Näitä ei ole vielä Nettiautossa, mutta Skodan sivuilla pystyy rakentamaan itselleen Skoda Enyaqin. Se on siis se Kodiaqin kokoinen täyssähköauto, jota on pitkin vuotta rummutettu ja joita pitäisi alkaa tulla maahan kevättalvella.
Täyttä valikoimaa ei ole vielä konffattavissa, sieltä puuttuu halvimman pään pikkuakkuiset kokonaan, samoin nelivetoiset ja puhdikkaimmat kalliista päästä. Konffasin nyt testinä kuitenkin itselleni sopivilla varusteilla takavetoisen isoimmalla akulla (80 kwh) olevan auton. Varusteiksi vetokoukku, kaikki lisälämmittimet, ilmalämpöpumppu, adaptiivinen vakkari, peräkamera ja tutkat, sähkötakaluukku ja muutama muu vehje siten että varustelu vastaa jotakuinkin sitä mitä tuosta nykyisestä wannabe-sähköautosta löytyy. Hinnaksi tuli 55 t€, joka on sattumalta melko tarkkaan se summa, jolla tuo mun Mitsu on kaupasta uutena aikanaan irronnut. Ei paha hinta isoakkuiselle isolle sähköautolle.
No vertailuna sitten konffasin aika tarkkaan samankokoisen Kodiaqin vastaavilla varusteilla. Pohjaksi otin halvimman Active-varustelutason, jotta ei tulisi mitään turhaa dingeldangelia mukaan. Voimalinjaksi 150 hv 1.5 TSI ja DSG7, joka häviää kyllä suorituskyvyssä tuolle isoakkuiselle Eniyaqille, mutta kun Kodiaqissa lisää puhtia saa vain nelivetoon.
Kodiaqiin sitten vastaavat varusteet mukaan, niin hinta kipusi tuonne 45 k€oon. Katsoin vielä korkeamman trimmitason mallin jos se olisi tuolla varustelukombolla lopulta edullisempi, mutta samaan hintaan sekin nousi.
10 k€ hintaeroa suurinpiirtein vastaavan sähkö- ja bensa-auton välillä, ei paha. Ja hintaero olisi pienempi jos tyytyisi pienempiakkuiseen versioon (60 kwh), eikä sitä pienintä akkua (50 kwh) ole vielä edes konffattavissa. Kun vähän jyvittää sähköauton alhaisempia käyttökuluja niin uskoisin että täyssähkö olis se kokonaistaloudellisempi valinta. Paljon riippuu tietenkin arvonalenemasta, mutta tän hetken trendiä kun katsoo, niin vaikea kuvitella että iso, tehokas ja isoakkuinen täyssähkö olisi vaikka 5v päästä vähemmän haluttava kuin 150 hv bensakoneella kuritettu katiska jota koristaa kirjainyhdistelmä TSI+DSG
Alkaa siis pikkuautojen (mm. Skoda ja Seat) lisäksi kookkaissa katumaastureissa olla vähitellen tilanne, jossa sähköauto ei ole enää se kallis valinta. Jos hinnoittelu pysyy tuollaisena, niin voisin kuvitella että ensi vuonna nähdään paljon Skodaa lataustolpilla.