
Saab 9-5 2.3t jakoketju
Saab 9-5 2.3t jakoketju
Hei. Kyseessä 9-5 2.3t biopower 2007 automaatti jolla ajettu n. 264 000km jossa jakopää remontti tiedossa. Jakoketju rahisee.. Jakoketju ei kalise eikä moottori kuullosta dieseliltä, ainoastaan rahisee. Tutkin eilen asiaa tarkemmin ja huomasin että rahinaa ei kuulunut moottorista kun käynnistää kylmänä. Rahinan huomasi heti kun moottorin lämpötila oli noussut. Huoltohistoriaa tutkiessa kävi ilmi että tammikuussa 2020 oli tehty huoltoja. Jakopää remonttia ei ollut tehty mutta jakoketjun kiristimen tiiviste oli uusittu. Eniten pisti silmään se että kiristimessä pykäliä tai kiristämis varaa on jäljellä 4 pykälää
Mitä tuo meinaa kun on automaatti kiristimestä kyse? Lisäksi luki että jakoketjulla ajoaikaa jäljellä 50-100tkm jäljellä. Tuohon en kovin luottavainen ole. Kiitos vastauksista! (LISÄYS: Jakoketjun äänen kuulee myös heti starttauksen jälkeen mutta kun kierrokset on tasaantunut, ääntä ei kuule edes konepelti auki eikä myöskään apumiehen renkaan vierestä! Ääni alkaa kun moottorin lämpömittari on noussut 1-2cm, eli hetken kun ollut käynnissä, muutaman minuutin siis)

Re: Saab 9-5 2.3t jakoketju
Tasapainoakselien ketju taitaa usein olla se yleisempi äänen lähde. Sen tarkastamiseen ei ole muuta keinoa kun ottaa koppa auki.
E: Ja luonnollisesti on varmaan kokeiltu ilman apulaitehihnaa? Joskus rullat rahisevat mielenkiintoisesti.
E: Ja luonnollisesti on varmaan kokeiltu ilman apulaitehihnaa? Joskus rullat rahisevat mielenkiintoisesti.
Re: Saab 9-5 2.3t jakoketju
Kiitos vastauksesta! Ei ole tullut kokeiltua, mutta todennäköisesti ketju rahisee. Mitä se että kiristys pykäliä jäljellä 4 mahtaa tarkoittaa?
Re: Saab 9-5 2.3t jakoketju
Ulkomuistista heitän, että kiristimen "ulkonema" on väliltä 2-18 mm ja yksi napsu on yksi milli. Eli kiristimen ulkonema lienee 14 millin luokkaa. Joskus aikoinaan Saab oli suositellut jakopään remppaa jo 11 millin ulkonemalla, eli sen suhteen ollaan jo rajan yli. Luulen tosin, että tuo tulkinta tuosta vähän on muuttunut siinä vaiheessa kun todettiin, että tuo vaiva on edessä melkein jokaisessa Saabissa jossain vaiheessa. Käytännössä niin kauan kun kiristimessä on "napsuja" jäljellä, ketju pysyy oikealla kireydellä, eli ei käytännössä ole vaaraa esim. sen hyppäämisestä. Esim. omassa autossa kiristin oli kokonaan ulkona, kun jakopään avasin. Rallatusta oli kuulunut ainakin se 50tkm.
Se tasapainoakselien ketju on kavalampi siksi, että sitä ei voi tarkistaa, ja siinä myös on mahdollisuus isompaankin vahinkoon, koska ketju pääsee löysänä osumaan jakoketjun koteloon juuri sellaiseen paikkaan, että jos se liian kauan siihen hankaa, voi se porautua kotelosta läpi öljykanavaan. Ei noita tapauksia varmaan hirveän paljoa ole, mutta silti usein jakopään kotelossa näkyy tasapainoketjun aiheuttamaa kulumaa juuri tuossa kohdalla, kun remonttia tehdään. Ei siis kannata rallattavalla koneella ihan tolkuttoman pitkään ajella, vaikka itsekin painelin sen lähes 50tkm.
Se tasapainoakselien ketju on kavalampi siksi, että sitä ei voi tarkistaa, ja siinä myös on mahdollisuus isompaankin vahinkoon, koska ketju pääsee löysänä osumaan jakoketjun koteloon juuri sellaiseen paikkaan, että jos se liian kauan siihen hankaa, voi se porautua kotelosta läpi öljykanavaan. Ei noita tapauksia varmaan hirveän paljoa ole, mutta silti usein jakopään kotelossa näkyy tasapainoketjun aiheuttamaa kulumaa juuri tuossa kohdalla, kun remonttia tehdään. Ei siis kannata rallattavalla koneella ihan tolkuttoman pitkään ajella, vaikka itsekin painelin sen lähes 50tkm.
Re: Saab 9-5 2.3t jakoketju
Kiitos valtavasti avusta! Joo kyllä se remonttiin menee. Semmosta en ole edes hakemalla löytänyt että mikä muuttui 2.3 moottoreissa vrt tonnarin 2.3 että näistä menee ketjut herkemmin rikki? Kun tässä musta lamppuisessa on varmasti myös huohotin järjestelmä automaattisesti parempi.. Sitä olen miettinyt. Muita ihmetyksen aiheita ei juuri ole. Tyytyväinen olen muuten autoon.
Re: Saab 9-5 2.3t jakoketju
Aikalailla kaikki muuttui lyhytlohko T5 -> T7 muutoksessa, että niitä muutoksia ei liene järkevää listata. Helpompi on listata, että mitä pysyi samana.
Ravistan nopeasti listan mitä tulee mieleen moottorin osista, jotka pysyivät samana. Toiset voivat jatkaa:
- Runko- ja kiertokangenlaakerit ovat samat.
- Kampiakseli.
- Jakopään osat tasapainoakseleiden rullia lukuunottamatta.
- Moottorin lämpötila-anturi on sama kuin viimeisissä tonnareissa.
- Hytikat.
- Kampiakselin etu- ja takastefat.
- Pakosarjan tiiviste ja pinnapultit.
- Venttiilikannen tiiviste.
- Termostaatti ja tiiviste.
Lyhyt referaatti siitä, että mitkä seikat omasta mielestä tekevät T7:sta huonomman moottorin mekaaniselta kestävyydeltään:
- Huohotusongelmat vuosimallivälillä 98-03.
- Männät + ensimmäinen männänrengas liian ylhäällä -> ohipuhaltaa ehjänäkin ja sotkee öljyyn palokaasuja.
- Huonot öljyt ja liian pitkät huoltovälit.
- Moottorin likaantuminen sisältä.
Ravistan nopeasti listan mitä tulee mieleen moottorin osista, jotka pysyivät samana. Toiset voivat jatkaa:
- Runko- ja kiertokangenlaakerit ovat samat.
- Kampiakseli.
- Jakopään osat tasapainoakseleiden rullia lukuunottamatta.
- Moottorin lämpötila-anturi on sama kuin viimeisissä tonnareissa.
- Hytikat.
- Kampiakselin etu- ja takastefat.
- Pakosarjan tiiviste ja pinnapultit.
- Venttiilikannen tiiviste.
- Termostaatti ja tiiviste.
Lyhyt referaatti siitä, että mitkä seikat omasta mielestä tekevät T7:sta huonomman moottorin mekaaniselta kestävyydeltään:
- Huohotusongelmat vuosimallivälillä 98-03.
- Männät + ensimmäinen männänrengas liian ylhäällä -> ohipuhaltaa ehjänäkin ja sotkee öljyyn palokaasuja.
- Huonot öljyt ja liian pitkät huoltovälit.
- Moottorin likaantuminen sisältä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Saab 9-5 2.3t jakoketju
Kiitos infosta
!
