Satkun hihnojen ulina
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 18:03
- Paikkakunta: Järvenpää
Satkun hihnojen ulina
Elikkäs satkun hihnat pitävät moottorin kierroksista riippuvaa jatkuvaa ininää/ulinaa, joka voimistuu jos hihnoja kiristää lisää. Ääni lakkaa muutamaksi sekunniksi jos hihnoihin tiputtaa nestettä, ja se ei reagoi laturin kuormitukseen, eikä moottorin lämpötilaan.
Tähän mennessä on yritetty ratkaisuksi vaihtaa:
-hihnat
-laturin sisuskalut ja kiinnityspuslat
-vesipumppu
-kampiakselin hihnapyörä
Autossa ei ole ohjaustehostinta eikä ilmastointia, joten muita hihnalaitteita ei ole. Olisiko jollakulla kokemusta vastaavasta tai tietoa millä pääsisi kyseisestä äänestä eroon?
Tähän mennessä on yritetty ratkaisuksi vaihtaa:
-hihnat
-laturin sisuskalut ja kiinnityspuslat
-vesipumppu
-kampiakselin hihnapyörä
Autossa ei ole ohjaustehostinta eikä ilmastointia, joten muita hihnalaitteita ei ole. Olisiko jollakulla kokemusta vastaavasta tai tietoa millä pääsisi kyseisestä äänestä eroon?
9-3 -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Satkun hihnojen ulina
kulkeeko hihna varmasti suoraa linjaa??
aika usein ne uudet puslat ei auta laturin jalassa ja kiristys pahentaa tilannetta.
omaan projektiin oon varannu kiinteän laturin jalan joita eräs klubilainen muinoin tehtaili.
aika usein ne uudet puslat ei auta laturin jalassa ja kiristys pahentaa tilannetta.
omaan projektiin oon varannu kiinteän laturin jalan joita eräs klubilainen muinoin tehtaili.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 18:03
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Satkun hihnojen ulina
Kyllä ne mielestäni kulkevat suoraan, ja olen myös kokeillut painaa laturia eri suuntiin, mutta ei tunnu vaikuttavan asiaan
9-3 -01
Re: Satkun hihnojen ulina
Ainakin mulla tuo ulina johtuu nimen omaan laturin vinoudesta. Viime kesänä uusin puslat, ja tilanne parani väliaikaisesti, mutta silti toinen hihna pyrki kylmänä usein luistelemaan hiukan eli hihnojen kireys ei ollut tasainen... tämän luisto-ongelman korjaaminen kiristämällä hihnoja hiukan lisää palautti alkuperäisen ongelman, eli laturi on uusista puslista huolimatta taas hiukan vinossa ja hihnat viheltävät.
Eli eiköhän ongelma laturin linjauksesta löydy lopulta - puslien jälkeen vaihtoon voisi mennä vaikka koko jalka, mikäli jostain onnistuu uuden löytämään, jos vaikka sillä korjaantuisi? Tämä ainakin on siis oma jatkosuunnitelma, jahka asiaan malttaa taas paneutua.
--Tuomas
Eli eiköhän ongelma laturin linjauksesta löydy lopulta - puslien jälkeen vaihtoon voisi mennä vaikka koko jalka, mikäli jostain onnistuu uuden löytämään, jos vaikka sillä korjaantuisi? Tämä ainakin on siis oma jatkosuunnitelma, jahka asiaan malttaa taas paneutua.
--Tuomas
Re: Satkun hihnojen ulina
99:ssä ja 90:ssä sama h-kone ja melkein taitaa sama laturikin olla, mutta yhdellä hihnalla. Tyly konsti olisi laittaa vain yksi hihna sinne. Pikkusen kireämmällä joutuu pitämään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Satkun hihnojen ulina
Joo, sama ongelma oli täälläkin aikanaan ohjaustehostimellisessa. Muistaakseni uusilla puslilla piti hakea sellainen kireys että laturi pysyi juuri ja juuri linjassa. Liian kireällä väänsi vinoon ja liian löysällä luisti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Satkun hihnojen ulina
pohjaako hihna/hihnat jollain hihnapyörällä?
Re: Satkun hihnojen ulina
Joku hämärä muistikuva että niissä jäähd.siivissä tai pyörässä oli railo joka aiheutti kitinää. Näkyi muistaakseni ruostejuovana.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Satkun hihnojen ulina
Se muinoin noita tehtaillut on sitten tehnyt havainnon, että jos laittaa sen kovan jalan mutta jättää siihen kiristysrautaan kumipuslat niin repii ajan myötä murtuman siihen jalkaan, kun laturi pääsee kumin pelivaran verran tärisemään ja metallin väsyminen aiheuttaa murtuman. Eli kestää kunnolla vain jos laitat myös kiristysraudan lohkon päähän kovat puslat.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Satkun hihnojen ulina
oisko kuvaa toteutuksesta..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Satkun hihnojen ulina
Kannattaa laittaa laatuhihnat, motonet yrittää välillä tyrkyttää jotain saatanan hihnoja mitkä on kivikovia muovin tuntuisia vaikkakin merkkipaketissa
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Satkun hihnojen ulina
Onkohan hihnat samasta putkesta leikattu, Volvosta tuttu homma että ajetaan ensin eri kokoa olevilla tarvike hihnoilla ja kun kyllästytään kitinään otetaan toinen hihna pois. Seuraava uhri yrittää laittaa uudet hihnat, ja kitinä jatkuu, ostetaan merkkiliikkeestä uudet ja ei mitään vaikutusta, tosi asiassa olisi pitänyt vaihtaa hihnapyörät ja hihnat.