Kyllähän se moottorin tuottama lämpö matkavauhdissa on melkolailla sama turbossa ja vaparissa. Tuossa tekniikanvaihto 99 turbossani aikanaan tuli lämpöongelma niinikään maantieajossa ja syy löytyi: syylärin lamellit oli ihan murusina. Vaihto hyväkuntoiseen 90:stä otettuun käytettyyn syyläriin korjasi ongelman...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mulla on bilteman vaparin syyläri T16 ässässä. Ei mitään ongelmia lämpöjen kanssa, vaikka keulalla on iso cooleri edessä. Ei taida monessa turbo satkussa olla enää orkkis jäähdytintä. Motonetin motorad termaria vertasin orkkikseen. Hirveä ero. Motonet mallissa oli ihme reikiä ja rakoja joita ei orkkiksessa ollut. Ja ylläri, motonetin termarilla lämmöt seilasivat eivätkä nousseet riittävän ylös.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Ainakin 99/90 syylärit on metalli päätyisiä kaikki. Jäähdytinkorjaamo tekee kuinka taajan syylärin tahansa. Omaan 99 teetin uuden kennotuksen vaikka ei edes vuotanut, mut halusin pois sulkea lämpö ongelmat. teki turbon kennolla eli taajemmalla.
satkuissa syylärit on muovipäätyisiä, mutta vanhemmat metallipäätyisiä. Näihin metallisiin kun teettää uuden kennotuksen niin väittäisin että pitkäikäisempi kun uusi muovipäätyinen....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Moi
Onko lämmöt nyt puolivälissä sekä ajossa että paikoillaan.Minun T 16 :ssakin lämpöongelmaa. Lämmöt nousee hitaassa ajossa ja paikoillaan käydessä puhallin päällä tämän tästä.Ei kuitenkaan punaisella,tuossa vaakatason ja punaisen puolivälissä.Termostaatti vaihdettu parikin kertaa. Lienee syytä vaihtaa jäähdytin.
Kipe_9000; Missä jäähdytinkorjaamossa käytit? Harvassa nuo korjaajat nykyään. Minullakin lienee vaparin metallipäätyinen
jäähdytin nyt.
Moi
Onko lämmöt nyt puolivälissä sekä ajossa että paikoillaan.Minun T 16 :ssakin lämpöongelmaa. Lämmöt nousee hitaassa ajossa ja paikoillaan käydessä puhallin päällä tämän tästä.Ei kuitenkaan punaisella,tuossa vaakatason ja punaisen puolivälissä.Termostaatti vaihdettu parikin kertaa. Lienee syytä vaihtaa jäähdytin.
Kipe_9000; Missä jäähdytinkorjaamossa käytit? Harvassa nuo korjaajat nykyään. Minullakin lienee vaparin metallipäätyinen
jäähdytin nyt.
Eikös tuo toimi silloin juuri niinkuin on tarkoitettu? Eli kun ei ole ajoviimajäähdytystä tarpeeksi, koneen lämmöt vähän nousevat ja flekti puuttuu pelin ja lämmön nousu pysähtyy siihen...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Sittenhän se on ihan kaput, jos lämmöt vaan nousee vaikka flekti pyörii kokoajan. Omissa autoissa mitä on ollut huonoja syyläristä, ne lamellilevyt irrotessaan pillien välistä kielii kyllä jäähdyttimen kunnon. Katso onko ne ihan muhjua?
Haljennut sylinterikansi teki myös lämpöongelmia yhdessävaiheessa. Ensin vähän ja eräänä päivänä kun kone keitti huolella, sieltä tuli kaikki vedet ulos syöksymällä niin, että tyhjäksi asti porisi parkkipaikalla. 8litraa meni vettä, kun lähdin lisäämään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Moi
Onko lämmöt nyt puolivälissä sekä ajossa että paikoillaan.Minun T 16 :ssakin lämpöongelmaa. Lämmöt nousee hitaassa ajossa ja paikoillaan käydessä puhallin päällä tämän tästä.Ei kuitenkaan punaisella,tuossa vaakatason ja punaisen puolivälissä.Termostaatti vaihdettu parikin kertaa. Lienee syytä vaihtaa jäähdytin.
Kipe_9000; Missä jäähdytinkorjaamossa käytit? Harvassa nuo korjaajat nykyään. Minullakin lienee vaparin metallipäätyinen
jäähdytin nyt.
Ihan Tässä Forssan sivussa oleva korjaamo mikä laittelee kaikennäköisiä koneita yms. en tiedä onko enää toiminnassakaan kun varmaan eläkeiän tuntumassa. Mut luulis näitä nyt vielä Suomesta löytyvän. Ite menisin kyl nyt ihan uudella vaparin jäähdyttimella + paremmilla flekteillä
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Kesti ne muovipäätyiset 18 vuotta kuitenkin ihan heittämällä. Uutta vaan sinne...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01