Hyvä jos jotakuta edes viihdyttää, niin en turhaan täällä urpoja ärsytä
Vähän asian vierestä, kesällähän Mitsubishi ilmoitti vetäytyvänsä Euroopan markkinoilta lopettamalla autojen kehittämisen meidän markkina-alueellemme. Siinä alettiin sitten kohkata että myynti loppuu jo tänä syksynä ja vellihousut alkoi jo pistää Mitsujaan pakkokmyyntiin, kun pian ei saa huoltoa eikä varaosia mistään. Vähän samaa panikointia kuin joillain softcore-saabisteilla 2011-2012 kun tehdasta konkurssiin laitettiin.
No joka tapauksessa nyt uutisoidaan kuitenkin tällaisesta:
https://www.ksml.fi/teemat/3136008?fbcl ... CfsV6UE35c
Viestintä on aika vaikea laji. Nimittäin eilen Tekniikan Maailma nimesi uuden Eclipse Crossin
"Eurooppalaisilta kielletyksi hedelmäksi", joka ei saavu Eurooppaan (edit: TM on tänään muokannut juttua saatuaan tiedon mallin tulemisesta Suomeen). Vaikka muutamaa tuntia aikaisemmin KSML on uutisoinut maahantuojan ilmoittaneen että myynti Suomessa alkaa ensi vuonna.
Mitsun Suomen sivuilla kun käy, niin siellä ei uutisosiossa mainita mitään Euroopan toimintojen lopettamisesta mutta ei myöskään mitään siitä että toiminta jatkuu. Kun ei sanota mitään, niin ei mene pieleen? Ei ehkä näinkään, koska kyllä autoalaa seuranneet ja monet Mitsubishin omistajat on kesällä varmasti lukeneet "merkin lopettamisesta" ja elävät ehkä siinä uskossa, että pillit tosiaan laitetaan pussiin ja hölmöimmät ajattelee tosiaan, että jakoavaimet putoaa huollossa siihen ja varaosien tuonti Eurooppaan kielletään. Ja kuten KSML:n jutussa todetaan, jotkut ovat uutisoinnin vuoksi peruneet uusien autojen kauppojakin.
Todennäköisesti tilanne on se, että uusi Eclipde Cross on ehditty jo suunnitella Euroopan vaatimuksiin sopivaksi, joten totta munassa se kannattaa tuoda Eurooppaan, varsinkin kun siitä on tulossa töpseliversio, joiden myynti on Euroopassa rajussa kasvussa. Sitten taas ne mallit, joiden kehitys on tänä vuonna ollut vasta aluillaan, jätetään suunnittelematta euroversioina ja niitä ei sitten markkinoille tuoda, joskus siis 2022 eteenpäin ehkä.
Se on sitten eri asia miten fiksua oli aktiivisesti jo nyt kertoa, että merkki aikoo hiljalleen vetäytyä Euroopan markkinoilta. Näkyy varmasti uusien autojen myynnissä, eli vaikka tuo Eclipse Cross olisi miten hyvä plugari, niin moni skippaa sen kun merkki on eurooppalaisen näkökulmasta saattohoidossa. Eihän tästä sotkusta puutu enää kuin se, että vuoden-parin päästä Mitsu ilmoittaisi että Euroopan markkinat kiinnostaakin taas ja tullaan takaisin ennen kuin edes ehdittiin lähteä. Sen luottamuksen ja asiakaskunnan rakentaminen uusiksi voi olla vähän työlästä siinä kohtaa.
Täysin OT: spekuloin kesällä, että mun automerkkivalinta aiheuttaa kyseisen merkin katoamisen aina muutama vuosi ostoksen jälkeen. Listalle päätyi Oldsmobile, Saab ja nyt Mitsu. Hoksasin tuossa, että tämähän ei rajoitu vain autoihin, vaan mun fillari on viimeisiä Suomessa valmistettuja Tuntureita. Ja kun laitoin Teutonian lastenrattaat Toriin myyntiin pari viikkoa sitten, niin mulle selvisi valmistajaa googletellessa että Teutonia on mennyt pari vuotta meidän rattaiden ostamisen jälkeen konkurssiin ja merkki päätynyt Emmaljungalle. Alan oikeasti uskomaan siihen, että mulla on kalman ostosormi
No joo, itse ketjun prinsessasta... anteeksi kuningaskarjusta, ei tullut nyt mitään tarinointia. Mutta maanantaina on ensimmäinen vuosipäivä, joten seuraa jonkinlaista yhteenvetoraporttia. Siihen asti rauhallista ja älyllistä viikonloppua kaikille, automakuun katsomatta