Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Oliko tuolla mitalla merkitystä kun Weberin tulee
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ideana varmaan saada ilmanputsari alkuperäiselle korkeudelle, arvaan.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä sillä on! Nyt kun tuo alkuperinen ilmanpuhdistaja laitetaan paikalleen Weberin päälle, siihen tehdään reikä, esim dremelillä. Silloin tuo huohotuksen seinämiin tullee aukkoja, mitkä tulee peittää, tavalla tai toisella? Aukon teko on välttämätön, jotta kaasuläpät pääsevät vapaasti auvautumaan.
Tähän tuo on tehtävä.
Solexin ja putsarin korkeus paikallaan on n. 210 mm. Tämä on se korkeus, mikä paahtuu konepellin alle.
Weberin DGV läpmpöeristyslevyn, tiivisteiden korkeus on 92 mm ja aukotetun putsarin kanssa saa olla n. 152,2 mm. Siis mahtuu konepellin alle reilusti, mutta!? Weberin ylhäällä olevan putsarilaippa ei mahdollista suoraan putsarin kiinnitystä, koska osin putsarin alle jäävä virranjakaja ei sitä mahdollista. Siksi tarvitaan tarkka mittaus, millaisen korokelaipan putsarin kiinnitys vaatii? On mahdollista, että kokonaisuuden kannalta täytyy tuo korotus tehdä kahteen paikkaan. Mahdollisesti 5 - 8 mm lisää lämpöeristeen päälle kaasuttimen alle ja toinen koroke tuon ylälaidan päälle. Tämän ylemmän korkeuden määrittelee virranjakaja korko.
Siis mielestäni näitä juttuja katsii hieman pohtia etukäteen ennenkuin alkaa tosi toimiin!
Tähän tuo on tehtävä.
Solexin ja putsarin korkeus paikallaan on n. 210 mm. Tämä on se korkeus, mikä paahtuu konepellin alle.
Weberin DGV läpmpöeristyslevyn, tiivisteiden korkeus on 92 mm ja aukotetun putsarin kanssa saa olla n. 152,2 mm. Siis mahtuu konepellin alle reilusti, mutta!? Weberin ylhäällä olevan putsarilaippa ei mahdollista suoraan putsarin kiinnitystä, koska osin putsarin alle jäävä virranjakaja ei sitä mahdollista. Siksi tarvitaan tarkka mittaus, millaisen korokelaipan putsarin kiinnitys vaatii? On mahdollista, että kokonaisuuden kannalta täytyy tuo korotus tehdä kahteen paikkaan. Mahdollisesti 5 - 8 mm lisää lämpöeristeen päälle kaasuttimen alle ja toinen koroke tuon ylälaidan päälle. Tämän ylemmän korkeuden määrittelee virranjakaja korko.
Siis mielestäni näitä juttuja katsii hieman pohtia etukäteen ennenkuin alkaa tosi toimiin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nukutun yön jälkeen tähän ilmaputsari-asiaan löytyy melko varmasti myös toinen vaihtoehto? Ajatuksena on, että saisi tuon alkuperäisen putsarin pidettyä ehjänä ilma mitään muokkauksia! Jos tuolla 3D-tekniikalla tehdään sovitin DGV:n ylälaipan päälle sopivan korkuisena ja sen yläosa tehdään Solexin yläosan putsarin tiivisteelle sopivaksi, niin saadaan alkuperäinen putsari toimimaan ja aivan alkuperäisesti ventiilikopan kansiin paikalleen konepellin alle. Nyt tarvitaan tarkka mitta sovittimen korkeudelle kaasarin laipan pinnasta niin, että putsarin alaosa voidaan kiinnittää alkuperäiseen asentoon!
Näitä sovittimia Weberillä on myös valmiina monille automerkeille, mutta V4-sovitinta en ole löytänyt? Siis se pitää tehdä!
Tässä näkyy Solexin kaasarin yläosan muoto. Tässä tuollainen Weber-sovitin johonkin muuhun autoon?
Näin tämä aihe hiljalleen etenee kohti toteutustaan!
Näitä sovittimia Weberillä on myös valmiina monille automerkeille, mutta V4-sovitinta en ole löytänyt? Siis se pitää tehdä!
Tässä näkyy Solexin kaasarin yläosan muoto. Tässä tuollainen Weber-sovitin johonkin muuhun autoon?
Näin tämä aihe hiljalleen etenee kohti toteutustaan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Free techniks myy ovaalia adapteria solex sopiva
http://freetechnics.fi/polttoainepuoli/ ... timet.html
http://freetechnics.fi/polttoainepuoli/ ... timet.html
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Täällä palataan jälleen perusasian ääreen. Sain tänään verhoilijalta topaasinkeltaisen kuljettajan istuimen. Se on paikallaan ja nyt sisätilat alkaa olla kohta kunnossa. Olen kyllä nyt näkemääni tyytyväinen, sillä likainen sisustus tuli yllättävän puhtaaksi!
Minulle ilmeni tässä loppusuoralla erikoinen ongelma? Etuoven alareunan tiivisteisiin kuuluvat oven etu-ja takareunassa sellaiset kolmiokumit. Nuo olivat alunperin oikeaa kumia ja nyt nämä uudistuotanto ”kumit” näyttävät kumilta? Mitä tuo aine oikeasti on, sitä en tiedä? Mutta sen tiedän, että olen nyt yrittänyt kolmella eri kontaktiliimalla liimata niitä paikalleen onnistumatta? Ne korkkaavat aina irti ja tuon ”kumin” pinta on irtoamisen jälkeen kuin uusi? Toisinsanoen se hylkii liimaa??? Yritin sitten karhentaa pintaa ja liimata taas? Lopputulos edellä kerrotun kaltainen. Ei auta kuin laittaa taas ”uutta matoa” koukkuun, en vaan ole keksinyt, mitä liimaa yritän?
Minulle ilmeni tässä loppusuoralla erikoinen ongelma? Etuoven alareunan tiivisteisiin kuuluvat oven etu-ja takareunassa sellaiset kolmiokumit. Nuo olivat alunperin oikeaa kumia ja nyt nämä uudistuotanto ”kumit” näyttävät kumilta? Mitä tuo aine oikeasti on, sitä en tiedä? Mutta sen tiedän, että olen nyt yrittänyt kolmella eri kontaktiliimalla liimata niitä paikalleen onnistumatta? Ne korkkaavat aina irti ja tuon ”kumin” pinta on irtoamisen jälkeen kuin uusi? Toisinsanoen se hylkii liimaa??? Yritin sitten karhentaa pintaa ja liimata taas? Lopputulos edellä kerrotun kaltainen. Ei auta kuin laittaa taas ”uutta matoa” koukkuun, en vaan ole keksinyt, mitä liimaa yritän?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kumille ja pehmeille muoveille tarkoitettu pikaliima, esmerkiks Locktite 406. Sillä muistaakseni itsekin ko. palikat liimasin paikalleen.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kiitos Mikko, kyllä Locktite 406 toimi! Nyt ovat kulmapalat kiinni. Samalla säädin molemmat ovet ja ne toimivat kun voi 96:ssa toimia!
Työlista lyhenee kaiken aikaa. Nyt odottaa suurimpana hommana tuo pissapojan säiliön haku Vuokatista. Sen asennuksen jälkeen on vielä konepellin etureunan kumityynyt (6 kpl) ja kojelaudan kiinnityksen laittaminen loppuun sekä sen päihin tulevien muovien kiinnittäminen. Niin, siinähän vielä souvi on, kun työkalupussiin saa etsittyä oikeat työkalut. Sitten onkin jäljellä enää uuden tuulilasin hankinta Jaakko-tuotteelta ja sen asennuttaminen.
Sitten tämä tammikuun 7. Päivänä alkanut projekti alkaa olla päätepisteessä. Pienen koeajon jälkeen odottaa museotarkastus ja museorekisteröinti . Sen jälkeen tämä joutaakin johonkin tallin nurkkaan talvehtimaan! Hauskaa ja mukavaa tämä on ollut!
Työlista lyhenee kaiken aikaa. Nyt odottaa suurimpana hommana tuo pissapojan säiliön haku Vuokatista. Sen asennuksen jälkeen on vielä konepellin etureunan kumityynyt (6 kpl) ja kojelaudan kiinnityksen laittaminen loppuun sekä sen päihin tulevien muovien kiinnittäminen. Niin, siinähän vielä souvi on, kun työkalupussiin saa etsittyä oikeat työkalut. Sitten onkin jäljellä enää uuden tuulilasin hankinta Jaakko-tuotteelta ja sen asennuttaminen.
Sitten tämä tammikuun 7. Päivänä alkanut projekti alkaa olla päätepisteessä. Pienen koeajon jälkeen odottaa museotarkastus ja museorekisteröinti . Sen jälkeen tämä joutaakin johonkin tallin nurkkaan talvehtimaan! Hauskaa ja mukavaa tämä on ollut!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kirjoittaja nalleolut » To Heinä 30, 2020 09:19
Free techniks myy ovaalia adapteria solex sopiva
http://freetechnics.fi/polttoainepuoli/ ... timet.html
oliko tuo vastaus itsellesi?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
ei
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Minä varmaan ostin sitten toiseks viimeset, kun maksoin 85 markkaa kipale vuonna 1998 Oli sekin kyllä aika paljon siihen aikaan.
...osui kuitti kouraan arkistojen kätköistä kun etsin yhtä toista paperia.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Laitoin topaasinkeltaisen aamulla liikenteeseen, että pääsin koeajolle! Hyvin tuntuu toimivan ja otimpa kuvan tuossa Kajaanin Ämmäkosken äärellä! Sitten vaan loppuviimeistelyä tälle projektille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tuo pyöräpaketti sopii mielestäni erinomaisesti. Lievästi sporttinen mutta ei liikaa kuten herrasmiehen autoon sopii.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hienoa työtä!
Seuraavaa projektia sitten hankkimaan.
Seuraavaa projektia sitten hankkimaan.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kiitos vaan kannustuksesta! Toivon, että kun olen aika monipuolisesti kuvaillut ja kertonut tämän 96:sen purku ja kasausprojektista, niin näistä olisi jollekin jotain apua ja oppia! Monet vanhat Saabin taitajat tietävät kyllä tämän ”Mekanon” sielunelämän. Olen huomannut, että myös monia nuoria nämä vanhat Saabit kiinnostavat, heille tällainen menneen ajan tekniikka saattaa olla aika mystistä?
Olen nyt ajellut tänään tällä autolla moneen otteeseen ja heti huomaa kuinka kauan seisonut auto alkaa vertyä! Todella kiva ajella tällä ja palautella vanhoja muistoja vuosikymmenten takaa! Ensi vuonna minulle tulee täyteen 50 vuotta Saabin parissa! Tyrolin vihreällä 96:lla homma alkoi ja viimeiseksi uudeksi Saabiksi jäi sitten tuo ”pikkumusta” NG95. Mutta kyllä minulle riittää nyt nämä neljä vanhaa mekaanista Saabia!
Joku tuossa kyseli uudesta projektista? Sehän on ollut käynnissä jo monta vuotta, mutta on ollut ns. Huilimassa! Jos tätä intoa ja terveyttä riittää, niin seuraavana mennään vielä vanhempaan kalustoon!
Tämä nykyprojekti on edelleen kesken. Laitoin tuossa illansuussa kojelaudan kiinni. Moni harrastaja tietää, miten homma pelaa. Mutta kerrataanpa asia! Kojelauta on kiinni kahdella mutteripultilla molemmista päistä. Oikean reunan kiinnitys on helppo, kun irrottaa viidellä peltiruuvilla kiinnitetyn pahvisen hanskakotelon ja työ tilaa on! Vasen puoli on pienikätiselle helpompi Kuin tällaiset ”lapiot” omaavalle! Vaihdoin kiinnitykseen rosteri pultit ja kojelauta pysyy hyvin paikallaan, eikä natise tai helise! Sitten vaan kahdella peltiruuvilla päätyyn suojamuovit kiinni! Omani olen laittanut johonkin piiloon, hyvään talteen, toivottavasti löydän?
Olen nyt ajellut tänään tällä autolla moneen otteeseen ja heti huomaa kuinka kauan seisonut auto alkaa vertyä! Todella kiva ajella tällä ja palautella vanhoja muistoja vuosikymmenten takaa! Ensi vuonna minulle tulee täyteen 50 vuotta Saabin parissa! Tyrolin vihreällä 96:lla homma alkoi ja viimeiseksi uudeksi Saabiksi jäi sitten tuo ”pikkumusta” NG95. Mutta kyllä minulle riittää nyt nämä neljä vanhaa mekaanista Saabia!
Joku tuossa kyseli uudesta projektista? Sehän on ollut käynnissä jo monta vuotta, mutta on ollut ns. Huilimassa! Jos tätä intoa ja terveyttä riittää, niin seuraavana mennään vielä vanhempaan kalustoon!
Tämä nykyprojekti on edelleen kesken. Laitoin tuossa illansuussa kojelaudan kiinni. Moni harrastaja tietää, miten homma pelaa. Mutta kerrataanpa asia! Kojelauta on kiinni kahdella mutteripultilla molemmista päistä. Oikean reunan kiinnitys on helppo, kun irrottaa viidellä peltiruuvilla kiinnitetyn pahvisen hanskakotelon ja työ tilaa on! Vasen puoli on pienikätiselle helpompi Kuin tällaiset ”lapiot” omaavalle! Vaihdoin kiinnitykseen rosteri pultit ja kojelauta pysyy hyvin paikallaan, eikä natise tai helise! Sitten vaan kahdella peltiruuvilla päätyyn suojamuovit kiinni! Omani olen laittanut johonkin piiloon, hyvään talteen, toivottavasti löydän?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen