Öljyä tulpan kolossa
Öljyä tulpan kolossa
Moikka,
Tulppia vaihtaessa huomasin että tulpan nro 3 kolo oli puolillaan öljyä. 1 ja 2 kuivia, nelosessa vähän öljyä. Tulpat oli hyvässä kunnossa, ei öljyä sillä puolella.
Auton alle myös on alkanut ilmestyä moottorin takaosasta öljyläikkä parkissa.
Onkohan öljyllä muuta reittiä tulpan koloon kuin vuotava venttiilikopan tiiviste?
Auto on 9-3NG 2003 1.8t biokonvertoitu.
Tommi
Tulppia vaihtaessa huomasin että tulpan nro 3 kolo oli puolillaan öljyä. 1 ja 2 kuivia, nelosessa vähän öljyä. Tulpat oli hyvässä kunnossa, ei öljyä sillä puolella.
Auton alle myös on alkanut ilmestyä moottorin takaosasta öljyläikkä parkissa.
Onkohan öljyllä muuta reittiä tulpan koloon kuin vuotava venttiilikopan tiiviste?
Auto on 9-3NG 2003 1.8t biokonvertoitu.
Tommi
900 Cabbe -96 2.3.
9-3 SS -03 1.8t biopoweroitu
9-3 SS -03 2.0t Aut biopoweroitu
9-3 SS -03 1.8t biopoweroitu
9-3 SS -03 2.0t Aut biopoweroitu
Re: Öljyä tulpan kolossa
Eipä sillä ole. Venttiilikannentiiviste vaihtoon.
Takaosasta öljyä tihkuu yleensä alipainepumpun tiivisteiden vioittumisesta, tai kampiakselin takastefasta. Myös alipainpumpun runko voi olla kiero, eikä tällöin uudet tiivisteet auta, vaan täytyy uusia koko alipainepumppu. Itellä kolkista alkoi alipainpumppu ja kampuran takastefa vuotaa öljyä n. 20-25tkm biopoweroinnin jälkeen.
Tarkista vielä ettei ohjaustehostimen öljysäiliö tulvi yli.
Takaosasta öljyä tihkuu yleensä alipainepumpun tiivisteiden vioittumisesta, tai kampiakselin takastefasta. Myös alipainpumpun runko voi olla kiero, eikä tällöin uudet tiivisteet auta, vaan täytyy uusia koko alipainepumppu. Itellä kolkista alkoi alipainpumppu ja kampuran takastefa vuotaa öljyä n. 20-25tkm biopoweroinnin jälkeen.
Tarkista vielä ettei ohjaustehostimen öljysäiliö tulvi yli.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Öljyä tulpan kolossa
Vaihtoon siis venttiilikannen tiiviste. Ei ole näköjään suolaisen hintainen.
Kiitos vinkeistä, ohjaustehostimen öljysäiliö ei tulvi, täytyy katsoa tuo alipainepumpun tiiviys vielä kun venttiilikannen tiiviste on vaihdettu.
Petsku
Kiitos vinkeistä, ohjaustehostimen öljysäiliö ei tulvi, täytyy katsoa tuo alipainepumpun tiiviys vielä kun venttiilikannen tiiviste on vaihdettu.
Petsku
900 Cabbe -96 2.3.
9-3 SS -03 1.8t biopoweroitu
9-3 SS -03 2.0t Aut biopoweroitu
9-3 SS -03 1.8t biopoweroitu
9-3 SS -03 2.0t Aut biopoweroitu
Re: Öljyä tulpan kolossa
Täällä täsmää kaikki nämä mainitut vuotavat tiivisteet omassa vehkeessä, kampuran etustefa vuoti ennen biopowerointia, sais vaan aikaseksi vaihtaa... Tulppien koloissa ei ole ollut öljyä toistaseksi. Pelko oli jo että kansi vuotaa kun näyttää ihan siltä koska koneen takaosa on märkä jokapuolelta, tosiaan kun motivaatio/aika on mitä on niin ei ole tarkemmin ehtinyt tutkia tiivisteet olis jo valmiina ostettunaPakari kirjoitti: ↑Ti Marras 03, 2020 17:14Eipä sillä ole. Venttiilikannentiiviste vaihtoon.
Takaosasta öljyä tihkuu yleensä alipainepumpun tiivisteiden vioittumisesta, tai kampiakselin takastefasta. Myös alipainpumpun runko voi olla kiero, eikä tällöin uudet tiivisteet auta, vaan täytyy uusia koko alipainepumppu. Itellä kolkista alkoi alipainpumppu ja kampuran takastefa vuotaa öljyä.
Edit:Tuntuu että kaikki "hajoaa" samalla kertaa
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Re: Öljyä tulpan kolossa
Tuosta alipainepumpun vuodosta esitin mielipiteeni täällä
viewtopic.php?p=1220056#p1220056
Tuohon rungon kieroksi menemiseen en usko. Muutaman olen nyt korjannut tuon pumpun kannen alla olevan tiivisteen vaihdolla. Kannattaa avata varoen, öljyä sisällä ja irto-osia. Ja toki se muototiiviste vaihdetaan kanssa.
viewtopic.php?p=1220056#p1220056
Tuohon rungon kieroksi menemiseen en usko. Muutaman olen nyt korjannut tuon pumpun kannen alla olevan tiivisteen vaihdolla. Kannattaa avata varoen, öljyä sisällä ja irto-osia. Ja toki se muototiiviste vaihdetaan kanssa.
9-5 2.0 Tid 2010
Re: Öljyä tulpan kolossa
Tuskin pumpun runko helposti kieroksi menee mutta kansi on hennompi ja hiukan hölmösti suunniteltu: Olikohan siinä kolme vai neljä kiinnityskohtaa, joista yksi on koko pumppupaketin kiinnike, josta menee isompi ruuvi läpi. Pumppua kasatessa tuo kulma jää irvistämään siihen asti kun koko pumppu on saatu paikalleen. En yhtään ihmettele jos siinä kohtaa kansi kieroutuu sen verran, että tiiviste ei toimi kunnolla. Nääs tiivisteen vaihto uuteen o-renkaaseen ei minulla poistanut vuotoa, ainoastaan pienensi sitä.
Näköjään myös B207:n kanssa pätee ikiaikainen viisaus: Jos ei Saabin kone ole ulkopuolelta öljyssä, ei sitä ole koneen sisälläkään
Näköjään myös B207:n kanssa pätee ikiaikainen viisaus: Jos ei Saabin kone ole ulkopuolelta öljyssä, ei sitä ole koneen sisälläkään
9-3 SC 2.0t -07
Re: Öljyä tulpan kolossa
Hahhah eikä ihme jos vähä tiivisteet ainakin itsellä jo alkaa tihrustamaan kun ajettu yli 300tkm ja edellinen omistaja ei ilmeisesti ole kuin antanut monoa juurikaan huoltamatta kunnolla ja ehkä tuolla etanolillakin on osuutta asiaan hieman
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Re: Öljyä tulpan kolossa
No vaihdoin sunnuntain iltapuhteeksi sekä venttiilikannen, että alipainepumpun tiivisteet. Alipainepumppu ei mielestäni kyllä vuotanut, mutta meni nyt samalla. Venttiilikannen tiiviste oli koppura ja irrotettaessa mureni paloiksi, eli ainakin sen vaihtoaika oli jo ummessa.
Katsotaan loppuiko vuodot tällä vai onko vielä tiedossa jotain hauskan halpaa remppaa.
Petsku
Katsotaan loppuiko vuodot tällä vai onko vielä tiedossa jotain hauskan halpaa remppaa.
Petsku
900 Cabbe -96 2.3.
9-3 SS -03 1.8t biopoweroitu
9-3 SS -03 2.0t Aut biopoweroitu
9-3 SS -03 1.8t biopoweroitu
9-3 SS -03 2.0t Aut biopoweroitu
Re: Öljyä tulpan kolossa
Tiivisteen vaihto korjasi vuodon. Matka jatkuu...
Petsku
Petsku
900 Cabbe -96 2.3.
9-3 SS -03 1.8t biopoweroitu
9-3 SS -03 2.0t Aut biopoweroitu
9-3 SS -03 1.8t biopoweroitu
9-3 SS -03 2.0t Aut biopoweroitu
Re: Öljyä tulpan kolossa
Oliko jossain päin selkeää ohjetta tuohon venttiilikannentiivisteen vaihtamiseen? Tulpanvaihdossa oli öljyä yksi tulppakolo täynnä, niin pitänee huomenna yrittää askarrella.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: Öljyä tulpan kolossa
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83