Nojoo, pojat... Nuo "satasen ysisatkut" on kyllä katoavaa kansanperinnettä jo - vielä niitä toki Suomesta löytää. Ysisataset on jo niin iäkkäitä, että kyllä ne lähivuosina "käyttöautoluokasta" poistuvat. Tilalle jäävät harrastepelit joko nousevat arvossaan - tai sitten eivät. Onhan tuo totta, että monia 80-luvun autoja saa museorekisterikunnossa todella edullisesti - muutamalla tonnilla. Jokainen itse autoa laittanut ymmärtää, että kunnostukseen on mennyt rahaa jo materiaaleihin helposti enemmän.
Mutta nyt esimerkkinä tuo 25 tonnin ruskea satku: ei se ole minusta kallis. Jos se olisi yhtään haluttavampaa mallia, menisi se kirkuen kaupaksi. Itse asiassa veikkaan, että kun sana kiirii, tuolle löytyy ostaja keskisestä Euroopasta. Jos ootte yhtään seuranneet esim. Saksan markkinaa niin siellä Saab 900 on rehdisti harrasteauto. 1994- vuodesta eteenpäin GM-satkut on "puoli-ilmaisia" mutta vanha 900 on jo arvoltaan kovasti nousussa.
Jos tämä Mobilen linkki toimii...
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... DESCENDING
...niin siitä selviää, että suurella Saksanmaalla on myynnissä vaivaiset 134 ysisatkua. Niistä hienommista pyydetään pokkana 25-30 tuhatta euroa (jopa yli 200tkm ajettuina) ja kyllä ne siellä liikkuu noilla hinnoilla. Halvimmat leimatut on toki "vain" tonnin hintaluokkaa, mutta käytännössä hinnat alkaa noin kolmesta tonnista.
Ostin kesällä oman 1994-vuoden cabrioni ja sain sen minusta "varsin edukkaasti" 18 tuhannella. Noissa eritoten on hinnat aika laukalla. Ihan sama ei oo tarttunut "Jenkeistä uitettaviin" tai Pohjoismaisiin cabrioihin (vielä) mutta itsellä oli pakko pitäytyä "järjellisen laajuisessa" projektissa. Ja kun vertaa melkein mihin tahansa muuhun "harrasteklassikkoon" niin on parikymmentä tonnia vielä pikkuraha...
Eli siis: hienoa että satasella irtoaa vielä ysisatanen mutta ei se tee tuosta 25 tonnin käytännössä ajamattomasta pelistä minusta yhtään kohtuuttomasti hinnoiteltua. Voi kumpa se vaan pysyisi Suomessa mutta pahaa pelkään.