Sain juuri taklattua ilmastointilaitteen: autossa on alkuperäinen ilmastointi, johon on viitisen vuotta sitten uusittu purkuosana vaihtokompura. Ja järjestelmä on tietysti alipaineinen (on siellä sentään vielä vähän kaasua sisällä). En meinannut lähteä tuon kanssa "puljaamaan": jos vaihtaa aina vaan mielestään risan osan niin vuodon jäljitys on kyllä loputon suo. Meinasin että uusin siihen kaiken mitä saa uutena. Ilmastoinnin kenno keulalle, paisuntaventtiili ja kuivain oli helppoja: niitä sai kaikkia uutena kohtuuhintaan. Letkut oli jo pykälää pahempi rasti: niitä saa kyllä, mutta hinnat oli suolaiset. Viimeisimpänä eilen tuli kompressorista lähtevä "monimuotoinen" erikoisletku. Sekin oli uustuotantoa "made in China" mutta sopivalta näyttää. Kompressori oli todella "paha rasti": tässä on Seiko-Seikin aika vanhan mallinen ja ysisataselle "omanlaisensa" tyyppi. Uutta ei tietysti saa mistään. Kunnostettuja (remanufactured) on melkein kymmenen valmistajan tuotenumeroilla. Niitä vaan ei saa mistään! Iso Saksalainen Autodoc myy ei-oota kaikille eikä lupaa että enää tulee. Sorruin tilaamaan todella kalliin kompuran (500€!) ensin Italiasta, sitten kahdelta kauppiaalta jenkeistä: kaikilta tuli perään pahoitteluviesti että ei saa enää, palauttivat rahat. Pientä epätoivoa tunsin, kunnes päädyin Kuopiolaisen varaosaliikkeen (auton.fi) verkkokauppaan hakiessani keskuslukituksen oviservoa. Niillähän penteleillä oli kompressori listoilla! Myyvät https://startax.net/ tukkurin varastoa ja niinhän siinä kävi, että 220 euron tehdaskunnostettu kompura tuli Lempäälästä vuorokaudessa kotiovelle! Ei tarttenut mennä merta edemmäs kalaan! Oli muuten vähäsen pölyinen laatikko ja sisällä ollut testiraportti oli vuodelta 2011... Jonkin aikaa varastoitu. Kai se on niin, ettei tämä vanha kama oikeasti vaan liiku ja siksi saatavuudet on mitä on. Se on sääli: monella saksalaismerkillä tuntuu olevan harrastajakanta niin laaja, että osia saa tosi hienosti uustuotantona. Oon tässä kyllä löytänyt jo parikin hyvää Saab-osakauppaa ulkomailta joita ei näyttäisi olevan klubin osakauppojen listalle - pitää ehdottaa sinne täydennyksiä.
Samaten olen nyt uusimassa ovipahvien kangasverhoiluja. Tai siis revin pois epämääräiset tarvike-jalopuut ja korvaan ne kankailla. Oikean kankaan metsästys oli kanssa oma projektinsa: ulkomailla toiset tekee ja myy ovipahveja uustuotantona (mm. Steve UK:ssa) mutta ei kellään ollut taupe ruskeanharmaata väriä. Oli pakko se plyyshi jostain jäljittää. Kun ei tuo kangastyyppi oo enää erityisen suosittua niin sai kyllä surffata huolella. Taas lopulta löytyi lähempää kuin arvasin: Tampereen vaahtomuovi -niminen firma myy verkossa kattavasti verhoilu- ja pehmustemateriaaleja. Sieltä löytyi niin likelle oikea kangas että ties vaikka olisi Saabin alkuperäistä! Tokikin taas kerran "viimeinen rulla, lisää ei tule". Myös nahkamaali löytyi juuri oikea, sen sai ihan värikoodin mukaan LeatherWorld technologies -firmasta jenkeistä.
Homma jatkuu... Avosta on päässyt vielä liikenteessä nauttimaan mutta kun tästä nää kelit viilenee niin laitan sen talliin seisontaan ja sitten malttaa purkaa vähän isompia osia irti siitä. Olen jo käynyt läpi mm. peräosan ja ovet, niissä kaikki OK. Koko sisustan purku, penkkien ryhdin kohennus, nahkojen värjäys... On siinä isompaa työmaata talvi-illoiksi vielä

Jouko