Menee laihalle
Menee laihalle
Elikkäs tuli käytettyä 99 sabaa rullilla ja pahalta näytti seokset.
Täydellä kaasulla menee CO 0,5-0,6, eli kovin laihalle menee .
Nyt tarttis sitten vinkkiä seoksen rikastamiseen täydellä kuormalla.
Autossa on K-jetti.
Täydellä kaasulla menee CO 0,5-0,6, eli kovin laihalle menee .
Nyt tarttis sitten vinkkiä seoksen rikastamiseen täydellä kuormalla.
Autossa on K-jetti.
Viimeksi muokannut alustar, Ma Maalis 14, 2005 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaikuttais siltä, että ohjauspaine on liian korkea. Kannattaisi siis ensimmäisenä mitata ohjauspaine, ja jos se on liian korkea, sitä voi muuttaa ohjauspainesäätimen tappia liikuttamalla siinä alumiinirungossa. Täytyy vaan muistaa, että ohjauspainesäätimen säätämisen jälkeen täytyy säätää seos oikeaksi seosruuvista, ja että ohjauspainesäädin vaikuttaa moottorin kylmäseoksiinkin. Säätimen antamat painearvot pitäisi mitata kylmänä ja kuumana. En ole aivan varma, mutta luulisi jostain Boschin huollosta löytyvän tarvittava mittari.
Itselläni on aikomuksena tehdä sellainen mittari omaan käyttöön. Tarvitaan yksi ohjauspainesäätimen ja määräjakajan välinen putki, johon asennetaan hana (hana suljettuna voidaan mitata pääpaine) ja painemittari.
Itselläni on aikomuksena tehdä sellainen mittari omaan käyttöön. Tarvitaan yksi ohjauspainesäätimen ja määräjakajan välinen putki, johon asennetaan hana (hana suljettuna voidaan mitata pääpaine) ja painemittari.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Voithan kokeilla myös nostaa järjestelmäpainetta. Pitäs vaikuttaa kautta koko kierrosalueen. 1mm levy lisää muistaakseni 1 barin painetta. Tosin kulutuskin saattaa vähän nousta. Venttiili ja neula ulos määränsäätimen kyljestä ja sinne jousen alle yksi levy lisää.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Tässä vähän ruiskuun liittyvää matskua.
http://saabpics.org:3000/gallery/album245
http://saabpics.org:3000/gallery/album171
http://saabpics.org:3000/gallery/album237
Järjestelmäpaineen säätämiseen käytettävät levyt:
http://saabpics.org:3000/albums/album245/CI_900_28.jpg
http://saabpics.org:3000/gallery/album245
http://saabpics.org:3000/gallery/album171
http://saabpics.org:3000/gallery/album237
Järjestelmäpaineen säätämiseen käytettävät levyt:
http://saabpics.org:3000/albums/album245/CI_900_28.jpg
Mittasin ohjauspaineen ja se näytti lämpimälle koneelle sen 3,7 bar.Mertmi kirjoitti:Vaikuttais siltä, että ohjauspaine on liian korkea. Kannattaisi siis ensimmäisenä mitata ohjauspaine, ja jos se on liian korkea, sitä voi muuttaa ohjauspainesäätimen tappia liikuttamalla siinä alumiinirungossa.
Sitten vielä tuosta tapista siinä ohjauspainesäätimessä, kun en semmosta löytäny vaikka kuinka tongin. Pitääkö se ohjauspaineensäädin purkaa atomeiksi että pääsee käsiksi vai?.
Oftopic.
Mikäs se musta tötterö nyt olikaan siellä vasemmas lokasuojas kiinni? Tulee kaksi johtoa ja yksiletku? Kiihdytys rikastuskytkin??
Miten se testataan ?
Mikäs se musta tötterö nyt olikaan siellä vasemmas lokasuojas kiinni? Tulee kaksi johtoa ja yksiletku? Kiihdytys rikastuskytkin??
Miten se testataan ?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tässä jotakin juttua tuohon liittyen, näyttäisi siltä että antaa lisäbensaa vain kylmällä koneella (lämpöaikakytkin) tai puoli tuntia jäähtyneellä kuumalla koneella (viiverele):900i kirjoitti:Mikäs se musta tötterö nyt olikaan siellä vasemmas lokasuojas kiinni? Tulee kaksi johtoa ja yksiletku? Kiihdytys rikastuskytkin??
Miten se testataan ?
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _22?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _23?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _26?full=1
Jos minulla olisi tuollainen, toimintaa voisi varmaan testata kytkemällä merkkilampun kylmäkäynnistyssuuttimen rinnalle. Itseasiassa samanlaisella kytkennällä olen suunnitellut testata lämpöaikakytkimen toimintaa, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi. Tuonhan olisi kai voinut johdottaa pysyvästi sytyttämään ryyppyvivun merkkivalon, mutta purin koko vivun pois samalla kun kaasarikin lähti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
http://www.saivis.se/_a/saab900/pic/big ... til-03.JPGalustar kirjoitti:Sitten vielä tuosta tapista siinä ohjauspainesäätimessä, kun en semmosta löytäny vaikka kuinka tongin. Pitääkö se ohjauspaineensäädin purkaa atomeiksi että pääsee käsiksi vai?.
http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html
Säätöruuvi on ohjauspainesäätimen pohjassa. Tehtaalla se on sinetöity messinkitulpalla. Joissakin tuo sinetti on sellainen pienempi terästappi, ulkonäkö vähän vaihtelee. Tulppaan pitää tehdä reikä tai poistaa se kokonaan (suositeltavampaa) jonka jälkeen näkyy kuusiokoloruuvi. Ohjauspaineen säätö toimii päinvastaiseen suuntaan kuin määränjakajan säätö. Eli aukipäin käännettäessä ohjauspaine laskee -> enemmän kakkua kylmäkäynnin aikana.
Vaparissa ohjauspaineen laskeminen ei välttämättä auta, varsinkaan jos alipainesäätöä ei ole. Joten kannattaa kokeilla järjestelmäpaineen nostoa lisäämällä niitä levyjä.
No nyt selkis! Jospa tuota kokeilisi huomenna. Miten muuttuu tyhjäkäyntiseos kun laskee ohjauspainetta, joutunee vissiin sitä säätämään sitten?.900T16 kirjoitti:http://www.saivis.se/_a/saab900/pic/big ... til-03.JPGalustar kirjoitti:Sitten vielä tuosta tapista siinä ohjauspainesäätimessä, kun en semmosta löytäny vaikka kuinka tongin. Pitääkö se ohjauspaineensäädin purkaa atomeiksi että pääsee käsiksi vai?.
http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html
Säätöruuvi on ohjauspainesäätimen pohjassa. Tehtaalla se on sinetöity messinkitulpalla. Joissakin tuo sinetti on sellainen pienempi terästappi, ulkonäkö vähän vaihtelee. Tulppaan pitää tehdä reikä tai poistaa se kokonaan (suositeltavampaa) jonka jälkeen näkyy kuusiokoloruuvi. Ohjauspaineen säätö toimii päinvastaiseen suuntaan kuin määränjakajan säätö. Eli aukipäin käännettäessä ohjauspaine laskee -> enemmän kakkua kylmäkäynnin aikana.
Vaparissa ohjauspaineen laskeminen ei välttämättä auta, varsinkaan jos alipainesäätöä ei ole. Joten kannattaa kokeilla järjestelmäpaineen nostoa lisäämällä niitä levyjä.
tässä lisävihjeitä:
http://www.landsharkoz.com/images/pdf/wurfix.pdf
WUR ja K-jetronic sanoilla löytyy netistä kaikkea kivaa.
Käsitykseni on, että se lyönti osoitetaan tohon alumiinikuoressa olevaan tankoon, jossa se bimetallijousi on kiinni. Sitähän voi lyödä sisäänpäin purkamatta. Jotkut ovat kuulemma poranneet siihen kierteet, jotta sitä voidaan esim. isomman mutterin ja prikan avulla ruuvilla vedättää ulospäin, mikäli hupsahtaa liian syvään.
Saab 900i:n teknisessä osiossa on annettu lämpimälle koneelle arvot 3,4...3,8bar.

http://www.landsharkoz.com/images/pdf/wurfix.pdf
WUR ja K-jetronic sanoilla löytyy netistä kaikkea kivaa.
Käsitykseni on, että se lyönti osoitetaan tohon alumiinikuoressa olevaan tankoon, jossa se bimetallijousi on kiinni. Sitähän voi lyödä sisäänpäin purkamatta. Jotkut ovat kuulemma poranneet siihen kierteet, jotta sitä voidaan esim. isomman mutterin ja prikan avulla ruuvilla vedättää ulospäin, mikäli hupsahtaa liian syvään.
Saab 900i:n teknisessä osiossa on annettu lämpimälle koneelle arvot 3,4...3,8bar.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Niin vaparin säätimestä tuota ruuvia ei siis löydy. Eli siihen joutuu soveltaan Mertmin antamia ohjeita. Tyhjäkäyntiseos muuttuu aika reippaasti ohjauspainetta säädettäessä, joten se menee uusiksi.alustar kirjoitti:No nyt selkis! Jospa tuota kokeilisi huomenna. Miten muuttuu tyhjäkäyntiseos kun laskee ohjauspainetta, joutunee vissiin sitä säätämään sitten?.900T16 kirjoitti:
Säätöruuvi on ohjauspainesäätimen pohjassa. Tehtaalla se on sinetöity messinkitulpalla. Joissakin tuo sinetti on sellainen pienempi terästappi, ulkonäkö vähän vaihtelee. Tulppaan pitää tehdä reikä tai poistaa se kokonaan (suositeltavampaa) jonka jälkeen näkyy kuusiokoloruuvi. Ohjauspaineen säätö toimii päinvastaiseen suuntaan kuin määränjakajan säätö. Eli aukipäin käännettäessä ohjauspaine laskee -> enemmän kakkua kylmäkäynnin aikana.
Vaparissa ohjauspaineen laskeminen ei välttämättä auta, varsinkaan jos alipainesäätöä ei ole. Joten kannattaa kokeilla järjestelmäpaineen nostoa lisäämällä niitä levyjä.
EDIT: On mulla Kälviän pajalla tuommonen turbomallin säädinkin ylimääräisenä..
Aki Peltola #1132
Rikkaallehan se tyhjäkäynnilläkin vie, jos ohjauspainetta lasketaan. Tyhjäkäynnin säätö siis tarpeen. Tyhjäkäynnillähän sen seoksen CO-arvon voi jättää mieluusti 2-3% luokkaan.
Jos koneessa on uudet öljyt alle 3000tkm ajetut öljyt, se pudottaa co arvoa about yhden prosenttiyksikön! Tuota voi vaikka demota yli 3000tkm ajetuilla öljyillä ottamalla huohotusletkun irti venttiilikannesta ja laittamalla sormen reikään. CO todellakin putoaa.
Menee jo aiheesta sivuun, mutta tästä voisi tehdä semmosen yksinkertaisen kikankin. Ennen katsastusta voisi vaihtaa öljyt, niin on vähän varmanpäälle laillisemmat seokset.
ps. ei kukaan huomannut linkkaamassani pdf-dokumentissa virhettä? Yhdessä kohtaa sanotaan ton sisäänpäin lyömisen vaikutus juuri päinvastoin, kuin se oikeasti menee.
Jos koneessa on uudet öljyt alle 3000tkm ajetut öljyt, se pudottaa co arvoa about yhden prosenttiyksikön! Tuota voi vaikka demota yli 3000tkm ajetuilla öljyillä ottamalla huohotusletkun irti venttiilikannesta ja laittamalla sormen reikään. CO todellakin putoaa.

Menee jo aiheesta sivuun, mutta tästä voisi tehdä semmosen yksinkertaisen kikankin. Ennen katsastusta voisi vaihtaa öljyt, niin on vähän varmanpäälle laillisemmat seokset.

ps. ei kukaan huomannut linkkaamassani pdf-dokumentissa virhettä? Yhdessä kohtaa sanotaan ton sisäänpäin lyömisen vaikutus juuri päinvastoin, kuin se oikeasti menee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01