Saab sai tänään uuden vesipumpun ja siinä sivussa näytti menneen 3 litraa jäähdytysnestettä. Kotipihassa tsekkasin, ettei ole vuotoja tms., toistaiseksi näytti hyvältä, osa näyttää vaihdetulta, kone käy paljon siistimmin kun vesipumpun kronklotus on poissa.
Ja olipahan hieno ajella Saabilla, kyllä on pehmeä kyyti noihin muihin kulkineisiini verrattuna. Vähän lämmin oli takaisin tullessa sisällä, myönnetään, eli mihinkään varsinaiseen tehoajoon tonnari ei nyt vielä pääse, kun kelit ovat tämmöiset. Mutta harkiten ja valikoiden.
Keskuslukkokin on herännyt toimintaan lämmön myötä, paitsi oikea takaovi ei reagoi mihinkään, mutta siinä on tosiaan sellaisia merkkejä sisäpahvissa ja nupissa, että yritetty on herätellä, siinä onnistumatta. Eipä tuo haittaa, kuskin ovesta kun pääsen sisään ja ulos, riittää. Totesin myös, että hälytin toimii, korjaamon setä oli lukinnut ovet kaukkarilla ja minä tietenkin avaimella sisään. Heti rääkäisi, toimii.
Vesipumpun vaihto kustansi 144 euroa, työ 120 ja tarveaineet nesteineen parikymppiä. Kustannusarvio siis alitettiin ja palvelu oli hyvää. JL Autoserviceä koeponnistan tulevaksi luottopajakseni, kohta 30 vuotta toimineen ja pian lopullisesti lopettavan korjaamoni suosituksesta.
Johtaja kehui tonnarin kuntoa ja sanoi, että kesken päivän tuli joku ohikulkija kysymään, onko tonnari mahdollisesti myytävänä. Hyvä signaali, ehkäpä näitä vapareitakin aletaan vastaavan kuntoisina arvostaa kun vuodet eteenpäin vierivät. Onhan tuo nyt törkeän hieno, kun sitä marketin parkkipaikalla peilailin
Työpäivän jälkeen ajelin Yariksen talliin ja vähän tsekkailin.
- Raitisilmasuodatin on vaihtokunnossa, joten hankin uuden ja vaihdan
- Moottorin ilmansuodatin ei ollut kymppitonnista moksiskaan, ei tarvitse vaihtaa
- Öljyt ja suodatin hankintaan ja vaihtoon, 1½ vuotta ja 10 tkm oli napannut n. 1/3 min ja max välistä
- Ohjaustehostimen nesteiden vaihdon jo aloitin, eka satsi imaistu pois ja korvattu uudella ATF:llä
- Cd-soitin toimii, äänentoisto optimoitu, kaikki 4 kpl kaiuttimia mukana. Optimointi suoritettu tanskalaisen Pretty Maidsin debyyttilevyltä Red, Hot And Heavy vuodelta 1984, löytyvältä kappaleelta Back To Back, jota mm. Hammerfall coveroi omalla debyyttialbumillaan
- Testattu ajovalojen korkeudensäätö, joista nämä, varsinkin Yaris Versot, pomppaavat usein katsastuksessa. Toimii ! Kummallakin puolella.
- Akku ei suostunut ottamaan mitään vastaan, täynnä oli, ihan kuin Saabinkin. Näytti olevan joku suomalainen ! akku, SW... tai jotain sinnepäin, kyljessä sanottiin, että suunniteltu nimenomaan meidän olosuhteita varten. En ole tuollaiseen aikaisemmin törmännyt. Samalla putsattu akku ulkoa, voideltu navat, ei hapettumia. Kiinnitetty kaasuvaijeri kiertämään akku kuten kuuluu.
- Pesty pahimpia tahmoja ohjaamosta, aloitettu kuskin penkin pesu ja pesty kuskin oven verhoilut, kyllä se siitä.
- Näytetty hieman teräsharjaa oikealle helmalle etupyörän takaa. Ei ollut kovin paha, hyvä niin, raaputetaan enimmät kummaltakin puolelta ja ruosteenestoa + kiveniskua perään.
- Pesty ajovaloumpiot ikkunanpesuaineella alustuksena kiillotukselle
- Aukaistu lukuisia maattopisteitä konehuoneen puolelta ja liuotettu ne WD-40:llä
Kauhea lista, mutta oikeastaan en tehnyt oikein mitään. Vielä jäi 99% tekemättä. Cona siinä yläpuolella on aivan oikeassa, tämmöisiä sitä varmaan pitää hankkiakin, jossa on hommia ja näkee työn tulokset. Päällisin puolin tuosta ei kovin siistiä saa, mutta teknisesti tästä tehdään hyvä, siisti sisältä, perushuolto kuntoon, pidetään huoli ettei muutamaan vuoteen tule reikiä mihinkään katsurin toimesta ja sitä rataa. Sillä periaatteella, että jos jollekin kelpaa, hyvä, jos ei, niin on laitettu sellaiseen kuntoon, että kelpaa ajoon itsellekin. Eilen vähän syletti nuo "maalaukset", mutta nyt jo helpottaa. Eiköhän jollekin riitä se, että auto käy ja kukkuu, vaikkei mikään ruusu enää olekaan. Ja hei, tässä on vetokoukku. Myin just edellisen jossa oli ja tämä on varmaan Suomen toinen tämän kopan Yaris, jossa koukku on
Sain toisen tarjouksen Cruzesta, ilmaiseksi pitäisi antaa. Ei kuulemma oikein dieselit liiku. No sh*t Sherlock... Mutta hyvähän se on argumenttina käyttää, ymmärrän toki. Olen nyt asioinut kahden ns. wanhan liiton toimijan kanssa, vaikeaa tuntuu olevan kaupanteko. Pakko sanoa, että suurilla ketjuilla, kuten Kamux ja Saka, on ihan vähän eri meininki. Joo, ne kalastelevat törkeästi, mutta jos ei anna periksi, yllättävän usein jotain saadaan aikaan. No, juttelin tänään kolmannen liikkeen kanssa, jolla on kaksi minua kiinnostavaa autoa, palaavat huomenna asiaan. Suurin ongelma lienee, että Cruze on aikalailla saman hintainen, kuin nuo kiinnostuksen kohteet. Mutta yrittänyttä ei laiteta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634