Käytäntö kuitenkin osoittautui toiseksi. Vaikka ahdot piikkasivatkin ihan mukavan korkealla, lähtivät ne ikävästi laskuun. Lukemalla tämä pitkähkö topikki STCS:n foorumilta, valottuikin APC:n toiminta enemmän: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=20237
Eli niille joilla "toinen kotimainen" taipuu hiukan huonommin, niin ahtopaineen säätö koostuu kahdesta täysin analogisesta piiristä; F-piiri ja P-piiri. F-piiri toimii hiukan samaan tapaan kuin lambda-säätö, eli ahtopaineen ollessa alle valitun raja-arvon, pyritään sitä nostamaan, ja päinvastaisessa tilanteessa taas pyritään sitä laskemaan. F-piiri on siis yhteydessä painenaturiin. ja F-trimmeriä säätämällä muutetaan käytännössä arvoa, joka tulee paineanturilta. Vastus R40 on sarjassa F-trimmerin kanssa, ja käytännössä sen muuttaminen muuttaa samalla F:n toiminta-aluetta.
P-piiri puolestaan kontrolloi magneettiventtiilille tulevaa pulssinleveyttä. Eli se aukaisee magneettiventtiiliä kierrosluvun ja painetiedon mukaan. Se määrää normaalissa APC:ssa siis paineen nousunopeuden, kunnes ollaan siirrytty säätöjärjestelmän "aktiiviseen" tilaan.
APC:ssa on siis kaksi erilaista moodia. Passiivinen, jossa ainoastaan P nostaa ahtopainetta, sekä aktiivinen, jossa F säätää ahtopainetta. Optimaalisen toiminnan aikana siis P nostaa sopivan nopeasti ahtopaineen F:n toiminta-alueelle, jossa sitten F alkaa kontrolloimaan ahtopainetta niin, että se pysyy halutun maksimiarvon tuntumassa jatkuvasti.
Aktiivinen moodi kytkeytyy APC:ssa päälle n. 3500 kierroksen tuntumassa, jolloin F:n pitäisi siis alkaa kontrolloimaan painetta.
Olen tässä jättänyt koko K:n ja nakutustunnistuksen pois laskuista, koska sillä ei oikeastaan ole tekemistä aiemmin mainittujen säätöjen kanssa, vaan se on itsenäinen ja toimii sulkemalla äkisti magneettiventtiiliä kun nakutusta havaitaan, riippuen nakutuksen voimakkuudesta. Siinä mielessä se ei siis ole "mielenkiintoinen".
Eli ongelmana on se, että perinteisissä modeissa yleensä joko säädetään P:n arvo niin alhaiseksi, että ahtopaine nousee varsin hitaasti eikä päädy koskaan F:n alueelle. Ongelmana tässä säädössä on erityisesti se, että P kontrolloi magneettiventtiilin vakiopulssinleveyttä. Mitä alhaisempi P:n arvo, sitä korkeampi pulssinleveys. Ja kierrosten noustessa ja magneettiventtiilin läpi kulkevan virtauksen lisääntyessä se alkaa käytännössä laskemaan ahtopainetta jatkuvasti yhä enemmän. Näin siis ahtopaine aina hiipuu alemmas. Ikävä kyllä nostamalla P:n arvoa sitten taas rajusti ylöspäin, nousee samalla myös ahtopaine liian nopeasti, ja tekee jopa lähes 2 barin piikkejä. Tämäkään ei siis oikein toimiva ratkaisu.
Kaikenkaikkiaan APC toimii ihan nätisti, niin kauan kauan kun ei tavoitella yli 1 barin ahtopaineita _rajoittimella_. Tähän ongelmaan siis pitäisi löytää ratkaisu.
Tähän mennessä olen kokeillut kahta seuraavanlaista modia:
Vanha BSR:nkin käyttämä modi, jonka pitäisi eliminoida sisäinen kierroslukutieto ja näinollen ohittaa F-piiri (ei päädytä koskaan aktiivisen säädön alueelle). Tämä modi pitää sisällään R42:n korvaamisen 2.3KOhmin vastuksella ja yhdistämällä vastuksien R41 ja R101 oikeat puolet toisiinsa. Tällöin ahtopaineen säätämiseen käytetään vain P-trimmeriä. Kuitenkin syntyy ongelma: Matalammalla P:n arvolla ahtopaine nousee aika nätisti ilman piikkejä, mutta hiipuu hyvin nopeasti kierrosten noustessa (teoria: pulssinleveys eli "duty cycle" on liian suuri). Korkeammalla P:n arvolla hiipuminen on lievempää, mutta ahtopaine tekee hyvin korkean piikin. Tässäkin tapauksessa ahtopaine silti hiipuu huomattavasti. Itse päädyin noin 14kOhm arvoon P:lle. Toiminta tällähetkellä on noin 1.3 bar piikki ja rajoittimella reilu 1 bar.
Hiukan monimutkaisempi modi, jossa yritetään korvata sisäinen kierroslukutieto tasajännitteellä, joka simuloi alle 3000 kierrosta. Tämä modi ei valitettavasti toiminut aivan oikein, ongelmana huonosti reguloitu APC:n referenssijännite. Loppujenlopuksi tämä tekee kuitenkin vain hankalammin saman asian kuin edellä. Itse kierroslukutiedon sokeominen APC-ohjausboksilta ei taas ole viisasta, koska tällöin se poistaa käytöstä myöskin toiminnon, joka testaa nakutusanturin signaalin voimakkuutta (tämä testaus tapahtuu n. 2400 rpm kohdalla).
Huom. Peruspaine vaikuttaa huomattavasti P:n toimintaan, eli mitä korkeampi peruspaine, sitä alempaa P:n arvoa on syytä käyttää, ellei halua todella voimakkaita piikkejä. Itselläni on kokeiluissa ollut peruspaine 0.5 bar, eli selvästi korkeampi kuin vakio.
Ruotsin päässä on arvioitu, että APC ei toimi oikein kunnolla, jos haluttu maksimiahtopaine on yli 2x perusahtopaine, ja tähän tulokseen olen hiljalleen itsekin päätymässä. Vielä on kuitenkin testattavaa, seuraavaksi ajattelin poistaa vastukset R138 ja R36 kokonaan (vaikuttavat P:n saamaan kierroslukutietoon). Sekä muuttaa R42:n arvoa, tämän pitäisi erään sivun mukaan tuossa "BSR" modissa vaikuttaa ainakin ahtopaineen nousunopeuteen. Kiinnostavinta olisi kuitenkin saada mahdollisimman tasainen ahtopaine mahdollisimman vähällä hiipumisella kierrosten noustessa. On todella rasittavaa, kun autolla riittäisi menohaluja kierrosten kasvaessa vaikka kuinka, mutta APC ei suostu antamaan riittävästi ahtopainetta..

Tässä siis vielä kiinnostuneille sivu, josta löytyy mm. tuo edellämainittu "BSR" modi sekä muutama muu, mukaanlukien "Group 6" rallimodi, joka omasta mielestäni vaikuttaa kyllä hiukan senlaatuiselta ranetukselta, etten ihan heti ole sitä laittamassa. http://web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe/apc.htm