, lähinnä kyse on vetomassoista ja tavaratilan riittävyydestä. Siksi toistaiseksi pihassa on lataushybridi.
Onko se sitten usein vai harvoin? Mun mielestä lopulta melko harvoin, kun siis muistetaan että luovutaan oman auton tuomasta joustavuudesta, ja tuolla lukemalla ollaan _tasoissa_. Taksiajeluja pitäisi siis olla huomattavasti harvemmin kuin kerran viikossa, jotta joustavuudrsts tinkimisen voi laskea tuovan taloudellista hyötyä. Mutta toki taksintarve riippuu elämäntavoista, asuinsijainnista, harrastuksista ja siitä missä kaikkialla sitä haluaa käydä tuttuja tapaamassa ja millä varoitusajalla ja aikataululla.
Mutta se on kyllä selvää että monet harrastukset jäisi väliin ja sosiaalinen elämä vähenisi, jos omaa autoa ei olisi. Ne pitäisi sitten korvata sellaisilla puuhilla jotka soveltuisi paremmin kotiin tai sen lähialueille. Nythän sitä on tässä koronaeristyksissä päästy vähän harjoittelemaankin.
Mutta kyllä mulle onnistuisi se, että arkiajelut hoituisi vaikkapa 150 km rangella olevalla sähköautolla, ja sen 1-3 kertaa vuodessa kun lähdetään pidemmälle, otetaan vuokra-auto, jonka kulut säästetään ajamalla sillä sähköautolla. Nyt vaan on niin että markkinoilla ei oikein ole tuollaiseen kokeiluun sopivaa sähköautoa, joka täyttäisi omat arkitarpeet, lähinnä kyse on vetomassoista ja tavaratilan riittävyydestä. Siksi toistaiseksi pihassa on lataushybridi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Tuolla todettiin et 40kwh leaf ois jopa ripeempi ku egolf
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sah ... joraportti
Kuulostaa kyllä kivalta ku golfiki ois riittäny ittel
Tuossa on ilmeisesti vähä pidempi rangeki..
No potuttaa jo nyttenki maksaa lyhennyksii autoist mitkä seisoo niin noin kallista ei viitti kyllä ostaa seisomaan...
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sah ... joraportti
Kuulostaa kyllä kivalta ku golfiki ois riittäny ittel
Tuossa on ilmeisesti vähä pidempi rangeki..
No potuttaa jo nyttenki maksaa lyhennyksii autoist mitkä seisoo niin noin kallista ei viitti kyllä ostaa seisomaan...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kahden sähköauton taloudessa
En ole tästä yhtään eri mieltä tällä hetkellä
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Varailin Konaan 30tkm huollon. Arvoin Tampereen ja Turun välillä, mutta kun Turku ei vastannut puhelimeen niin Tampereelle menee ensi viikolla työreissun ohessa.
Kun raitisilmasuodattimen vaihtaa itse niin hinnaksi jäi 130 euroa, tästäkin taitaa ison osan tehdä ohjelmaan kuuluva jarrunesteen vaihto ja loppu on tarkistavaa toimenpidettä + navin päivitys. Raikkarille olisi ollut vaihtohinta 65 euroa ja tuo toimenpide on jopa ohjeistettu manuaalissa (jossa muuten EI ole ohjeistettu auton nostamista tunkilla eli kerrottu oikeita nostopaikkoja). Motonetissä aktiivihiilisuodin oli 23,90e. Ostin samalla tuoreet pyyhkijänsulat ja muuta kampetta niin, että kuittiin tuli noin 64 euroa, eli samaan rahaan paljon asioita
Kun raitisilmasuodattimen vaihtaa itse niin hinnaksi jäi 130 euroa, tästäkin taitaa ison osan tehdä ohjelmaan kuuluva jarrunesteen vaihto ja loppu on tarkistavaa toimenpidettä + navin päivitys. Raikkarille olisi ollut vaihtohinta 65 euroa ja tuo toimenpide on jopa ohjeistettu manuaalissa (jossa muuten EI ole ohjeistettu auton nostamista tunkilla eli kerrottu oikeita nostopaikkoja). Motonetissä aktiivihiilisuodin oli 23,90e. Ostin samalla tuoreet pyyhkijänsulat ja muuta kampetta niin, että kuittiin tuli noin 64 euroa, eli samaan rahaan paljon asioita
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Lieventääkö teidän harmitusta yhtään, jos kerron, että mikä tahansa auto tulee kuitenkin sitä halvemmaksi mitä vähemmän sillä ajaa.
No, ei taida.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Kahden sähköauton taloudessa
No tämä
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Ampeerissa mielenkiintoinen Leaf-yksilö kaupan: https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/11334712. Selkeästi eri aikakausien yksilöissä on eroja, tässä myyjä mainostaa: "Akku on todennäköisesti Nissanin parhaalla ns. Lizard-kemialla päätellen akun erinomaisesta kunnosta. Akun terveys (SOH, state of health) on 103%" Eli 79tkm ja reilun viiden vuoden jälkeen akun kapasiteetti 103% (LeafSpyn mukaan). Joka tapauksessa erittäin hyvällä mallilla. Kaiken muun lisäksi tuo on jo ILP-versio, eli talviajokin onnistunee suhteellisen hyvin noin 100km säteellä. Ei osune tämäkään yksilö käyttöiältään 10-vuotisiin autoihin..
Tästä pääsee lähinnä näihin päätelmiin, että voisi vihdoin hankkia tuon iphone+LeafSpy-yhteensopivan OBD-mokkulan ja harrastella vähän enemmän ns. tappiin asti ajoa. Ei ole omissa ajoissa Leafilla tullut edes kilpikonnamoodi vielä vastaan, mutta toki on ihan oletuksella jäänyt pidemmät reissut tuolla tekemättä. Tähän ns. lähipyöritykseen eli useimmiten 15km suuntaansa kaupungille ja takaisin tuo on oikein mainio. Akkukin latautuu nopeasti, pääosin tuo on kotipihassa aina johdon päässä (ei tosin paras mahdollinen tapa tämäkään, mutta onneksi tuossa pystyy rajoittamaan latauksen 80%:iin).
Kona on taas ihan eri kategoriassa. Siinäkin olen pitänyt nyttemmin latausmaksimin 80%:ssa ja eilen tuli tehtyä reissu Tampereelle ja huoltoon. Paluumatkalla hieman ylimääräistä pyörittelyä ja tuloksena "tyhjimmäksi ikinä" ajettu akku, kun kotipihassa latausta oli noin 21% ja rangea noin 90km. Eli keskikulutuksella 14,5kWh/100km kuutisenkymmentä prosenttiä varauksesta pois ja tällä noin 220-230km ajoa, iso osa ajosta 100km/h (motarilla ja maantiellä). Samalla reissulla Kona oli 30tkm huollossa. 130 euroa hintaa ilman raitisilmasuodattimen vaihtoa. Itse vaihdan raikkarin ja Motonetin tarvikesuodin oli vääränkokoinen, vaikka oikeaan autoon tilattu, se pitää käydä vaihtamassa. Kyllä tässä kohta ymmärtää, miksi joku arvostaa helppoutta Huollossa tekivät myös jonkun avoimen kampanjapäivityksen moottoriohjaukseen liittyen, samalla päivittyi navi. Äänentoistoon tuli hieman uusia näkymiä ja jotain automaattista DSP-mäistä käyttäytymistä, mutta näihin en oikein jaksa uskoa. Kesärenkaat vaihtuivat alle maanantaina myös ja rengasmelun luonne muuttui hieman pehmeämmäksi, mutta >100km/h nopeuksilla on kyllä melkoinen meteli. Kesän aikana pakko tehdä hieman lisää äänieristystä takakonttiin ja oviin.
Tästä pääsee lähinnä näihin päätelmiin, että voisi vihdoin hankkia tuon iphone+LeafSpy-yhteensopivan OBD-mokkulan ja harrastella vähän enemmän ns. tappiin asti ajoa. Ei ole omissa ajoissa Leafilla tullut edes kilpikonnamoodi vielä vastaan, mutta toki on ihan oletuksella jäänyt pidemmät reissut tuolla tekemättä. Tähän ns. lähipyöritykseen eli useimmiten 15km suuntaansa kaupungille ja takaisin tuo on oikein mainio. Akkukin latautuu nopeasti, pääosin tuo on kotipihassa aina johdon päässä (ei tosin paras mahdollinen tapa tämäkään, mutta onneksi tuossa pystyy rajoittamaan latauksen 80%:iin).
Kona on taas ihan eri kategoriassa. Siinäkin olen pitänyt nyttemmin latausmaksimin 80%:ssa ja eilen tuli tehtyä reissu Tampereelle ja huoltoon. Paluumatkalla hieman ylimääräistä pyörittelyä ja tuloksena "tyhjimmäksi ikinä" ajettu akku, kun kotipihassa latausta oli noin 21% ja rangea noin 90km. Eli keskikulutuksella 14,5kWh/100km kuutisenkymmentä prosenttiä varauksesta pois ja tällä noin 220-230km ajoa, iso osa ajosta 100km/h (motarilla ja maantiellä). Samalla reissulla Kona oli 30tkm huollossa. 130 euroa hintaa ilman raitisilmasuodattimen vaihtoa. Itse vaihdan raikkarin ja Motonetin tarvikesuodin oli vääränkokoinen, vaikka oikeaan autoon tilattu, se pitää käydä vaihtamassa. Kyllä tässä kohta ymmärtää, miksi joku arvostaa helppoutta Huollossa tekivät myös jonkun avoimen kampanjapäivityksen moottoriohjaukseen liittyen, samalla päivittyi navi. Äänentoistoon tuli hieman uusia näkymiä ja jotain automaattista DSP-mäistä käyttäytymistä, mutta näihin en oikein jaksa uskoa. Kesärenkaat vaihtuivat alle maanantaina myös ja rengasmelun luonne muuttui hieman pehmeämmäksi, mutta >100km/h nopeuksilla on kyllä melkoinen meteli. Kesän aikana pakko tehdä hieman lisää äänieristystä takakonttiin ja oviin.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
^Kiinnitin tossa taannoisella Hämeenlinnan reissulla huomiota näihin sähkö-Koniin, Ioniqqeihin ja muutamaan muuhun minkä bongasin. Siis kun ajelin Hondalla vasenta kaistaa niiden ohi 130 km/h vakkarissa, heidän vauhtinsa järjestään arviolta max. 100 km/h, kun rajoitus 120 km/h.
Ostin ensimmäisen hybridini v. 2012 ja kovasti olen ollut kiinnostunut sähköisestä vallankumouksesta, se yksi töpselikärsäkin oli. Ei ole asenteita tai ennakkoluuloja sähkiksiä kohtaan, vain liian vähän rahaa. Siitä huolimatta en voinut olla kevyesti ärsyyntymättä ja kävi mielessä ajatus, että menkää sinne rinnakkaiselle vanhalle tielle pois jaloista säästämään, jos ei virta riitä muun liikennevirran nopeudella etenemiseen Alan käydä vanhaksi ja kärttyisäksi.
Tämä kommentti nyt ei liittynyt sitten millään tavalla tähän kahden sähköauton talouteen, joka on tuottanut hienoa dataa meille kaikille mietittäväksi. Kunhan tuli mieleen ajatuksista, mitä sähköinen autoilu on itsessä livenä herättänyt viime aikoina.
Ostin ensimmäisen hybridini v. 2012 ja kovasti olen ollut kiinnostunut sähköisestä vallankumouksesta, se yksi töpselikärsäkin oli. Ei ole asenteita tai ennakkoluuloja sähkiksiä kohtaan, vain liian vähän rahaa. Siitä huolimatta en voinut olla kevyesti ärsyyntymättä ja kävi mielessä ajatus, että menkää sinne rinnakkaiselle vanhalle tielle pois jaloista säästämään, jos ei virta riitä muun liikennevirran nopeudella etenemiseen Alan käydä vanhaksi ja kärttyisäksi.
Tämä kommentti nyt ei liittynyt sitten millään tavalla tähän kahden sähköauton talouteen, joka on tuottanut hienoa dataa meille kaikille mietittäväksi. Kunhan tuli mieleen ajatuksista, mitä sähköinen autoilu on itsessä livenä herättänyt viime aikoina.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Oon kans havainnu samaa, vanhat hiaset harventuneet jarruttamasta liikennettä niin kyllä jarruina aika usein on hybridi tai täyssähkö
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Itellä on motariajotapa ollut diesel-aikoinakin sitä, että mieluummin satasta kuin satakaksikymmentä. Tuossa lähinnä opittuna se, että perillä rauhallisemmin ajaessa on paljon rennompi fiilis, jostain syystä itselle tuo kovempaa ajo myös nostaa stressitasoa. Todennäköisesti se johtuu siitä, että silloin edessä on aina joku... Eikä toisaalta voi väheksyä sitä, etteikö rahallisella säästölläkin olisi vaikutusta, kulutus kun millä tahansa vimpaimella pomppaa aika paljon 100 ja 120 välillä.
Toki motarillahan on tavallaan juuri hyvä toteuttaa säästäväistä ajotapaa. Ajelee sen aikaa lujempaa, että eteen osuu ensimmäinen rekka. Sen jälkeen voi peesata rekan perässä ja kiireisemmillä on vasen kaista käytettävissä. Tietynlainen win-win mun mielestä Maanteillä reilusti sallittua hitaammin ajavat ovat asia erikseen. Itse pystyn hyväksymään vielä satasen alueella max 80km/h ajelun, koska raskas liikenne ja peräkärryt/karavaanarit jne.
Tähän liittyen on muuten mainio stressitasojen alentaja toimiessaan tuo adaptiivinen vakkari!
Matematiikka myös tukee tätä: mun siirtymäpituuksilla ei välttämättä tule merkittävää ajallista voittoa sillä, että ohittaa. Ja jos ohittaa, niin todennäköisyys sille että kilometrin päässä on toinen hidastelija on suuri. Ja kun ohitustilanteita on paljon (eli aina joku hidas edessä), niin stressitasot kohoavat ja perilläkin harmittaa enemmän. Oli sitten menossa töihin, kotiin, harrastuksiin tai muualle, niin stressistä ei juuri iloa ole. Ja ihan varmasti olen itse poikennut ja poikkean tästä rationaalisesta ajattelusta säännöllisesti
Kameroihin jarruttelijoille tosin ei meikäläiseltä heru mitään sympatiaa. Havainto tukee myös sitä, että monet ylivarovaiset ajavat erittäin vaihtelevilla nopeuksilla muutenkin eli välillä yli suurimman sallitun, välillä alle ja kameran kohdalla hetkellisesti/yllättäen/jarruvalojen häikäistessä sen 20km/h alle ”ettei vaan välähtäisi”.
Toki motarillahan on tavallaan juuri hyvä toteuttaa säästäväistä ajotapaa. Ajelee sen aikaa lujempaa, että eteen osuu ensimmäinen rekka. Sen jälkeen voi peesata rekan perässä ja kiireisemmillä on vasen kaista käytettävissä. Tietynlainen win-win mun mielestä Maanteillä reilusti sallittua hitaammin ajavat ovat asia erikseen. Itse pystyn hyväksymään vielä satasen alueella max 80km/h ajelun, koska raskas liikenne ja peräkärryt/karavaanarit jne.
Tähän liittyen on muuten mainio stressitasojen alentaja toimiessaan tuo adaptiivinen vakkari!
Matematiikka myös tukee tätä: mun siirtymäpituuksilla ei välttämättä tule merkittävää ajallista voittoa sillä, että ohittaa. Ja jos ohittaa, niin todennäköisyys sille että kilometrin päässä on toinen hidastelija on suuri. Ja kun ohitustilanteita on paljon (eli aina joku hidas edessä), niin stressitasot kohoavat ja perilläkin harmittaa enemmän. Oli sitten menossa töihin, kotiin, harrastuksiin tai muualle, niin stressistä ei juuri iloa ole. Ja ihan varmasti olen itse poikennut ja poikkean tästä rationaalisesta ajattelusta säännöllisesti
Kameroihin jarruttelijoille tosin ei meikäläiseltä heru mitään sympatiaa. Havainto tukee myös sitä, että monet ylivarovaiset ajavat erittäin vaihtelevilla nopeuksilla muutenkin eli välillä yli suurimman sallitun, välillä alle ja kameran kohdalla hetkellisesti/yllättäen/jarruvalojen häikäistessä sen 20km/h alle ”ettei vaan välähtäisi”.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Eipä tuo motarilla 80 tai 100 ajelu mikään paheksuttava teko ole, kun iso osa ajaa siellä lain pakottamana sitä vauhtia kuitenkin. Motarilla on kuitenkin se ohituskaista, jonka käytön ei luulisi ohittajalle olevan yhtään sen vittumaisempaa kuin sen oikean kaistan.
Itse tulee ajettua todellista nopeutta 0-5 km/h yli rajoituksen yleensä. Oikeastaan ainoa säännöllinen ajo jossa ajan rajoitusta hitaammin on mökkimatkalle osuva kilsan pätkä, jossa motarin rajoitus nousee 100 km/h ja sitten seuraavaksi hidastetaan liittymään. Mitsussa kun akussa riittää juuri ja juuri range mökkimatkaan, niin en viitsi ihan senkään takia nostaa turhaan alle minuutiksi vauhtia sataseen. Siinä kohtaa kun se 100 km/h rajoitus alkaa, olen jo siirtynyt vasemmalta katsoen kolmannelle kaistalle, eli hidastuskaistalle sitä liittymää varten, joten siitä saa suhata vaikka kahta kaistaa ohi jos haluaa.
Olen lauriolion kanssa ihan samoilla linjoilla siitä, että tasaisesti vaikka vähän hitaammin ajaen on matka paljon mukavampaa kuin jatkuvalla tavoitteella ajaa rajoituksen mukaan tai jopa yli. Tämän oppi nuorempana kun tuli ajettua paljon pidempääkin matkaa pakulla jossa kahdeksankympin lätkä. Vakkarilla mittariin 85 km/h ja ei tarvinnut ohitella pidemmälläkään pätkällä muita kuin traktoreita ja aina pääsi perille vähintään ajoissa kun tajusi lähteä riittävän aikaisin, eli muutaman minuutin aikaisemmin kuin muut. Motarillakaan kun ei eksynyt vasemmalle kaistalle, niin eipä tullut kukaan sieltä oikealta kaistalta eteenkään. Lepposampaahan se olisi ajella 120 km/h jos meillä kaikki liikenne kulkisi sitä vauhtia, mutta kun ei liiku, niin rennompaa pysyä niiden hitaampien kuin nopeampien tahdissa.
Itse tulee ajettua todellista nopeutta 0-5 km/h yli rajoituksen yleensä. Oikeastaan ainoa säännöllinen ajo jossa ajan rajoitusta hitaammin on mökkimatkalle osuva kilsan pätkä, jossa motarin rajoitus nousee 100 km/h ja sitten seuraavaksi hidastetaan liittymään. Mitsussa kun akussa riittää juuri ja juuri range mökkimatkaan, niin en viitsi ihan senkään takia nostaa turhaan alle minuutiksi vauhtia sataseen. Siinä kohtaa kun se 100 km/h rajoitus alkaa, olen jo siirtynyt vasemmalta katsoen kolmannelle kaistalle, eli hidastuskaistalle sitä liittymää varten, joten siitä saa suhata vaikka kahta kaistaa ohi jos haluaa.
Olen lauriolion kanssa ihan samoilla linjoilla siitä, että tasaisesti vaikka vähän hitaammin ajaen on matka paljon mukavampaa kuin jatkuvalla tavoitteella ajaa rajoituksen mukaan tai jopa yli. Tämän oppi nuorempana kun tuli ajettua paljon pidempääkin matkaa pakulla jossa kahdeksankympin lätkä. Vakkarilla mittariin 85 km/h ja ei tarvinnut ohitella pidemmälläkään pätkällä muita kuin traktoreita ja aina pääsi perille vähintään ajoissa kun tajusi lähteä riittävän aikaisin, eli muutaman minuutin aikaisemmin kuin muut. Motarillakaan kun ei eksynyt vasemmalle kaistalle, niin eipä tullut kukaan sieltä oikealta kaistalta eteenkään. Lepposampaahan se olisi ajella 120 km/h jos meillä kaikki liikenne kulkisi sitä vauhtia, mutta kun ei liiku, niin rennompaa pysyä niiden hitaampien kuin nopeampien tahdissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
^Minä oon oppinu hämmentävän hyvin yhdistään nuo kaksi tapaa. Eli normaalisti vakkarissa on melko tarkkaan se suurin sallittu, mutta en jaksa ressata jos ei sitä vauhtia kuljekaan. Jos motarilla on "kauhee ruuhka" eli molemmilla kaistalla pitkää jonoa ja oikealla rekka tai useampi "tukkii" tien siihen kasikymppiin niin saatan köllötellä siinä perässä vakkarilla sen aikaa että hätäjono menee ohi ja jatkaa sitten omaa matkaa kaikessa rauhassa.
Kun hoksaa paljonko ennakoimalla ja välillä rauhoittumalla voi parantaa omaa fiilistä, voittaa aika paljon vaikkei se voitto olekaan välitöntä aikasäästöä.
Kun hoksaa paljonko ennakoimalla ja välillä rauhoittumalla voi parantaa omaa fiilistä, voittaa aika paljon vaikkei se voitto olekaan välitöntä aikasäästöä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla