9-3 Saabilla on päästelty taas pitkä tovi ilman murheita, nyt kuitenkin katsastuksen epäonnistuneiden päästömittausten ja moottorin reilun lämpenemisen johdosta alkoi jäähdytinnestevuoto (+20 polkaisua 30-asteen helteessä ja suorassa auringonpaisteessa, päästömittari heitti milloin mitäkin virheviestiä)
Paikallistin vuodon kuvissa näkyvään mustaan möykkyyn johon menee alipaineletkut, kiertääkö sisällä myös glykoli ja mikähän tuo mötikkä on?
Tyhjäkäynnillä vuotaa todella vähän, kierroksilla runsaasti.
Kiitokset, alkoi homma selviämään kun haki oikeilla hakusanoilla
Kotelosta on nyt irrotettu neljä ruuvia, viimeinen keskellä oleva vaikuttaa olevan todella haastava.
Mahtuuko kotelo tulemaan pois jos ruuvit saa auki vai täytyykö jäähdytin irrottaa? Löysin tästä vähän ristiriitaista tietoa.
Wissin mukaan jäähdyttimen kennoja ei tarvitse siirrellä tai irrottaa, mutta ahtoputki pitää ottaa oikealta pois edestä. Mm. Aika pitkä sepustus tästä on. Itse en ole kyseistä osaa vaihtanut vielä, joten joku kokeneempi voisi tähän vielä puuttua. Se egr jäähdytin pitää ottaa Wissin mukaan kokonaan pois.
Viimeksi muokannut keskinen84@gmail.com, Ke Heinä 01, 2020 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Vanhan kotelon mahtui irrottamaan ilman jäähdyttimen ja EGR-systeemin irroitusta, tuskia tuotti ainoastaan keskimmäinen ruuvi jonka sain lopulta askarreltua auki L-mallisella T30-vääntimellä. Jäähdyttimen ylävesiletku irti+välijäähdyttimen putki löysätty ja siirretty sivuun. https://drive.google.com/file/d/1SpnHcK ... sp=sharing
Vanhojen hapettuneiden/ruostuneiden ruuvien tilalle laitoin RST-pultit+prikat, näillä myös keskimmäiseen reikään osuminen huomattavasti helpompaa kuin T30-kannalla: https://drive.google.com/file/d/1SiPuvQ ... sp=sharing
Koeajot suoritettu, ei vuotoja - vanha uskollinen Saab sai taas lisäaikaa
Kiitos näistä tiedoista. Varmasti tämä on edessä jossain vaiheessa monella Ttid kuskilla.
Juu - niinku nyt vaikka esim. mulla... Alkoi jäähdytysnestettä hupenemaan ja tuonne samaan osoitteeseenhan se vuoto paikallistui (kiitos etädiagnoosista, keskinen84@gmail.com)
Tilasin osan Maptunilta kun en jaksanut alkaa metsästämään kotimaisista kaupoista. Rahtia tuli melko paljon, osa maksoi n. 47€ ja rahteineen 64€. Mutta pakko tuo on saada vaihdetuksi asap. Toivottavasti osa tulee nopeasti.
Nyt on meidänkin ttidiin tehty tämä remontti. Ihme kyllä se kesti peräti 352K ennen kuin muovikoppa halkesi ja alkoi vuotaa. Purettiin vanha koppa irti EGR:stä syyläri paikallaan ja onhan melko ahdas homma ja ruuvien kanssa pitää olla todella varovainen. Aika paljon joutuu purkamaan myös putkia ja letkuja pois edestä, että tuon kopan saa pois tuolta välistä...
Tallista löytyi toisesta ttidistä puretun koneen egr-hässäkkä, josta oli kätevä tutkia mitä tuo on syönyt. Eli kuvassa on se jäähdytin irrallaan ja tuo musta palikka on se halkeava koppa.
Tällä koneella oli ajettu alle 100k ennen kuin alakerta hajosi ja egr näyttää pesun jälkeen tältä. Oman 352k ajetun ttidin tulpattu egr oli siistimpi kuin tuo...
Mikä sen keskinmäisen ruuvin tarkoitus, lähteekö irti ilman sen avaamista?
Ei lähde. Vaatii myös keskimmäisen ruuvin irrotuksen. Juuri pari viikkoa sitten vaihdoin. Tilaa on vähän ja ainakaan mun kätösillä ei onnistunut ilman syylarin ja välijäähyn irrottamista. Gynekologin hommia jos osaa vaihtaa suuremmitta purkamatta.
Itse tuli kuukausi takaperin tämä homma myös tehtyä. ei ollut koppa halki, vaan oli sen verran tuo alumiini hapettunut että tuli tiivisteen välistä. Onneksi hyvin putsaten tiivistepinnat ja uudella kopalla/tiivisteillä tuntuu pitävän.
Suosiolla WIS:n ohjeiden mukaan koko EGR hässäkkä irti, niin kopan vaihto aika simppeli. Onneksi tuli otettua irti kun yksi kopan ruuvi meni poikki aukastessa. Tämä oli onneksi helppo porata pois ja tehdä uudet kierteen viilapenkissä. Tähän olisi ollut hyvä varata EGR:n ja koneen välinen tiiviste, mutta tuli kiiressä laitettua vanhalla tiivisteellä ja onneksi näyttäs pitävän. 360tkm ajettu -08 oli potilas.
Tuli purettua suunnilleen saabwis:in ohjeella ja nyt on koko paketti irti. Ongelma oli tosiaan se, että egr venttiilin juuresta puski nesteet pihalle. Sinnehän ei käsittääkseni neste edes kuulu, eli onko se mustan kopan sisällä oleva kennosto (mikä onkaan viralliselta nimeltä?) voinut vuotaa vai tuleeko jostain muualta sen egr paketin sisältä? Koittanut silmämääräisesti tutkia, mutta en ole mitään nähnyt mistä voisi vuotaa.