Takasivulasien huurteenpoisto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kimmotaho
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Syys 08, 2004 13:48
Paikkakunta: Ähtäri

Takasivulasien huurteenpoisto

Viesti Kirjoittaja kimmotaho »

Auto 9000 cd -97 autom.ilmastoinnilla. Ongelmana on, että takaovien sisällä olevat moottorit (puhaltimet) jäävät pyörimään n. 4:si minuutiksi auton sammutettua. Puhaltimet eivät välitä vaikka käyttöpaneelista ne sammuttaa ts. pyörivät aina (virtakytkettynä). Puhaltimet saa pysähtymään jos käyttää sulaketta irti taulusta, niin sen jälkeen ne eivät enää pyöri. Tuntusikin siltä, että moottoreihin virtaa jostain sähköä, onko ko. moottoreille releitä tai muuta mikä voi aiheuttaa vian. Ilmastoinnin olen kaliproinut. :?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sisälämpötilatunnistimen puhallin (imevä) taasen pyörii sammutuksen jälkeen noin 4 minuuttia
Eihän se nyt ihan niin kauan..? Omissa tontuissa ehkä 30s.? :?
kimmotaho
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Syys 08, 2004 13:48
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja kimmotaho »

Sähkötöitä ei ole tehty lukuunottamatta parkkivalon vaihtoa. Ilmastointiopanelin takaa kuuluu relemäinen ääni kun puhaltimet pysähtyvät. Oletan, että jokin järjestelmä vuotaa sähköä muuta miksi se loppuu neljän minuutin jälkeen.
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Tri-Lo kirjoitti:
Sisälämpötilatunnistimen puhallin (imevä) taasen pyörii sammutuksen jälkeen noin 4 minuuttia
Eihän se nyt ihan niin kauan..? Omissa tontuissa ehkä 30s.? :?
Uudemmissa (olikohan vm.'94:stä eteenpäin) pyörii tuon 4min.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Mulla ei pyöri ollenkaan :cry:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Itseltäni katosi kanssa takapuhaltimet yht äkkiä toiminnasta eivätkä ole sen jälkeen inahtaneetkaan. Toinen ohjainyksikkö on vielä testaamatta mutta täytynee kokeilla silläkin. Mittasin johdotuksenkin ja kunnossa tuntuivat olevan.

Onko tietoa että onko takapuhaltimille mitään liitintä kuskin penkin alla? Mietin vain kun niillä tienoilla tuli ropailtua ja suurin piirtein samoihin aikoihin huomasin puhaltimien himmenneen...
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

miten on meneekö 87 tonnarissa noille ovipuhaltimille johtoja ja jos menee mikä niitä ohjaa . Ovessa näkyisi olevan ylimääräinen pistoke mutta minne se menee ei hajuakaan. Eli vinkit oi terve tulleita kun asentelen uutta sisustaa aikalleen joka on 96 vm tonnarista
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

koppsa kirjoitti:Itseltäni katosi kanssa takapuhaltimet yht äkkiä toiminnasta eivätkä ole sen jälkeen inahtaneetkaan. Toinen ohjainyksikkö on vielä testaamatta mutta täytynee kokeilla silläkin. Mittasin johdotuksenkin ja kunnossa tuntuivat olevan.

Onko tietoa että onko takapuhaltimille mitään liitintä kuskin penkin alla? Mietin vain kun niillä tienoilla tuli ropailtua ja suurin piirtein samoihin aikoihin huomasin puhaltimien himmenneen...
Moottori tuppaa jumiutumaan jolloin sen käynnistysvirta kasvaa ja ACC mene virtarajoitukselle eikä näin ollen käynnistä sitä toistakaan moottoria, joka on rinnan toisen kanssa. Kun kokeilee sähköä suoraan akulta lähtee moottori kuitenkin pyörimään, koska silloin virtaa riitää. Se minkä takia moottori takeltelee ei ole tiedossa, vaikka sellaisen olenkin avanut :?:
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

pevi kirjoitti: Moottori tuppaa jumiutumaan jolloin sen käynnistysvirta kasvaa ja ACC mene virtarajoitukselle eikä näin ollen käynnistä sitä toistakaan moottoria, joka on rinnan toisen kanssa. Kun kokeilee sähköä suoraan akulta lähtee moottori kuitenkin pyörimään, koska silloin virtaa riitää. Se minkä takia moottori takeltelee ei ole tiedossa, vaikka sellaisen olenkin avanut :?:
Ahaa, kiitos tuohan selvensikin hommelia miksi molemmat ovat pimeänä. Täytynee taas joskus irroitella nuo moottorit ja purkaa putsuutella :P
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jani kirjoitti:miten on meneekö 87 tonnarissa noille ovipuhaltimille johtoja ja jos menee mikä niitä ohjaa . Ovessa näkyisi olevan ylimääräinen pistoke mutta minne se menee ei hajuakaan.
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 32432.html

Asensiin omaan 87-tonnariin 92-malliset oviverhoilut, jossa puhaltimet
oli valmiiksi kiinni. Verhoilun kiinnitysnepparien sijainti oli hieman
muuttunut, yhden tai kaksi uutta reikää joutui poraamaan oviin.

Johdot löytyi lasinnostimen johtosarjan kylkeen nippusiteellä
kiinnitettynä, keskikonsolissa oli lasinnostimien luona oville menevät
johdot liittimessä. Lisäsin vielä kuskin penkin alle alennusvastuksen
puolitehopuhallusta varten, vastuksen johdot piti vetää itse ja liittää
liittimeen. Käytin 89-mallista purettua sivulasin kuvalla varustettua
katkaisijaa ja keraamista vastuspyörylää. Ymmärtääkseni näin tehtynä
toteutus vastaa 88-89-mallin alkuperäisasennusta.

90-malleista eteenpäin ACC:n keskusyksikkö osaa ohjata ovipuhaltimia
päälle silloin kun lämppäri on huurteenpoistoasennossa, ja
puhallusnopeus menee varsinaisen lämppärinpuhaltimen nopeuden mukaan.

Kannattaa ennen asennusta siivota pölyt pois niistä puhallinkanavista ja
propelleista ennen asennusta, niin toimivat äänettömästi.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/ovipuhallin1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/ovipuhallin3.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Mimmi kirjoitti:Moksu: Tarkistahan, ettet ole ohjelmoinut niitä pois päältä (ACC3).
Sitten seuraavaksi epäilisin umihaitarin sisällä olevia johtoja ja niiden liittimiä.
Mites minä sen tarkistan (älä suutu on eka näin hieno lämmitysjärjestelmä)
valot ainakin palaa siinä sivulasin paikalla.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Joo
Ajattelin et on jäänyt joku oma säätö pieleen.
Tutkitaan ....käskypuoli musta toimii kaikinpuolin ok.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Defeat kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Sisälämpötilatunnistimen puhallin (imevä) taasen pyörii sammutuksen jälkeen noin 4 minuuttia
Eihän se nyt ihan niin kauan..? Omissa tontuissa ehkä 30s.? :?
Uudemmissa (olikohan vm.'94:stä eteenpäin) pyörii tuon 4min.
Ok. Aina oppii, ja hyvä niin! :wink:
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

jus kirjoitti:
jani kirjoitti:miten on meneekö 87 tonnarissa noille ovipuhaltimille johtoja ja jos menee mikä niitä ohjaa . Ovessa näkyisi olevan ylimääräinen pistoke mutta minne se menee ei hajuakaan.
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 32432.html

Asensiin omaan 87-tonnariin 92-malliset oviverhoilut, jossa puhaltimet
oli valmiiksi kiinni. Verhoilun kiinnitysnepparien sijainti oli hieman
muuttunut, yhden tai kaksi uutta reikää joutui poraamaan oviin.

Johdot löytyi lasinnostimen johtosarjan kylkeen nippusiteellä
kiinnitettynä, keskikonsolissa oli lasinnostimien luona oville menevät
johdot liittimessä. Lisäsin vielä kuskin penkin alle alennusvastuksen
puolitehopuhallusta varten, vastuksen johdot piti vetää itse ja liittää
liittimeen. Käytin 89-mallista purettua sivulasin kuvalla varustettua
katkaisijaa ja keraamista vastuspyörylää. Ymmärtääkseni näin tehtynä
toteutus vastaa 88-89-mallin alkuperäisasennusta.

90-malleista eteenpäin ACC:n keskusyksikkö osaa ohjata ovipuhaltimia
päälle silloin kun lämppäri on huurteenpoistoasennossa, ja
puhallusnopeus menee varsinaisen lämppärinpuhaltimen nopeuden mukaan.

Kannattaa ennen asennusta siivota pölyt pois niistä puhallinkanavista ja
propelleista ennen asennusta, niin toimivat äänettömästi.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/ovipuhallin1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/ovipuhallin3.jpg
Onko tuo takaovi helppo purkaa että pääsee puhaltimiin käsiksi? Itselläni apukuskin puolen puhallin piti jonkun aikaa ääntä, nyt se ei enää pyöri ollenkaan.. Toinen kyllä toimii. Jos yrittäisin vaihtaa?
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

MP kirjoitti:Onko tuo takaovi helppo purkaa että pääsee puhaltimiin käsiksi? Itselläni apukuskin puolen puhallin piti jonkun aikaa ääntä, nyt se ei enää pyöri ollenkaan.. Toinen kyllä toimii. Jos yrittäisin vaihtaa?
Olisiko näistä apua?
Puhaltimet
Vaihto
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Vastaa Viestiin