Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Vanheneeko pölyesterihartsin kovete? Tai itse hartsi? Siis silleen että hartsi ei kovetu.
Korjasin eilen peräkärryn lasikuituista kuomua Paklan hartsilla ja kovetteella. Reteesti lorautin kovetetta käsivaralta hartsin sekaan. Hartsi ja kovete ostettu keväällä Puuilosta, kovetepurkissa lukee 03/19, joka lienee pakkauskuukausi, eli puolitoista vuotta vanha puteli.
Läästin eilen muutaman maton kuomuun, ja ihmettelin kun työaika venyi varmaan lähemmäs tuntiin eikä tavara kovettunut käsiin. Tänään päivällä paikat edelleen ihan märkiä, joten ei auttanut kuin kaapia matot irti, putsata hartsit pois asetonilla, hioa pinnat uusiksi ja uusi yritys. Tällä kertaa mittasin tarkasti: 3 ml kovetetta 200 millilitraan hartsia (ohjeistus 1-2 %). Nyt on 3-4 tuntia kulunut työskentelystä, eli pinnan pitäisi olla maalattavissa, mutta edelleen ihan märkää.
Outoa on vielä se, että kun pesin pensselin asetonilla ja se on nyt kuivunut sen 3-4-tuntia, niin suti on jäykkä ja kuiva. Eli tuntuisi pensselin jääneet jäämät kovettuvan ainakin jotenkuten.
Lämpötilat eilen ja tänään 18-22 astetta ja ilmankosteus jossain 50-60 asteen paikkeilla, eli ihan ohjeiden mukaan. Mitä oon tehnyt väärin vai onko aineissa vika?
Korjasin eilen peräkärryn lasikuituista kuomua Paklan hartsilla ja kovetteella. Reteesti lorautin kovetetta käsivaralta hartsin sekaan. Hartsi ja kovete ostettu keväällä Puuilosta, kovetepurkissa lukee 03/19, joka lienee pakkauskuukausi, eli puolitoista vuotta vanha puteli.
Läästin eilen muutaman maton kuomuun, ja ihmettelin kun työaika venyi varmaan lähemmäs tuntiin eikä tavara kovettunut käsiin. Tänään päivällä paikat edelleen ihan märkiä, joten ei auttanut kuin kaapia matot irti, putsata hartsit pois asetonilla, hioa pinnat uusiksi ja uusi yritys. Tällä kertaa mittasin tarkasti: 3 ml kovetetta 200 millilitraan hartsia (ohjeistus 1-2 %). Nyt on 3-4 tuntia kulunut työskentelystä, eli pinnan pitäisi olla maalattavissa, mutta edelleen ihan märkää.
Outoa on vielä se, että kun pesin pensselin asetonilla ja se on nyt kuivunut sen 3-4-tuntia, niin suti on jäykkä ja kuiva. Eli tuntuisi pensselin jääneet jäämät kovettuvan ainakin jotenkuten.
Lämpötilat eilen ja tänään 18-22 astetta ja ilmankosteus jossain 50-60 asteen paikkeilla, eli ihan ohjeiden mukaan. Mitä oon tehnyt väärin vai onko aineissa vika?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Joo, paskaa tai vanhentunutta kovetetta. Otin uudesta pullosta illalla kovetetta ja sekoitin sen testimielessä purkinpohjalle jääneeseen hartsiin. Nyt aamulla purkinpohja kovettunut, kuomun eiliset laminoinnit märkänä. Auvoa aloittaa homma kolmatta kertaa alusta stna
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Urho Matti - Eli uusiks män - tervetuloa mun maailmaan - "kun mikään ei onnistu ekalla"AZP kirjoitti: ↑Ma Syys 28, 2020 07:58Joo, paskaa tai vanhentunutta kovetetta. Otin uudesta pullosta illalla kovetetta ja sekoitin sen testimielessä purkinpohjalle jääneeseen hartsiin. Nyt aamulla purkinpohja kovettunut, kuomun eiliset laminoinnit märkänä. Auvoa aloittaa homma kolmatta kertaa alusta stna
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Ihmettelyketju
No tänään kolmannella kerralla onneksi onnistui. Muuten olis kyllä kuomu ja lasikuituvehkeet lentäneet jo kuikkaan, on tuo käryineen ja muineen sen verran ikävää puuhaa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
mikä villitys asennella lisävaloja etukilven alapuolelle???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
Ookoo. Mun mielestä mitä ylenpänä ni näyttävät paremmin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ihmettelyketju
Ainakin omaan silmään on paremman (=huomaamattomamman) näköinen, kun on alempana.
Josta tulikin mieleen, että pitäis saada jostain selvitettyä toimiiko tossa Hynkyssä laittomat led-polttimot lyhyissä ja/tai pitkissä miten hyvin. Olen yrittänyt googlailla aika heikolla menestyksellä. Ilmeisesti tollanen Philipsin kahden polttimon setti hintaluokassa 150e olisi kyllä ihan laadukas, mutta ilmeisesti toimivuuteen vaikuttaa umpiokin.
Valoja on pakko parantaa ja vaihtoehtona on siis led-polttimot molempiin tai vaan lyhkäsiin ja tollanen led bar sitten pitkien kaveriksi.
Josta tulikin mieleen, että pitäis saada jostain selvitettyä toimiiko tossa Hynkyssä laittomat led-polttimot lyhyissä ja/tai pitkissä miten hyvin. Olen yrittänyt googlailla aika heikolla menestyksellä. Ilmeisesti tollanen Philipsin kahden polttimon setti hintaluokassa 150e olisi kyllä ihan laadukas, mutta ilmeisesti toimivuuteen vaikuttaa umpiokin.
Valoja on pakko parantaa ja vaihtoehtona on siis led-polttimot molempiin tai vaan lyhkäsiin ja tollanen led bar sitten pitkien kaveriksi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ihmettelyketju
Kai niiden lisävalojen tarkotus on näyttää tietä eikä olla mahdollisimman vähän näkyvissä. Mut ymmärrän kyllä että tekee mieli vähän tehdä kompromissia jos nättiin keulaan on pakko joku musta patukka alkuperäisten lisävalojen avuksi ruuvata.
Mitsussa on ilmeisesti kehnohkot kaukolamput, kun moni on ledipatukkaa keulalle väsännyt. Itse en tiedä asiasta paljoa kun pitkiä tulee käytettyä mun ajoissa kerran tai pari vuodessa, jos silloinkaan. Joka tapauksessa moni on Outlandereissa tunkenut sen patukan puskurissa olevan maskiritilän taakse. Sieltä se loimottelee aika alhaalta ja ritilä blokkaa ison osan fotoneista, mutta kompromissi, sano.
Jatketaas hartsinkovettumisaiheesta: vanheneeko kovetin viikossa-parissa pullon avaamisesta? Eilen jatkoin laminointihommia ja vieläkin on osa pinnoista nahkeina. Tosin purkin pohjalle jäänyt jämä oli kovettunut ihan kunnolla, eli nyt ihmetyttää se miksi lasikuitukuomussa ei näytä kunnolla kovettuvan mutta purkin pohjalla kyllä?
Mitsussa on ilmeisesti kehnohkot kaukolamput, kun moni on ledipatukkaa keulalle väsännyt. Itse en tiedä asiasta paljoa kun pitkiä tulee käytettyä mun ajoissa kerran tai pari vuodessa, jos silloinkaan. Joka tapauksessa moni on Outlandereissa tunkenut sen patukan puskurissa olevan maskiritilän taakse. Sieltä se loimottelee aika alhaalta ja ritilä blokkaa ison osan fotoneista, mutta kompromissi, sano.
Jatketaas hartsinkovettumisaiheesta: vanheneeko kovetin viikossa-parissa pullon avaamisesta? Eilen jatkoin laminointihommia ja vieläkin on osa pinnoista nahkeina. Tosin purkin pohjalle jäänyt jämä oli kovettunut ihan kunnolla, eli nyt ihmetyttää se miksi lasikuitukuomussa ei näytä kunnolla kovettuvan mutta purkin pohjalla kyllä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Onhan kaikki pinnat ja matot varmasti kuivia, kannattaa kuidutettava alue lämmittää kuumailmapuhaltimella.
Kuinka vahvoja kerroksia teet? Yhden tai kahden maton kuidutus ottaa aikaa, kunnolla vahvuutta niin reaktio käynnistyy paremmin, tämän takia ne ämpärissä olevat jämät kovettuu nopeammin, lämpiääkö jämät yhtään kovettuessaan?
Kovetinta voi laittaa ehkä hiukan enemmän kuin ohje määrää.
Mistä hartsi ja kovetin on hommattu, onko kaupasta suoraan vai onko jostain kuitupajasta, hartseja kiihdytetään eri tilanteisiin eri lailla, tuulisella ja kylmällä säällä ilman lisäkiihdyttimiä ei hanki onnistua, tuulensuojaa ja lämpöä tarvitaan.
Kuinka vahvoja kerroksia teet? Yhden tai kahden maton kuidutus ottaa aikaa, kunnolla vahvuutta niin reaktio käynnistyy paremmin, tämän takia ne ämpärissä olevat jämät kovettuu nopeammin, lämpiääkö jämät yhtään kovettuessaan?
Kovetinta voi laittaa ehkä hiukan enemmän kuin ohje määrää.
Mistä hartsi ja kovetin on hommattu, onko kaupasta suoraan vai onko jostain kuitupajasta, hartseja kiihdytetään eri tilanteisiin eri lailla, tuulisella ja kylmällä säällä ilman lisäkiihdyttimiä ei hanki onnistua, tuulensuojaa ja lämpöä tarvitaan.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Re: Ihmettelyketju
AZP kirjoitti: ↑Ti Loka 06, 2020 18:37Kai niiden lisävalojen tarkotus on näyttää tietä eikä olla mahdollisimman vähän näkyvissä. Mut ymmärrän kyllä että tekee mieli vähän tehdä kompromissia jos nättiin keulaan on pakko joku musta patukka alkuperäisten lisävalojen avuksi ruuvata.
Mitsussa on ilmeisesti kehnohkot kaukolamput, kun moni on ledipatukkaa keulalle väsännyt. Itse en tiedä asiasta paljoa kun pitkiä tulee käytettyä mun ajoissa kerran tai pari vuodessa, jos silloinkaan. Joka tapauksessa moni on Outlandereissa tunkenut sen patukan puskurissa olevan maskiritilän taakse. Sieltä se loimottelee aika alhaalta ja ritilä blokkaa ison osan fotoneista, mutta kompromissi, sano.
Tällainen asennus ei ota pois yhtään valotehoa.
https://www.dsmdesign.se/modellanpassat ... 020100234/
https://www.dsmdesign.se/modellanpassat ... 020101628/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ihmettelyketju
Riippuen keulasta siellä voi olla asennusteknisesti ja/tai ulkonäöllisesti parempi paikka. Siksi ainakin itse olen kilven alle pariinkin autoon ledipalkin tunkenut.
Joo ja ei. Kysymys on onneksi fysiikasta eikä mielipideasiasta, joten se on helppo ratkaista ostamalla valaisin sopivalla valokuviolla. Linssitekniikka on kehittynyt tai oikeammin yleistynyt ja esim. mulla on sellainen Hellan palkki, jossa on hyvin matala ja terävärajainen kuvio - täydentää juuri sopivasti Bemarin leveitä mutta lyhyitä (no, ei ne onnettomat ole, mutta eism. NG9-3:n bixenonit kokeneena...) kaukovaloja siitä keskeltä. Sen voi alhaallakin suunnata niin, että kuvio kantaa kauas eikä osu heti auton edessä maahan. Semmoset perinteiset valokuviottomat hajavalotykit toki helposti tekee sokaisuläntin heti auton eteen.
Jaa niin, olihan tonnariinkin aiempi omistaja taikonut lisäpitkät sumarien paikoille. Vanhat halogeenipitkät olisi varmaan toimineet paremmin ylempänä, mutta olivat siellä jo valmiiksi, keula pysyi kauniina tehtaan linjoilla ja oli niistäkin jotain iloa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Mihin lienee purettavat NG900:set hävinneet. Ja nimenomaan Turbolla?!
Ehjää öljynjäähdytintä ei löydy mistään. Alan pikkuhiljaa kallistua siihen, että täytyy ranettaa jokin tarvikekenno keulille.
Ehjää öljynjäähdytintä ei löydy mistään. Alan pikkuhiljaa kallistua siihen, että täytyy ranettaa jokin tarvikekenno keulille.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ihmettelyketju
^Kyl sun täytyy alkaa pikku hiljaa hahmottaa se, että klassikkoautoa harrastat Mäki taas eilen mielessäni jo laskeskelin, että ostin avoni vajaa kymmenen vuotta sitte ja museoikään se ennähtää jo 1.1.2026
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Ei tää taida yhdenkään "True-Saabistin" mielestä olla klassikko.
Mutta eiköhän tässä itselle ole hauskuuskerrointa ihan tarpeeksi, kun saa nyt purussa olevan 234:sen rempattua ja vaihdettua.
Johonkin tonnariin löytäis osia, vaikka ne on suurin osa selkeästi vanhempia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00