APC:n toiminnasta (teoriaa ja kokemuksia)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

APC:n toiminnasta (teoriaa ja kokemuksia)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No niin. Tuli tässä muiden viritysten ohella ajankohtaiseksi nostaa ahtoja 900t16:stani. Lähdettiin ensin liikkeelle perinteisistä metodeista, eli säädettiin P ja F-trimmereitä sopiviin arvoihin ja ohitettiin vastus R42. Teoreettisesti näillä arvoilla pitäisi ahtoja tulla 1.2 bar, eikä niiden pitäisi tarkoituksellisesti hiipua kierrosten mukaan (ärsyttävin piirre APC:ssa).

Käytäntö kuitenkin osoittautui toiseksi. Vaikka ahdot piikkasivatkin ihan mukavan korkealla, lähtivät ne ikävästi laskuun. Lukemalla tämä pitkähkö topikki STCS:n foorumilta, valottuikin APC:n toiminta enemmän: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=20237

Eli niille joilla "toinen kotimainen" taipuu hiukan huonommin, niin ahtopaineen säätö koostuu kahdesta täysin analogisesta piiristä; F-piiri ja P-piiri. F-piiri toimii hiukan samaan tapaan kuin lambda-säätö, eli ahtopaineen ollessa alle valitun raja-arvon, pyritään sitä nostamaan, ja päinvastaisessa tilanteessa taas pyritään sitä laskemaan. F-piiri on siis yhteydessä painenaturiin. ja F-trimmeriä säätämällä muutetaan käytännössä arvoa, joka tulee paineanturilta. Vastus R40 on sarjassa F-trimmerin kanssa, ja käytännössä sen muuttaminen muuttaa samalla F:n toiminta-aluetta.
P-piiri puolestaan kontrolloi magneettiventtiilille tulevaa pulssinleveyttä. Eli se aukaisee magneettiventtiiliä kierrosluvun ja painetiedon mukaan. Se määrää normaalissa APC:ssa siis paineen nousunopeuden, kunnes ollaan siirrytty säätöjärjestelmän "aktiiviseen" tilaan.

APC:ssa on siis kaksi erilaista moodia. Passiivinen, jossa ainoastaan P nostaa ahtopainetta, sekä aktiivinen, jossa F säätää ahtopainetta. Optimaalisen toiminnan aikana siis P nostaa sopivan nopeasti ahtopaineen F:n toiminta-alueelle, jossa sitten F alkaa kontrolloimaan ahtopainetta niin, että se pysyy halutun maksimiarvon tuntumassa jatkuvasti.
Aktiivinen moodi kytkeytyy APC:ssa päälle n. 3500 kierroksen tuntumassa, jolloin F:n pitäisi siis alkaa kontrolloimaan painetta.

Olen tässä jättänyt koko K:n ja nakutustunnistuksen pois laskuista, koska sillä ei oikeastaan ole tekemistä aiemmin mainittujen säätöjen kanssa, vaan se on itsenäinen ja toimii sulkemalla äkisti magneettiventtiiliä kun nakutusta havaitaan, riippuen nakutuksen voimakkuudesta. Siinä mielessä se ei siis ole "mielenkiintoinen".

Eli ongelmana on se, että perinteisissä modeissa yleensä joko säädetään P:n arvo niin alhaiseksi, että ahtopaine nousee varsin hitaasti eikä päädy koskaan F:n alueelle. Ongelmana tässä säädössä on erityisesti se, että P kontrolloi magneettiventtiilin vakiopulssinleveyttä. Mitä alhaisempi P:n arvo, sitä korkeampi pulssinleveys. Ja kierrosten noustessa ja magneettiventtiilin läpi kulkevan virtauksen lisääntyessä se alkaa käytännössä laskemaan ahtopainetta jatkuvasti yhä enemmän. Näin siis ahtopaine aina hiipuu alemmas. Ikävä kyllä nostamalla P:n arvoa sitten taas rajusti ylöspäin, nousee samalla myös ahtopaine liian nopeasti, ja tekee jopa lähes 2 barin piikkejä. Tämäkään ei siis oikein toimiva ratkaisu.

Kaikenkaikkiaan APC toimii ihan nätisti, niin kauan kauan kun ei tavoitella yli 1 barin ahtopaineita _rajoittimella_. Tähän ongelmaan siis pitäisi löytää ratkaisu.

Tähän mennessä olen kokeillut kahta seuraavanlaista modia:

Vanha BSR:nkin käyttämä modi, jonka pitäisi eliminoida sisäinen kierroslukutieto ja näinollen ohittaa F-piiri (ei päädytä koskaan aktiivisen säädön alueelle). Tämä modi pitää sisällään R42:n korvaamisen 2.3KOhmin vastuksella ja yhdistämällä vastuksien R41 ja R101 oikeat puolet toisiinsa. Tällöin ahtopaineen säätämiseen käytetään vain P-trimmeriä. Kuitenkin syntyy ongelma: Matalammalla P:n arvolla ahtopaine nousee aika nätisti ilman piikkejä, mutta hiipuu hyvin nopeasti kierrosten noustessa (teoria: pulssinleveys eli "duty cycle" on liian suuri). Korkeammalla P:n arvolla hiipuminen on lievempää, mutta ahtopaine tekee hyvin korkean piikin. Tässäkin tapauksessa ahtopaine silti hiipuu huomattavasti. Itse päädyin noin 14kOhm arvoon P:lle. Toiminta tällähetkellä on noin 1.3 bar piikki ja rajoittimella reilu 1 bar.

Hiukan monimutkaisempi modi, jossa yritetään korvata sisäinen kierroslukutieto tasajännitteellä, joka simuloi alle 3000 kierrosta. Tämä modi ei valitettavasti toiminut aivan oikein, ongelmana huonosti reguloitu APC:n referenssijännite. Loppujenlopuksi tämä tekee kuitenkin vain hankalammin saman asian kuin edellä. Itse kierroslukutiedon sokeominen APC-ohjausboksilta ei taas ole viisasta, koska tällöin se poistaa käytöstä myöskin toiminnon, joka testaa nakutusanturin signaalin voimakkuutta (tämä testaus tapahtuu n. 2400 rpm kohdalla).

Huom. Peruspaine vaikuttaa huomattavasti P:n toimintaan, eli mitä korkeampi peruspaine, sitä alempaa P:n arvoa on syytä käyttää, ellei halua todella voimakkaita piikkejä. Itselläni on kokeiluissa ollut peruspaine 0.5 bar, eli selvästi korkeampi kuin vakio.

Ruotsin päässä on arvioitu, että APC ei toimi oikein kunnolla, jos haluttu maksimiahtopaine on yli 2x perusahtopaine, ja tähän tulokseen olen hiljalleen itsekin päätymässä. Vielä on kuitenkin testattavaa, seuraavaksi ajattelin poistaa vastukset R138 ja R36 kokonaan (vaikuttavat P:n saamaan kierroslukutietoon). Sekä muuttaa R42:n arvoa, tämän pitäisi erään sivun mukaan tuossa "BSR" modissa vaikuttaa ainakin ahtopaineen nousunopeuteen. Kiinnostavinta olisi kuitenkin saada mahdollisimman tasainen ahtopaine mahdollisimman vähällä hiipumisella kierrosten noustessa. On todella rasittavaa, kun autolla riittäisi menohaluja kierrosten kasvaessa vaikka kuinka, mutta APC ei suostu antamaan riittävästi ahtopainetta.. :x

Tässä siis vielä kiinnostuneille sivu, josta löytyy mm. tuo edellämainittu "BSR" modi sekä muutama muu, mukaanlukien "Group 6" rallimodi, joka omasta mielestäni vaikuttaa kyllä hiukan senlaatuiselta ranetukselta, etten ihan heti ole sitä laittamassa. http://web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe/apc.htm
Viimeksi muokannut jcarlson, Ma Maalis 14, 2005 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

nyt ei ihan yhtä pitkään vastaukseen pysty, mutta.....
myös huomasin että tuo perus paineiden nosto vähensi tuota kierroksilla ahdon laskemista. perus ahdot n. 0,55
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Sellanen kysymys kun tuolla aero900.com:issa sanottiin:
www.aero900.com kirjoitti: - R42 resistor:
Is used when the APC is reducing the boost at high RPM. Reducing the resistance will make the APC hold the boost at High RPM.
eli toimisiko se tälleen että pitäisi sen paineen pitempään? :roll:
900 S -90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lyhyesti, Ei. 900aero.com on kyllä luettu läpi ja samat jannut siellä kirjoittelee kuin STCS:ssä, eli Widde ja Anders Olsson pääpiruna. On tuo R42 ohitettukin kokonaan, mutta sepä ei auta, kun jo aiemmin mainittu vakio PWM avaa venttiiliä silti kokoajan korkeammilla kierroksilla.

Eli jos olisit lukenut tekstin (mainittiin jo ihan alussa, että R42 ohitettiin ekassa modissa) niin olisit huomannut, että ihan noin helppoa tämä ei ole.. :?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

jcarlson kirjoitti:Eli jos olisit lukenut tekstin (mainittiin jo ihan alussa, että R42 ohitettiin ekassa modissa) niin olisit huomannut, että ihan noin helppoa tämä ei ole.. :?
Joo sori mun moka. Tuli luettua, mutta ei sitten sisäistettyä ihan täydellisesti :oops:

Lisätään tähän viellä tyhmiä kysymyksi: :oops:
Eli mites onko kellää mitään kokemuksia tosta Swedish Dynamicsin boksista? Eli pitääkö se paineet pitempään niikun lupaa?
http://www.saabperformanceparts.com/item108.htm
900 S -90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuo Red Series APC näyttääkin olevan jo hiukan aggressiivisempi modaus, mutta kuten mainoksessa sanotaan niin "muiden firmojen tuotteet antavat kyllä ahdon puoleenväliin punaista (joka on noin 1 bar) ja pudottavat sitten punaisen alkupuolelle (joka on noin 0.8 bar)", kehuvat sitten oman boksin nostavan punaisen jälkimmäiselle puoliskolla ja pitävän siellä. Noh, tämän voisi tulkita olevan ainakin noin 1.0 bar. Paha sanoa näkemättä ja ilman kokemuksia, että meinaako se nyt tuota samaa 1 baaria vai ovatko he saaneet pysymään selvästi korkeammalla kierroksillakin. Kehuvat kyllä myös tarkentaneensa nakutustunnistusta, eli jos kehut eivät ihan puppua ole, niin heillä on ainakin vähintään yhtä paljon ollut tietoa APC:n toiminnasta kuin harrastelijoilla tällä hetkellä..

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, mitä tuo boksi on syönyt, mutta hinta on vähän turhan kova. :(
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Pienessä unen pöppörössä keksitty idea :wink: jos tohon apc boksiin tekisi sellaisen lisä piirin mikä muuttaisi tota p:n arvoa suuremmaksi kun siirrytään tohon "aktiiviseen" tilaan eli kun kierrokset ylittäs sen noin 3500 rpm piiri kytkis siihen p:n perään lisä vastuksen. :)
Tällee nopeesti ajateltuna kuulostas toimivalta, mutta tiiä sit häntä. :(
900 S -90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Periaatteessa helpostihan tuon testaa kun vetää P-potikan sisälle ja vääntää sitä kierrosten noustessa kabiinista. Mutta vaikea sanoa kokeilematta, olisiko tuosta apua..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

En enää muista, miten sen tein(aikaa ainakin vuosi), mutta on äärimmäisen rasittavaa ajaa autolla jossa vain nakutus rajoittaa ahtopaineen.. JIHUU-eikun-niinkun-totanoin-lähdettiin taas-ei sittenkään... jne.

Meno oli todella rasittavaa, vaikka välillä vetoja olikin melko kivasti.. nykivää ja kaiken lisäksi ne ahdot hyytyi juuri silloin kun niitä olisi tarvinnut. :lol:

Eli modataan, muttei liikaa.. :wink:
Viimeksi muokannut Myrkky, Ti Maalis 15, 2005 01:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, tarkoitushan ei ole tehdä sellaista modia, jossa ainoastaan nakutus rajoittaa, vaan saada rajoitettu korkeahko ahtopaine joka on tasainen loppuun asti. (mutta nakutustunnistus tietysti käytössä).

Eli tarkoitus olisi saada läpi kierrosalueen n. 1.2 bar ahtoja, ei pitäisi nakuttaa juuri koskaan kun on kunnon välijäähdytin käytössä, ja bensansyöttöä riittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jcarlson kirjoitti:Joo, tarkoitushan ei ole tehdä sellaista modia, jossa ainoastaan nakutus rajoittaa, vaan saada rajoitettu korkeahko ahtopaine joka on tasainen loppuun asti. (mutta nakutustunnistus tietysti käytössä).

Eli tarkoitus olisi saada läpi kierrosalueen n. 1.2 bar ahtoja, ei pitäisi nakuttaa juuri koskaan kun on kunnon välijäähdytin käytössä, ja bensansyöttöä riittää.
Pitäisiköhän tässä lähteä sitten tutkimaan asiaa hieman normaalista poikkeavalla tavalla, eli sen "nakutusledin" liitännän kautta.. tutkitaan kytkiksen mukaan, missä nakutus tunnistetaan ja tehdään siitä signaalista ohjaus kolmitieventtiilille..

Kerrotko, mikä apc-versio sinulla on käytössä.. ja mahdollista kytkentää sille, mulla ei ole jemmassa kuin se vanhimman harmaan boxin kytkis..


Edit: Eiku.. eihän se olekkaan niin helppoa.. :oops:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mulla oli hiukan samantyylinen ajatus mielessä, että jos laittaisi mikrokontrollerin ohjaamaan magneettiventtiiliä, ja sitten APC vain kuuntelemaan nakutusta ja antamaan signaalia sitten taas kontrollerille, joka sulkee venttiilin jos nakutusta havaitaan.

Mulla on tuo kaikkein uusin APC-versio, eli konetilassa oleva musta boxi 25-pinnisellä kaksirivisellä liitännällä (86-93). Kytkiksethän löytyy http://900aero.com osoitteesta, viimeisimmät versiot taitaa olla nämä: http://900aero.com/images/tech/apco1_4.jpg ja http://900aero.com/images/tech/apcu1_4.jpg

Edit: mutta joo tosiaan, jäin miettimään että mitenhän meinasit että saadaan tasainen ahtopaine pidettyä. Kyllähän sen nakutustiedon ulos sieltä saa kaivettua toki..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Se tasainen ahto siinä onkin se ongelman ydin ja avainsana.. toisaalta jos mikrokontrollerin ohjelmointi on hallussa, niin onhan sekin saavutettavissa.. ja melkeinpä pelkästään APC:n toiminnan hahmottamisella ja perustiedoilla. Hommahan on periaatteessa helppo, jos pystyy mikrokontrollerilla(A-D muuntimen kautta) lukemaan APC:n rinnalta paineanturin tietoa..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Periaatteessa helppo joo. Erillisellä MAP-anturillahan tuon voisi myöskin tehdä orggis paineanturin sijasta, ja sitten vain muutella magneettiventtiilin duty cycleä sen mukaan, paljonko ahtopaine milläkin hetkellä on. Toisaalta, APC:han ei edes tarvitse koko paineanturia, jos sille jättää pelkän nakutustunnistustehtävän. Jos haluaa vielä hienostella, niin kai sinne mikrokontrollerille voisi vielä kierroslukutiedonkin ottaa ja vaikka säädellä ahtopaineita vaihteistoystävällisesti, jos max. ahdot ovat kovinkin korkeat. Tuo mitsu kun spoolaakin aika äkäisesti.

Mieluiten kuitenkin käyttäisin ihan vain APC:ta, jo senkin takia kun on tuo budjetti niin kehno. :?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jcarlson kirjoitti:Periaatteessa helppo joo. Erillisellä MAP-anturillahan tuon voisi myöskin tehdä orggis paineanturin sijasta, ja sitten vain muutella magneettiventtiilin duty cycleä sen mukaan, paljonko ahtopaine milläkin hetkellä on. Toisaalta, APC:han ei edes tarvitse koko paineanturia, jos sille jättää pelkän nakutustunnistustehtävän. Jos haluaa vielä hienostella, niin kai sinne mikrokontrollerille voisi vielä kierroslukutiedonkin ottaa ja vaikka säädellä ahtopaineita vaihteistoystävällisesti, jos max. ahdot ovat kovinkin korkeat. Tuo mitsu kun spoolaakin aika äkäisesti.

Mieluiten kuitenkin käyttäisin ihan vain APC:ta, jo senkin takia kun on tuo budjetti niin kehno. :?
Jos homman vie noin pitkälle, niin miksi enää käyttää alunperin originaalia APC:tä.. ;)

Mut tutustun huomenissa tuohon kytkikseen.. jos vielä löytyy jostain suora linkki kutkikseen, jossa ilmenee mitä mihinkin napaan liitetään.. jollei, niin etsin itse.

Muistelen, että yksi oleellinen omaa boxia muinoin modatessa oli RC-aikavakion mitoitus, joka esti paineiden ryntäämisen "pilviin" ja samaten edestakaisen pumppaamisen.. haittapuolena siitä tuli myöskin se sekunnin viive nakutustunnistukseen, eli moottori kerkeää "rilahtaa" korvinkuultavasti ennen paineiden laskua.(ja tämähän johtuu vain siitä, että olin hätäinen enkä tehnyt modifikaatiota oikein.. vaan siten, mitä ekana mieleen juolahti)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin