Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tooni »

:lol: Työkaveri muistaakseni osasi kertoa tät selvitellessä, (siis omia tilauksia) että olisi ollut jakelun puolesta jotain "hämminkiä"? Ei lajitella ym ja paketit seisoo paikallaan, hänelläkin oli siis montakin tavaraa tulossa tai odottamassa pitkään ja tulliin kun soitti niin ei ollut kuulemma heissä vikaa siellä vaan lähetyksien lajittelijassa/kuljetuksissa, tiedä sitten totuutta noista...
aero kirjoitti:
Ti Heinä 21, 2020 11:39
No jos jakeluauto on lähtenyt Kiinasta köröttelemään kohti Turkua, niin kai siinä jokunen päivä sopii mennäkin :D
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Hells angelilla ei tainnut olla itsesuojeluvaistoa juurikaan liikenteessä kun ajeli järkyttävää kyytiä kaistojen väleillä autojen keskeltä suomenojan kohalla... Ei paljoa tarvi jollakin huonosti kattoa ja vaihtaa kaistaa niin on littana hells angel :facepalm_man: kukin tyylillään...
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Piti ajella täältä Eteläisestä Karjalasta kehäteille ja takas, kilsatkin pääsi tasalukemaan matkan varrella: 100 000 km raja ylittyi.

Oli muuten konua hommaa ajella takas. Kouvolasta kutostietä kohti Lappeenrantaa tunsin ekaa kertaa elämässä oloni yksinäiseksi motarilla :D

Onneksi sitten liki Lappeeta sain kiinni kolme rekkaa jotka pääsin ohittamaan, jee - muuten koko matkan sai melkeen yksin körryytellä. Ihan outo fiilis ja pelotti että sammuu ja nukahtaa tai vaipuu koomaaan ku ei ole muita...

Nopeus rajoitusten mukaan eli satku mut satkukakskymppiä olis maittanu :D
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Iltapäivällä tuli vettä sen verran lujaa ja pitkään, että pihatie tulvi ja rännisyöksyistä lensi vesi parin metrin päähän. Menin sitten tallinvintille katsomaan, miten parhaat päivänsä jokunen vuosikymmen sitten ohittanut sementtitiilikatto tästä koettelemuksesta selvisi.

Tulos: yhdessä kohdassa märkä päre, ja pieni läntti hirressä alla. 8O Sammalko vettä noin hyvin pitää, vai ovatkohan nuo jotain taikatiiliä? :D

Noh, kattopellit odottavat kuitenkin jo pellonreunalla vuoroaan (lue: jotakuta, joka menisi ensin katolle heittelemään nuota jumalattoman painavia tiiliä alas).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Rattivaihde kirjoitti:
Ti Heinä 21, 2020 21:49
Noh, kattopellit odottavat kuitenkin jo pellonreunalla vuoroaan (lue: jotakuta, joka menisi ensin katolle heittelemään nuota jumalattoman painavia tiiliä alas).
Tuossa olen byggannut roskikselle katosta - johon laitoin pienen pienen peltikaton... Katon (tiilikuvio) peltejä käsitellessäni, ihmettelen suuresti kuinka joku viitsii laittaa moista ohutpeltilevyä katolle - vaiva on melkoinen ja en usko että tuollainen 0.5 mm pelti - joka siis tuntuu ohuemmalta kuin peltipurkki - kestää siellä hyvänä kovinkaan pitkään. Ohjeetkin on että pitää nostella tietyllä tavalla ettei se pläkki taivu ja menetä muotojaan. Eikä sitten saisi käveleskellä katolla - siis täh?... Parempi olis ehkä vaihdella niitä rikkonaisia tiiliä, ehkä... en tiä - mutta jokainen tietysti taaplaa tyylillään.

Sit neuvona - jos laitat ne pellit katolle - hommaa poraavia kateruuveja... Meinas usko loppua kun surruuttelin akkukoneella niitä teräväkärkisiä ruuveja...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^ Ennen asennusta se tiilikuviopelti on melko lutrua, mutta hyvin se kestää asennuksen jälkeen. Ei toki ole tarkoitettu kävelemiseen, mutta kukapa kaltevalla katolla jatkuvaan kävelisikään.

Omaan taloon vaihdettiin 80-luvun loppupuolella tiilikuvioinen pelti ja jotakuinkin se ehjänä otettiin poiskin pari vuotta sitten. Ja ne meni vielä tutulle toisiokäyttöön.

Tilalle tuli Weckmannin Progantti -lukkosaumakate. Melkoisen varovasti saa sitäkin käsitellä ennen asennusta, mutta suorille pohjille asennus nopeaa ja yhtään ruuvia ei jää näkyviin. Eikä nyt pahoilla myräköilläkään juuri mekkaloi, kiitos vaimennusnauhojen.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^^Kun katon kunto on tällainen:

Kuva
Kuva

ja aluskatteena olevista päreistä ei joissakin kohdissa ole enää mitään jäljellä (eli aurinko paistaa vinttiin) niin tiilten vaihtamisesta tulisi melkoinen operaatio. :D Semminkin kun siteetkin ovat luonnollisesti ruosteisia ja ruoteet varsinkin räystäillä täysin puhki. Lisäksi perustuksia tehtäessä ei selvästi ole ajateltu katteeksi tiiltä, sen verran paljon on kivet liikkuneet suuntaan jos toiseen. Tiilet nimittäin painavat kuivanakin arviolta kuudesta kahdeksaan tonnia. :mrgreen:

Usko pois, on mietitty miten tuon saisi pelastettua, mutta lopulta sai purkutuomion. Tilalle tuleva pellikään ei tosin ole mitään tiilikuviota (pthyi!) vaan sinkittyä millistä aaltoa vuosikymmenten takaa, sattui löytymään työkaverin hallin nurkasta. :D

Ehjät tiilet (varastosta löytyneiden lisäksi) ajattelin laittaa myyntiin, kysyntää kuulemma on.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Rattivaihde kirjoitti:
To Heinä 23, 2020 15:46
Tilalle tuleva pellikään ei tosin ole mitään tiilikuviota (pthyi!) vaan sinkittyä millistä aaltoa vuosikymmenten takaa, sattui löytymään työkaverin hallin nurkasta. :D
Okkei - näyttää katto aika hurjalta - ihan jonkun verran pahempi kuin mun tallin katto oli, joka viime kesänä pestiin ja pinnoitettiin (siis maalattiin). Kyllä ton varmaan kunnon painepesurilla sais puhtaaksi ja siihen pinnoiteet päälle, mutta toi aluskate on tietysti ongelma...

Millin vahva levy voi jopa kestääkin jotain vs. nykyinen 0.5 millinen... Ja jos se on sitä millistä niin sitä paremmalla syyllä suositan ostamaan ne porakärkiset kateruuvit- Toisaalta mulla oli niin pieni "katto" jonne ei päässy seisomaan ja painamaan sitä ruuvia tarpeeksi, vaan olet siinä tikkaiden varassa varomassa kaatumista...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Muuten voisi pinnoittaminen tulla kyseeseenkin, mutta tosiaan aluskatteen ohella nuo tuntuvat hajoavan ennemmin hapertumalla kuin jalan alla. Keskelle siis syöpyy kolo, tai kulma irtoaa omia aikojaan. Oli meinaan vanhasta tikkaiden paikastakin hävinnyt puoli tiiltä sitten viime kerran, vaikkei taatusti hajonnut silloin. Harjatiilissäkin voi olla reikiä keskellä tiiltä. Tai siis eiväthän nuo poltettuja tiiliä ole vaan betonia, noissa kohdissa lienee siis vain ollut isompia sattumia jotka ovat aikain saatossa irronneet.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Rattivaihde kirjoitti:
Pe Heinä 24, 2020 18:19
^Muuten voisi pinnoittaminen tulla kyseeseenkin, mutta tosiaan aluskatteen ohella nuo tuntuvat hajoavan ennemmin hapertumalla kuin jalan alla. Keskelle siis syöpyy kolo, tai kulma irtoaa omia aikojaan. Oli meinaan vanhasta tikkaiden paikastakin hävinnyt puoli tiiltä sitten viime kerran, vaikkei taatusti hajonnut silloin. Harjatiilissäkin voi olla reikiä keskellä tiiltä. Tai siis eiväthän nuo poltettuja tiiliä ole vaan betonia, noissa kohdissa lienee siis vain ollut isompia sattumia jotka ovat aikain saatossa irronneet.
Joo meilläkin maalarit - siis "pinnoittajat" kävi "hyväksymässä" aluskatteen ennenkuin aloittivat pesun ja pinnoituksen... Meidänkin katosta löytyi melkoisia reikiä - ja rännikaivot oli täynnä murusta - siksi päätimme pinnoittaa katon - josko sillä saisi lisäaikaa...

Tiilet - tai siis kuten sanoit betonilaatat meillä on italiaanoja, vaikka mukamas Suomalainen brändi. Massaan oli mixattu isoja kiviä - joiden ympäriltä se betoni oli sitten syöpynyt... Tai kuten yksi laatta oli ihan kuin siihen olisi iskeytynyt jotain - siis kraaterimainen isohko reikä (about 2x4 cm)...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

SuoTimo kirjoitti:
To Heinä 23, 2020 23:48
Okkei - näyttää katto aika hurjalta - ihan jonkun verran pahempi kuin mun tallin katto oli, joka viime kesänä pestiin ja pinnoitettiin (siis maalattiin). Kyllä ton varmaan kunnon painepesurilla sais puhtaaksi ja siihen pinnoiteet päälle, mutta toi aluskate on tietysti ongelma...

Millin vahva levy voi jopa kestääkin jotain vs. nykyinen 0.5 millinen... Ja jos se on sitä millistä niin sitä paremmalla syyllä suositan ostamaan ne porakärkiset kateruuvit- Toisaalta mulla oli niin pieni "katto" jonne ei päässy seisomaan ja painamaan sitä ruuvia tarpeeksi, vaan olet siinä tikkaiden varassa varomassa kaatumista...
Edelliseen taloon tuli tiilikatto, ja nykyiseen konesaumakatto 0,5mm:n Pural-pinnoitetusta pellistä. Täytyy kyllä sanoa etten ikinä enää asentaisi tiilikattoa, sen verran persiistä se on, ainoa hyvä puoli on sen ääneneristävyys. Muita hyviä puolia ei olekaan, tiilikattoa kun saa kaiken aikaa käydä tutkimassa että mistä nyt on taas tiiliä rikki lumen / jään vuoksi, ja onko tiilet pysyneet katolla myrskyn jälkeen jne.

Ei se peltikaton materiaalipaksuus mitään auta, millisestä ei saa hakattua kelvollisia taitteita jne. Maksimissaan 0,7mm voi kait olla konesaumakaton materiaali, jos siis jotain yhtään oikeita saumoja meinataan tehdä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2171
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja anv »

ng900aero kirjoitti:
La Heinä 25, 2020 01:16

.
.
Täytyy kyllä sanoa etten ikinä enää asentaisi tiilikattoa, sen verran persiistä se on, ainoa hyvä puoli on sen ääneneristävyys. Muita hyviä puolia ei olekaan, tiilikattoa kun saa kaiken aikaa käydä tutkimassa että mistä nyt on taas tiiliä rikki lumen / jään vuoksi, ja onko tiilet pysyneet katolla myrskyn jälkeen jne.
.
.
En kyllä tätä allekirjoita. Olen asunut nyt 25v tässä -84 rakennetussa tiilikattoisessa ok-talossa. Ensimmäisen rikkoutuneen tiilen vaihdoin tänä keväänä. Olen kyllä käynyt joka kesä tutkimassa sen kuntoa. Jonkin verran sammalta siellä on, mutta kuuluu asiaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Rakensin talon -86 ja betoni tiilikatto kunnossa, mutta pitää vedellä sammalta pois pohjois puolelta joskus, sekä ruiskuttaa katolle sammalta irroittavaa ainetta. Pitäis kestää sen sitten 50v ainakin. Jotkut ovat maalauttaneet tiilet uudestaan saman ikäisissä taloissa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

ng900aero kirjoitti:
La Heinä 25, 2020 01:16

Edelliseen taloon tuli tiilikatto, ja nykyiseen konesaumakatto 0,5mm:n Pural-pinnoitetusta pellistä. Täytyy kyllä sanoa etten ikinä enää asentaisi tiilikattoa, sen verran persiistä se on, ainoa hyvä puoli on sen ääneneristävyys. Muita hyviä puolia ei olekaan, tiilikattoa kun saa kaiken aikaa käydä tutkimassa että mistä nyt on taas tiiliä rikki lumen / jään vuoksi, ja onko tiilet pysyneet katolla myrskyn jälkeen jne.
Täsmälleen samaa mieltä tiilestä, ulkonäkö ja hiljaisuus ovat ainoat plussat. Tosin päärakennuksen katto on (hyvälaatuista) profiilipeltiä, eikä sade kuulu kuin kuistille josta puuttuu toistaiseksi yläpohjan eristys. Ihmettelin tätä kerran niin kovin että otin rasiaporan ja päästin sivuvintissä ruoteiden välistä läpi, ja syy selvisi heti. Kaksi kerrosta päreitä, kaksi kerrosta huopaa ja ilmaväli pysäyttävät äänen tehokkaasti. :mrgreen:

Jos joskus tulee uusi talo tehtyä, on konesauma ainoa vaihtoehto. Uuteen ulkorakennukseen menisi periaatteessa myös huopa, ainakin ensimmäisellä kerralla = helppo laittaa pelli myöhemmin. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Naapur vaihtoi tapansa mukaan vanhan Opelin uuteen Opeliin, kuten tekee 4-5 vuoden välein. Astra farkku 1.4 Turbo automaatilla. Soiva peli. Varusteena mm. vetokoukku, mikä on luonnollista, koska naapur asuu omakotitalossa ja mökkeilee, joten pihassa on myös sellanen kompakti kuomuton Jullikka tai vastaava.

No minä kunnon naapurikyylänä menin Autotalli.comiin katsomaan kyseisen mallin teknisiä tietoja. Katse osui vetomassoihin: jarruton 190 kg/jarrullinen 190 g. Mitvit? Tuossa on pakko olla virhe.

Traficomin kyylähakuun naapurin auton rekisteritunnus, ja Autotalli.comin massatiedot vahvistuivat oikeiksi 8O

Oon aika varma että Länsiauton myyjä ei ole tilauslapun vetokoukkuruksin nähtyään kertonut mitä tuolla saa vetää. Mä en myöskään halua mennä pilaamaan uuden auton iloa mainitsemalla asiasta naapurille näin viikko sen jälkeen kun uusi auto on saatu pihaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin