Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä tuollaisen lasin asentaa ihan itse, kun saa jonkun kaverin avuksi asennuspuuhiin. Onkohan tuollainen uusi lasi yhtä kestävä kuin 70-lukulainen?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No, nyt on matka kohti pohjoista alkamassa. Kirjoittelen tätä nyt jo Muuramessa. Aamulla isot autot seisoivat Paraisten keskustan parkissa!
Kuvan oton jälkeen paluumatka alkoi! Huomenna Saarijärvelle hakemaan hieman lisää osia topaasinkeltaisen projektiin ja sitten kotiin Kainuuseen. Ensi viikolla pääsee taas projektihommien pariin!
Kuvan oton jälkeen paluumatka alkoi! Huomenna Saarijärvelle hakemaan hieman lisää osia topaasinkeltaisen projektiin ja sitten kotiin Kainuuseen. Ensi viikolla pääsee taas projektihommien pariin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt kesän autoretki on tullut tehtyä ja matkaa jäi taakse vanhalla (40v) matkailuautolla 12 päivän aikana reilut 2000 kilsaa! Tuo vanha palvelija toimi todella hienosti koko reissun. Ainut asia mikä olisi voinut olla toisin, oli auton äänimaailma!? Ei tullut kuulosuojaimia mukaan, mutta tässä iässä tuo kuulo taitaa olla muutenkin jo valikoiva!
Seurailin tämän matkaan aikana tätä meidän harrastuksemme kohdetta Saabia liikennevirrassa! En ole aikoihin näitä pitkiä reissuja tehnyt, mutta kyllä Saabien määrän vähenemisen huomaa? Reissun aikana vastaan tuli yksi 96:n ja 99. OG 900:sen malleja neljä. NG 9-5:sia tuli vastaan kolme ja neljännen kaappasin kuvaan Paraisten keskustan parkissa. Cabbeja näin matkalla kaksi. Sitten 9-3:sen ja vanhan 9-5:sen eri malleja oli tietenkin eniten tiellä, parisen kymmentä. Näistä enemmistö oli farkkuja.
Loppupäätelmäni näkemästäni on, että kyllä Saabit ovat yleisessä liikennevirrassa selkeästi vähentyneet?
Nyt täytyy tässä hiljalleen palata projektini pariin. Näitä juttujani olette kyllä seurailleet kiitettävästi, kiitos Teille kaikille seuraajille. Toivottavasti jaksan jatkossakin saada jotain mielenkiintoista aikaiseksi! Seuraavana on tuon topaasinkeltaisen sisätilojen puhdistus ja sisustuksen osien korjailua?
Seurailin tämän matkaan aikana tätä meidän harrastuksemme kohdetta Saabia liikennevirrassa! En ole aikoihin näitä pitkiä reissuja tehnyt, mutta kyllä Saabien määrän vähenemisen huomaa? Reissun aikana vastaan tuli yksi 96:n ja 99. OG 900:sen malleja neljä. NG 9-5:sia tuli vastaan kolme ja neljännen kaappasin kuvaan Paraisten keskustan parkissa. Cabbeja näin matkalla kaksi. Sitten 9-3:sen ja vanhan 9-5:sen eri malleja oli tietenkin eniten tiellä, parisen kymmentä. Näistä enemmistö oli farkkuja.
Loppupäätelmäni näkemästäni on, että kyllä Saabit ovat yleisessä liikennevirrassa selkeästi vähentyneet?
Nyt täytyy tässä hiljalleen palata projektini pariin. Näitä juttujani olette kyllä seurailleet kiitettävästi, kiitos Teille kaikille seuraajille. Toivottavasti jaksan jatkossakin saada jotain mielenkiintoista aikaiseksi! Seuraavana on tuon topaasinkeltaisen sisätilojen puhdistus ja sisustuksen osien korjailua?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä se vaan etsivä löytää, kun vain sitkeästi etsii! Pääsin tänään sellaiseen Saabien kasautumaan, että mennessäni ajattelin pakittaa heti. Päätin kuitenkin rohkaista itseni ja mennä hieman tutkimaan tuota kauheaa ”kokoelmaa”, varmaan n. 20 96:sen näköistä ajokkia!? Suurimpaan osaan en halunnut edes koskea, mutta siellähän oli seassa yksi topaasin keltaisen värin joskus omannut yksilö?!!!!! Rohkeasti tutkimaan ja katsos sieltähän löytyi etsimäni, vasen takasivuverhoilu? Yllätys, yllätys se oli miltei ehjä!
Kysymykseen, voisiko tuon verhoilun osan ostaa, sain vastauksen:”kyllä, kyllä, mutta kunhan itse irrotat”. Jopa joo, ensin piti auto tyhjentää, koska se oli täynnä lattiasta kattoon vanhoja sanomalehtiä ja lisäksi yksi vanha bensasäiliö! Kovan uurastuksen jälkeen pääsin lopulta irrottamaan tuon verhoilun. Se ei sitten vaikea homma minulle enää ollut.
Nyt tämä vaihto-osa on tallessa ja se tulee säästämään minun hommiani oikein mukavasti! Nämä projektit ovat välillä aika mielenkiintoisia, eikös vaan!
Kysymykseen, voisiko tuon verhoilun osan ostaa, sain vastauksen:”kyllä, kyllä, mutta kunhan itse irrotat”. Jopa joo, ensin piti auto tyhjentää, koska se oli täynnä lattiasta kattoon vanhoja sanomalehtiä ja lisäksi yksi vanha bensasäiliö! Kovan uurastuksen jälkeen pääsin lopulta irrottamaan tuon verhoilun. Se ei sitten vaikea homma minulle enää ollut.
Nyt tämä vaihto-osa on tallessa ja se tulee säästämään minun hommiani oikein mukavasti! Nämä projektit ovat välillä aika mielenkiintoisia, eikös vaan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Viimein sain taas työvaiheen päälle! Nyt on auton sisäosat on puhdistettu. Täytyy edelleen vaan ihmetellä tämän topaasinkeltaisen alkuperäisen omistajan sitkeyttä ja huolenpitoa Saabiaan kohtaan. Auton on todellla raskaasti ruostesuojattu. Nyt kun otin nuo molemmat takasivuverhoilut pois, niin molemmilla puolilla suojaus oli tosi hyvät ja notkeassa kunnossa. Auton oikea kylki on ihan alkuperäisessä kunnossa. Mutta jo aiemmin minulle selvisi, että autoa oli tökätty vasempaan kylkeen ja siihen oli silloin laitettu korjauspelti. Tuo pelti on aivan valtavan paksusti ruostesuojattu sisäpuolelta.
Nyt puhdistin myös molemmilta puolilta B-tolpan sisäpuolen verhoilun pois. Se oli sellaista kovaa muovia, mikä ajan kuluessa on murtunut. Tuo verhoilu oli kiinnitetty kaks-puoleisella teipillä. Nyt verhoilen nuo uudelleen sopivan värisellä keinonahalla. Kiinnitän sen joko kontaktiliimalla tai sitten kaks-puoleisella teipillä.
Tässä autossa sisäpuolella oli kuljettajan puolella maali kulunut vasemman kynnyslistan sisäsivulla. Maalaan nyt tuon uudelleen ja sain jo tänään ekan maalikerroksen maalattua.
Tästä tämä projekti jatkuu. Saan sunnuntaina lainaksi tekstiilipesurin niin voin pestä istuimet ja sisustan tekstiilimatot.
Nyt puhdistin myös molemmilta puolilta B-tolpan sisäpuolen verhoilun pois. Se oli sellaista kovaa muovia, mikä ajan kuluessa on murtunut. Tuo verhoilu oli kiinnitetty kaks-puoleisella teipillä. Nyt verhoilen nuo uudelleen sopivan värisellä keinonahalla. Kiinnitän sen joko kontaktiliimalla tai sitten kaks-puoleisella teipillä.
Tässä autossa sisäpuolella oli kuljettajan puolella maali kulunut vasemman kynnyslistan sisäsivulla. Maalaan nyt tuon uudelleen ja sain jo tänään ekan maalikerroksen maalattua.
Tästä tämä projekti jatkuu. Saan sunnuntaina lainaksi tekstiilipesurin niin voin pestä istuimet ja sisustan tekstiilimatot.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
B-pilarien verhoiluja ei todellakaan ole suunniteltu kestämään aikaa. Liekö yhdessäkään täysin ehjät?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Eipä niitä ehjiä B-tolpan verhoiltuja taida löytää? Kymmenen vuotta sitten laitoin yönsinisen 96:seni MR-rekisteriin, niin siinä oli sama homma. Nyt näyttää siltä, että ei nuo silloin verhoilemani B-tolpat eivät voi oikein hyvin?
Ongelmaksi näyttää tulevan tuo verhoilukankaan (keinonahka) ja Bostik-liiman yhdistelmä, mikä ei oikein toimi? Liima näyttää tunkevan kankaan läpi? Siis joudun jossain vaiheessa verhoilemaan nuo tolpat uudelleen. Tämän takia tutkin nyt myös 2-puoleista teippiä tuon keinonahan kiinnitykseen vaihtoehtona kontaktiliimalle. En ole vielä löytänyt sellaista teippiä, mikä olisi riittävän ohutta ja kestäisi kuumuutta riittävästi? Nämä pähkäillyt tekevät täsmätä harrastuksesta sangen kiintoisan?
Hyvät vinkit olisivat kyllä mielenkiintoisia?
Ongelmaksi näyttää tulevan tuo verhoilukankaan (keinonahka) ja Bostik-liiman yhdistelmä, mikä ei oikein toimi? Liima näyttää tunkevan kankaan läpi? Siis joudun jossain vaiheessa verhoilemaan nuo tolpat uudelleen. Tämän takia tutkin nyt myös 2-puoleista teippiä tuon keinonahan kiinnitykseen vaihtoehtona kontaktiliimalle. En ole vielä löytänyt sellaista teippiä, mikä olisi riittävän ohutta ja kestäisi kuumuutta riittävästi? Nämä pähkäillyt tekevät täsmätä harrastuksesta sangen kiintoisan?
Hyvät vinkit olisivat kyllä mielenkiintoisia?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nykyään löytyy hyviä spray -kontaktiliimoja, toimii joustavan keinonahan kanssa. Kokeile samaa millä kattoverhoiluja on korjattu. Motonetistä myös laadukasta sprayliimaa audio-osastolta.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 14:50
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Staplesilta (taitaa myydä vain yrityksille) sai ohutta kaksipuolista teippiä joka tuntui tarttuvan tiukkaan. Lämmönkestosta en osaa sanoa. Ainakin n. 50-60c sisälämmöt kestänyt.ristos kirjoitti: ↑La Heinä 18, 2020 08:32
Ongelmaksi näyttää tulevan tuo verhoilukankaan (keinonahka) ja Bostik-liiman yhdistelmä, mikä ei oikein toimi? Liima näyttää tunkevan kankaan läpi? Siis joudun jossain vaiheessa verhoilemaan nuo tolpat uudelleen. Tämän takia tutkin nyt myös 2-puoleista teippiä tuon keinonahan kiinnitykseen vaihtoehtona kontaktiliimalle. En ole vielä löytänyt sellaista teippiä, mikä olisi riittävän ohutta ja kestäisi kuumuutta riittävästi? Nämä pähkäillyt tekevät täsmätä harrastuksesta sangen kiintoisan?
Hyvät vinkit olisivat kyllä mielenkiintoisia?
https://www.staplesadvantage.fi/fileadm ... t_2019.pdf
Sivu 17 ensimmäinen tuote
9-5 Aero Wagon MT MY00 RE85
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2020 Toyota Hilux
2021 Toyota Corolla TS hybrid
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2020 Toyota Hilux
2021 Toyota Corolla TS hybrid
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Liimassa ei saa olla määrättyä liuotin ainetta, jonka nimeä en tietenkää enää muista. Liima, millä voi liimata ¨superlon¨ eli vaahtomuovia, esim. ääni eriste konepellissä on sellaista, joka ei pilaa verhoilua.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Viimeiset b pilari verhousosat maksoi Mk aikaan saab scanialla 500mk ja jäi ostamatta luonnollisesti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Eilen oli hyvä projektipäivä! Sain sisäosien puhdistushommat tehtyksi. Melkoinen urakka tuo oli, mutta kyllä se kannatti tehdä. Puhdistuksien jälkeen laitoin uudet lattian äänieristykset paikoilleen. Lattiaan laitoin 4mm eristeen.
Lattiaeristeiden jälkeen sahailin vanerista uudet lattian pohjalevyt. Niihin pitää vielä laittaa 9 nepparia paikalleen, joihin lattian matot kiinnitetään. Yritän saada alkuperäiset ehjänä irti vanhoista lattialevyistä, siinä sitä urakkaa, kun ovat niitattuna paikoillaan?
Seuraavaksi onkin vuorossa istuimien ja lattian mattojen pesu tekstiilipesurilla? Sain eilen myös keinonahan b-pilarien verhoiluun, täytyy vaan päättää kiinnitystapa? Nyt tämä projekti alkaa näyttää siltä, että minähän taidan selvitä ihan maaliin asti? Kaikki likaisimmat hommat on nyt ohitettu!
Lattiaeristeiden jälkeen sahailin vanerista uudet lattian pohjalevyt. Niihin pitää vielä laittaa 9 nepparia paikalleen, joihin lattian matot kiinnitetään. Yritän saada alkuperäiset ehjänä irti vanhoista lattialevyistä, siinä sitä urakkaa, kun ovat niitattuna paikoillaan?
Seuraavaksi onkin vuorossa istuimien ja lattian mattojen pesu tekstiilipesurilla? Sain eilen myös keinonahan b-pilarien verhoiluun, täytyy vaan päättää kiinnitystapa? Nyt tämä projekti alkaa näyttää siltä, että minähän taidan selvitä ihan maaliin asti? Kaikki likaisimmat hommat on nyt ohitettu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tuo tekstiilipesuri-homma ei toiminut näiden auton lattiamattojen kanssa. Ne olivat lähtötilanteessa sen verran likaiset ja osa liasta oli rasvoja.
Siksi päädyin tähän varmaan keinoon, mattopesupaikka, mäntysuopa ja juuriharja! ja johan rupesi toiminaan!
Tässä nämä ovat märkänä pesun jälkeen. Täytyy huomenna katsella tarkemmin, kun ovat kuivuneet. Samalla näkee, kuinka paljon tuo etumaton keskikohouma on luopunut? Sen luopuneen kohdan korjaaminen oikeaan sävyyn on kyllä haasteellinen hommma, mutta ei kuitenkaan mahdoton!
Huomenna koetan tuota tekstiilipesuria uudelleen istuimien pesuun, uskon sen sopivan niiden pesuun paremmin?
Siksi päädyin tähän varmaan keinoon, mattopesupaikka, mäntysuopa ja juuriharja! ja johan rupesi toiminaan!
Tässä nämä ovat märkänä pesun jälkeen. Täytyy huomenna katsella tarkemmin, kun ovat kuivuneet. Samalla näkee, kuinka paljon tuo etumaton keskikohouma on luopunut? Sen luopuneen kohdan korjaaminen oikeaan sävyyn on kyllä haasteellinen hommma, mutta ei kuitenkaan mahdoton!
Huomenna koetan tuota tekstiilipesuria uudelleen istuimien pesuun, uskon sen sopivan niiden pesuun paremmin?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä täytyy sanoa, että kun vertaa auton sisustuksia tänään, niiden kuntoon auton hankkiessani, niin on siinä iso ero? Silloin viime syksynä, kun auton hankin, niin sisusta vaikutti sangen siistiltä ikäisekseen. Tänään, kun olen nyt kolmatta päivää sisustuksia pessyt, on uskottava se tosiasia, auton ikä kyllä jättää jälkensä.
Lattiamattoja olen nyt pessyt kahteen kertaan juuriharjalla ja mäntysuovalla ja nyt ne ovat niin siistit, siis sen verran kuin minä osaan ne puhdistaa. Koko iltapäivä meni tekstiilipesurin kanssa. Tuo eka kuva kertoo, kuinka likaiset nuo auton istuimet oikeasti olivat? Neljän tunnin urakan jälkeen istuimet ovat nyt taivaan tuulien kuivatuksessa. Olen tyytyväinen tulokseen vaikka vaatikin todella kovan työn. Ihmeen hyvin nuo näinkin vanhat materiaalit kestivät tuon pesun, mikä ei kuitenkaan tuollaisella pesurilla ole kovin hellää.
Kuljettajan istuin on vielä verhoilijalla. Se oli niin likainen ja keinonahat repeytynyt, että se on verhoiltava uudelleen. Sain kolme istuinta saman värisenä käyttööni. Valitettavasti niiden kaikki kankaat eivät olleet kovin hyviä?! Vein kaikki pesulan kautta verhoilijalle, joka tutkittuaan materiaalin lupasi ”taikoa” niistä yhden istuimen! Nyt odottelen sen valmistumista.
Seuraava hommani on B- pilarien verhoilu keinonalla. Olen päätynyt verhoilun kiinnittämiseen spray-kontaktiliimalla. Uskon kyllä onnistuvani hommassa, mutta tuo takalasin tiivisteen alle taiteltava verhoilun reuna aiheuttanee hommassa haasteita? katsellaan hommaa sitten, kun hieman etenen sen kanssa.
Lattiamattoja olen nyt pessyt kahteen kertaan juuriharjalla ja mäntysuovalla ja nyt ne ovat niin siistit, siis sen verran kuin minä osaan ne puhdistaa. Koko iltapäivä meni tekstiilipesurin kanssa. Tuo eka kuva kertoo, kuinka likaiset nuo auton istuimet oikeasti olivat? Neljän tunnin urakan jälkeen istuimet ovat nyt taivaan tuulien kuivatuksessa. Olen tyytyväinen tulokseen vaikka vaatikin todella kovan työn. Ihmeen hyvin nuo näinkin vanhat materiaalit kestivät tuon pesun, mikä ei kuitenkaan tuollaisella pesurilla ole kovin hellää.
Kuljettajan istuin on vielä verhoilijalla. Se oli niin likainen ja keinonahat repeytynyt, että se on verhoiltava uudelleen. Sain kolme istuinta saman värisenä käyttööni. Valitettavasti niiden kaikki kankaat eivät olleet kovin hyviä?! Vein kaikki pesulan kautta verhoilijalle, joka tutkittuaan materiaalin lupasi ”taikoa” niistä yhden istuimen! Nyt odottelen sen valmistumista.
Seuraava hommani on B- pilarien verhoilu keinonalla. Olen päätynyt verhoilun kiinnittämiseen spray-kontaktiliimalla. Uskon kyllä onnistuvani hommassa, mutta tuo takalasin tiivisteen alle taiteltava verhoilun reuna aiheuttanee hommassa haasteita? katsellaan hommaa sitten, kun hieman etenen sen kanssa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt taidan uskaltaa jo sanoa, että tämän projektin ”likaiset hommat” alkavat olla ohi!? Tänään alkoivat sitten sisustan osalta kasaustyöt. Viimeisiä äänieristeitä paikalleen ja sitten lattian pohjalevyihin uudet ”vanhat” mattojen nepparit paikalleen. Mietin pitkään, miten laitan nuo nepparit kiinni, päädyin käyttämään uppokantaisia ruostumattomia 4mm ruuveja, aluslevyjä ja lukkomuttereita. Sitten vaan lämmityslaitteen putkistot paikalleen. Kaiken tämän jälkeen lattialevyt ja puhtaat matot paikoilleeen. Luulenpa, että tämän kuupan lattiarakenteet tässä kunnossa voisi kelvata monelle. Kun tähän sitten pyrkii, niin voin taata, että töitä kyllä riittää!
Tässä muutamia kuvia päivän askarteluista. Ilma meni huonoksi ja työt piti siirtää sisähommiksi. Sisällä ei ole valoa kuten ulkona, niin se aiheuttaa ainakin minulle hieman näkemisongelmia. Huomenna onkin sitten edessä työt B-pilarien kimpussa. Siis pikkutarkkaa näpräystä! Jos malttaa tehdä huolella saa kyllä oikein hienon lopputuloksen. Jos oikoo, niin sitä varmaan harmittelee pitkään!
Tässä muutamia kuvia päivän askarteluista. Ilma meni huonoksi ja työt piti siirtää sisähommiksi. Sisällä ei ole valoa kuten ulkona, niin se aiheuttaa ainakin minulle hieman näkemisongelmia. Huomenna onkin sitten edessä työt B-pilarien kimpussa. Siis pikkutarkkaa näpräystä! Jos malttaa tehdä huolella saa kyllä oikein hienon lopputuloksen. Jos oikoo, niin sitä varmaan harmittelee pitkään!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen