Tulipa sitten vaihdettua kesälook alle. Renkaanvaihto pidemmän kaavan kautta, taisi joku 5-6 tuntia tuhraantua. En mä tiedä, mihin se aika meni. Aika kuluu, kun on kivaa ? Osittain kai rahdatessa renkaita eestaas pitkin pihaa, etupihalta on talliin kuitenkin 80 askelta, kuntoilusta kävi myös 35 kilon tunkin kanniskelu jne. Ihan ei ole optimaaliset tilat harrastamiseen, mutta näillä mennään, eikä tarvitse kuntosalilla käydä.
Mietiskelin aloittaessani, että kuinkahan kovassa mahtaa olla pultit, kun kerran ei enää muutamaan vuoteen ole ajeltu kuin noilla kitkoilla. Päätin aloittaa sillä, että pyöräytän kaikki 16 pulttia auki, ettei sitten tarvitse kirota, kun on yhtä pulttia vajaa kaikki auki ja työkalut hajalla... Takarenkaat olivat pala kakkua, mutta eturenkaat, tuli dejavu jostain takavuosilta, kun hajotin muutaman hylsyn ja ristikkoavaimen, yrittäessäni -88 kaasari-satkun pyöriä irti. Tuosta on aikaa n. 17-18 vuotta, silloin hankin voimahylsyn ja teleskooppivartisen avaimen, jotka olivat tänäänkin käytössä. Tukeva haara-asento, voimannostajille tuttu, alaselkä suoraksi, teleskooppivarsi täysin auki, voimahylsy kunnolla kiinni ja menoksi. Komean paukahduksen kera aukesivat kaikki kahdeksan eturenkaiden pulttia, mitään ei hajonnut, hiki tuli. Siitä oli hyvä jatkaa.
Alustaa suojatessa oli pyörät kiinni, joten takakaaret olivat saaneet vain roiskeita kotelosuojasta osakseen. Sinänsä näky oli aika hieno, oikealla puolella näytti tältä
Reunoihin oli jonkun verran ruiskittu kiveniskua tms. joskus, mutta tuossa iskarin vieressä oli ihan korinväristä peltiä. Ruostetta ei ollut yhtikäs missään. Suihkuttelin kilikalipullosta riittävän kerroksen kotelosuojaa joka paikkaan.
Vasemmalla puolella oli käytännössä neitseellinen pyöränholvi
Nätissä kunnossa olevaa peltiä, ruskeat pilkut ovat kotelosuojan roiskeita. Mietin, että laitan kiveniskua, mutta päätin, että kotelosuoja riittää, täydennellään aina renkaanvaihtojen yhteydessä, aika helppoa, varsinkin, kun kilometrit tullevat jäämään alle 5000 vuosittain. Nyt ruiskuttelin huolellisesti ja kattavasti. Kuvassa on uusi kesärengas jo paikoillaan, kullankeltainen sävy alkaa hiljalleen tummentua ja muuttuu melkein mustaksi vuorokauden sisällä.
Kurkkailin ledillä ympäri autoa kriittisiä paikkoja. Vasemmalta puolelta takapyörän takaa, takahelman muovin reunasta löytyi pieni alue, jossa ihan alkavaa pientä ruostepilkkua maalin alla. Nappailen sen Dremelillä auki ja pohjamaalaan/päällimaalaan, jahka ennätän. Nyt raottelin helmamuovia ja valutin koko takahelman matkalta kotelosuojaa sisään kummallekin puolelle, ensin huuhtelin puhtaalla öljyllä, sitten päälle kotelosuojaa joka sitoo öljyn alleen kovettuessaan vahamaiseksi pinnaksi. Luulisin, että riittää, kun säännöllisesti tuon toistaa.
Edessä tässä on lokarit, sinne ei tarvinnut ruiskia suojaa kuin lokareiden yhtymäkohtaan iskarin yläpuolelle, jossa on muutaman sentin alue paljasta peltiä. Takana ei tosiaan lokareita ole, ainoastaan pyöränholvien alareunoissa on muovia, josta nuo helmamuovit lähtevät liikkeelle. Edessä oli jarrupaloja vielä runsaasti, takana vähemmän, levyt ok, niiden puolesta ei tarvitse tehdä mitään. Syksyllä varmaan puretaan, herkistellään ja kasataan ja tarvittaessa uusitaan tiivisteitä, liukutapit tms., jos siltä näyttää.
Huomenna otan Dremelin käteen ja agendaksi oikean takaloksun pieni ruostepaikka, vasemman takapyörän takana olevan helmamuovin sauma, sekä kuskin oven alareuna ja toinen ovi, jossa oli pieni sanomisen paikka, en enää muista mikä. Selviää kun kurkkaan.
Lopuksi ajelin auton tallista ulos ja otin kuvan uusilla vanteilla. Eivät nuo välttämättä kauniimmat ole kuin tarvikevanteet, tekevät autosta raskaamman näköisen, mutta ovat joka tapauksessa "oikeat" vanteet tähän malliin ja tuovat sen lookin, joka minulla oli hakusessa. Itseänihän minä tässä pyrin miellyttämään, jos joku muu siinä sivussa diggaa, on se vain bonusta !
![Kuva](https://i.imgur.com/5CE2uvM.jpg)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634