Myös allekirjoittaneelle Saab oli suht. outo merkki, se oli lähinnä täyttä sattumaa, että eteen tuli se 900i -85 vasta kolmisen vuotta sitten. Saab on kieltämättä aliarvostettu, jos vertaa 500-1000 euron hintaluokassa tarjottavia yksilöitä, mutta kyllä joulun jälkeen hinnat ovat hiukan nousseet, tai sitten ne katsastetut & hyvintoimivat 900i:t on jo ostettu sillä 500e:llä.
Jos sinulla on käytettävänäsi alle 1000e, niin todennäköisin valintasi taitaa olla se Ford Escort, Toyota Corolla, Nissan Sunny, joku ranskalainen jne. Eiväthän ne huonoja autoja ole, mutta kieltämättä hiukan muovisia, kevyitä jne..tiukkaanpuristettu hinta ei anna mahdollisuuksia ylellisyyksiin. Nämä kuitenkin voivat olla tavalliselle ei-autointoilijalle niitä helpoimpia vaihtoehtoja yleisyytensä ja "harmaan" mielikuvansa vuoksi. Näitä autoja lienee myös helppo "myydä"?
1000-2500e:n hintaluokassa taso alkaa jo nousemaan. Tässä tapauksessa kyseeseen tulevat 80/90-lukujen taitteen i16:t ja turbot eri muodoissaan, mutta kilpailijat ovat yleensä jotain muuta kuin jo uutena iäkäs konstruktio (og900). Kiihkeämpää peliä etsivillä T8 & T16 eivät ole yhtä "tunnettuja" kuin se iänikuinen BMW 300-sarjalainen 80-luvulta..
Yli 2500e:n hintaluokassa alkavat jo tonnarit olemaan käypä vaihtoehto, mutta niin löytyy jo W124-mersuja, uudempia Corollia jne.. On vieläkin vaikeampaa olla pienempi & vähemmän tunnettu etuvetoinen vaihtoehto.
Tunnettuvuus, yleisyys ja tasapainoiseksi katsottu hinta-laatu -suhde ovat tie menestykseen. Saab ei valitettavasti merkkinä parane, vaikka saabistit autoistaan kovin pitävät; jälkimarkkinat luodaan lähes yksinomaan muiden merkkien ostajilla. Tunnettuvuuskin on lähinnä tietämättömyyden puolustelua, ja varsinkin jos Saabilla on ollut oikeita laatu-ongelmia yleisesti, nämä kantavat pitkälle jolloin negatiivisuus on jälleen kerran - yleistä.
Ostajana käytettyjen autojen kova halpeneminen (tai sellaisen toivominen) on tietenkin kivaa. Se vain tarkoittaa loppupeleissä sitä, että autoon ei kannata yleisesti investoida mitään vaan ajaa loppuun. Tai löytää klubilainen, jolla on
a) rahaa (heheheh)
b) tilaa (ilmeisesti varsinkin 9ysisteillä on kaikilla useampikin "projekti")
c) korjaustaitoa & -tilaa (ruosteet ovat aina kalliita)
-> vaikea yhdistelmä.
Jotenkin vain tuntuu siltä, että Saabin tie keskiluokkalaisena autonvalmistajana on käyty loppuun. Esim. BMW pääsi 60-luvulla pinnalle kehittämällä hienon 1500-sarjan, jota on sitten pieteetillä vaalittu näihin päiviin asti. Bemari ei ole kuitenkaan iso autotehdas, jopa siinä määrin, että sen elossapysyminen ja hyvä menestys ovat ihmetyksen kohteita. Tämä selittyy lähes yksinomaan A) vahvalla brändillä joka taasen mahdollistaa B) korkeamman yksikköhinnan ja paremman katteen saamisen per myyty auto. Ei og900:kaan mikään halpa auto ollut, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kallis tuodakseen lisää rahaa uuden mallin luomiseen mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kallis rahoittaakseen tarpeeksi Saab AB:tä.
Mitä siis tehdä? Sopeutua. Itse ainakin pääsen toivottavasti vielä ostamaan og900:sta ja Aeroonkin tulee laitettua melko paljon rahaa kiinni. Harrastamistahan tämä vielä onneksi on..
Tonnarien kohdalla tilanne on hyvin mielenkiintoinen, koska ko. autot (varsinkin tuontitavarat) ovat melko täydellisesti varustettuja ja turbotettuina liikahtanevat mukavasti. Nyt vain astuu mukaan se hintamielikuva, eli kun kotimaiset riistoverot ja ryöstötullit maksettuina autot eivät enää vastaa mobile.de:ne Bottom10-hintoja, mutta kerkeästi näin katsottaisiin. Vaikka tilanne ei vastaakaan todellisuutta, hinnat laskevat.
Ainiin, ei tilanne ole vieras muuallakaan. Esim. mersufoorumilla (ei ole keulatähdellistä, haluaisi jonkun 60-70 -lukulaisen:) on jo jonkin aikaa ihmetelty, kun W124:et ja parit muut automallit eivät liiku kuin "liian" alhaisilla hinnoilla. Ainoat, joiden hinnat ovat nousussa ovat vanhat jenkit, erityisesti isolohkomuskelit, MR-entisöidyt Cadillacit jne ovat jo melkoperäisen kalliita. Tietenkin on eri asia, kuinka paljon autot oikeasti liikkuvat, mutta noiden kohdalla markkinat ovat laajemmat. Ei ole yksi tai kaksi harvinaista isolohkomuskelia, jotka on tultu hakemaan mm. Ruotsista. Minkä hintatasoa kaipaillaan sitten Saabien kohdalle
