Mertmi kirjoitti: ↑La Kesä 20, 2020 07:12
Onko biopower - softa? Jos on, mitä on tankissa ja mitä näyttää adaptaatio?
Ei ole softattu, on ihan vakio ohjelma.
anv kirjoitti: ↑Pe Kesä 19, 2020 23:06
Näkyykö kiekkamittarissa eloa startatessa, vian ollessa päällä? Jos ei, tuo tunnistin vaihtoon. Jos näkyy, seuraavaksi kuuluuko pensapumpun ääni kun laittaa virrat päälle. Jos ei, todennäköisesti pumppu vaihtoon. Voi olla myös rele tms.
Mun mielestä minulla kierrosulukumittarissa näkyy eloa vasta silloin kun kone käynnistyy, oli vika päällä tai ei. Bensapumppu käy sen 1s, kun kääntää virrat 'ON' asentoon.
Olen tässä nyt tutkinut ja yrittänyt diganosoida vikaa ja sen ilmenemistä.
Tänään tein 45min ajolenkin, kun akkulaturin jäljiltä onnistui taas pari testikäynnistystä aamusta. Kotiin päästyä käynnistyskokeilut heti ajon jälkeen, 20min ja 50min ajon jälkeen ja kaikki ne meni OK. Reilun tunnin seisonnan jälkeen pyöritti "puoli sekuntia" kauemmin, että just ehti huomata, että ei 100% normaali käynnistyminen, mutta lähti käyntiin. Seuraavalla (ehkä ~15min myöhemmin?) ei enää käynnistynyt. Akku näytti sen aiemman 12,6V lepojännitettä ja se ~7 käynnistystä kesti kuten aiemminkin latauksen jälkeen. Tässä vaiheessa olin taas jo kääntymässä akun puoleen, kun niin tasaisesti kestää tuon määrän käynnistyksiä. Vaan olipa vain sattumaa....
...nimittäin kävin nyt illasta kokeilemassa vielä uudelleen. Sehän käynnistyi ja jopa sen ~7 kertaa putkeen mitä kokeilin

. Ja noiden jälkeen akun jännite näyttää nyt sen 12,8V, vaikka monta starttia perätysten.
Elikkä tämän hetken tarkennetut oireet 3 käynnistymättömyyskerran perusteella:
noin 1 tunnin kohdalla sammuttamisesta alkaa käynnistymättömyys, joka on kuitenkin hoidettavissa vaikka saman tien apuvirralla. Ilman apuvirtaa lähtee käyntiin seistyään sitten pidemmän aikaa. Tuo lämmön vaikutus voisi viitata KAA:han, mutta toisaalta vika tulee jännästi vasta aika tarkasti tunnin kuluttua sammuttamisesta eikä aikaisemmin ajon jälkeen. Toisaalta tuo ongelma voi olla myös missä tahansa paikassa, johon lämpö johtuu tunnin kuluessa lämpimästä koneesta, kun ei ole ajoviimaa jäähdyttämässä konehuonetta. Mutta silti ekalla kerralla tämän tapahtuessa auto lähti heti käyntiin, kun sai lisävirtaa.
Anturin, ohjausyksikön tms tapauksessa tuolla apuvirran antamisella ei pitäisi kuitenkaan olla merkitystä?
Huomenna täytyy testailla tarkemmin tuota aikaa jona auto ei lähde käyntiin sekä mittailla akun jännitteen käyttäymistä parin tunnin aikana sammuttamisen jälkeen. Jos siinä jotenkin ihmeellisesti olisi joku pudotus laturin lopetettua latauksen ja palautuisi sit taas itsestään korkeammalle tasolle. Jos tuollaista näkyy, niin sit pitänee tehdä sama akku irrotettuna niin näkee onko riippuvaista autosta vai akun sisäinen vika.