Motonetin jouset
Motonetin jouset
Vastahankitussa cabriossani on takapää liian matala ja pirun jäykkä. Lienee vaihdettu "sporttista" jousta alle. Sinällään outoa kun keula on aika asiallisen korkuinen... Taidan vaihtaa jouset taakse. Onko raadilla kokemusta Motonetin valikoimasta: sieltä löytyy kolmea sorttia:
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/497/ ... ja-jouset
Noista yhdet on "sedanin vakiot", toinen malli on "sedan vahvistettu, combicoupe" ja kolmas on "combi coupe kuormajousi". Nyt kyseessä siis cabriolet, joka on sedania ja cc:tä kumpaakin painavampi. Onko tähän oikea valinta tuo "sedan vahvistettu" vai kannattaako laittaa suosiolla nuo "kuormajouset". Haluan siis perän "vakiokorkeudelle", ei traktoriksi muttei madalletuksikaan.
Vai onko peräti muita jousivaihtoehtoja joita kantsis harkita?
Jouko
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/497/ ... ja-jouset
Noista yhdet on "sedanin vakiot", toinen malli on "sedan vahvistettu, combicoupe" ja kolmas on "combi coupe kuormajousi". Nyt kyseessä siis cabriolet, joka on sedania ja cc:tä kumpaakin painavampi. Onko tähän oikea valinta tuo "sedan vahvistettu" vai kannattaako laittaa suosiolla nuo "kuormajouset". Haluan siis perän "vakiokorkeudelle", ei traktoriksi muttei madalletuksikaan.
Vai onko peräti muita jousivaihtoehtoja joita kantsis harkita?
Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993 sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, molemmat museoitu ja kauniin sään ajossa. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Motonetin jouset
Ostin "combi-coupe / sedan vahvistettu" jouset. Tilauskamana tuli Motonetin myymälään ja on Lesjöforsin tekemät. Sovitan alle lähiaikoina ja raportoin miten toimii.
Jouko
Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993 sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, molemmat museoitu ja kauniin sään ajossa. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Motonetin jouset
900i16V -89 combissa on nuo kuormajouset. Vakiona perä oli aika matala, noilla n.30mm nousi. Paljon paremman näköinen ja parempi ajettava, kun on vähäkään kuormaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Motonetin jouset
Tuurissaan on, miten vanhat etujouset ja uudet takaset käy yhteen. Sarjana jos saisi, on paremmat edellytykset tulla hyvä. 5D combiin ostin joskus kuormajouset Motonetistä ja jouduin 10mm kumista leikkaamaan korotuspalat jousien alapäähän kumin ja tukivarren väliin, koska auto jäi keulivaan asentoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Motonetin jouset
Sama keulimiskokemus omassa 4D perussatkussa, kun vaihdoin siihen Motonetistä hommatut jäykemmät jouset (mainittiin myös combin vakioiksi), kun auto pyrki keulimaan alkuperäisillä vähänkin kuormattuna. Lopputulos, jota olen tässä nyt viitisen vuotta manaillut, oli, että auton keula on yleensä aina kohti taivasta (vaan eipähän painu enää alemmaksi kuormattunakaan...). Nämä jouset siis ovat levossa n. 1cm alkuperäisiä lyhyemmät, ja sen tosiaan myös huomaa.
Olisin yrittänyt korjata ongelmaa ostamalla myös keulaan jämäkämmät "turbon" jouset (olettaen, että ne myös ovat vakiota lyhyemmät), mutta jousien saatavuus Motonetistä on ilmeisesti nykyisin aika olematon - yksi kappale olisi ollut varastossa, mutta toista ei olisi saanut tilaamallakaan, koska toimittajalta ei enää saatavilla... eli kai se on vain kestettävä tämä jatkossakin (tai yritettävä löytää jostain taakse uudenveroiset vakiojouset).
--Tuomas
edit: nuo mainitut hieman vahvistetut / combin vakiot takajouset ovat siis Lesjöforsin valmistetta (4277801), ko. tehtaan tuotteita Motonetista on tuntunut käteensä saavan, kun on jousia ostanut ylipäätään.
Olisin yrittänyt korjata ongelmaa ostamalla myös keulaan jämäkämmät "turbon" jouset (olettaen, että ne myös ovat vakiota lyhyemmät), mutta jousien saatavuus Motonetistä on ilmeisesti nykyisin aika olematon - yksi kappale olisi ollut varastossa, mutta toista ei olisi saanut tilaamallakaan, koska toimittajalta ei enää saatavilla... eli kai se on vain kestettävä tämä jatkossakin (tai yritettävä löytää jostain taakse uudenveroiset vakiojouset).
--Tuomas
edit: nuo mainitut hieman vahvistetut / combin vakiot takajouset ovat siis Lesjöforsin valmistetta (4277801), ko. tehtaan tuotteita Motonetista on tuntunut käteensä saavan, kun on jousia ostanut ylipäätään.
Viimeksi muokannut tmerila, La Elo 29, 2020 09:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Motonetin jouset
10 mm kumikiekot toimii takana ihan hyvin. Tosin minä laitoin korin ja jousen yläpään väliin.
Re: Motonetin jouset
Tuurilla saa vaikka mitä, jos tilaa mitä sattuu. Jousia on olemassa pituudeltaan, halkaisijaltaan ja langanvahvuudeltaan useita eri vaihtoehtoja. Auton saa juuri sopivaan asentoon oikeilla jousilla. Olen kokeillut 900:ssa vakiojousia, turbon jousia, lesjön madallusjousia, motonetin kuormajousia, itse lyhennettyjä jousia ym. 99:ssä toimi mukavasti 900 turbon vakiojouset + kallistuksenvakaajat. 900:n keula on sikäli hankala, että ulkonäön ollessa kohdallaan maavara jää aika pieneksi. Johtuu siitä, että moottoripaketti on tuotu eteen/alas konepellin muotoilun ehdoilla. Sedaniin voi laittaa myös combin vahvistetut jouset taakse, jos sellaiset löytää. Etujousia voi tarvittaessa lyhennellä molemmista päistä niin, että keulan saa sopivalle korkeudelle. Vakiojousilla ei ehkä kannata, koska pohja raapii töyssyissä helposti tietä.
Combi vahvistettu:
Lesjöfors
Autodoc
Combi vahvistettu:
Lesjöfors
Autodoc
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Motonetin jouset
Koodi: Valitse kaikki
Combi vahvistettu:
Lesjöfors
Sittemmin mulle on selvinnyt, että cabbessa on alla Konin säädettävät iskarit. Ne on ymmärtääkseni löysimmilläänkin aika jäykät, joten saapi nähdä onko nekin pakko vaihtaa.
Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993 sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, molemmat museoitu ja kauniin sään ajossa. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Motonetin jouset
Joskus kun on oikein hankalaksi mennyt auton jousien saanti, olen kuullut käytettävän apuun firmaa nimeltä Vallilan Takomo. Ne tekee vaikka mittojen mukaan jouset autoon. Hinnoista en osaa sanoa mitään. Tarkastin kuitenkin, että kyseinen putiikki on edelleen olemassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01