Helatorstaihan se. Mutta ennen kuin eilen tuon viestini laitoin tarkistin, että Motonet oli normaalisti auki ! Väripullo jäi ostamatta, koska erikoiskauppa oli kiinni, mutta siihenkin löytyi ratkaisu laajoista varastoista, saadaan vähän

väriäkin mukaan tähän tarinaan !
Tein kaupunkireissun neljän pysähdyksen taktiikalla, Motonet, Gigantti, Maaliliike, K-Supermarket. Motonettiin mennessäni oli liikennevaloissa edessä
Ja vaikka Viikate niin vaatikin, niin en kyllä käyttänyt...
Reissun jälkeen keskikulutus oli pudonnut kasiin, keskinopeus on vielä n. 9 km/h alempi kuin normaalisti tankkausvälillä on tupannut olemaan, joten toivon mukaan se tuosta putoaa lähemmäs seiskaa, johon olisin jo tyytyväinen. Mikään säästöpossu tämä ei dieseliksi ole, sen tiedostin jo ostaessa. Nyt on tullut sahattua kaupungissa tavallista enemmän, seuraavat neljä päivää tullee töihin ja takaisin á 40 km päivä, joten seurataan mihin kulutus suuntaa
Pistin oikein rahaa haisemaan ja ostin OEM moottorin ilmansuodattimen, MANN-laatuun olen aina luottanut. Raitisilmasuodattimeksi valikoitui paperista kalliimpi aktiivihiili, en sentään ostanut raikkareiden Rolls-Roycea, joka suodattaa melkein sen raittiin ilmankin pois, olisi ollut 41.9 euroa

Nämä olivat 17.9e/kpl.
Pesin auton pikaisesti, eli huuhtelin, vaahdotin, huuhtelin ja kuivasin. Oli autoliikkeen jäljiltä sen verran hyvä, ettei tarvinnut edes kinnastelua.
Eka testi GM:n insinöörien metkuista oli moottorin ilmansuodatin. Arvosana 10/10. Jestas, miten näppärän helppoa. Kuusi ruuvia auki, sellaisia, jotka eivät irtoa kokonaan, kotelo ylös ja sivuun, vanha pois ja uusi tilalle. Oli jo aika mielestäni, tuo oli vaihdettu viimeksi 22.2.2019 vajaan 106 tkm kohdalla. Valmistaja taitaa vaatia 60 tkm välein, joka on kyllä mun mielestä aivan liikaa. Kerta vuoteen, parin minuutin homma, mulla meni nyt viisi, kun imuroin kotelon ja imurin virittäminen kesti.
SItten raitisilmasuodatin. Arvosana 9/10. Miinuspiste siitä, että joutuu vähän pelkääjän jalkatilassa touhuamaan ja hansikaslokerot irrotettavat klipsut olivat hiton tiukassa. Muutenhan tuo oli pala kakkua.
Siellä se kotelossa odottelee...
Oli jo aika tällekin. Tietojeni mukaan vaihdettu viimeksi 1.10.2018 vajaan 81 tkm kohdalla.
Oli muuten asennettu edellinen väärinpäin, ilmavirran nuoli pitäisi olla alaspäin, mutta poistamassani se oli ylöspäin. Oli sinne kuitenkin tarttunut tavaraa, että mikähän vaikutus tuolla oikeasti on ? Terveiset vaan Imatran Öljypisteelle, tarkkuutta !
Eturenkaiden takaisen helman ongelmat olivat kummallakin puolella kuvan kaltaiset. Kovin pienestä asiasta kyse siis. Ei ruostetta, päällimaalin lohkeamista, puhdasta pelliä ja helmassa kulumaa. Yariksen jälkeen ihan piknikkiä
Lyhyt kaava, no joo, nelisen tuntia siinä meni odotteluineen, mutta kuitenkin.
Tuolta se nyt näyttää ulospäin...
Ja alhaalla on luonnollisesti mustaa...
Tähän operaatioon riitti kirkas lamppu, rätti, kliineriä, toinen rätti, kynsilakkapullosta wash primeria, kynsilakkapullosta aikoinaan Saab 9000-97 ostamaani Cayenne Red-väriä, joka tuli todella lähelle tätä Cruzen Velvet Red Metallicia, rust primeria ja kiveniskumaalia kilikalipullosta sekä tietenkin maalarinteippiä
Kunhan minä ja maalikauppa olemme auki yhtä aikaa, ostan jossain vaiheessa ihan omaakin väriä, tuo välttää siihen asti. Pitää oikein hakea, että huomaa hivenen eri sävyn.
Eri vaiheiden kuivumista odotellessani mm. irrottelin takakilven ja putsasin kilven takaisen pellin huolellisesti, Kamuxin taustat piti vielä palauttaa, kun ei muuta nyt tähän hätään ollut.
Käytin myös Meguairsin loppuja ja vahasin kokeeksi konepellin ja takaluukun siinä odotellessani. Nyt joutuu tekemään vähän tipoittain, kun auto on ajossa koko ajan. Mitä alustaa ja helmoja kurkkailin touhutessani, niin näytti kyllä oikein hyvältä aihiolta pistää kotelosuojaa alle ja niihin koteloihin, tämä ei kyllä ruostumisen takia ihan heti paaliin ole menossa.
Suht tyytyväinen fiilis kyllä on, auto on mainio ajettava, kivan näköinen ja tämän päivän puuhastelujen jälkeen ei tarvitse käytännössä kuin vahata ja suojata alusta ja kotelot, sitten vaan pestä ja puunata ja ajaa. JOS tämä jää talvehtimaan, niin syksylle tehdään tiettyjä toimenpiteitä, mutta turha suunnitella liikoja.
Ai niin, renkaat oikeilla paikoillaan ja oikeissa paineissa, tämä oli IHAN eri auto kuin viimeksi kotiin ajellessa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634