Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hienoa! Nyt tuntee olevansa pieni”voittaja”. En joutunut puukon alle, mutta kuntoutus on edessä. Tämä kuitenkin mahdollistaa näiden harrastusten jatkamisen. Keveitä hommia pääsee kuitenkin tekemään ja olen siitä hyvin tyytyväinen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
On vaan pakko uskoa, että ukko alkaa tulla vanhaksi! Koko päivä tuhraantui parin pikkujutun kimpussa. Ensiksi kävin Pienimuotoisen taistelun Topaasinkeltaisen konepellin säätämiseksi itseäni miellyttävään asentoon! Urakka oli kova!
Konepellin säätämiseen ei ole kovin paljon erivaihtoehtoja ja säätökohtia. Konepellin korkeutta voidaaan säätää molemmílta sivuilta kääntöraudan varresta 12mm muttereita löysäämällä.
Konepeltiä voidaan siirtäää eteen/taakse noin 12-15mm. Se tapahtuu siirtämällä lukitustappia sen kiinnitysreiässä.
Lisäksi konepellin sivusuuntainen asento syntyy kääntöraudan jännityksen avulla. Jos jännitystä ei ole, konepelti tulee kolisevaan.
Siis säätökohtia ei ole monta ja siitä kai tuo asentamisen vaikeus syntyykin! No, lopulta pääsin johonkin tulokseen, mutta kyllä aika kului ja ”hermo paloi”!
Lopulta sitten löysin lampunpesimien moottorin vaivan? Tässä tämä ukkoutuminen näkyi parhaiten! Monen päivän ja yrityksen jälkeen lopulta ”lamppu” syttyi!
Tällä pesurin moottorillahan on oma lasinen 3A:rin sulake ja ihan omassa rasiassa sulakerasian yläpuolellla ja näköpaikalla! Ja sitten minä löydän sen päivien etsinnän jälkeen! Ei voi mitään, pakkoa uskoa, aika hitaasti jo sytyttää. Muuten tuo 3A:rin sulake kannattaa vaihtaa 8 Amperin sulakkeeseen. Sitä suosittaa myös korjaamokäsikirja.
Konepellin säätämiseen ei ole kovin paljon erivaihtoehtoja ja säätökohtia. Konepellin korkeutta voidaaan säätää molemmílta sivuilta kääntöraudan varresta 12mm muttereita löysäämällä.
Konepeltiä voidaan siirtäää eteen/taakse noin 12-15mm. Se tapahtuu siirtämällä lukitustappia sen kiinnitysreiässä.
Lisäksi konepellin sivusuuntainen asento syntyy kääntöraudan jännityksen avulla. Jos jännitystä ei ole, konepelti tulee kolisevaan.
Siis säätökohtia ei ole monta ja siitä kai tuo asentamisen vaikeus syntyykin! No, lopulta pääsin johonkin tulokseen, mutta kyllä aika kului ja ”hermo paloi”!
Lopulta sitten löysin lampunpesimien moottorin vaivan? Tässä tämä ukkoutuminen näkyi parhaiten! Monen päivän ja yrityksen jälkeen lopulta ”lamppu” syttyi!
Tällä pesurin moottorillahan on oma lasinen 3A:rin sulake ja ihan omassa rasiassa sulakerasian yläpuolellla ja näköpaikalla! Ja sitten minä löydän sen päivien etsinnän jälkeen! Ei voi mitään, pakkoa uskoa, aika hitaasti jo sytyttää. Muuten tuo 3A:rin sulake kannattaa vaihtaa 8 Amperin sulakkeeseen. Sitä suosittaa myös korjaamokäsikirja.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Keltaisen projekti lähestyy maalia ja sinisen kaasarin vaihtoprojekti etenee. Kohta rupeaa kuulumaan, sillä kokeilut ja mittaukset ovat edenneet hyvin. Usko hyvään toteutumiseen kasvaa kaiken aikaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Niin siinä sitten kävi, että tämä olkapää pisti miehen hieman toistaitoiseksi! Kun on tällainen umpioikeakätinen, niin näiden pientenkin hommien tekeminen vaikeutuu. Onneksi tuo kuntoutus alkoi mukavasti ja oikealla tiellä ollaan. Tosin hyvin kevyesti tässä joutuu ottamaan.
Nyt on kuitenkin uudet tuulilasit aloittaneet matkansa kohti Kajaania! Niiden saavuttua saan tuon topaasinkeltaisen oikeasti valmiiksi. Siis saan lasiliikkeessä vaihdatettua tuulilasin. Sen jälkeen olen valmiina viemään auton museotarkastukseen ja museoreisteröintiin. Vihdoinkin, voisi sanoa! Toisaalta, kun tuo tuli näinkin perusteellisesti tehtyä reilun 8 kuukauden aikana, niin taisi kuitenkin valmistua ihan kohtuu ajassa?
Kun en ole voinut nyt fyysisesti paljon rakennella, niin siitä on seurannut, että kaveriporukka on sitten tilannut luentoja vanhan auton valmistelusta museointia varten. Samalla tuntuu olevan kiinnostusta Saab nimisen auton historiasta? Saivat höynäytetty minut tekemään aiheesta luentoja ja aiheen esittelyä, kun olen kuulemma joskus luentoja pitänyt.
Siispä nyt täytynee harrastaa tätä saabismia toisella tavalla! Jotain pientä tietoa on aiheesta tietysti Saabien mukana tarttunut, kun ensi vuonna tulee jo 50 vuotta ekan 96:sen hankinnasta.
Se ensinmäinen oli muuten samanlainen tyrolinvihreä, minkä bongasin vuosi sitten WST:ssä! Kenen lienee? Hieno auto!
Nyt on kuitenkin uudet tuulilasit aloittaneet matkansa kohti Kajaania! Niiden saavuttua saan tuon topaasinkeltaisen oikeasti valmiiksi. Siis saan lasiliikkeessä vaihdatettua tuulilasin. Sen jälkeen olen valmiina viemään auton museotarkastukseen ja museoreisteröintiin. Vihdoinkin, voisi sanoa! Toisaalta, kun tuo tuli näinkin perusteellisesti tehtyä reilun 8 kuukauden aikana, niin taisi kuitenkin valmistua ihan kohtuu ajassa?
Kun en ole voinut nyt fyysisesti paljon rakennella, niin siitä on seurannut, että kaveriporukka on sitten tilannut luentoja vanhan auton valmistelusta museointia varten. Samalla tuntuu olevan kiinnostusta Saab nimisen auton historiasta? Saivat höynäytetty minut tekemään aiheesta luentoja ja aiheen esittelyä, kun olen kuulemma joskus luentoja pitänyt.
Siispä nyt täytynee harrastaa tätä saabismia toisella tavalla! Jotain pientä tietoa on aiheesta tietysti Saabien mukana tarttunut, kun ensi vuonna tulee jo 50 vuotta ekan 96:sen hankinnasta.
Se ensinmäinen oli muuten samanlainen tyrolinvihreä, minkä bongasin vuosi sitten WST:ssä! Kenen lienee? Hieno auto!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ei ole kiireellä tätä projektia pilattu, mutta ei myöskään unohdettu. Eilen sain ensimmäisen täysimittaisen tulosteen, mutta vielä löytyi pari sovitusvirhettä. Alla kuitenkin kuva, miltä tuote tulee näyttämään. Ilmanputsarikoteloa joutuu hieman muokkaamaan, mutta erittäin maltillisesti. Siitä kuvia myöhemmin.Tobbana kirjoitti: ↑Ke Elo 05, 2020 09:49
Harrastehommilla ei pidä olla kiire, joten hissukseen tätä olen mittaillut ja mallikoinut.
Malli alkaa saamaan lopullisen muotonsa ja ensimmäiset testitulosteetkin jo soviteltu weberiin ja ilmanputsariin. Vielä on pari mittaa varmistettava, että voi ajaa täysikokoisen testikappaleen.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Sami on tehdyt todella tarkkaa työtä tuon adapterin kanssa, suuri kiitos siitä Hänelle! Sami laittaa, kun ehtii, kuvia putsarin pohjan dremelöinnistä. Kun tuo adapterin saadaan valmiiksi, niin teen sitten kaasarin asennuksen paikalleen. Asennusta varten tehdään pieniä nivel-fiksauksia ja saadaan koko homma pelittämään. Teemme kaasari-projektin lopuksi vielä Kuva-ohjeen koko hommasta, kun tiedämme kaiken toimivan varmasti halumme mukaisesti!
Tänään minulla oli sitten Kajaanin Kaukametsän ulkoauditorissa ”lyhyt oppimääärä” SAABIN HISTORIASTA ja harrasteauton kunnostuksesta kohti museokatsastusta. Hyvin tuntui asia kiinnostavan ja runsaasti tuli kysymyksiä. Tällainen Saab-kokoelma oli mukana kaksi omaa ja kaksi kaverilta.
Nyt kun olkapää edelleen hieman vihottelee, niin on kiva harrastaa Saabeja vaikka näin!
Tänään minulla oli sitten Kajaanin Kaukametsän ulkoauditorissa ”lyhyt oppimääärä” SAABIN HISTORIASTA ja harrasteauton kunnostuksesta kohti museokatsastusta. Hyvin tuntui asia kiinnostavan ja runsaasti tuli kysymyksiä. Tällainen Saab-kokoelma oli mukana kaksi omaa ja kaksi kaverilta.
Nyt kun olkapää edelleen hieman vihottelee, niin on kiva harrastaa Saabeja vaikka näin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kävin justiinsa hakemassa Iisalmelta Samilta Weberin kotiin. Tässä maistiaisiksi muutama kuva, kun Samin 3D-tulostama adapteri Saabin omaa ilmanputsaria varten on kiinnitetty kaasuttimeen. Lisää juttua ja kommentteja jatkosta sitten huomenna! Suuret kiitokset Samille sitkeydestä ja hienosta lopputuloksesta. Itse olen adapterin oikein tyytyväinen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
tuleeko noita nyt esim ensi yönä siitä koneesta kun vain nappia painaa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tämä minun suunnitelmani, Saab 96GL V4 kakskurkkuisen Solex-kaasuttimen vaihtaminen Weberin DGV 36 käsirikastimella varustettuun kaasuttimeen, rupeaa nyt toteutumaan. Valmisteluja on nyt tehty runsaasti. Tämä siksi, että haluan tuon Weberin päälle auton alkuperäisen ilmanpuhdistajan. Miksi tuo alkuperäinen? Siksi, että siinä voidaan toteuttaa venttiilikoppien huohotusjärjestelmä.
Ongelman tuottaa Solexin ja Weberin kaasuttimen asennuskorkeus. Alkuperäinen putsari ei mahdu konepellin alle konepellin kääntöraudan takía!?
Tämän takia on pitänyt valmistella ilmanpuhdistajan asennus uudella tavalla. Toimenpiteet ovat seuraavat:
1.
Ilmanpuhdistimen liittäminen Weberin päälle uudella adapterilla. Adapterin avulla putsarin asennus voidaan laskea niin, että konepellin kääntörauta ei ota kiinni.
Adabteri on valmistettu niin, että se mahdollistaa molempien ryyppyläppien täydellisen avautumisen. Adapteri kiinnitetään kaasuttimen ulkoreunan laippaan M5x40 ruuveilla (4kpl).
2.
Ilmanpuhdistimen pohjalevyyn on tehtävä muutoksia, että se voidaan liittää uuteen adabteriin.
Putsarin keskiaukko laskeutuu adabterin päälle ja sen keskiosa ohjaa ilman kaasuttimeen. Putsari kiinnitetään paikalleen alkuperäisten kiinnityslevyjen avulla molempiin venttiilikopat kansiin.
Pohjalevyn alapuolisiin keskiosan laippoja mataloitetaan. Alapuolen laipan toiseen reunaan on lisäksi tehtävä pieni lovi, jotta ryypyn ollessa max-asennossa ryypyn vipu kääntyy asentoon täydellisesti. Tuo laipan loven tekeminen avaa kuitenkin tuon puhdistimen huohotusjärjestelmään reiän. Tuon reiän aion sulkea korimassalla. Täytön jälkeen ilma puhdistin maalataan uudelleen.
Näiden kahden homman jälkeen voidaan kaasuttimen vaihto tehdä. Kun Solex irrotetaan, voidaan Weber asentaa paikalleen. Weberin asentaminen vaatiin yhden pienen pallonivelparin asentamisen paikalleen, jotta alkuperäinen kaasunivelistö toimii oikein.
Koska Weberissä on käsirikastin, pitää käsirikastimen vaijeri viedä loivin kääntein ohjaamoon ja asentaa sinne rikastimen vivulle paikka. Siellä on lasi vaihtoehtoa. Ratin kannatin rungon vasemmalla puolella on valmis reikä, sitä voi suurentaa sopivaksi. Toinen vaihtoehto on laittaa uuden kaasuttimen mukana tullut kannatinkulma kojetaulun alareunaan kiinni.
Tässä on suunnitelmani kaasuttimien vaihtamiseksi.
Ongelman tuottaa Solexin ja Weberin kaasuttimen asennuskorkeus. Alkuperäinen putsari ei mahdu konepellin alle konepellin kääntöraudan takía!?
Tämän takia on pitänyt valmistella ilmanpuhdistajan asennus uudella tavalla. Toimenpiteet ovat seuraavat:
1.
Ilmanpuhdistimen liittäminen Weberin päälle uudella adapterilla. Adapterin avulla putsarin asennus voidaan laskea niin, että konepellin kääntörauta ei ota kiinni.
Adabteri on valmistettu niin, että se mahdollistaa molempien ryyppyläppien täydellisen avautumisen. Adapteri kiinnitetään kaasuttimen ulkoreunan laippaan M5x40 ruuveilla (4kpl).
2.
Ilmanpuhdistimen pohjalevyyn on tehtävä muutoksia, että se voidaan liittää uuteen adabteriin.
Putsarin keskiaukko laskeutuu adabterin päälle ja sen keskiosa ohjaa ilman kaasuttimeen. Putsari kiinnitetään paikalleen alkuperäisten kiinnityslevyjen avulla molempiin venttiilikopat kansiin.
Pohjalevyn alapuolisiin keskiosan laippoja mataloitetaan. Alapuolen laipan toiseen reunaan on lisäksi tehtävä pieni lovi, jotta ryypyn ollessa max-asennossa ryypyn vipu kääntyy asentoon täydellisesti. Tuo laipan loven tekeminen avaa kuitenkin tuon puhdistimen huohotusjärjestelmään reiän. Tuon reiän aion sulkea korimassalla. Täytön jälkeen ilma puhdistin maalataan uudelleen.
Näiden kahden homman jälkeen voidaan kaasuttimen vaihto tehdä. Kun Solex irrotetaan, voidaan Weber asentaa paikalleen. Weberin asentaminen vaatiin yhden pienen pallonivelparin asentamisen paikalleen, jotta alkuperäinen kaasunivelistö toimii oikein.
Koska Weberissä on käsirikastin, pitää käsirikastimen vaijeri viedä loivin kääntein ohjaamoon ja asentaa sinne rikastimen vivulle paikka. Siellä on lasi vaihtoehtoa. Ratin kannatin rungon vasemmalla puolella on valmis reikä, sitä voi suurentaa sopivaksi. Toinen vaihtoehto on laittaa uuden kaasuttimen mukana tullut kannatinkulma kojetaulun alareunaan kiinni.
Tässä on suunnitelmani kaasuttimien vaihtamiseksi.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Odottelen, että ristos saa asennettua tuon paikoilleen ja nähdään, että on korko varmasti oikea. Sen jälkeen kasaan tuosta adapterista paketin ohjeineen sekä muine tykötarpeineen ja laitan myyntiin. Tuskin tulostelen valmiiksi kasoja hyllyyn, mutta tilauksesta tulee nopeasti.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
ostajakuntaa kiinnostaa palikan hinta ,luulen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Paketin hinnaksi muodostunee melko tarkkaan 65 euroa sisältäen arvonlisäveron.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Näillä näkymin teen vaihtotyön tulevana perjantaina. Silloin voin kertoa, kuinka homma onnistui? Olen kyllä aika varma, että se tulee toimimaan oikein hyvin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Miten hyvi tuo tiiveys kaasari ilmanputsari väli ku orggis kumi pois.välistä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Palko jotain elastista, esim. butyylimassaa tiivistämään tuo reuna. Siitä tulee vielä tarkempaa tietoa myöhemmin. Adapterin istuvuus on sellaisenaan jo hyvä, mutta hyvä pointti tuo tiivistys. Ei ole unohdettu sitäkään.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83