Täyskaasukiihdytys, vauhtia sen verran että saa kortin pitää, ja muutaman kilometrin pääsi kunnes alkoi taas sama vanha hyytyminen CE valon iloisesti välillä välkkyen -> auto tien sivuun, tupakka suuhun ja konepelti auki. Kaikki letkut on paikallaan yms.
Koska CE-valo syttyy, niin vikakoodi(e)n luku ois ensisijainen toimenpide. Eikä millään geneerisellä testerillä, vaan Tech2 -kompuutterilla.
PRO-Carservice Oy Jyväskylässä osaa varmasti auttaa, mutta kukkaroa voi joutua avamaan aika levälleen
Nimimerkki Tobbana Iisalmessa omistaa myös Tech2 -testerin ja osaa hommat. Arvailen, että häneltä löytyy apua kohtuulliseen hintaan.
Meili: Tobbana (at) gmail.com
Jos ajovaloumpiot ovat irti olleet juuri ja sen jälkeen eivät enää toimi, niin sieltä se vika todennäköisimmin löytyy. Tarkista ensin kuitenkin sulakkeet ja umpioiden sähköliittimet.
Kilometrit ja ikä näkyvät puolakasetissa kovin helposti. Jos on mahdollista, niin voisit testata varmasti ehjällä kasetilla aluksi. Vikakoodi/CE:n vilkkumisen syy olisi hyvä todeta varmasti. Tyypillisesti se on random/multiple cylinder missfire tai joku sylinterikohtainen. Tuo random missfire harvemmin johtuu puolakasetista itsessään, vaan polttoaineen puutteesta, bypass-viasta tai suuresta ahtovuodosta.
Onko muuten auto manuaali vai automaatti ja onko sitä softailtu? Ilmamassamittarin vaihdosta tietoa?
Jos ajovaloumpiot ovat irti olleet juuri ja sen jälkeen eivät enää toimi, niin sieltä se vika todennäköisimmin löytyy. Tarkista ensin kuitenkin sulakkeet ja umpioiden sähköliittimet.
Kilometrit ja ikä näkyvät puolakasetissa kovin helposti. Jos on mahdollista, niin voisit testata varmasti ehjällä kasetilla aluksi. Vikakoodi/CE:n vilkkumisen syy olisi hyvä todeta varmasti. Tyypillisesti se on random/multiple cylinder missfire tai joku sylinterikohtainen. Tuo random missfire harvemmin johtuu puolakasetista itsessään, vaan polttoaineen puutteesta, bypass-viasta tai suuresta ahtovuodosta.
Onko muuten auto manuaali vai automaatti ja onko sitä softailtu? Ilmamassamittarin vaihdosta tietoa?
Automaatti. Imm vaihdosta ei ole tietoa. Ja valot palaakin jo. Olin asentanut liian innoissaan ja liittimet ei ollut "lukko" asennossa
Jääkös nuo vikakoodit muistiin? Kun välkyttelee sitä valoa hyytyessään, mutta ei jää ikinä palamaan.
Ostaessa CE paloi ja bypassin vaihdolla sammui.
Softaa ei ole. Valitettavasti. Olisikin liian helppoa jos saisi ajossa vähän jtn dataa ulos
Minulla kävi kerran silleen, että turbon vaihdon jälkeen jonkin aikaa meni hyvin ja alkoi tommoset ongelmat. Tuli fuelcuttia ja muuta ryppyilyä, jos kiihdytti kovempaa. Viaksi paljastui irronnut letku. Magneettiventtiilille tuleva letku oli itsekseen irronnut turbon kompressorikotelosta. Letku takaisin kiinni, varmistus nippusiteellä ja hyvin taas pelasi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Okei. Nuo letkut tarkastelin silloin tien varressa ja olivat paikallaan. Tänään tankkasin ja auto toimi ainakin työmatkan taas normaalisti.
Laukeis nyt vaan se heikko lenkki kerrasta, niin ei tarttis arpoa...
Vilkkuva ce valohan tarkoittaa aktiivista riittävän pahaa vikaa. Siitä pitäisi koodi jäädä muistiin, vaikka ce ei jäisi palamaan. Jos käynnistyskertoja ja ongelmattomia ajokertoja on riittävästi, niin koodi voi poistua itsekseen.
Jos kaikki letkut ja putket ovat paikoillaan, ja myös venttiilikannen ja kaasuläpän välissä oleva valkoinen takaiskukin ehjä, eikä letkulähdön juuresta katkennut, niin vahvasti viittaa johonkin näistä kolmesta Saabille tyypillisestä viasta. Ilmamassamittari, puolakasetti tai polttoainepumppu.
Ei kannata kiihdytellä raskaalla jalalla ennenkuin vika selviää.