SS kirjoitti:
No aika vaikeaa sitä pakoputkea, alempaa vesiletkua ja polttoaineliitäntää on yläkautta irrottaa. Polttoaineliitäntää ei yläkautta edes näe vaan pitäisi sokkona kopeloida... jos tota lähtee ekaa kertaa tekemään niin aikaa kannattaa varata vähän enemmän, varastoon valmiiksi polttoaineletkua ja lemmareita. Työkaluiksi pari letkupuristinta, sopiva E-Torx hylsy ja vesiletkun pikalemmareiden irrotukseen sopivat pihdit. Aika ahtaaseen väliin on eberi ängetty
Edit: Siihen polttoaineliittimen avaamiseen näyttäisi olevan ihan oma työkalunsa, mutta kaipa se voisi ilmankin aueta jollain sopivalla holkilla. Täytyy myöntää ettei ole itsellä noista juuri kokemuksia.
Juu ei noin
Siis alakautta sitä ei kuulu irroittaa, vaan yläkautta tietenkin.
Just pari tuntia sitten irroitin (taas kerran) kolkkimme eberin koska pitää saada itse korjattua polakkien "tehdaskorjaama" laturi, aikaa meni reilusti alle 10min.
Eli: ota Eberin 4-napainen sähköliitin irti, sitten irroitat eberin pakoputken, eli löyhdytät sen pakoputken pantaliitoksen, ja käännät pakoputken sivuun, sitten otat auki eberin ainoan kiinnitysruuvin (siinä keskellä eberiä), sitten otat kiinni eberistä kahdella kädellä (eberin vasemmasta päästä) ja tempaiset sen irti kiinnikkeistään.
Jos ne pienet alumiinikynnet tuntuvat tiukoilta niin niitä voi hiukan koettaa avata vaikka moran kärjellä, siis varovaisesti.
Sitten pääsetkin jo käsiksi molempiin vesiletkuihin ja polttoaineputkeen. Se polttoaineputki PITÄÄ ottaa irti siitä eberin päästä, eli sieltä vesiletkun takaa. Siellä on kuminen polttoaineputki joka on kiinni sellaisella kertakäyttöisellä puristettavalla liittimellä, se kannattaa napata poikki sivuleikkureilla, ja korvata se 6mm:n polttoaineklemmarilla (tai saattoi olla jopa 8mm). Ei todellakaan kannata koettaakaan alkaa irroittamaan sitä haurasta muoviyhdettä jossa on ne puristusliitimet.
Omassani on joku rane rikkonut sen muoviyhteen, joten katkaisin vaan muoovista polttoaineputkea ja laitoin sen päälle eberin kumisen polttoaineletkun + klemmarin, tuntuu pitävän ihan hyvin.
Jos joku nyt oikeasti haluaisi eberin korvata jollain vesipumpullisella lohkiksella tms, niin ei missään nimessä kannata ainakaan lähteä poistamaan sitä eberin pakoputkea, se on kurja irroitettava yhtenä kappaleena. Riittää kun sen pään jotenkin kiinnittää konehuoneeseen, esim vannenauhalla tms. Ja polttoaineputki pitää tietysti tulpata (vaikka laittamalla letku sen päähän ja letkun pään sisään pultti + kiristinklemmari tms).
Edit: jos eberissä on jotain nippusidevirityksiä niin ne tietystikin tulee katkaista ensimmäisenä. Itse heippasin hittoon sen poikittaisen raudan jossa oli kiinni ainoastaan se eberin 4-napainen liitin ja tuloilmaputki, eberi on helpompi saada ylös ja ulos ilman sitä, eikä sillä ole mitään oikeata syytä olemassaoloonsa.
Niin ja ei sinne mitään e-torxeja tarvita, 11mm:n hylsy toimii ihan hyvin siihen yhteen ruuviin (no itselläni oli torx jota käytin, edellisellä kerralla sen irroitin normihylsyllä, ei se ruuvi tiukassa ole).