Saab 900S 1990. Täytyisi saada jotenkin selvitettyä mikä tämä kyseinen auto on alunperin ollut.
Tilannetta sekoittaa:
- Vuosimalli (1991 virallinen vuosi jolloin 900S tuli markkinoille), toki tuotanto alkoi jo kesällä/syksyllä 1990 ja tämä onkin 1990/09 rekisteröity auto.
- Autossa on välijäähy, joka ei ilmeisesti kuulu perus 900S vaan siihen Aeron korvanneeseen Turbo S malliin?
- "Papereissa" lukee, että olisi 175hv
- Muuten aika ns. Karvalakki eli kangas sisusta, mutta vakionopeudensäädin löytyy. Ei esim sähköikkunoita/peilejä/ilmastointia.
Jos joku harrastaja jolla on OG 900 Viistokeulien nippelitiedot hallussa voisi vähän avata asiaa niin olisi todella kiva. Olen ymmärtänyt, että näitä "harvinaisempia" viistokeulia olisi juurikin 900S ja 900 Turbo S, mutta jostain olen kuullut, että olisi myös 900 Turbo.
Itse veikkaan oman auton kohdalla, että jollain on ollut 900S jota on halunnut lähteä virittämään ja ostanut jostain välijäähyt yms
Löytyykö autosta korisarja? jos löytyy, niin ovipahvien sisällä pitäisi olla paperilappunen, josta pitäisi selvitä onko korisarja laitettu tehtaalla vai jälkiasennettu myöhemmin. Tämä lappu löytyy oman satkun kuskin oven sisältä, josta löytyy tietoja väristä, varusteista ja korisarjasta.
Entä löytyykö mittaristosta turbomittaria? 900S:ssa sitä ei ole, täyspaineturboissa taas on.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Saab 900S 1990. Täytyisi saada jotenkin selvitettyä mikä tämä kyseinen auto on alunperin ollut.
Tilannetta sekoittaa:
- Vuosimalli (1991 virallinen vuosi jolloin 900S tuli markkinoille), toki tuotanto alkoi jo kesällä/syksyllä 1990 ja tämä onkin 1990/09 rekisteröity auto.
- Autossa on välijäähy, joka ei ilmeisesti kuulu perus 900S vaan siihen Aeron korvanneeseen Turbo S malliin?
- "Papereissa" lukee, että olisi 175hv
- Muuten aika ns. Karvalakki eli kangas sisusta, mutta vakionopeudensäädin löytyy. Ei esim sähköikkunoita/peilejä/ilmastointia.
Jos joku harrastaja jolla on OG 900 Viistokeulien nippelitiedot hallussa voisi vähän avata asiaa niin olisi todella kiva. Olen ymmärtänyt, että näitä "harvinaisempia" viistokeulia olisi juurikin 900S ja 900 Turbo S, mutta jostain olen kuullut, että olisi myös 900 Turbo.
Itse veikkaan oman auton kohdalla, että jollain on ollut 900S jota on halunnut lähteä virittämään ja ostanut jostain välijäähyt yms
Löytyykö autosta korisarja? jos löytyy, niin ovipahvien sisällä pitäisi olla paperilappunen, josta pitäisi selvitä onko korisarja laitettu tehtaalla vai jälkiasennettu myöhemmin. Tämä lappu löytyy oman satkun kuskin oven sisältä, josta löytyy tietoja väristä, varusteista ja korisarjasta.
Entä löytyykö mittaristosta turbomittaria? 900S:ssa sitä ei ole, täyspaineturboissa taas on.
----------------------
Ei ole korisarjaa eikä turbomittaria :/
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3 1990 Saab 900S B202L 2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Auto on voinut olla tehtaalta lähtiessä ollut matalapaine ja sitten joku on laittanut IC:n ja nostellut ahdot 0.75 ja näin auto sama kuin täyspaineinen turbo malli. Turbomittarin puuttuminen mittaristosta tukee tätä vaihtoehtoa.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Jep, itsekin olen aikanaan yhden OG900 ässän päivittänyt orkkiskuulerilla ja ahtoja nostamalla täyspaineiseksi.
Myös mittariston voi vaihtaa aika helposti, kuten olen tehnyt nykyiseen kolkkiin, joka on ollut alun perin 154hv matalapaine, mutta siihen on vaihdettu myös Aeron nahkasisustus, puskurit ja takasiipi. Se on myös muutoskatsastettu hieman yli Aeron tehoiseksi... VIN-koodilla kuitenkin pääsee jäljille auton alkuperäisestä formaatista. Näiden vanhojen romujen kansa on mahdollista, että joku on tehnyt niihin päivityksiä ja muutoksia
Mielenkiintoista, auton on VIN-koodin perusteella täyspaineturbo, mutta mittaristossa ei ole ahtomittaria eikä löydy APC:ta. Toki tuo on voitu poistaa ja mittaristo vaihtaa jos alkuperäinen on hajonnut. Sähkölasien puute vähän ihmetyttää, mutta ei ole loppupeleissä tainnut olla paljoakaan noita vakiovarusteita perus turboissa, ja onhan niitä varmaan halutessaan voinut poiskin ruksia jos on ollut oikein puristinen tilaaja.
Kartiomallin ilmansuodatin ei ole alkuperäinen.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
En tiedä voiko VIN numeroa muokata/vaihtaa jotenki laillisesti/laittomasti. Haluaisin uskoa että kyseessä Turbo S, mutta ei vaan pysty uskomaan vaikka VIN niin väittää. Jotenki niin outo koko auto.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3 1990 Saab 900S B202L 2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Mikä on kilpi, niin josko joku harrastaja tuntee entisekseen?
Yhden edellisistä omistajista löysin juuri tänään ja hän kertoi itse laittaneensa välijäähyn, ahtoputket ja nostanut 0,4bar --> 0,7bar sekä katsastaneen 2017, jolloin viimeksi juuri katsastettu. Hän oli aina pitänyt autoa ihan matalapaineturboisena jonka sitten viritti. Tämä auttoi paljon, mutta ei kyllä vieläkään selitä tuota VIN numeron kertomaa.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3 1990 Saab 900S B202L 2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Kyllä se selittää. Mulla oli ja joskus tuollainen -90 ässä mikä oli ihan numeroilla täyspaine vaikka olikin ässä ja pitääkin muuten nykyinen ässä katsoa onko sekin noin. Mootttorinumero meni siinä täyspaine turbolla
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Kyllä se selittää. Mulla oli ja joskus tuollainen -90 ässä mikä oli ihan numeroilla täyspaine vaikka olikin ässä ja pitääkin muuten nykyinen ässä katsoa onko sekin noin. Mootttorinumero meni siinä täyspaine turbolla
Mikäs siitä autosta sitten tekee alkuperäisen täyspaineturbon ellei VIN numero? Tällä logiikalla mikä tahansa OG 900 voidaan julistaa täyspaineturboksi laittamalla vaan tarvittava tekniikka autoon. Jos kyseinen auto on tehtaalta lähtenyt edellämainituissa viesteissäni kuvaamassa karvalakki kuosissa nii on kyllä kieltämättä vähä outoa miksi on sitte kuitenki ilmoitettu täyspaineiseksi
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3 1990 Saab 900S B202L 2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Eikö tuossa nyt ole kyse vain siitä että syksyllä -90 ei ole jostain syystä ole ollut omia merkkejä VIN-koodissa matalapaineturboa varten. Tehtaan ja kokoonpanon kannalta tuo on kuitenkin ollut kokonaisuutena varmaan lähempänä täyspaineturboa kuin karvalakkia. Tekniikkahan on kuitenkin 16 v ja turbo, loput erot täyspaineen kanssa periaatteessa pelkkiä varusteita.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90RE85, 900S ´91,9000i ´96RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Eikö tuossa nyt ole kyse vain siitä että syksyllä -90 ei ole jostain syystä ole ollut omia merkkejä VIN-koodissa matalapaineturboa varten. Tehtaan ja kokoonpanon kannalta tuo on kuitenkin ollut kokonaisuutena varmaan lähempänä täyspaineturboa kuin karvalakkia. Tekniikkahan on kuitenkin 16 v ja turbo, loput erot täyspaineen kanssa periaatteessa pelkkiä varusteita.
Kuulostaa järkevältä
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3 1990 Saab 900S B202L 2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Sehän se muuten on. Ässähän peri kasitappisen moottorikirjaimen (S) VIN-koodissa, joten vähintään lie pitänyt olla varma kasitappien valmistamisen loppumisesta ennen ässän ässätystä. Äkkiseltään voisi kuvitella, että idea tähän perintään on tullutkin vähän jälkikäteen, ässähän on samaa teholuokkaa T8:n kanssa, käytännössä aika suora korvaaja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Otteen kilovatit ainakin kertoo, millä tehoilla se on kilvitetty.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01