1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Nonniin, Oululaisille tiedoksi että varaosat T. Paakkari myy tuota mobil 1 ESP 0W-40 dexos öljyä. Sattumalta näin hyllyssä, kun muissa asioissa piipahdin paikalla. Vasaraperällä EMC:n ja PointS:n vieressä.
https://varaosapaakkari.fi/
https://varaosapaakkari.fi/
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Ei Etelä-Suomessa tarvita 0W -öljyä. Teboilin 5W-40 Diamond toimii ihan hyvin:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/592046/ ... l-5W-40-4l
https://www.motonet.fi/fi/tuote/592046/ ... l-5W-40-4l
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Saabin suositus on vain ja ainoastaan 0W40 ttid koneisiin
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Jep, ja TB:llä on speksit täyttävä 0W40 öljy myös.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Ja se on ilmeisesti se tekijä, joka kovettaa öljypumpun O-renkaan
TiD:ssä käytetään 5W40, enkä ole kuullut siinä koskaan olevan samaan ongelmaa.
Mutta meidänkin TTiD:ssä on toki 0W40:stä. Ja rengas vaihdettu 163 000 km paikkeilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Vaikea kyllä uskoa että pelkkä kylmäpään viskositeetti kovettaisi yhtään mitään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Kaukaa haettua, mutta mutuilen että öljyjen lisäaineistuksella voi toki olla vaikutusta, jos yhteensopivuutta jollain tietyllä lisäaineella ei olisi joidenkin tiettyjen materiaalien kanssa. Viskositeettierot ovat aika pitkälti erilaisilla lisäaineistuksilla tehtyä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Eikös tämä porsiva öljyputken tiiviste ole vain ttidissä, eli yhden ahtimen koneessa se on erilainen... Minäkään en jaksa uskoa, että tuo tiivistevuoto johtuisi öljyn viskositeetista ja eiköhän ne tiivisteet vuoda niissäkin ttideissä joilla on ajettu väärillä 5w-rasvoilla
Eski
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Luin jostain (nyt kun vain löytäisi sen jutun ), että joku olisi laittanut käyttänyt TTiD:hen 5W:tä, eikä olisi koskaan ollut ongelmia tuon öljyputken tiivisteen kanssa. Sattumaa?Eski kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 17:28Eikös tämä porsiva öljyputken tiiviste ole vain ttidissä, eli yhden ahtimen koneessa se on erilainen... Minäkään en jaksa uskoa, että tuo tiivistevuoto johtuisi öljyn viskositeetista ja eiköhän ne tiivisteet vuoda niissäkin ttideissä joilla on ajettu väärillä 5w-rasvoilla
Eski
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Niin tiedäpä sitten.
Kuitenkin jos katsotaan mikä ero on 0W ja 5W luokituksilla niin niillä tuskin on tässä mitään merkitystä TiD ja TTiD kesken, näin ainakin minun mielestäni.
Pumpattavuuden raja on 0W -40 astetta ja 5W -35 astetta. Kaiketi lähes aina käytetään joko öljypohjan säteilylämmitintä (kuten itse) tai sitten Eberiä, joten tuolla erolla ei käytännössä ole mitään merkitystä kylmäkäynnistyksessä ja sen jälkeisessä ensiminuuttien ajossa.
Sitä vastoin eroa on tuossa kuuman pään viskositeetissa, kun indeksi ilmoitetaan 100 asteessa ja 30 vastaa 9,3 - 12,5 sekä 40 vastaa12,5 - 16,3. Ellen väärin ole ymmärtänyt niin mitä suurempi luku sitä paremmin öljy säilyttää ominaisuutensa kuumana.
Kuinka kuumana se TTiD öljy siten käy ja etenkin sen pikkuturbon kannalta ja onko sitten merkitystä sen voitelulle?
Itse ainakin pidän tätä tässä ehkä olennaisimpina tekijänä. En ole niin paljon perehtynyt öljyhin että voisin sanoa onko todella merkityksellinen ero.
Jotenkin siis tuntuu että 5W-40 öljy olisi tältä osin ihan hyvä valinta, kunhan täyttää ne DPF vaatimukset. Itseäni kiinnostaa Mobilin öljyt mutta tähän autoon sopivaa öljyä ei olisi kuin tuo ESP 0W-40, jonka saatavuus aika huono. Sitä vastoin ESP 5W-30 öljyä löytyy helposti.
Vaan jääkö kiinni tästä 30 vs 40 erosta...
Kuitenkin jos katsotaan mikä ero on 0W ja 5W luokituksilla niin niillä tuskin on tässä mitään merkitystä TiD ja TTiD kesken, näin ainakin minun mielestäni.
Pumpattavuuden raja on 0W -40 astetta ja 5W -35 astetta. Kaiketi lähes aina käytetään joko öljypohjan säteilylämmitintä (kuten itse) tai sitten Eberiä, joten tuolla erolla ei käytännössä ole mitään merkitystä kylmäkäynnistyksessä ja sen jälkeisessä ensiminuuttien ajossa.
Sitä vastoin eroa on tuossa kuuman pään viskositeetissa, kun indeksi ilmoitetaan 100 asteessa ja 30 vastaa 9,3 - 12,5 sekä 40 vastaa12,5 - 16,3. Ellen väärin ole ymmärtänyt niin mitä suurempi luku sitä paremmin öljy säilyttää ominaisuutensa kuumana.
Kuinka kuumana se TTiD öljy siten käy ja etenkin sen pikkuturbon kannalta ja onko sitten merkitystä sen voitelulle?
Itse ainakin pidän tätä tässä ehkä olennaisimpina tekijänä. En ole niin paljon perehtynyt öljyhin että voisin sanoa onko todella merkityksellinen ero.
Jotenkin siis tuntuu että 5W-40 öljy olisi tältä osin ihan hyvä valinta, kunhan täyttää ne DPF vaatimukset. Itseäni kiinnostaa Mobilin öljyt mutta tähän autoon sopivaa öljyä ei olisi kuin tuo ESP 0W-40, jonka saatavuus aika huono. Sitä vastoin ESP 5W-30 öljyä löytyy helposti.
Vaan jääkö kiinni tästä 30 vs 40 erosta...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Minä kiinnittäisin enempi huomiota siihen kuumapäähän, kun mulla auto käy enempi lämpösenä kuin kylmänä ja lämpösenä myös poljen surutta, kylmänä en.
Mutta mitä tulee siihen tiivariin, niin uskon että ERI öljyllä voi olla erilainen kovettavuus ja se jopa voi liittyä kyseisen öljyn viskositeettilisäaineistukseen, mutta suoraan viskositeetista se ei varmasti tule. Eli jos se tiivari kovettuu vaikka Shellin 0w40:llä, mutta ei Nesteen 5w40:llä, niin todennäköisemmin se kovettuu Shellin 5w40:llä kuin Nesteen 0w40:llä.
Kuitennii, jos öljy kovettaa öljytiivisteen, on juurisyy paska materiaalivalinta tiivisteessä.
Mutta mitä tulee siihen tiivariin, niin uskon että ERI öljyllä voi olla erilainen kovettavuus ja se jopa voi liittyä kyseisen öljyn viskositeettilisäaineistukseen, mutta suoraan viskositeetista se ei varmasti tule. Eli jos se tiivari kovettuu vaikka Shellin 0w40:llä, mutta ei Nesteen 5w40:llä, niin todennäköisemmin se kovettuu Shellin 5w40:llä kuin Nesteen 0w40:llä.
Kuitennii, jos öljy kovettaa öljytiivisteen, on juurisyy paska materiaalivalinta tiivisteessä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Jep, ja vieläpä suositusten mukainen 0W-40 rasva. Meidän ttidissä öp-valo on välähtänyt startissa samalla tavalla 0w-40 mobililla, neobrossin saab-öljyillä ja Teboilin diamondilla jo ainakin 100K ajan, mutta eipä ole kone siihen leiponut
Eski
Eski
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Samaa mieltä.
Kävin Tarviketorilla hakemassa 2.0/2.2 öljynsuodattimen ja samalla katselin liikkeen öljyvalikoimaa. Siellähän on myynnissä Mobil ESP 0W-40 öljyä .
Kallistahan se on kun 4 l kanisteri maksaa 49 euroa. Tuota TB:n vastaavaa saa 35 euroon.
No, täytyy miettiä, onneksi on aikaa seuraavaan öljynvaihtoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Mulla on ollut aina 0W:tä eikä mitään ongelmia tiivisteen kanssa, sattumaa? Eiköhän näistä kuitenkin suurin osa ole oireettomia.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Heinä 28, 2020 08:19Luin jostain (nyt kun vain löytäisi sen jutun ), että joku olisi laittanut käyttänyt TTiD:hen 5W:tä, eikä olisi koskaan ollut ongelmia tuon öljyputken tiivisteen kanssa. Sattumaa?Eski kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 17:28Eikös tämä porsiva öljyputken tiiviste ole vain ttidissä, eli yhden ahtimen koneessa se on erilainen... Minäkään en jaksa uskoa, että tuo tiivistevuoto johtuisi öljyn viskositeetista ja eiköhän ne tiivisteet vuoda niissäkin ttideissä joilla on ajettu väärillä 5w-rasvoilla
Eski
Ois tietty mielenkiintoista kerätä joku tilasto käytetystä öljystä, ajomäärästä ja öljynvaihtovälistä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Mulla alkoi hetki sitten 260tkm ajettuna vilahtelemaan tuo valo kylmäkäynnistyksen yhteydessä. N.15tuhatta vaihtoväli ja uudesta asti 0w öljyt. H Astra z17dth teki aikanaan samaa. Autolla oli ajettu 470tkm, kun lähti eteenpäin ja valo vilahteli aina vaan.SS kirjoitti: ↑Ti Heinä 28, 2020 18:28Mulla on ollut aina 0W:tä eikä mitään ongelmia tiivisteen kanssa, sattumaa? Eiköhän näistä kuitenkin suurin osa ole oireettomia.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Heinä 28, 2020 08:19Luin jostain (nyt kun vain löytäisi sen jutun ), että joku olisi laittanut käyttänyt TTiD:hen 5W:tä, eikä olisi koskaan ollut ongelmia tuon öljyputken tiivisteen kanssa. Sattumaa?Eski kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 17:28Eikös tämä porsiva öljyputken tiiviste ole vain ttidissä, eli yhden ahtimen koneessa se on erilainen... Minäkään en jaksa uskoa, että tuo tiivistevuoto johtuisi öljyn viskositeetista ja eiköhän ne tiivisteet vuoda niissäkin ttideissä joilla on ajettu väärillä 5w-rasvoilla
Eski
Ois tietty mielenkiintoista kerätä joku tilasto käytetystä öljystä, ajomäärästä ja öljynvaihtovälistä.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com