Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No niin. Eihän sitä nyt keskellä päivää ehdi mitään tänne päivitellä, mä oon ollut täydessä lennossa about klo 09 - 19.30, sitten saunan lämmitys ja saunominen. Nyt on ladattu vähän kuvia höysteeksi ja voi rupatella.
Tosiaan klo 09 viimeisteltiin kauppiaan kanssa kaupat, Rellu siirtyy vaihtoautorivistöön ja minä nappasin mukaan 14.1.1998 ensirekisteröidyn Opel Corsa 1.4 Swing 5d Autom - mallimerkinnällä varustetun kulkineen. Koeajolla eilen häiritsi ainoastaan runkovaurioituneet yli 10v vanhat First Stop-kesärenkaat, joten ostin samaan kauppaan uudet.
Pirelli Cinturato P4:t oli laitettu alle sopimuksen mukaan ja kaikki tutinat ynnä tärinät olivat poissa. Corsa liukui tiellä kuin varjo ikään. Ihanaa !
Tuosta lähti yhteinen taival Corsan kanssa. Tammikuussa auto täyttää 23 vuotta, joten ajosuorite ei kovin hirveä ole ollut. Autolla on ollut kolme aikaisempaa omistajaa, syntymävuodet 1938-1952 välillä...
Katsastettu 10.9.2020 ilman huomautuksia, kori on vanhaksi Opeliksi poikkeuksellisen upeassa kunnossa. Yksi suuri syy siihen, miksi tästä kaupat tein. Oikeassa takaovessa on pintaruostepaikka, hioin siitä lähiaikoina reunat metallille, mutta muuten annan ruven toistaiseksi olla, rapsuttelen vähän pahimpia ja käyn hakemassa omaa maalia päälle. Hiace-tyyliin, siis. Takaluukussa on myös pari pientä rupea, mutta muuten auto on 100% fiini.
Vararengas oli iskemätön ja laitoin siitä heti paineet kuntoon, kuva tavaratilan pohjasta kertoo paljon, alkuperäinen liukuesteenä toimiva kumi on paikollaan, kuten työkalut ja kuvassa näkyvä ruskea työkalujen yläpuolella on ruosteenestoainetta. Tuossa on vanha Finikor-tarra yhdessä lasissa, joten jossain vaiheessa elinkaarta on ruostesuojaus tehty. Se vähän selittää korin älyttömän hyvää kuntoa.
Eihän se kaunis ole, mutta mitäpä sillä väliä.
Sivuprofiilin silmiinpistävin osa on lokasuojien muovisuojat, jotka ovat haalistuneet mustista vaaleanharmaiksi.
Siihenhän löytyy lääke kuumasta ilmasta, ei tule kaunista tai kovin tasaista, mutta värisävy muuttuu huomattavasti vähemmän silmiinpistäväksi. Sain tänään 3/4 työstettyä, huomenna viimeinen, kokeilen sitten sen jälkeen, miten muovinhoitoaineet tehoavat tuohon takaisin elvytettyyn pintaan.
Väri autossa on "Marseille Red", menee samaan kategoriaan taannoisten Chevy Cruzen ja Volvo V40:n kanssa, sattumaa toki, mutta hauskasti osuu näihin löytöihini samantyyppinen väri. Tykkään kyllä, ei sillä.
Muun tohinan ohella tosiaan vaihtui öljyt ja suodatin, kun näyttivät siltä, että aikaa on jo vaihdosta mennyt. Wonder Grip-hanskat testauksessa, hyvin toimii !
Nyt päästiin taas piirun verran lähemmäs Saabismia, kun öljynsuodattimen kohdalla oli maininta myös Saabista. Tämä on viimeisintä GM-satsia, ja onhan se hienoa, että suodattimessa toivotetaan moottorille pitkää ikää
Öljynvaihto oli helppo rasti, suodatin vaihtui näppärästi yläkautta ja öljyt imin pois, fakta kertoo, että öljytilavuus on 3.5 litraa suodattimineen, eli 3L moottorissa ja 0.5L suodattimessa. No, koneesta tuli ulos karvan yli 3 litraa, mutta suodattimesta vain pari desiä, uutta öljyä meni n. 3.3 litraa, saa kelvata. Laitoin samaa Mobil Super X1 3000 5w-40, mitä laitoin Accordiinkin. Jäi sopivasti sen verran, että siinä tuli lisäysöljyä Accordiin.
Raitisilmasuodattimen vaihto olikin sitten ihan perceestä. Muovia piti purkaa tieltä urakalla ja jopa tuulilasinpyyhkimet piti irrottaa, todella höpönpöppöä.
Kaiken purkamisen jälkeen tuolta muovin alta,
,
löytyi suodatin, joka oli jo aikakin vaihtaa...
Ehkä hieman tunkkainen haju nyt hieman helpottaa, imuroitsin suodatinta ympäröivistä syvennyksistä ryönää viimeisen vuosikymmenen ajalta, ainakin. Auton sisällä pesin etumatot, muuten Opelin logoilla, kaikki on ihanan alkuperäistä, AutoGlymin odöörin poistajalla, jospa auto sitten tuoksuisi sisältä vähän vähemmän vanhalle mummolle.
Saranat, lukot jne, tuli putsattua ensin WD-40:llä ja perään sprayvaseliinia. Radiotahan tässä ei ole, ostin Motonet-reissulla Sonyn BT-kuulokkeet ja tarjouksessa olleen JBL:n Charge Essential BT-kaiuttimen. Komeasti soivat kun sain ladattua, luurit korville, kun Corsalla ajaa.
Tankkasin kiesin myös täyteen, mielenkiintoista nähdä, miten 60-heppainen, 1.4-litrainen, eli alitehoinen automaatti suoriutuu kulutuksellisesti. Tuolle 40, 50 ja 60 km/h työmatkalle auto soveltuu tämänpäiväisen perusteella erinomaisesti. Automaatti on 4-pykäläinen, vauhtiin päästyä tasakaasulla pysytteli nelosella, kun tarvittiin tehoa ja kaasua painallettiin, vaihtoi kolmoselle erittäin nätisti ja heti kun hellitti, yhtä nätisti takaisin neloselle. Ei paha, ollenkaan.
Nuo Pirellit mitkä tulivat alle, ovat 175/70/13, eli melkoiset sirkkelinterät nykymittapuulla, mutta tähän autoon sopivat, toki. Auto on yllättävän, siis todella yllättävän, vakaa ja jämäkän tuntuinen ajettava. Pakko sanoa, että Yariksen ajotuntuma on Corsaan verrattuna selvästi rimpulampi Ei voi mitään. Corsa tuntuu paljon kokoaan suuremmalta ajossa, hyvällä tavalla.
Nyt on kyllä taas vaihteeksi hyvä fiilis, josko nyt viimeinkin olisi löytynyt auto, jolla tuo normi työmatka on helppo taittaa noita alimitoitettuja rajoituksia noudattaen, ettei jatkuvasti ole laittomat lukemat taulussa ihan huomaamatta. Tuossa joutuu nimittäin painamaan kaasua todella syvälle, jos haluaa että vauhti pysyy tai auto kiihtyy mihinkään, sillä ajaa ihan pakottamatta suurinta sallittua, eikä yhtään enempää
Sanotaan nyt tässä lopuksi ääneen, että kyllä minä sitten tykkään iäkkäämmistä autoista, jotka ovat säilyneet normaalia paremmin. Tämä on hyvinkin vähäisten kilometriensä mukaisessa kunnossa.
Pari hommaa tuohon pitää teettää. Huoltokirjan mukaan automaatin öljyt on vaihdettu ansiokkaasti, eli kolme kertaa. Viime vuosien vähäisestä ajosuoritteesta kertoo paljon, että viimeksi ne on vaihdettu vajaat 16000 km sitten, vuonna 2014 ! Vaihtoväli on huoltokirjan mukaan 3v ja 45 tkm. Öljytilavuus on 7 litraa, en viitsi itse lotrata, joten teetän homman.
Jakohihna on toinen homma. On viimeksi vaihdettu 40000 km sitten, niin niin, vuonna 2010 Vaihtoväli on 8v tai 120 000 km. Eiköhän nyt ole jo aika, kuitenkin. Jakohihna hilppeineen +vesipumppu kustantaa 80 euroa ja vaihtotyö on aika helppo. Hoidetaan lähitulevaisuudessa. Paniikkia ei sinällään ole, koska 8v kone on vapaasti pyörivä, eli jakohihnan porsiessa matka katkeaa, mutta vahinkoa ei tule.
Pari seuraavaa päivää töitä, sitten olisi 3pv vapaata. Pari autoa tuossa on korvamerkittynä, katsotaan, saisinko aikaiseksi käydä tsekkaamassa, sikäli kun eivät käy kaupaksi sitä ennen. Jotain sellaista, että kun alkaa alitehoinen Corsa ahdistaa, niin pääsee välillä vähän ripeämmin.
Tosiaan klo 09 viimeisteltiin kauppiaan kanssa kaupat, Rellu siirtyy vaihtoautorivistöön ja minä nappasin mukaan 14.1.1998 ensirekisteröidyn Opel Corsa 1.4 Swing 5d Autom - mallimerkinnällä varustetun kulkineen. Koeajolla eilen häiritsi ainoastaan runkovaurioituneet yli 10v vanhat First Stop-kesärenkaat, joten ostin samaan kauppaan uudet.
Pirelli Cinturato P4:t oli laitettu alle sopimuksen mukaan ja kaikki tutinat ynnä tärinät olivat poissa. Corsa liukui tiellä kuin varjo ikään. Ihanaa !
Tuosta lähti yhteinen taival Corsan kanssa. Tammikuussa auto täyttää 23 vuotta, joten ajosuorite ei kovin hirveä ole ollut. Autolla on ollut kolme aikaisempaa omistajaa, syntymävuodet 1938-1952 välillä...
Katsastettu 10.9.2020 ilman huomautuksia, kori on vanhaksi Opeliksi poikkeuksellisen upeassa kunnossa. Yksi suuri syy siihen, miksi tästä kaupat tein. Oikeassa takaovessa on pintaruostepaikka, hioin siitä lähiaikoina reunat metallille, mutta muuten annan ruven toistaiseksi olla, rapsuttelen vähän pahimpia ja käyn hakemassa omaa maalia päälle. Hiace-tyyliin, siis. Takaluukussa on myös pari pientä rupea, mutta muuten auto on 100% fiini.
Vararengas oli iskemätön ja laitoin siitä heti paineet kuntoon, kuva tavaratilan pohjasta kertoo paljon, alkuperäinen liukuesteenä toimiva kumi on paikollaan, kuten työkalut ja kuvassa näkyvä ruskea työkalujen yläpuolella on ruosteenestoainetta. Tuossa on vanha Finikor-tarra yhdessä lasissa, joten jossain vaiheessa elinkaarta on ruostesuojaus tehty. Se vähän selittää korin älyttömän hyvää kuntoa.
Eihän se kaunis ole, mutta mitäpä sillä väliä.
Sivuprofiilin silmiinpistävin osa on lokasuojien muovisuojat, jotka ovat haalistuneet mustista vaaleanharmaiksi.
Siihenhän löytyy lääke kuumasta ilmasta, ei tule kaunista tai kovin tasaista, mutta värisävy muuttuu huomattavasti vähemmän silmiinpistäväksi. Sain tänään 3/4 työstettyä, huomenna viimeinen, kokeilen sitten sen jälkeen, miten muovinhoitoaineet tehoavat tuohon takaisin elvytettyyn pintaan.
Väri autossa on "Marseille Red", menee samaan kategoriaan taannoisten Chevy Cruzen ja Volvo V40:n kanssa, sattumaa toki, mutta hauskasti osuu näihin löytöihini samantyyppinen väri. Tykkään kyllä, ei sillä.
Muun tohinan ohella tosiaan vaihtui öljyt ja suodatin, kun näyttivät siltä, että aikaa on jo vaihdosta mennyt. Wonder Grip-hanskat testauksessa, hyvin toimii !
Nyt päästiin taas piirun verran lähemmäs Saabismia, kun öljynsuodattimen kohdalla oli maininta myös Saabista. Tämä on viimeisintä GM-satsia, ja onhan se hienoa, että suodattimessa toivotetaan moottorille pitkää ikää
Öljynvaihto oli helppo rasti, suodatin vaihtui näppärästi yläkautta ja öljyt imin pois, fakta kertoo, että öljytilavuus on 3.5 litraa suodattimineen, eli 3L moottorissa ja 0.5L suodattimessa. No, koneesta tuli ulos karvan yli 3 litraa, mutta suodattimesta vain pari desiä, uutta öljyä meni n. 3.3 litraa, saa kelvata. Laitoin samaa Mobil Super X1 3000 5w-40, mitä laitoin Accordiinkin. Jäi sopivasti sen verran, että siinä tuli lisäysöljyä Accordiin.
Raitisilmasuodattimen vaihto olikin sitten ihan perceestä. Muovia piti purkaa tieltä urakalla ja jopa tuulilasinpyyhkimet piti irrottaa, todella höpönpöppöä.
Kaiken purkamisen jälkeen tuolta muovin alta,
,
löytyi suodatin, joka oli jo aikakin vaihtaa...
Ehkä hieman tunkkainen haju nyt hieman helpottaa, imuroitsin suodatinta ympäröivistä syvennyksistä ryönää viimeisen vuosikymmenen ajalta, ainakin. Auton sisällä pesin etumatot, muuten Opelin logoilla, kaikki on ihanan alkuperäistä, AutoGlymin odöörin poistajalla, jospa auto sitten tuoksuisi sisältä vähän vähemmän vanhalle mummolle.
Saranat, lukot jne, tuli putsattua ensin WD-40:llä ja perään sprayvaseliinia. Radiotahan tässä ei ole, ostin Motonet-reissulla Sonyn BT-kuulokkeet ja tarjouksessa olleen JBL:n Charge Essential BT-kaiuttimen. Komeasti soivat kun sain ladattua, luurit korville, kun Corsalla ajaa.
Tankkasin kiesin myös täyteen, mielenkiintoista nähdä, miten 60-heppainen, 1.4-litrainen, eli alitehoinen automaatti suoriutuu kulutuksellisesti. Tuolle 40, 50 ja 60 km/h työmatkalle auto soveltuu tämänpäiväisen perusteella erinomaisesti. Automaatti on 4-pykäläinen, vauhtiin päästyä tasakaasulla pysytteli nelosella, kun tarvittiin tehoa ja kaasua painallettiin, vaihtoi kolmoselle erittäin nätisti ja heti kun hellitti, yhtä nätisti takaisin neloselle. Ei paha, ollenkaan.
Nuo Pirellit mitkä tulivat alle, ovat 175/70/13, eli melkoiset sirkkelinterät nykymittapuulla, mutta tähän autoon sopivat, toki. Auto on yllättävän, siis todella yllättävän, vakaa ja jämäkän tuntuinen ajettava. Pakko sanoa, että Yariksen ajotuntuma on Corsaan verrattuna selvästi rimpulampi Ei voi mitään. Corsa tuntuu paljon kokoaan suuremmalta ajossa, hyvällä tavalla.
Nyt on kyllä taas vaihteeksi hyvä fiilis, josko nyt viimeinkin olisi löytynyt auto, jolla tuo normi työmatka on helppo taittaa noita alimitoitettuja rajoituksia noudattaen, ettei jatkuvasti ole laittomat lukemat taulussa ihan huomaamatta. Tuossa joutuu nimittäin painamaan kaasua todella syvälle, jos haluaa että vauhti pysyy tai auto kiihtyy mihinkään, sillä ajaa ihan pakottamatta suurinta sallittua, eikä yhtään enempää
Sanotaan nyt tässä lopuksi ääneen, että kyllä minä sitten tykkään iäkkäämmistä autoista, jotka ovat säilyneet normaalia paremmin. Tämä on hyvinkin vähäisten kilometriensä mukaisessa kunnossa.
Pari hommaa tuohon pitää teettää. Huoltokirjan mukaan automaatin öljyt on vaihdettu ansiokkaasti, eli kolme kertaa. Viime vuosien vähäisestä ajosuoritteesta kertoo paljon, että viimeksi ne on vaihdettu vajaat 16000 km sitten, vuonna 2014 ! Vaihtoväli on huoltokirjan mukaan 3v ja 45 tkm. Öljytilavuus on 7 litraa, en viitsi itse lotrata, joten teetän homman.
Jakohihna on toinen homma. On viimeksi vaihdettu 40000 km sitten, niin niin, vuonna 2010 Vaihtoväli on 8v tai 120 000 km. Eiköhän nyt ole jo aika, kuitenkin. Jakohihna hilppeineen +vesipumppu kustantaa 80 euroa ja vaihtotyö on aika helppo. Hoidetaan lähitulevaisuudessa. Paniikkia ei sinällään ole, koska 8v kone on vapaasti pyörivä, eli jakohihnan porsiessa matka katkeaa, mutta vahinkoa ei tule.
Pari seuraavaa päivää töitä, sitten olisi 3pv vapaata. Pari autoa tuossa on korvamerkittynä, katsotaan, saisinko aikaiseksi käydä tsekkaamassa, sikäli kun eivät käy kaupaksi sitä ennen. Jotain sellaista, että kun alkaa alitehoinen Corsa ahdistaa, niin pääsee välillä vähän ripeämmin.
Viimeksi muokannut IC1970, Ti Syys 29, 2020 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Turbo"
- Viestit: 249
- Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onnea uudelle menopelille! On hyvin siistin näköinen vauhtihirmu.
Kyllähän näissä vähän vanhemmissa autoissa on oma hieno fiiliksensä.
Kyllähän näissä vähän vanhemmissa autoissa on oma hieno fiiliksensä.
Mazda 6 2.2TD HB 2011
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Söpöhän tuo on, persoonallisimman näköinen Opeli omalla aikakaudellaan. Ja väri sopii kuin salama palloon!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
On kyllä nätissä kunnossa ikäisekseen. Tuommoisella sitä saa nauttia vauhdin hurmasta ihan eri tavalla kuin uudemmalla/isommalla autolla kun pienetkin tehot saa ulosmitattua mutkapätkällä tai motarin rampilla. On sitä ajamisen makua ihan erilailla.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 14:50
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onkos tuon koneen tyyppi c14nz ? Sen vapaastipyörivyys ei ole ihan varmaa. Opel onnistui tekemään 8v koneita vähän joka kokoa ja eri versioita joista osa ei ainakaan joka kerta selviä vaurioitta.IC1970 kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 21:09
Jakohihna on toinen homma. On viimeksi vaihdettu 40000 km sitten, niin niin, vuonna 2010 Vaihtoväli on 8v tai 120 000 km. Eiköhän nyt ole jo aika, kuitenkin. Jakohihna hilppeineen +vesipumppu kustantaa 80 euroa ja vaihtotyö on aika helppo. Hoidetaan lähitulevaisuudessa. Paniikkia ei sinällään ole, koska 8v kone on vapaasti pyörivä, eli jakohihnan porsiessa matka katkeaa, mutta vahinkoa ei tule.
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... ce431a9d88
Tuossa taitaa saada suht helpolla avattua jakopään koteloa niin voi kurkkia muovien välistä hihnan kuntoa. Jos alkaa huoletta maan
9-5 Aero Wagon MT MY00 RE85
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2020 Toyota Hilux
2021 Toyota Corolla TS hybrid
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2020 Toyota Hilux
2021 Toyota Corolla TS hybrid
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Tässä on X14SZ.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onnea uuden Sorsan johdosta! Raikkarin vaihto näyttää olevan samaa settiä kuin OG-Kolkissa eli juurikin /ceestä. B -mallin Sorsia ei tosiaan pahemmin enää liikenteessä näy.
Tuostahan olisi näppärä hypätä liisattuun Corsa-e:hen.
Tuostahan olisi näppärä hypätä liisattuun Corsa-e:hen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Yksi tuttu kerran sanoi, että Hanko on Suomen suurin liikkuva automuseo. Näyttää siltä, että Porvoon keisarikunta tulee hyvänä kakkosena.
Hieno peli, ei turhia krumeluureja.
Hieno peli, ei turhia krumeluureja.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tiedä niistä automuseoista, mutta en kiellä, etteikö sydämessäni ole paikka näille konstailemattomille perusautoille ilman krumeluureja. On siellä. Huomasin noilla hybrideillä ajaessani, että minua alkoi pidemmän päälle ärsyttää kaikki tingeltangelit, nippelit ja nappelit, viime aikoina varsinkin on suuntaus ollut enempi tämäntyyppiseen kalustoon, kuten olette ehkä huomanneet.
Yaris vaihtoi tänään omistajaa, joten ainoa autoni nyt on Corsa. Huomenna aamulla startataan töihin. Katsotaan, kauanko auto on yksin vuorossa. Asensin äänilaitteen valmiiksi, eli mölytoosan virkaa hoitaa nyt JBL Charge Essential, jolle löytyi aivan loistava paikka etupenkkien välistä.
Tuossa on karheaa kangasta johon on muotoiltu suht symmetrinen syvennys, johon tuo JBL osui kuin nyrkki silmään, on tukevasti paikallaan ja bassoelementit vapaina päissä, hienosti jytisee sopivassa kulmassa. Että sattuikin kaikista tarjolla olevista laitteista juuri tuo olemaan hyvässä kampanjatarjouksessa (149->99.9) ja muotoilu osuu just eikä melkein
Jatkoin lokarien muovireunusten elvyttämistä ja kun sain etuoikean tehtyä, käsittelin Sonaxin hoitoaineella puskurien muovit, sivupeilien kehykset, ovenkahvat, kylkilistat sekä nuo vielä eilen niin harmaat lokarilistat. Onnistumisen iloa, sanoisin !
Etuvasen
Sama vähemmän heijastavasta kulmasta
Etuoikea
Huomatkaa lasisen ajovaloumpion kirkas kunto, siinä yksi asia mitä kaipaan näistä vanhoista, lasiset umpiot, ylivertainen materiaali muoviin verrattuna.
Takaoikea
Takapuskurikin heräsi eloon kun vähän hinkkasi
Aika kivasti tuo elvytetty pinta otti Sonaxin vastaan, sävy vastaa aika lailla pelkästään Sonaxilla käsiteltyä puskuripintaa ja muovit ovat nyt sävyiltään tarpeeksi lähellä toisiaan. Täytyy ottaa päivänvalossa vielä kuva niin näkee paremmin. Toki on selvää, ettei tuo Sonax kauaa kestä ja aika ajoin saa hinkata uudestaan, mutta eiköhän tässä sen verran jaksa. Tässä vaiheessa kun vertaa lähtökohtaan,
on pakko olla todella tyytyväinen.
Mitä tulee toisen kiesin etsintään, niin taas on Volvo V70 noussut pintaan. Viime aikoina on myyntiin tullut todella paljon vm. 2005-2007 kyseistä autoa, joukossa paljon nelivetoja ja 2.5T-koneisia, joka on ainoa vaihtoehto, jos sellaisen laitan. Olisiko niin, että nykyistä V90 tms. mallia on alkanut tulla vaihtoon käytettyinä sen verran, että Volvomiehet ovat alkaneet päivittää noita viimeisiä sämpylämallin Vollejaan ? En tiedä, mutta sopivaan 5-7000 euron hintahaarukkaan on esim. viime päivinä putoillut varmaan parikymmentä autoa. Täytyy käydä vähän tarkemmin niitä läpi, nuorempi poika oli sitä mieltä, että vaikka farmari onkin, ajaisi sellaisella mielellään. Accordeja on tosi vähän ja niitä vaivaa ruostepeikko kovin pahasti, jos löytyy kiinnostava ja ruosteiden suhteen hyvä, hinta karkaa nopeasti käsistä. Volvoja ei ruoste vaivaa, jos V70:n saa ruostumaan, on auto ollut huonolla pidolla ja sen voi samantien unohtaa. Teknisesti ei yhtä varma kuin Accord, enemmän tyyppivikoja, mutta kaikki on selätettävissä ja peruskonehan on todella kestävä, hyvin pidettynä 300 tkm ei tunnu juuri missään.
Täytyy miettiä, V70 olisi kyllä hyvä siinäkin mielessä, että olisi nuorisolla yksi auto, jolla voisi tarvittaessa kuskata myös koiria äidin apuna, meikä voisi sitten katsoa jonkun öky-sedanin itselleen seuraavaksi
Kiitos mielenkiinnosta, jään nyt sulattelemaan tilannetta, että ainoa autoni on liki 23-vuotias vanha Ooppeli
Yaris vaihtoi tänään omistajaa, joten ainoa autoni nyt on Corsa. Huomenna aamulla startataan töihin. Katsotaan, kauanko auto on yksin vuorossa. Asensin äänilaitteen valmiiksi, eli mölytoosan virkaa hoitaa nyt JBL Charge Essential, jolle löytyi aivan loistava paikka etupenkkien välistä.
Tuossa on karheaa kangasta johon on muotoiltu suht symmetrinen syvennys, johon tuo JBL osui kuin nyrkki silmään, on tukevasti paikallaan ja bassoelementit vapaina päissä, hienosti jytisee sopivassa kulmassa. Että sattuikin kaikista tarjolla olevista laitteista juuri tuo olemaan hyvässä kampanjatarjouksessa (149->99.9) ja muotoilu osuu just eikä melkein
Jatkoin lokarien muovireunusten elvyttämistä ja kun sain etuoikean tehtyä, käsittelin Sonaxin hoitoaineella puskurien muovit, sivupeilien kehykset, ovenkahvat, kylkilistat sekä nuo vielä eilen niin harmaat lokarilistat. Onnistumisen iloa, sanoisin !
Etuvasen
Sama vähemmän heijastavasta kulmasta
Etuoikea
Huomatkaa lasisen ajovaloumpion kirkas kunto, siinä yksi asia mitä kaipaan näistä vanhoista, lasiset umpiot, ylivertainen materiaali muoviin verrattuna.
Takaoikea
Takapuskurikin heräsi eloon kun vähän hinkkasi
Aika kivasti tuo elvytetty pinta otti Sonaxin vastaan, sävy vastaa aika lailla pelkästään Sonaxilla käsiteltyä puskuripintaa ja muovit ovat nyt sävyiltään tarpeeksi lähellä toisiaan. Täytyy ottaa päivänvalossa vielä kuva niin näkee paremmin. Toki on selvää, ettei tuo Sonax kauaa kestä ja aika ajoin saa hinkata uudestaan, mutta eiköhän tässä sen verran jaksa. Tässä vaiheessa kun vertaa lähtökohtaan,
on pakko olla todella tyytyväinen.
Mitä tulee toisen kiesin etsintään, niin taas on Volvo V70 noussut pintaan. Viime aikoina on myyntiin tullut todella paljon vm. 2005-2007 kyseistä autoa, joukossa paljon nelivetoja ja 2.5T-koneisia, joka on ainoa vaihtoehto, jos sellaisen laitan. Olisiko niin, että nykyistä V90 tms. mallia on alkanut tulla vaihtoon käytettyinä sen verran, että Volvomiehet ovat alkaneet päivittää noita viimeisiä sämpylämallin Vollejaan ? En tiedä, mutta sopivaan 5-7000 euron hintahaarukkaan on esim. viime päivinä putoillut varmaan parikymmentä autoa. Täytyy käydä vähän tarkemmin niitä läpi, nuorempi poika oli sitä mieltä, että vaikka farmari onkin, ajaisi sellaisella mielellään. Accordeja on tosi vähän ja niitä vaivaa ruostepeikko kovin pahasti, jos löytyy kiinnostava ja ruosteiden suhteen hyvä, hinta karkaa nopeasti käsistä. Volvoja ei ruoste vaivaa, jos V70:n saa ruostumaan, on auto ollut huonolla pidolla ja sen voi samantien unohtaa. Teknisesti ei yhtä varma kuin Accord, enemmän tyyppivikoja, mutta kaikki on selätettävissä ja peruskonehan on todella kestävä, hyvin pidettynä 300 tkm ei tunnu juuri missään.
Täytyy miettiä, V70 olisi kyllä hyvä siinäkin mielessä, että olisi nuorisolla yksi auto, jolla voisi tarvittaessa kuskata myös koiria äidin apuna, meikä voisi sitten katsoa jonkun öky-sedanin itselleen seuraavaksi
Kiitos mielenkiinnosta, jään nyt sulattelemaan tilannetta, että ainoa autoni on liki 23-vuotias vanha Ooppeli
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
MY2016 V70 Classic oli ainakin todella hyvä. Yksi parhaista työsuhdeautoista mitä minulla ikinä oli MY2009 NG9-3SC:n ohella
Sitä seuraava MY2019 V60 oli jotenkin "lelumainen" V70:een verrattuna. Jalkatilat takana olivat ehkä suht samanlaiset, mutta peräloosteri huomattavasti pienempi Lisäksi ohjaus oli aivan liian tehostettu
Tuo 2.5T on kyllä todella janoinen moottori. Isälläni oli sellainen S80, mutta vaihtoi sen kulutuksen vuoksi D5 AWD:hen. Eli jos tulee ajettua paljon, niin kannattaa harkita jotain muuta vaihtoehtoa kuin tuota 2.5T:tä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^ei niitä kilsoja parissa kuukaudessa paljon ehdi tulla
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Eikä niitä paljon tulekaan, kun ajelen ajot puoliksi Vollella ja Corsalla. Aivan !
Soittelen töitä lopetellessa puhelun Vantaalle ja sovittiin treffit Sipoonlahden Nesteelle. Sutaisin sinne Corsalla, kaasujalka krampaten, kyllä sillä 120 km/h:n mittarivauhtia sai pidettyä, mutta syvälle sai kaasupedaalin painaa. Sinänsä erittäin vakaa ajettava myös moottoritiellä ja uudet Pirellit ovat niin hienosti tasapainossa, ettei varmaan koskaan ole missään autossa ollut. Menee kuin silkkikankaan päällä.
Siellä Corsa kuikuilee taustalla, tässä vaiheessa oli ulkoinen ja sisäinen tarkastus tehty Volvoon, koeajo ajettu, "paperityöt" tehty ja auto vakuutuksissa ja minun nimissäni.
Mukava ja kiireetön myyjä suostui ajamaan Porvooseen, joten ajettiin Corsa anoppilan pihaan ja sitten kuskasin myyjän Volvolla Tikkurilaan ja ajelin kotiin. Kyllä oli nautinto, mahtava penkki, hyväsoundiset stereot ja riittävästi voimaa, erittäin nätisti vaihtava vaihteisto ja sitä rataa. Meni kuin juna joten, rattia ei tarvinnut puristaa.
Kesärenkaat ovat 2-3mm ja kovettuneet, eli uransa loppupuolella, uusilla renkailla auto muuttuisi vielä paljon miellyttävämmäksi. Tsekkailen kevääseen mennessä uudet renkaat, kenties vanteetkin, näihin on tarjontaa todella runsaasti. Ehkäpä jopa 17-tuumaiset. Talvirenkaat ovat yhden talven ajetut ja erittäin hyväkuntoiset Hakkapeliitta 8:t, joten se asia on kunnossa.
Tästä kuvasta näkee paremmin, että auto alkaa olla hiljalleen sisäänajettu.
Ei ihan vielä, eikös näissä se puoli miljoonaa ole sisäänajon raja ? Kaksi omistajaa vasta ollut, auto palasi itse asiassa kotiin, koska on myyty Porvoon Autosalvasta uutena ja vietti vuodet 2006-2012 Porvoossa ja sen jälkeen tähän päivään sillä on ajeltiin 300 tkm maantieajoa Kellokoski-Hki-Sysmä väliä. Ruostetta ei ole, sisustus on todella siisti, autolla on ajettu pääosin yksin, joten takapenkki on kuin pakasta vedetty, kuten myös pelkääjän penkki. Kuskin penkki on kerran korjattu, tukeva ja kulahtamaton. Kuvataan jahka ennätän ja on valoisaa.
Tarkoitus olisi tällä ajella ensi kevääseen puoliksi Corsan kanssa omat ajot ja jos poika saa luvan ajaa kortin 17-vuotiaana, tämä siirtyy nuoremmalle kössille ensiautoksi ensi huhtikuussa. Siihen mennessä varmaan tulee ruuvattavaa jos tulee tai sitten se räjähtää atomeiksi ja on jo paalissa. Kaikki on mahdollista. Niin, tämähän on sitten neliveto ja kone on se 2.5T, eli lähteestä riippuen 209 tai 210 hevosvoimaa. Huoltokirja kertoo, että auto on huollettu joka vuosi vähintään kerran tai kaksi, ihan tähän vuoteen saakka, se kuuluisa täydellinen huoltokirja löytyy. Jakopäällä ajelee vielä 2v tai 130 tkm, tässä on vaihtoväli 180 tkm tai neljä vuotta.
Eipä tässä montaa päivää tuhraantunut kuin päivitettiin kalusto. Rahaa meni Corsaan ja Volvoon alle 4K, joten korjausrahastoonkin jäi varaa. Homma kerrallaan, näissä riittää sopivasti puhdetta ja sipisteltävää ja ovat mukavan erityyppisiä.
Soittelen töitä lopetellessa puhelun Vantaalle ja sovittiin treffit Sipoonlahden Nesteelle. Sutaisin sinne Corsalla, kaasujalka krampaten, kyllä sillä 120 km/h:n mittarivauhtia sai pidettyä, mutta syvälle sai kaasupedaalin painaa. Sinänsä erittäin vakaa ajettava myös moottoritiellä ja uudet Pirellit ovat niin hienosti tasapainossa, ettei varmaan koskaan ole missään autossa ollut. Menee kuin silkkikankaan päällä.
Siellä Corsa kuikuilee taustalla, tässä vaiheessa oli ulkoinen ja sisäinen tarkastus tehty Volvoon, koeajo ajettu, "paperityöt" tehty ja auto vakuutuksissa ja minun nimissäni.
Mukava ja kiireetön myyjä suostui ajamaan Porvooseen, joten ajettiin Corsa anoppilan pihaan ja sitten kuskasin myyjän Volvolla Tikkurilaan ja ajelin kotiin. Kyllä oli nautinto, mahtava penkki, hyväsoundiset stereot ja riittävästi voimaa, erittäin nätisti vaihtava vaihteisto ja sitä rataa. Meni kuin juna joten, rattia ei tarvinnut puristaa.
Kesärenkaat ovat 2-3mm ja kovettuneet, eli uransa loppupuolella, uusilla renkailla auto muuttuisi vielä paljon miellyttävämmäksi. Tsekkailen kevääseen mennessä uudet renkaat, kenties vanteetkin, näihin on tarjontaa todella runsaasti. Ehkäpä jopa 17-tuumaiset. Talvirenkaat ovat yhden talven ajetut ja erittäin hyväkuntoiset Hakkapeliitta 8:t, joten se asia on kunnossa.
Tästä kuvasta näkee paremmin, että auto alkaa olla hiljalleen sisäänajettu.
Ei ihan vielä, eikös näissä se puoli miljoonaa ole sisäänajon raja ? Kaksi omistajaa vasta ollut, auto palasi itse asiassa kotiin, koska on myyty Porvoon Autosalvasta uutena ja vietti vuodet 2006-2012 Porvoossa ja sen jälkeen tähän päivään sillä on ajeltiin 300 tkm maantieajoa Kellokoski-Hki-Sysmä väliä. Ruostetta ei ole, sisustus on todella siisti, autolla on ajettu pääosin yksin, joten takapenkki on kuin pakasta vedetty, kuten myös pelkääjän penkki. Kuskin penkki on kerran korjattu, tukeva ja kulahtamaton. Kuvataan jahka ennätän ja on valoisaa.
Tarkoitus olisi tällä ajella ensi kevääseen puoliksi Corsan kanssa omat ajot ja jos poika saa luvan ajaa kortin 17-vuotiaana, tämä siirtyy nuoremmalle kössille ensiautoksi ensi huhtikuussa. Siihen mennessä varmaan tulee ruuvattavaa jos tulee tai sitten se räjähtää atomeiksi ja on jo paalissa. Kaikki on mahdollista. Niin, tämähän on sitten neliveto ja kone on se 2.5T, eli lähteestä riippuen 209 tai 210 hevosvoimaa. Huoltokirja kertoo, että auto on huollettu joka vuosi vähintään kerran tai kaksi, ihan tähän vuoteen saakka, se kuuluisa täydellinen huoltokirja löytyy. Jakopäällä ajelee vielä 2v tai 130 tkm, tässä on vaihtoväli 180 tkm tai neljä vuotta.
Eipä tässä montaa päivää tuhraantunut kuin päivitettiin kalusto. Rahaa meni Corsaan ja Volvoon alle 4K, joten korjausrahastoonkin jäi varaa. Homma kerrallaan, näissä riittää sopivasti puhdetta ja sipisteltävää ja ovat mukavan erityyppisiä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^komia traktori kyllä! Arvelisin, että perus Porvoon pätkäajossa pääsee ihan maireille kulutuslukemillekin. Ei ehkä ihan Audin luokkaa kuitenkaan, mutta varmaan n. 12 litraa satkulle palaa helposti. Tuohon vielä etanolikonversio, niin ollaan siellä 15-20l/100km lukemissa
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Taas tapahtuu, hyvä näin Ihailtavaa tämä päätöksentekokyky näissä autokaupoissa. Ajatuksesta toteutukseen ei kauaa mene jos sopiva sattuu kohdalle
Ja taaskaan ei kukaan usko että Volle tai Corsa näkee joulua teidän pihassa, mutta pitkään se nelikymppinenkin pysyi, joten jännityksellä seurataan
Ja taaskaan ei kukaan usko että Volle tai Corsa näkee joulua teidän pihassa, mutta pitkään se nelikymppinenkin pysyi, joten jännityksellä seurataan
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16