Saabin aliarvostus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Itse kun aloin metsästään ensimmäistä omaa autoa vuonna -97 syksyllä, ei oikein ollut minkäänlaista kuvaa Saabeista. Kun kotona oli ollut melkosia ruoskia aina eli pari seiskyt luvun rellua, Mitsu Lancer ja viimeisenä "suomalainen laatuauto" Talbot Horizon. Olin kuitenkin mieltänyt Saabin turvalliseksi ja erilaiseksi autoksi, mitään ruostekammoa ei niitä kohtaan ollut. Ilmoituksia tuli selailtua ja muutamia liikkeitä kierreltyä, kunnes satuin Tampereelle Ricen nimiseen putiikkiin. Siellä otettiin verkkapukuinen nuorimies ihan hyvin vastaan ja sai palveluakin, toisin kuin isommissa merkkiliikkeissä. Katon alla oli noin parikymmentä autoa ja perällä kiilteli joku valkoinen, kun lähestyin kyseistä kohdetta alkoi sydän alassa lämpeneen. Auto oli 900i ja kokovalkoiseksi maalattu puskureita ja tykkivanteita myöten. Oli tehty ns. lumikkimalli satkusta. Pari kertaa pyörin auton ympärillä ja tiedustelin auton historiaa, oli kuulemma ollut ensin leasing-autona ja sen jälkeen yhdellä omistajalla lopun aikaa. Tunne vahvistui koko ajan ja myyjä vissiin arvasi mieltymykseni ja kysyi, et miten ois koeajo? Voishan sitä kokeilla tuumasin ja myyjä päräytti satkun käymään ja ajoi sen ulos. Istahdin mukavan jämäkkään ja silti pehmeään istuimeen. Eipä tarvinnut pitkää lenkkiä heittää, kun tiesin, et tää on mun. Takaisin liikkeeseen ja kauppakirjat ja rahoitus kuntoon, nii olin onnellinen uusi saabisti. Pulitin silloin siitä 19 900mk. Ja mielestäni hinta oli halpa, kun vertasi esim. saman kokoluokan ruosteisiin Honda Accordeihin. Siitä se sit lähti ja nyt on kolmas saabbi menossa. Vähän on kyllä ollut huono tuuri noitten kanssa, kun ensimmäisen ajoin ojaan 1,5 vuoden päästä ostosta ja toinen ässä satkuni varastettiin ja onnistuttiin polttamaan sisustaltaan. Kolmas kerta toden sanoo, vai sanotaanko sitä, et ei kahta ilman kolmatta... :? Väriskaala on ollu valkoinen, musta, valkoinen ja seuraava sit kenties musta tonnari Aero. :D
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Saab - sinnillä?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Myös allekirjoittaneelle Saab oli suht. outo merkki, se oli lähinnä täyttä sattumaa, että eteen tuli se 900i -85 vasta kolmisen vuotta sitten. Saab on kieltämättä aliarvostettu, jos vertaa 500-1000 euron hintaluokassa tarjottavia yksilöitä, mutta kyllä joulun jälkeen hinnat ovat hiukan nousseet, tai sitten ne katsastetut & hyvintoimivat 900i:t on jo ostettu sillä 500e:llä.

Jos sinulla on käytettävänäsi alle 1000e, niin todennäköisin valintasi taitaa olla se Ford Escort, Toyota Corolla, Nissan Sunny, joku ranskalainen jne. Eiväthän ne huonoja autoja ole, mutta kieltämättä hiukan muovisia, kevyitä jne..tiukkaanpuristettu hinta ei anna mahdollisuuksia ylellisyyksiin. Nämä kuitenkin voivat olla tavalliselle ei-autointoilijalle niitä helpoimpia vaihtoehtoja yleisyytensä ja "harmaan" mielikuvansa vuoksi. Näitä autoja lienee myös helppo "myydä"?

1000-2500e:n hintaluokassa taso alkaa jo nousemaan. Tässä tapauksessa kyseeseen tulevat 80/90-lukujen taitteen i16:t ja turbot eri muodoissaan, mutta kilpailijat ovat yleensä jotain muuta kuin jo uutena iäkäs konstruktio (og900). Kiihkeämpää peliä etsivillä T8 & T16 eivät ole yhtä "tunnettuja" kuin se iänikuinen BMW 300-sarjalainen 80-luvulta..

Yli 2500e:n hintaluokassa alkavat jo tonnarit olemaan käypä vaihtoehto, mutta niin löytyy jo W124-mersuja, uudempia Corollia jne.. On vieläkin vaikeampaa olla pienempi & vähemmän tunnettu etuvetoinen vaihtoehto.

Tunnettuvuus, yleisyys ja tasapainoiseksi katsottu hinta-laatu -suhde ovat tie menestykseen. Saab ei valitettavasti merkkinä parane, vaikka saabistit autoistaan kovin pitävät; jälkimarkkinat luodaan lähes yksinomaan muiden merkkien ostajilla. Tunnettuvuuskin on lähinnä tietämättömyyden puolustelua, ja varsinkin jos Saabilla on ollut oikeita laatu-ongelmia yleisesti, nämä kantavat pitkälle jolloin negatiivisuus on jälleen kerran - yleistä.

Ostajana käytettyjen autojen kova halpeneminen (tai sellaisen toivominen) on tietenkin kivaa. Se vain tarkoittaa loppupeleissä sitä, että autoon ei kannata yleisesti investoida mitään vaan ajaa loppuun. Tai löytää klubilainen, jolla on
a) rahaa (heheheh)
b) tilaa (ilmeisesti varsinkin 9ysisteillä on kaikilla useampikin "projekti")
c) korjaustaitoa & -tilaa (ruosteet ovat aina kalliita)
-> vaikea yhdistelmä.

Jotenkin vain tuntuu siltä, että Saabin tie keskiluokkalaisena autonvalmistajana on käyty loppuun. Esim. BMW pääsi 60-luvulla pinnalle kehittämällä hienon 1500-sarjan, jota on sitten pieteetillä vaalittu näihin päiviin asti. Bemari ei ole kuitenkaan iso autotehdas, jopa siinä määrin, että sen elossapysyminen ja hyvä menestys ovat ihmetyksen kohteita. Tämä selittyy lähes yksinomaan A) vahvalla brändillä joka taasen mahdollistaa B) korkeamman yksikköhinnan ja paremman katteen saamisen per myyty auto. Ei og900:kaan mikään halpa auto ollut, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kallis tuodakseen lisää rahaa uuden mallin luomiseen mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kallis rahoittaakseen tarpeeksi Saab AB:tä.

Mitä siis tehdä? Sopeutua. Itse ainakin pääsen toivottavasti vielä ostamaan og900:sta ja Aeroonkin tulee laitettua melko paljon rahaa kiinni. Harrastamistahan tämä vielä onneksi on..

Tonnarien kohdalla tilanne on hyvin mielenkiintoinen, koska ko. autot (varsinkin tuontitavarat) ovat melko täydellisesti varustettuja ja turbotettuina liikahtanevat mukavasti. Nyt vain astuu mukaan se hintamielikuva, eli kun kotimaiset riistoverot ja ryöstötullit maksettuina autot eivät enää vastaa mobile.de:ne Bottom10-hintoja, mutta kerkeästi näin katsottaisiin. Vaikka tilanne ei vastaakaan todellisuutta, hinnat laskevat.

Ainiin, ei tilanne ole vieras muuallakaan. Esim. mersufoorumilla (ei ole keulatähdellistä, haluaisi jonkun 60-70 -lukulaisen:) on jo jonkin aikaa ihmetelty, kun W124:et ja parit muut automallit eivät liiku kuin "liian" alhaisilla hinnoilla. Ainoat, joiden hinnat ovat nousussa ovat vanhat jenkit, erityisesti isolohkomuskelit, MR-entisöidyt Cadillacit jne ovat jo melkoperäisen kalliita. Tietenkin on eri asia, kuinka paljon autot oikeasti liikkuvat, mutta noiden kohdalla markkinat ovat laajemmat. Ei ole yksi tai kaksi harvinaista isolohkomuskelia, jotka on tultu hakemaan mm. Ruotsista. Minkä hintatasoa kaipaillaan sitten Saabien kohdalle :D
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Usein Saabin arvostelijat eivät todellisuudessa tiedä mitään autotekniikasta. Tai sitten OG 900:n hieman vanhanaikainen ulkonäkö hämää. Usein ihmetellään, että "ai jaa, kuinka tuossa kopperossa voi olla 140 hv?" Eikä tajuta sitä, että kyseessä on kuitenkin 2115 cm3 kokoinen moottori ruiskulla ja neliventtiilitekniikalla.

Ja kulutusta tietysti aina mollataan, mutta maantieajossa Saabin koneet ovat hyvinkin taloudellisia olemattoman vaihteenvaihtamistarpeen takia.

Ja "teini-autojen" omistajat muistavat varmasti mainita, jos moottorista lähtee vaikkapa yli 100 hv, Saabistin tyylille sellainen ei ole edes sopivaa..
9-5 2,3t -03
#2514
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

e0000321 kirjoitti:Ja "teini-autojen" omistajat muistavat varmasti mainita, jos moottorista lähtee vaikkapa yli 100 hv, Saabistin tyylille sellainen ei ole edes sopivaa..
Tuo on muuten aivan totta! Nettiautossakin aina jaksavat mainostaa jos on tyyning autossa yli 100 heppaa. Sillohan se on jo hirvee tykki! :lol:
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

ite oon tienny aina et saabit on luotettavia autoja, mutsilla menossa ja 8-10 saabi (en muista enää :D) ja ite olin niin saab vihaaja kuin olla ja voi monta vuotta sillä sehän oli saab.

en tiedä mikä siinä on mutta koska se on saab ni se on p*ska....sit tuli kuume saada todella hyvin varusteltu auto...vaihtoehto oli oikeastaan ainoastaan skoda octavia, kunnes tajusin tonnarin. kaikki herkut ja alle 3000e hintaakin ja varmasti ajaa kauan (vaikka 10v vanhempi kuin octavia).

no ostin sit tonnarin ja sit musta tulikin täys saabisti kerta heitolla, jopa 900/99 muuttui hienon näköiseksi ja mielipide saabeista muuttui 180astetta...sit tuli kerran puhetta koulus autoista ja sit ne rupes saabii haukkuu ni kysyin et miks se on huono..."no se on saab joten se on p*ska eikä se kaipaa mitään tiettyä syytä, se vaan on huono"

yks ketä ajo mun tonnarii ni sano et "on se hiton hieno auto, mutta se on saab. ei sil voi ajaa"
BMW 525iA Touring Executive
christian80
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja christian80 »

Teinit eivät halua saabia koska se on "iso" auto ja myöskin siksi ett sitä ei voi tuunata kuten esim. corollat, golffit, escortit jne. Minun mielestä saabiin ei sais pistää mitään halpoja virityksiä vaan se on niin upee näkönen auto sellasenaan kun on 8) itse asiassa se on hyvä juttu ett ei teinit osta saabieja ja "raiskaavat" niitä. ostakoon corollat sun muut jotka ei voi kutsua autoiks kuitenkaan. Sinä aikana kun itte ajaa yhdelllä saabilla ongelmitta niin ne muut ovat ovat vaihtaneet autoa ainakin 5 kertaa tai jos on ollu sama auto niin mottoriremppa on tehty liiankin monta kertaa :wink:

mun mielestä uudempi og900 näyttää aika uudelta autolta vaikka onkin niin vanha :) ...ja myös se että ne ovat niin hyväkuntoisia...
Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Osaltaan uskoisin saabin vaatimattoman ja suppean mainonnan vaikuttaneen mielikuviin saabista. Varsinkin sellaisiin ihmisiin, jotka eivät ole olleet muuten tekemisissä saabien kanssa. Jos kerran tämän ketjun kommenttien perusteella kyseessä on turvallinen, tehokas laatuauto on se kumma jos arvostus huitelee pohjalukemissa. OG900 kärsii jonkin verran pappasaab-mielikuvasta, joka ei puhuttele ensiauton ostavaa nuorisoa. Itsekin olen joutunut pyörtämään mielikuvat autosta osittain.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Ei teinit vihaa isoi autoi, ne vaan luulee et Saabin teho paino suhde on huono. Eikä Saab oo edes hirmusen raskas mun painaa suurin piirtein saman verran ku kolmos koppanen Golf GTI, ja mun autoon mahtuu suuremmat subbarit ku kolmos koppasen golfiin. Välillä kyl menee hermo nappuloihin ku ne luulee olevansa niin fiksuja, ku ne haukkuu Saabii, opettelisivat tutkiman teknisiä tietoja ennen ku alkavat sanoo mitään. Mää oon sitä mieltä et niin kauan ku ei oo korttii ei oo mitään varaa valittaa toisten autojen suorituskyvystä.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mä oon muutamalle teinille , suositellu saabia ja moittivat kulutusta muuten olis kuulemma ok.
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Pientä se 900:n kulutus on esim. 240 Volvoon verrttuna 8)

Ja ei tää teini ainakaan isoja autoja kammoksu, pikku koderit on rumia, muovisen oloisia. Ja varmasti ajaminen ei ole niin mukavaa kuin isolla vahvalla, hiljaisella ja painavalla autolla. Ja usein varusteetkin pikku autoissa on huonommat :roll:
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Yks kaveri valitti Saabin kulutuksesta, ei muuta mut sen lemppari auto on vanha landcruiseri, kumpihan kuluttaa enemmän.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Omat kokemukseni vahvistavat monet tämänkin ketjun viestien arviot Saabien aliarvostuksesta: ennakkoasenteet, tietämättömyys, imago, jne. ja kaikki nämä jollain tavalla linkittyvät keskenään.

Ensinnäkin tietämättömyydestä: fakta on, että aika helvetin iso osa auton ostajista tietää autoista todella vähän. Kun tällainen henkilö ostaa auton, valinta osuu hyvin todennäköisesti "varmaan valintaan", eli johonkin massamerkkiin. Tämä on Saabin tappio erityisesti käytettyjen autojen markkinoilla, mutta myös uusissa, jossa erityisesti pahin kilpailija Volvo on onnistunut rakentamaan imagon, joka vetää tätä "tyhmää massaa". Esimerkkinä tämä monen nuoren aikuisen kliseinen unelma: rivarin pätkä, kaksi lasta, kultainen noutaja ja farmari-volvo. Toinen, ehkä vielä parempi esimerkki "tyhmistä ostajista" ovat hyvin monet viihdetaiteilijat yms; alle pitää saada iso Volvo, eikä kilpailijoista edes viitsitä ottaa selvää.

Autojen kehityksessä on mielestäni viime vuosina päästy vaiheeseen, jossa todella huonoja autoja ei ole. Moni auton ostaja ei välitä onko jokin toinen merkki vähän parempi ajettava tai jonkin verran tehokkaampi, kun omakin merkki on "ihan hyvä". Hänelle riittää, että auto kuljettaa paikasta A paikkaan B. Tällaisessa tilanteessa pienet automerkit joutuvat ahtaaseen rakoon.

Ettei tämä kuulosta pelkästään tilitykseltä, jossa katkera saabisti haukkuu muiden merkkien omistajat tyhmiksi, niin uskon kyllä että moni muuhun kuin Saabiin päätynyt voi perustella auton valintansa hyvillä järki- tai tunnesyillä. Kuitenkin, olen sitä mieltä että se, etteivät ihmiset viitsi ottaa asioista selvää, koituu tappioksi pienelle Saabille.

Viime kesänä kesätöissä sattui pari tapausta, jotka kuvaavat hyvin ennakkoasenteita ja tietämättömyyttä Saabia kohtaan. Ensimmäisenä päivänä kun olin karauttanut pihaan CS:llä, tuli yksi vanha patu (Toyota-mies) jututtamaan: "Katoin ensin että tuo on joku jenkki, mutta saappihan se vaan vissiin on..."
Yhtenä sadepäivänä otin työkaverin pyörän konttiin ja kävin heittämässä miehen kotiin. Matkalla Saab aiheutti ihmetystä: "Onpas tässä moderni ohjaamo" vastasin: "Niin, no tämä ohjaamo on kyllä esitelty -84" Meni mies aika hiljaiseksi, itse ajelee -88 Sunnylla...
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Pari tunnetusti saab-vihaajaa kyydissä oltuaan... Eka kunnon polkaisu ja kommenttina: "oho".. ja sitten se ihmettely, että eihän tämä olekkaan se "mannertenvälinen nahjus" ja ihan tasainen kyytihän tällä irtoaa.. paljonkos tämä syö?

Ja sitten sitä ihmettelyä ja valehtelijaksi haukkumista.. :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Tonnarikauppiaille..?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Nettiauto.com koeajaa myytävänä olevia autoja, tosin ne ovat yleensä uudehkoja ja kalliita (poikkeuksena se Nissan Sunny -88 tms:). Ehkä joku priiman tonnarin myyjä voisi antaa Nettiautolle autonsa koepoljettavaksi? Nyt vain tarvittaisiin hyvä yksilö, turbollinen ja ACC ei saisi näyttää yhtäkään vikakoodia?

Mikä ettei muitakin Saab-malleja voisi tarjota, mutta tonnarista voisi olla hyvä aloittaa. Og900 voisi olla hyvä tarjota lähempänä kesää, kun sillä 500e:llä pitää saada kesäauto :)
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Nettiauton koeajama Saab 9000 CD 2.3 Turbo Aut.
http://www.nettiauto.com/viewArticle.php?id=33
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Vastaa Viestiin