Vanha suola janotti - olen takaisin!
Vanha suola janotti - olen takaisin!
Moi kaikki! Yli 10 vuoden Saabittoman "korpivaelluksen" jälkeen olen palannut, haa! Suunnitelmissa on ollut jo kotvan aikaa harrasteautokantaan palaaminen. Nyt kun lapset on jo isompia ja mökillä säilytysmahdollisuus niin tämä rupesi olemaan realistista. Toki mökin talli on vasta suunnitteilla ja autoa ei ollut vielä tarkoitus hankkia ja alunperin oli ehkä tarkoitus ostaa jotain muuta mutta... Se oli eilinen "sadepäivän surffailu" joka johti yllättäen siihen, että olen tänään tehnyt kaupat Saabista. Jee!
Tulossa on 1994-mallinen - eli ihan viimeisiä - 900 Turbo16S Cabriolet. Kaikilla herkuilla, aika maltillisilla 200tkm kilometreillä ja kivassa iskussa. Ei edes ollut Saksassa ihan halpa enää - näissä näyttää vihdoin hintakäyrä kääntyvän oikeaan suuntaan! Nyt tosin saan kuumeisesti odotella pari viikkoa auton tänne saapumista (vaimo kielsi lähtemästä hakureissulle "koronasyistä", joten kuljetutan sen kotimaahan).
Kävin tietysti heti maksamassa klubin jäsenmaksun ja verestän tässä vanhoja muistoja. Mulla oli yli 10 vuotta sitten varsin aktiivinen Saab-aika. Oli oikein verkkosivut, jotka on näemmä epähuomiossa olleet muutaman hetken offlinessä. Palautin ne linjoille, http://www.netma.fi/jouko/saab/index.html. Tällä kertaa en tosin aio lähteä avoa modifioimaan vaan suunnitelmissa on pikemmin museorekisteröinti - kun se muutaman vuoden päästä on ajankohtaista.
Tosi mukava palata näihin piireihin, toivottavasti klubin henki on vielä ennallaan!
Jouko
Tulossa on 1994-mallinen - eli ihan viimeisiä - 900 Turbo16S Cabriolet. Kaikilla herkuilla, aika maltillisilla 200tkm kilometreillä ja kivassa iskussa. Ei edes ollut Saksassa ihan halpa enää - näissä näyttää vihdoin hintakäyrä kääntyvän oikeaan suuntaan! Nyt tosin saan kuumeisesti odotella pari viikkoa auton tänne saapumista (vaimo kielsi lähtemästä hakureissulle "koronasyistä", joten kuljetutan sen kotimaahan).
Kävin tietysti heti maksamassa klubin jäsenmaksun ja verestän tässä vanhoja muistoja. Mulla oli yli 10 vuotta sitten varsin aktiivinen Saab-aika. Oli oikein verkkosivut, jotka on näemmä epähuomiossa olleet muutaman hetken offlinessä. Palautin ne linjoille, http://www.netma.fi/jouko/saab/index.html. Tällä kertaa en tosin aio lähteä avoa modifioimaan vaan suunnitelmissa on pikemmin museorekisteröinti - kun se muutaman vuoden päästä on ajankohtaista.
Tosi mukava palata näihin piireihin, toivottavasti klubin henki on vielä ennallaan!
Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Tervetuloa takasin! Samoja henkilöitä täällä vieläkin pyörii.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Welcome back! Nimimerkin lukemisen jälkeen aivo ehti puoli kierrosta pyörähtää tyhjää ennenkö välähti, kenestä on kysymys. Ei tartte linkkiä avata että vanha satku rekkaria myöten välähti muistiin - en tiiä onko tää ihan tervettä, mutta näin hyvin sen näköjään muistaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Jep, tervetuloa takaisin minunkin puolesta!
Tästä saabismi-sairaudesta ei ihan helpolla täysin parane, vaan se iskee helposti uudelleen
Eski
Tästä saabismi-sairaudesta ei ihan helpolla täysin parane, vaan se iskee helposti uudelleen
Eski
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Kiva nähdä että samat herrat täällä vielä pörrää! Itsellä on kyllä nyt aika paljon "kiinni opittavaa"... Esimerkiksi miten toimivat varaosapalvelut nykymaailman aikaan, mistä haalia mitäkin tarviketta. Mutta kyllä se tästä lähtee. Polttelee kyllä ihan hiivatisti että saisi pian Saabin käsiinsä. Odotusarvot on aika korkealla, myyjällä on 10+ arvoauton kokoelma ja ollut se periaate, että "huolloista ei tingitä". Oli kuulemma onnistuttu pilaamaan alle 200tkm ajetun satkun vaihdelaatikko laittamalla väärät öljyt (liikkeen moka) sisään. Niin vaihtoivat koko vaihdelaatikon ja samassa yhteydessä tehtiin täysi koneremppa. Kiva nähdä miten 4tkm hyrränneet osat toimii käytännössä - pitänee vielä sisäänajaa hihi!
Jouko
Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Onko muuten tuon kyseisen rakkaan RPK-911:n omistaja klubilaisia? Sen osti multa 2009 Espoolainen Jesse joka kuulemani mukaan myi sen Pohjanmaan suunnalle?
Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Tervetuloa takaisin minunkin puolesta
Ei näistä pääse eroon
Olenkin tässä jo miettinyt sitä, että mitä näiden nykyisten jälkeen, kun varsinkin NG9-5 on yksi niitä viimeisiä
Edelleen odotan, että tuo NEVS saisi jotain aikaiseksi tai joku herättäisi merkin uudelleen henkiin
Ei kannata vissiin pidättää hengitystä, mutta mikään noista nykyajan autoista ei oikein houkuttele. Joku Jaguar tai Subaru voi olla "tarpeeksi" yksilöllinen, Volvo taas vielä jollain tavalla "ruotsalainen", mutta muuten ei tule mieleen mitään Saabin veroista kulkinetta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Jep, kyllä se taitaa olla fakta, että "alkuperäiset" Saabit ei ihan maailman tappiin asti klubilaistenkaan käyttöautoina palvele. Varmaan palvelevat monia vielä kymmenen+ vuotta, en sitä sano toki! Itse olen sitten 100% Saab-vuosien (eli viimeisen 15v+ aikana) ottanut tuntumaa "aidan toiselle puolelle". Itsellä on siitä kieroutunut mieli, että mitä monimutkaisempaa (sähkö)tekniikkaa, sitä enemmän auto puhuttelee. Ja - laajasti yli merkkien - on todella hienoa että löytyy automalleja, joissa "bean counterit" eli talousosasto eivät ole päässeet sanelemaan toteutuksen ratkaisuja vaan insinööriosasto on päässyt itsenäisesti "over-engineeraamaan". Nämä autot ovat käymässä tosi marginaalisiksi ja kyllä niistä suurin osa taitaa olla Eurooppalaista valmistetta.
Saab oli minusta täydellinen esimerkki pitkäkestoisesta "over-engineeringistä". Ja se jatkui hienosti vielä GM-aikanakin. Harmi kyllä että sillä lienee osansa merkin lopputulokseen mutta hienoa että mentiin nurin "saappaat jalassa" vaikka eka GM-900 rimaa hipoikin, jos niin saa sanoa?
Mulla oli taannoin viimeisen/edellisen Saabin rinnalla talviautona 1989-mallinen Audi Coupe Quattro. Siinä oli TOSI paljon samaa filosofiaa aikakauden Saabin kanssa. Oli niin perusteellisen ylilaadukkaasti tehty. Oli toki ollut uutena kallis, aika lailla 900:sta kalliimpi. Siitä oli todella sääli luopua. Sitä pysty vielä remontoimaan ihan samoin työkaluin kuin klassista 900:sta. Sähköpuolelle ei yleismittaria kummempaa tarvinnut. Tuohon aikaan meillä perheessä palveli myös 2000-mallinen Audi A6 Quattro Avant 2.5l V6-dieselillä. Se oli pirun tukeva, laadukas ja luotettava kapine kanssa. Se päätyi aikanaan faijalle korvaamaan sen samanikäisen Saab 9-5:n. Täytyy sanoa, että kun nuo olivat samanikäisinä (tuolloin 9-vuotiaina) ja noin 200tkm ajettuina rinnakkain niin oli Audi aika paljon ryhdikkäämpi ja siksi jäi perhepiiriin.
Mä innostuin tuon Audin jälkeen hyppäämään VW-konserniin "all in", meillä oli 2007-mallinen VW Eos peltikattoavo. Se oli teknisesti "peruskauraa", Golffin ja Passatin risteytys. Mutta sen taittuvan peltikaton toteutus.... oli insinöörin pornoa. Se oli hieno peli. Perheen "isona autona" palveli alkuun 2005-mallinen VW Phaeton. Se oli spesiaali peli. Niin spesiaali, että se vaihtui v 2015 uudempaan, 2011 malliseen Phaetoniin. Joka on meillä edelleen "isona autona". Phaeton on hyvä esimerkki autosta, jossa ihan totaalisesti lähti "insinööreiltä lapasesta". Se on älyttömän hieno ja monimutkainen mutta aliarvostettu ja jokainen yksilö teki tehtaalle (epävirallisen tiedon mukaan) yli 30 tuhatta euroa tappiota. Meillä on näiden lisäksi ollut lähipiirissä paljon VW/Audi -kulkineita. Ja niihin suhtaudun varsin positiivisesti. Ne on laadukaasti ja "insinöörivetoisesti" tehtyjä, eritoten vanhemmat ja kalliimman pään mallit. Niissä on toki omat tyyppivikansa, en yhtään kiistä. Mutta niihin voi tehdä tosi paljon itse. Varaosien saatavuus on erinomainen, löytyy todella hyvät korjaamokäsikirjat, markkinoilla on merkkiliikkeen testerien tasoisia parin satkun diagnostiikkaohjelmistoja/kaapeleita... Ylipäätään noita on ilo ruuvata ja ajaakin. Mua ihan tuoreimpien Audien "aggressiivinen" muotokieli ei oikein puhuttele ja VW on vetäytynyt vähän "omalle paikalleen", tekemään enemmän peruskulkineita. Phaetonia ei enää tehdä ja Touareg ei ole enää yhtä eksklusiivinen kuin eka malli oli. Audilla on kyllä hienoja vehkeitä, esim. A8 on teknisesti aika namu.
Lisäksi meillä on asunut viimeiset 5 vuotta BMW:n erikoisuus, i3-sähköauto. Se on kanssa vahvasti "lähti lapasesta" -tuote. Hiilikuitukoreineen ja muine erikoisuuksineen se oli BMW:n sähköistymisen ekan aallon "halo-tuote", tai siis se halpa sellainen mageen i8-urheilumallin rinnalla. BMW on pitänyt tarkkaan salassa kuinka paljon se tekee noiden i3:n kanssa turskaa mutta siinä on kanssa tehty hirmu paljon puhuttelevia, epätaloudellisia ratkaisuja. Olen tuon i3:n kanssa yrittänyt kasvattaa rakkautta BMW:hen mutta toistaiseksi vähän heikolla menestyksellä: takaveto on tavallaan hauska, mutta ei kuitenkaan se toimivin etenemistapa talvisessa liukkaassa kehäteiden sisäisessä liikenteessä. Teknisiä murheita, erityisesti sähköjen kanssa, on ollut paljon enempi kuin olisin odottanut. Ja mikä ikävintä: on aika hankala päästä sisään BMW-maailmaan mitä tulee korjaamokäsikirjoihin ja auton "sähköiseen säätämiseen". Siis verrattuna esim. VW-konserniin on ylläpidettävyys ainakin "keltanokalle" ihan hirmu paljon korkeamman kynnyksen takana. Joten BMW ei ehkä kuitenkaan ole se mun juttu.
Muita kuin saksalaisia en ole rohjennut VIELÄ kokeilemaan mutta ehkä se aika tulee. Olen kuitenkin aika kilahtanut sähköiseen liikkumiseen ja luulen, että meidän Phaeton vaihtuu seuraavaksi täyssähköiseen. Olen yrittänyt suhtautua "avoimesti" Teslaan mutta ei se onnistu... Olin jo puolitosissani ja kävin näyttämässä vaimolle käytettyä model S:ää. Hän repesi "laatuvaikutelmalle" ja oli se pakko myöntää että tuo on showstopper mullekin. Mutta onhan Tesla monella tapaa uraauurtava ja käytettyjä model S:iä saa jo tolkkuhinnoin.
Jos taalat ei olisi millään tapaa rajoite niin... Kyllä mä joutuisin varmaan valitsemaan perheauton hankalasti kahdesta vaihtoehdosta: että olisiko se Porschen Panamera Hybrid vai suosiolla uusi täyssähköinen Taycan. Jälkimmäistä en ole vielä testannut mutta tuo edellä mainittu on kyllä todella, todella hieno. Siinä on paljon sitä henkeä, mitä Saabissa oli. Toki hintaluokka on toinen.
Kannattaa kyllä huomata, että uutena kalliit menettää ÄLYTTÖMÄN nopeasti arvonsa. Jos ulkonäkö ei ole liian suuri este, niin edellisen korimallin Panameroja saa yllättävän edullisesti. Oma kokemus näiden "uutena sikahintaisten" pelien kanssa on se, että kunhan omaa intoa ylläpitoon on ja riittävä tukimateriaali ja työkalut on saatavilla niin "no problem": esim kahden Phaetonin huolto-ja ylläpitokulut on olleet todella maltilliset ja miltei kaiken on pystynyt tekemään itse. Ja silloin kun ei pysty, löytyy luotettavia korjaamoja.
No mutta anteeksi, lähti liian kauas Saabeista. Tiivistän: olisi mustakin hienoa jos Saab merkkinä tekisi paluun ja tekisi sen tyylillä. Ei halpista vaan "over engineeringiä" peliin. Se lienee mahdollistakin: kyllä merkillä on etenkin tietyissä piireissä ja tietyillä markkina-alueilla edelleen varsin premium maine. Mutta jos näin ei käy, niin ainakin itse olen aika avoin miltei merkille kuin merkille kunhan sen auto on tehty muutoin kuin ekonomia edellä.
Mutta voitteko ymmärtää miten hieno fiilis on päästä taas kohta nostalgisoimaan OG-900:n kanssa kunhan auton saa maahan! Mulla on suunnitelma että tämä avo varmaan museoidaan ja "pidetään forever"
Jouko
Saab oli minusta täydellinen esimerkki pitkäkestoisesta "over-engineeringistä". Ja se jatkui hienosti vielä GM-aikanakin. Harmi kyllä että sillä lienee osansa merkin lopputulokseen mutta hienoa että mentiin nurin "saappaat jalassa" vaikka eka GM-900 rimaa hipoikin, jos niin saa sanoa?
Mulla oli taannoin viimeisen/edellisen Saabin rinnalla talviautona 1989-mallinen Audi Coupe Quattro. Siinä oli TOSI paljon samaa filosofiaa aikakauden Saabin kanssa. Oli niin perusteellisen ylilaadukkaasti tehty. Oli toki ollut uutena kallis, aika lailla 900:sta kalliimpi. Siitä oli todella sääli luopua. Sitä pysty vielä remontoimaan ihan samoin työkaluin kuin klassista 900:sta. Sähköpuolelle ei yleismittaria kummempaa tarvinnut. Tuohon aikaan meillä perheessä palveli myös 2000-mallinen Audi A6 Quattro Avant 2.5l V6-dieselillä. Se oli pirun tukeva, laadukas ja luotettava kapine kanssa. Se päätyi aikanaan faijalle korvaamaan sen samanikäisen Saab 9-5:n. Täytyy sanoa, että kun nuo olivat samanikäisinä (tuolloin 9-vuotiaina) ja noin 200tkm ajettuina rinnakkain niin oli Audi aika paljon ryhdikkäämpi ja siksi jäi perhepiiriin.
Mä innostuin tuon Audin jälkeen hyppäämään VW-konserniin "all in", meillä oli 2007-mallinen VW Eos peltikattoavo. Se oli teknisesti "peruskauraa", Golffin ja Passatin risteytys. Mutta sen taittuvan peltikaton toteutus.... oli insinöörin pornoa. Se oli hieno peli. Perheen "isona autona" palveli alkuun 2005-mallinen VW Phaeton. Se oli spesiaali peli. Niin spesiaali, että se vaihtui v 2015 uudempaan, 2011 malliseen Phaetoniin. Joka on meillä edelleen "isona autona". Phaeton on hyvä esimerkki autosta, jossa ihan totaalisesti lähti "insinööreiltä lapasesta". Se on älyttömän hieno ja monimutkainen mutta aliarvostettu ja jokainen yksilö teki tehtaalle (epävirallisen tiedon mukaan) yli 30 tuhatta euroa tappiota. Meillä on näiden lisäksi ollut lähipiirissä paljon VW/Audi -kulkineita. Ja niihin suhtaudun varsin positiivisesti. Ne on laadukaasti ja "insinöörivetoisesti" tehtyjä, eritoten vanhemmat ja kalliimman pään mallit. Niissä on toki omat tyyppivikansa, en yhtään kiistä. Mutta niihin voi tehdä tosi paljon itse. Varaosien saatavuus on erinomainen, löytyy todella hyvät korjaamokäsikirjat, markkinoilla on merkkiliikkeen testerien tasoisia parin satkun diagnostiikkaohjelmistoja/kaapeleita... Ylipäätään noita on ilo ruuvata ja ajaakin. Mua ihan tuoreimpien Audien "aggressiivinen" muotokieli ei oikein puhuttele ja VW on vetäytynyt vähän "omalle paikalleen", tekemään enemmän peruskulkineita. Phaetonia ei enää tehdä ja Touareg ei ole enää yhtä eksklusiivinen kuin eka malli oli. Audilla on kyllä hienoja vehkeitä, esim. A8 on teknisesti aika namu.
Lisäksi meillä on asunut viimeiset 5 vuotta BMW:n erikoisuus, i3-sähköauto. Se on kanssa vahvasti "lähti lapasesta" -tuote. Hiilikuitukoreineen ja muine erikoisuuksineen se oli BMW:n sähköistymisen ekan aallon "halo-tuote", tai siis se halpa sellainen mageen i8-urheilumallin rinnalla. BMW on pitänyt tarkkaan salassa kuinka paljon se tekee noiden i3:n kanssa turskaa mutta siinä on kanssa tehty hirmu paljon puhuttelevia, epätaloudellisia ratkaisuja. Olen tuon i3:n kanssa yrittänyt kasvattaa rakkautta BMW:hen mutta toistaiseksi vähän heikolla menestyksellä: takaveto on tavallaan hauska, mutta ei kuitenkaan se toimivin etenemistapa talvisessa liukkaassa kehäteiden sisäisessä liikenteessä. Teknisiä murheita, erityisesti sähköjen kanssa, on ollut paljon enempi kuin olisin odottanut. Ja mikä ikävintä: on aika hankala päästä sisään BMW-maailmaan mitä tulee korjaamokäsikirjoihin ja auton "sähköiseen säätämiseen". Siis verrattuna esim. VW-konserniin on ylläpidettävyys ainakin "keltanokalle" ihan hirmu paljon korkeamman kynnyksen takana. Joten BMW ei ehkä kuitenkaan ole se mun juttu.
Muita kuin saksalaisia en ole rohjennut VIELÄ kokeilemaan mutta ehkä se aika tulee. Olen kuitenkin aika kilahtanut sähköiseen liikkumiseen ja luulen, että meidän Phaeton vaihtuu seuraavaksi täyssähköiseen. Olen yrittänyt suhtautua "avoimesti" Teslaan mutta ei se onnistu... Olin jo puolitosissani ja kävin näyttämässä vaimolle käytettyä model S:ää. Hän repesi "laatuvaikutelmalle" ja oli se pakko myöntää että tuo on showstopper mullekin. Mutta onhan Tesla monella tapaa uraauurtava ja käytettyjä model S:iä saa jo tolkkuhinnoin.
Jos taalat ei olisi millään tapaa rajoite niin... Kyllä mä joutuisin varmaan valitsemaan perheauton hankalasti kahdesta vaihtoehdosta: että olisiko se Porschen Panamera Hybrid vai suosiolla uusi täyssähköinen Taycan. Jälkimmäistä en ole vielä testannut mutta tuo edellä mainittu on kyllä todella, todella hieno. Siinä on paljon sitä henkeä, mitä Saabissa oli. Toki hintaluokka on toinen.
Kannattaa kyllä huomata, että uutena kalliit menettää ÄLYTTÖMÄN nopeasti arvonsa. Jos ulkonäkö ei ole liian suuri este, niin edellisen korimallin Panameroja saa yllättävän edullisesti. Oma kokemus näiden "uutena sikahintaisten" pelien kanssa on se, että kunhan omaa intoa ylläpitoon on ja riittävä tukimateriaali ja työkalut on saatavilla niin "no problem": esim kahden Phaetonin huolto-ja ylläpitokulut on olleet todella maltilliset ja miltei kaiken on pystynyt tekemään itse. Ja silloin kun ei pysty, löytyy luotettavia korjaamoja.
No mutta anteeksi, lähti liian kauas Saabeista. Tiivistän: olisi mustakin hienoa jos Saab merkkinä tekisi paluun ja tekisi sen tyylillä. Ei halpista vaan "over engineeringiä" peliin. Se lienee mahdollistakin: kyllä merkillä on etenkin tietyissä piireissä ja tietyillä markkina-alueilla edelleen varsin premium maine. Mutta jos näin ei käy, niin ainakin itse olen aika avoin miltei merkille kuin merkille kunhan sen auto on tehty muutoin kuin ekonomia edellä.
Mutta voitteko ymmärtää miten hieno fiilis on päästä taas kohta nostalgisoimaan OG-900:n kanssa kunhan auton saa maahan! Mulla on suunnitelma että tämä avo varmaan museoidaan ja "pidetään forever"
Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Tervetuloa vaan takaisin ja onnea OG:n kaupoista! On hienoa kuulla, että näitä kulkee Keski-Euroopasta Suomen suuntaan eikä vain päin vastoin, niin kuin on viime aikoina saanut paljon lukea.
Vähän samoja ajatuksia ollut itselläni siirryttyäni Saabista PHEV:iin. Eli sähköinen liikkuminen on koukuttanut ja kieli pitkänä mietin jo seuraavaa autoa, joka saisi olla täyssähköinen.
Meidän foorumiaktiivisuusajat ei kai ole ennen kohdanneet, mutta hetken piti pohtia tunnetaanko toisemme. Satun nimittäin tuntemaan Lahdesta erään täyskaimasi, joka on myös entinen käyttösaabisti, mutta harrastelee nykyisin enemmän Jaguareja ja kaksipyöräisiä.
Vähän samoja ajatuksia ollut itselläni siirryttyäni Saabista PHEV:iin. Eli sähköinen liikkuminen on koukuttanut ja kieli pitkänä mietin jo seuraavaa autoa, joka saisi olla täyssähköinen.
Meidän foorumiaktiivisuusajat ei kai ole ennen kohdanneet, mutta hetken piti pohtia tunnetaanko toisemme. Satun nimittäin tuntemaan Lahdesta erään täyskaimasi, joka on myös entinen käyttösaabisti, mutta harrastelee nykyisin enemmän Jaguareja ja kaksipyöräisiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Tervetuloa takaisin Jouko!
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Tervetuloo
Tuossa tuli joku aika sitten mietittyy sun projektisatkuu ja et mihin mahdoit sen jälkee vaihtaa.
Mielenkiintosia pelejä on ollu ja on edelleenki. Ei haittaa vaikka avo projektin sivuun osuu vähä kokemuksii muistakin käyttöautoista.
Aika monella kuten mullaki on joku muu käyttiksenä..
Tuossa tuli joku aika sitten mietittyy sun projektisatkuu ja et mihin mahdoit sen jälkee vaihtaa.
Mielenkiintosia pelejä on ollu ja on edelleenki. Ei haittaa vaikka avo projektin sivuun osuu vähä kokemuksii muistakin käyttöautoista.
Aika monella kuten mullaki on joku muu käyttiksenä..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Tervetuloa!
Kyllä ei mennyt nimen näkemisestä kuin noin 2 sekuntia siihen, että punaisen satkun kuva nousi muistoista esille.
Kyllä ei mennyt nimen näkemisestä kuin noin 2 sekuntia siihen, että punaisen satkun kuva nousi muistoista esille.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Hihi, nice to be back, herrat! Saan avokkaani parin viikon sisällä Suomeen, täytyy räpätä sitten projektialueelle muutama kuva. Meinasin ensin puuhata sille talvisäilytyspaikkaa erikseen mutta ajatukset on jo kääntyneet siihen, että se saa hätistellä käyttöauton ensi talveksi kotitallista pihasäilytykseen. On sitten koko talvikausi hyvät saumat "silitellä" sitä kotona...
Jouko
Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Tere tulemast takaisin vaan!
Avoista on aina mielenkiintoista lukea juttua.
Avoista on aina mielenkiintoista lukea juttua.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!
Tervetuloa takaisin ! Klubin henki on vain parantunut kun uusia Saabeja ei ole enää vähään aikaan saanut. Ja Lehtonenkin on jo älynnyt lopettaa puheenjohtajan hommat. 99.9 prosenttia jäljellä olevista Saabeista on alle kymppitonnin ja 90 prosenttia alle tonnin, nyt on mukavat ajat loppuunkäyttäjilläjkuisma kirjoitti: ↑Su Heinä 12, 2020 20:15Moi kaikki! Yli 10 vuoden Saabittoman "korpivaelluksen" jälkeen olen palannut, haa! Suunnitelmissa on ollut jo kotvan aikaa harrasteautokantaan palaaminen. Nyt kun lapset on jo isompia ja mökillä säilytysmahdollisuus niin tämä rupesi olemaan realistista. Toki mökin talli on vasta suunnitteilla ja autoa ei ollut vielä tarkoitus hankkia ja alunperin oli ehkä tarkoitus ostaa jotain muuta mutta... Se oli eilinen "sadepäivän surffailu" joka johti yllättäen siihen, että olen tänään tehnyt kaupat Saabista. Jee!
Tulossa on 1994-mallinen - eli ihan viimeisiä - 900 Turbo16S Cabriolet. Kaikilla herkuilla, aika maltillisilla 200tkm kilometreillä ja kivassa iskussa. Ei edes ollut Saksassa ihan halpa enää - näissä näyttää vihdoin hintakäyrä kääntyvän oikeaan suuntaan! Nyt tosin saan kuumeisesti odotella pari viikkoa auton tänne saapumista (vaimo kielsi lähtemästä hakureissulle "koronasyistä", joten kuljetutan sen kotimaahan).
Kävin tietysti heti maksamassa klubin jäsenmaksun ja verestän tässä vanhoja muistoja. Mulla oli yli 10 vuotta sitten varsin aktiivinen Saab-aika. Oli oikein verkkosivut, jotka on näemmä epähuomiossa olleet muutaman hetken offlinessä. Palautin ne linjoille, http://www.netma.fi/jouko/saab/index.html. Tällä kertaa en tosin aio lähteä avoa modifioimaan vaan suunnitelmissa on pikemmin museorekisteröinti - kun se muutaman vuoden päästä on ajankohtaista.
Tosi mukava palata näihin piireihin, toivottavasti klubin henki on vielä ennallaan!
Jouko