Tulpat
Re: Tulpat
Juuri ne NGK BCR8ES:t ruuvasin omaan femmaan paikalleen joku aika sitten, kun 7:n tulpat alkoivat pätkiä aina n. 2-3tkm ajon jälkeen. Kärkivälin joutuu säätämään noissa tulpissa sitten, koska se on vakiona liian pieni. Huomattavasti paremmin ovat toimineet ainakin minulla nuo kasin tulpat kuin seiskat uudella moottorilla/kokoonpanolla.
Jos on vakio tai staget vakio ahtimilla, niin ei ole mitään hyötyä, järkeä tai syytä vaihtaa seiskan tulppia kaseihin.
Vastaavaa tulppapohdintaa lisää täällä: viewtopic.php?f=59&t=195106
Itse ostin kasin tulpat Motonetistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/111131/NGK-BCR8ES
Jos on vakio tai staget vakio ahtimilla, niin ei ole mitään hyötyä, järkeä tai syytä vaihtaa seiskan tulppia kaseihin.
Vastaavaa tulppapohdintaa lisää täällä: viewtopic.php?f=59&t=195106
Itse ostin kasin tulpat Motonetistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/111131/NGK-BCR8ES
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tulpat
No kun tuli tilattua niin eiku kokeileen, mitä tapahtuu vakio koneelle, hajookohan sytkä kasetti, 1 vuoden ikänen
Re: Tulpat
Ei jos säädät kärkivälin 1,0 - 1,1mm.
Tuo kasin tulppa menee vakio ahtimellisissa moottoreissa sen verran kylmän lämpöarvon tulpaksi, että se ei välttämättä toimi odotetusti. Todennäköisesti se kylmä tulppa saattaa karstaantua.
Mistä idea laittaa kasin tulppa vakio moottoriin? Eli mitä haet muutoksella?
Tuo kasin tulppa menee vakio ahtimellisissa moottoreissa sen verran kylmän lämpöarvon tulpaksi, että se ei välttämättä toimi odotetusti. Todennäköisesti se kylmä tulppa saattaa karstaantua.
Mistä idea laittaa kasin tulppa vakio moottoriin? Eli mitä haet muutoksella?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tulpat
Aika karstaset on seiskatki, vakio konees, tuli tilattua, kun maptunilla ei ollut seiskoja tai kutosia saatavilla, mitsun ahtimella mennään, 110000km konerempasta
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tulpat
aika paljon ajettu tulpilla!!!
etsisin syytä karstaisuuteen muualta ku tulppien vaihdon kautta.
etsisin syytä karstaisuuteen muualta ku tulppien vaihdon kautta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tulpat
Ei ole tulpilla ajettu kuin se 10000km/satsi
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tulpat
sitä suuremmalla syyllä etsisin syytä miksi karstoittuu
jos siis puhutaan etä palanutta öljyä tulpissa eli mustaa karstaa.
jos siis puhutaan etä palanutta öljyä tulpissa eli mustaa karstaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tulpat
Ei ne omissa kinnereissä ehdi karstoittumaan noin pienellä ajolla. Kylmempien tulppien vaihto ei ainakaan tule auttamaan asiaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tulpat
Ite tullu huomattua Ngk:n 9 tai 8 tulpilla että jos pelkästään RE85 polttoaineella ajaa niin ei karstoita tulppia yhtään kun viina palaa niin puhtaasti.
#6723
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
Re: Tulpat
Pitänee hankkii 6 lämpöarvon tulpat, ne toimi hyvin eikä karstaantunu vaikka kone söi öljyä sillon, nykyään ei syö yhtään öljyä
Re: Tulpat
Öljyn palaminen näkyy kylläkin valkoisena röpelökarstana... Tulppaan kertyy tuhkaa..
Juuri näin, jos seiskan tulpat karstaantuu, niin kaseilla tilanne pahenee koska tulppa käy kylmpempänä johtaen enemmän/paremmin lämpöä sylinterinkanteen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tulpat
Siis tulppien lämpöarvohan kertoo miten hyvin se tulppa siirtää lämpöä itsestään pois - siis kanteen - sen kierteen kautta. Lämpöarvo ei kerro sitä miten kuumaksi tms. kipinä tai palotapahtuma muodostuu. Tuossa lämpöarvolukemassa kannattaa sitten otta huomioon se että pienempi lukema tarkoittaa että tulppa käy kuumempana - isompi siis taasen että tulppa käy kylmempänä. En nyt jaksa guugletaa mitä eroa on 6-7-8 lämpöarvoilla, mutta jos haarukka on 2-12 niin erot on varmaan aika pienet (tämä on mutua).
Voihan tuo tietysti vaikuttaa miten viina palaa jos se kynttilä on kylmempi tai kuumempi tms. mutta normi käytössä en usko että asialla on Saabin normaalikoneella muuta kuin marginaalista merkitystä (joo nyt sitten jään tähän odottelemaan myrskyä).
Jos ne kynttilät karstoittuu niin sitten öljyä palaa - joko tulee turbolta - huohotuksesta tai männänrenkaista. Vaikka kaikki sanoo ettei nykyautoissa tulppien väristä voi sanoa mitään niin - mun mielestä - jos ne ei ole vaalean (beigen) harmaat väriltään jotain on pielessä.
Voihan tuo tietysti vaikuttaa miten viina palaa jos se kynttilä on kylmempi tai kuumempi tms. mutta normi käytössä en usko että asialla on Saabin normaalikoneella muuta kuin marginaalista merkitystä (joo nyt sitten jään tähän odottelemaan myrskyä).
Jos ne kynttilät karstoittuu niin sitten öljyä palaa - joko tulee turbolta - huohotuksesta tai männänrenkaista. Vaikka kaikki sanoo ettei nykyautoissa tulppien väristä voi sanoa mitään niin - mun mielestä - jos ne ei ole vaalean (beigen) harmaat väriltään jotain on pielessä.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Tulpat
Vain tulppien ulompi kehä mustuu hiukan, muuten ovat vaaleanharmaat