Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Tuo NG9-5 olisi ollut oikein hyvä päivitettävä Saab.
Uusissa autoissa on enemmän tehoa entiseen, muotoilu hiukan parempi mutta ei paljoa, näyttöpintamittaristo, nk. Launch Control, kaksois-/monikytkinvaihteisto, parempi voiman siirto, hybridi jne. = nämä kaikki olisi saatu päivitettyä näihin Saabbeihin erityisesti NG9-5 ja 9-4X ja myös 9-3:een. Myös täyssähkö olisi tullut vastaan.
Uusissa autoissa on enemmän tehoa entiseen, muotoilu hiukan parempi mutta ei paljoa, näyttöpintamittaristo, nk. Launch Control, kaksois-/monikytkinvaihteisto, parempi voiman siirto, hybridi jne. = nämä kaikki olisi saatu päivitettyä näihin Saabbeihin erityisesti NG9-5 ja 9-4X ja myös 9-3:een. Myös täyssähkö olisi tullut vastaan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Kulutus ja päästöt ovat laskeneet aika roimasti viime aikoina, muutenkin kuin huijaamalla.
Pfft, muotoilun paremmuus on kyseenalaista, ellei puhuta mittauskelpoisesta asiasta eli käytännössä aerodynamiikasta tai tilavuudesta suhteessa ulkomittoihin.
Se toki on fakta, että jopa NG9-5:sta on näkynyt katukuvassa jo 10 vuotta, joten etenkin jos se olisi ollut tuotannossa, pitäisi saada jotain uutta kansan silmille. Nykyisin se on onneksi sen verran harvinainen, että menisi ehkä sellaisenaankin.
Lisäksi meediojärjestelmähärpäkkeet ja ah niin ihana (ja autossa kauhea) (iso) hinkkausnäyttö. Kojetaulu siis uusiksi.
LC nyt on ihan pfft, mutta tosiaan paremmat vaihteistot (etenkin automaatit) ja iso kasa kaikenmaailman kaista-avustimia, automaattijarruttimia yms pitäisi varmaan implementoida kanssa. Sekä tiettypuhelinhässäkkä, että saa komennettua autoon valot päälle lomalta Espanjasta. Jos nyt enää pääsee Espanjaan.
Hybridi ja/tai sähkömalli tosiaan olisi tärkeä, kuten myös lisääntyvä autonomia. Mihis muuten näiden akustot menisi? Kilpailijat alkaa vähitellen olla pääosin suunniteltu alkujaan niin, että korissa on akuille piilopaikat, esim. peräkontista "ryöstetty" tila alkaa olla eilispäivää.
Matriisiledivalot yms tarttisi toki kanssa.
Uusiksi ei siis menisi kuin moottori, vaihteisto, hallintalaitteet, valojärjestelmät, ajoavustimet yms varusteet, osa sisustaa ja jotain muuta pientä. Päivityksestä jäisi.. kori, alusta ja osa sisustaa. Tärkeitä osia autossa, ei siinä, mutta aika paljon joutuisi päivittymäänkin, että olisi tekniikaltaan muita uusia vastassa juuri nyt.
En halua dissata, viimeiset(kin) Saabit ovat hienoja autoja, mutta jos nykypäivänä haluaisi myydä niitä uutena - etenkin tekemättä julmettua persnettoa - joutuisi pakettia päivittämään aika reilulla kädellä. Muutama HC-saabisti toki ostaisi, mutta se ei riitä tekemään tulosta, valitettavasti.
Mut tosiaan, Trollhättanin tehtaat. Ihan äkkiä en muista kuulleeni siellä mistään varteenotettavasta äksönistä. Onko siellä kuuteen vuoteen tuotettu käytännössä mitään? Onko tuotantolinjoja enää edes olemassa, vai peittääkö niitä pölykerros kuin Ankkapurhaa konsanaan? Vai veteleekö siellä roomba-armeija 247-taistelua lattiapinnalla? Tietääkö joku vai onko vaan arvailua?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Heh, niinpä niin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
nopean googlauksen perusteella ei kovin valoisalta näytä: https://www.allabolag.se/5568897556/nat ... -sweden-ab
se on sitten eri asia mitä nuo luvut kertoo, kun omistus on muualla
se on sitten eri asia mitä nuo luvut kertoo, kun omistus on muualla
Viimeksi muokannut McStadey, To Joulu 10, 2020 09:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Ihan hyvä burn rate, eli kyllä siellä ainakin töitä tehdään
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
^^ Ainahan startupit tekee alkuun tappioo.. ;)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Niin, ei se ~-340 M€ varmaan ihan itsekseen jää viivan alle
E: Omaa pohdintaa jatkaen tuohan saattaa toisaalta kertoa ihan vaan siitä että hommia riittää, jos tappiot johtuu lähinnä konsernin sisäisistä järjestelyistä...
E: Omaa pohdintaa jatkaen tuohan saattaa toisaalta kertoa ihan vaan siitä että hommia riittää, jos tappiot johtuu lähinnä konsernin sisäisistä järjestelyistä...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Se oli aikanaan vuosituhannen vaihteessa hyvä merkki mitä enemmän rahaa paloi. Sitä enemmän ja halvemmalla tuli sijoittajilta rahaa sisään ja kun listasti firman pörssiin, niin kurssi vaan kasvoi samaan tahtiin kuin tapio taseessa. Sit kupla puhkes ja juhlat loppu lyhyeen.
Tuon leffan katsomalla voi opiskella tällaista lähihistoriaa tarkemmin: Riot On!
Tuon leffan katsomalla voi opiskella tällaista lähihistoriaa tarkemmin: Riot On!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Nuo lähes neljä tuhatta työntekijää, ei kylläkään olen Ruotsin rajojen sisällä, vaan jossain Kiinan kolkassa. En tiedä onko Kiinan investointi rahoitukset mukana noissa numeroissa, silloin vetää varmasti numerot viivan alle. Ruotsissa kehitellään enimmäkseen sähköllä kulkevia ns. ajoneuvoja, saa nähdä milloin niitä alkaa näkemään liikenteessä
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Totta. Jos nykyajan autojen kulutusta vertaa Saabien kulutukseen, bensiinimoottoreiden kulutus on pienentynyt olennaisesti, dieselin ei niin paljon.
Tämä on totta. Ja ainoastaan 10% start-upeista menestyy. Muut lopettavat toimintansa, kun pääomasijoittajien p*rs* ei kestä enää sijoittamista ja rahan polttamista.
Olin 2018-2019 töissä tanskalaisessa start-upissa, joka oli perustettu 2014. Eivät olleet viiden vuoden aikana saaneet aikaan positiivista tulosta. Kun näki kuinka rahaa poltettiin ei-niin-kovin-fiksuihin ratkaisuihin, täytyi etsiä uusi työpaikka, koska mielestäni firman bisneksellä ei ollut jatkuvuutta
Kyllä tuossa NEVSin touhussa voi pääomasijoittajat pikkuhiljaa kaikota, jos tehtaalta ei ala tulemaan ulos edistyksellisiä tuotteita tai saada diiliä aikaiseksi jonkun suuren tahon kanssa esimerkiksi insinööripalveluiden tuottamisesta. Mutta siihen ei tarvita niin paljon porukkaa kuin siellä nyt on töissä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Kaivelin vähän tietoja NEVSin nykyisestä omistusrakenteesta. NEVSin omistaa nykyisin 100 %:sti China Evergrande New Energy Vehicle Group Limited, joka loppukesään 2020 asti tunnettiin nimellä Evergrande Health Industry Group Limited. Evergrande New Energy on listattu Hong Kongin pörssissä, mutta yhtiöstä 75 % omistaa China Evergrande Group, joka on konsernin emoyhtiö. Loppujen 25 % omistuksesta ei löytynyt tietoa, mutta koska yhtiön on listattuna pörssissä, niin omistajia lienee iso joukko, johon toki voi kuulua myös isojen osakepottien päällä istuvia strategisia pitkäaikaisia omistajia.
Myös China Evergrande Group on pörssilistattu, ja se kuuluu maailman suurimpien Fortune 500 -yhtiöiden joukkoon. Yhtiön päätoimialaa on ollut kiinteistökehitys, mutta touhua on sitten laajennettu erilaisiin muihin bisneksiin, kuten nyt sähköautojen kehittämiseen.
China Evergrande Groupin omistus jakautuu siten, että yhtiön perustaja Ka Yan Hui omistaa 70 %, ja noin 15 % on kahden muun yksityishenkilön tai heidän hallinnoimansa sijoitusyhtiön omistuksessa. Tämä 85 % omistus katsotaan siis sisäpiirin omistukseksi, loput on sitten alle prosentin omistavilla tahoilla, varmaan pääosin yhtiön ulkopuolisilla sijoittajilla.
Hieman lukuja:
Evergrande Group, konserniluvut, 31.12.2019 päättynyt tilikausi (M€ = miljoonaa euroa):
liikevaihto 60 222 M€
liikevoitto 11 562 M€
nettotulos 2179 M€
oma pääoma: 18 373 M€
markkina-arvo pörssissä nyt: 22 miljardia euroa
Evergrande New Energy Vehicle, konserniluvut, 31.12.2019 päättynyt tilikausi:
Liikevaihto 711 M€
liikevoitto -2371M€
nettotulos -558 M€
oma pääoma -84 M€
markkina-arvo pörssissä nyt: 27 miljardia euroa
Ihan nyt vertailuna meille suomalaisille tutummista nimistä, Nokian liikevaihto 2019 oli 23 344 M€ ja markkina-arvo on vajaa 19 miljardia euroa, Koneen liikevaihto oli 9 981 M€ ja markkina-arvo on vajaa 36 miljardia euroa. Eli Evergrande Group painii samassa kokoluokassa (tai yli) Suomen suurimpien teknologiayritysten kanssa.
Evergrande Group ei ole kannattavuusmielessä konkurssikypsä, vaan tekee ihan hyvää liiketulosta, mutta taakkana on iso määrä, n. 100 Mrd euroa, velkaa. Se asettaa yhtiön tulevaisuudelle riskejä, koska velkaa on erääntymässä lähivuosina ja ne pitäisi uusia. Uusimiseen tarvitaan uskottavuutta tulevaisuuden strategiasta, lisäksi velan määrä suhteessa omaan pääomaan on todella korkea.
Evergrande New Energy Vehicle sen sijaan tekee isosti tappiota. Oma pääoma on miinuksella, eli kirjanpidossa varoja on vähemmän kuin velkoja. Silti yhtiön matkkina-arvo huitelee taivaissa, korkeammalla kuin emoyhtiönsä. Syy tähän on tänä vuonna nähty rakettimainen osakkeen kurssinousu, joka lehdistöarvailujen mukaan johtuu ihan vain valitusta strategiasta keskittyä sähköautoihin. Evergrande haluaa olla tulevaisuudessa isompi kuin Tesla, ja sitä myöten sijoittajat ostavat näitä arpalippuja joiden uskovat ehkä joskus pääsevän Teslaksi Teslan paikalle. Verrokiksi kerrottakoon, että Teslan markkina-arvo on noin 480 miljardia euroa, vastaavasti vähän perinteisemmän ja enemmän autoja valmistavan GM:n 50 miljardia euroa.
NEVSin tulevaisuus riippuu siis emoyhtiön lainojen uusimisesta ja siitä koska itse New Energy Vehicle saa tuotannon käyntiin ja kassavirran käännettyä. Emon velkojen uusimisessa auttaa kyllä positiivisen tuloskunnon lisäksi New Vehiclen osakekurssin kehitys, koska emoyhtiön varallisuushan nousee sitä mukaa kun 75 %:sti omistetun tytäryhtiön osakekurssi harppailee ylöspäin. Emoyhtiö voi maksaa siis velkojaan pois vaikka myymällä tytäryhtiönsä osakkeita, tosin kun lainaa on 100 mrd ja osakepotin arvo noin 20 mrd, niin se se yksin kauhean pitkälle riitä. Ja jos pääomistaja myy pörssissä reilusti osakkeita, niin kyllä siinä New Energy Vehiclen osakekurssi kyykkää, eikä niistä saa enää tuota hintaa.
Niin ja jos joku haluaa nyt omistaa NEVSiä, niin nuo yhtiöt löytyy Hong Kongin pörssistä tikkereillä 3333.HK (Group) ja 0708.HK (New Energy Vehicle). Soitto omalle pankkiirille ja rahat tiskiin, niin pääsee mukaan vuoristorataan
Myös China Evergrande Group on pörssilistattu, ja se kuuluu maailman suurimpien Fortune 500 -yhtiöiden joukkoon. Yhtiön päätoimialaa on ollut kiinteistökehitys, mutta touhua on sitten laajennettu erilaisiin muihin bisneksiin, kuten nyt sähköautojen kehittämiseen.
China Evergrande Groupin omistus jakautuu siten, että yhtiön perustaja Ka Yan Hui omistaa 70 %, ja noin 15 % on kahden muun yksityishenkilön tai heidän hallinnoimansa sijoitusyhtiön omistuksessa. Tämä 85 % omistus katsotaan siis sisäpiirin omistukseksi, loput on sitten alle prosentin omistavilla tahoilla, varmaan pääosin yhtiön ulkopuolisilla sijoittajilla.
Hieman lukuja:
Evergrande Group, konserniluvut, 31.12.2019 päättynyt tilikausi (M€ = miljoonaa euroa):
liikevaihto 60 222 M€
liikevoitto 11 562 M€
nettotulos 2179 M€
oma pääoma: 18 373 M€
markkina-arvo pörssissä nyt: 22 miljardia euroa
Evergrande New Energy Vehicle, konserniluvut, 31.12.2019 päättynyt tilikausi:
Liikevaihto 711 M€
liikevoitto -2371M€
nettotulos -558 M€
oma pääoma -84 M€
markkina-arvo pörssissä nyt: 27 miljardia euroa
Ihan nyt vertailuna meille suomalaisille tutummista nimistä, Nokian liikevaihto 2019 oli 23 344 M€ ja markkina-arvo on vajaa 19 miljardia euroa, Koneen liikevaihto oli 9 981 M€ ja markkina-arvo on vajaa 36 miljardia euroa. Eli Evergrande Group painii samassa kokoluokassa (tai yli) Suomen suurimpien teknologiayritysten kanssa.
Evergrande Group ei ole kannattavuusmielessä konkurssikypsä, vaan tekee ihan hyvää liiketulosta, mutta taakkana on iso määrä, n. 100 Mrd euroa, velkaa. Se asettaa yhtiön tulevaisuudelle riskejä, koska velkaa on erääntymässä lähivuosina ja ne pitäisi uusia. Uusimiseen tarvitaan uskottavuutta tulevaisuuden strategiasta, lisäksi velan määrä suhteessa omaan pääomaan on todella korkea.
Evergrande New Energy Vehicle sen sijaan tekee isosti tappiota. Oma pääoma on miinuksella, eli kirjanpidossa varoja on vähemmän kuin velkoja. Silti yhtiön matkkina-arvo huitelee taivaissa, korkeammalla kuin emoyhtiönsä. Syy tähän on tänä vuonna nähty rakettimainen osakkeen kurssinousu, joka lehdistöarvailujen mukaan johtuu ihan vain valitusta strategiasta keskittyä sähköautoihin. Evergrande haluaa olla tulevaisuudessa isompi kuin Tesla, ja sitä myöten sijoittajat ostavat näitä arpalippuja joiden uskovat ehkä joskus pääsevän Teslaksi Teslan paikalle. Verrokiksi kerrottakoon, että Teslan markkina-arvo on noin 480 miljardia euroa, vastaavasti vähän perinteisemmän ja enemmän autoja valmistavan GM:n 50 miljardia euroa.
NEVSin tulevaisuus riippuu siis emoyhtiön lainojen uusimisesta ja siitä koska itse New Energy Vehicle saa tuotannon käyntiin ja kassavirran käännettyä. Emon velkojen uusimisessa auttaa kyllä positiivisen tuloskunnon lisäksi New Vehiclen osakekurssin kehitys, koska emoyhtiön varallisuushan nousee sitä mukaa kun 75 %:sti omistetun tytäryhtiön osakekurssi harppailee ylöspäin. Emoyhtiö voi maksaa siis velkojaan pois vaikka myymällä tytäryhtiönsä osakkeita, tosin kun lainaa on 100 mrd ja osakepotin arvo noin 20 mrd, niin se se yksin kauhean pitkälle riitä. Ja jos pääomistaja myy pörssissä reilusti osakkeita, niin kyllä siinä New Energy Vehiclen osakekurssi kyykkää, eikä niistä saa enää tuota hintaa.
Niin ja jos joku haluaa nyt omistaa NEVSiä, niin nuo yhtiöt löytyy Hong Kongin pörssistä tikkereillä 3333.HK (Group) ja 0708.HK (New Energy Vehicle). Soitto omalle pankkiirille ja rahat tiskiin, niin pääsee mukaan vuoristorataan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Aika kattava selvitys
Eivät varmaan Muller ja Jiang tienneet, mitä isomman autofirman pyörittäminen kustantaa, kun hankkivat itselleen Saabin/Saabin konkurssipesän
Pitäisi joko olla niche-merkki kuten joku Koenigsegg, tai sitten tehdä autoja, jotka miellyttäisivät mahdollisimman montaa kuluttajaa (VW etc.).
NEVSin olisi kannattanut vaikka toimia kuten Ukin autotehdas saadakseen lisää fyrkkaa omien autojen valmistukseen. Eli sopimusvalmistaa joidenkin muiden automerkkien malleja Trollhättanin tehtaalla. Joku Volvokin olisi voinut hyötyä siitä, että niiden "ruotsalaisuusaste" autojen valmistamisessa olisi suurempi. Taitaa vaan Volvon Kiinan ja jenkkien tehtaat olla henkilöstökustannuksiensa puolesta halvempia kuin heidän Goteborgin tehtaansa
Mietin vain sitä, että kuinka kannattavaa noiden jaettujen autojen kehittäminen ja valmistaminen on, varsinkin nyt koronapandemian aikana ja jälkeen. Itse omistettua autoa pidetään yleensä hyvässä kunnossa, kun jaetusta ajoneuvosta ei oikein ketään kiinnosta ottaa vastuuta.
Tänään ajelin iltapäivällä Espoon Leppävaarassa auton perässä, jossa luki "itseajava auto. Pidä etäisyys, voi jarruttaa äkillisesti."
Pääsin auton rinnalle kaksikaistaisella tiellä matkalla Kehä I:lle, niin joku kundi siellä istui puikoissa Se siitä itseajavasta autosta
Eivät varmaan Muller ja Jiang tienneet, mitä isomman autofirman pyörittäminen kustantaa, kun hankkivat itselleen Saabin/Saabin konkurssipesän
Pitäisi joko olla niche-merkki kuten joku Koenigsegg, tai sitten tehdä autoja, jotka miellyttäisivät mahdollisimman montaa kuluttajaa (VW etc.).
NEVSin olisi kannattanut vaikka toimia kuten Ukin autotehdas saadakseen lisää fyrkkaa omien autojen valmistukseen. Eli sopimusvalmistaa joidenkin muiden automerkkien malleja Trollhättanin tehtaalla. Joku Volvokin olisi voinut hyötyä siitä, että niiden "ruotsalaisuusaste" autojen valmistamisessa olisi suurempi. Taitaa vaan Volvon Kiinan ja jenkkien tehtaat olla henkilöstökustannuksiensa puolesta halvempia kuin heidän Goteborgin tehtaansa
Mietin vain sitä, että kuinka kannattavaa noiden jaettujen autojen kehittäminen ja valmistaminen on, varsinkin nyt koronapandemian aikana ja jälkeen. Itse omistettua autoa pidetään yleensä hyvässä kunnossa, kun jaetusta ajoneuvosta ei oikein ketään kiinnosta ottaa vastuuta.
Tänään ajelin iltapäivällä Espoon Leppävaarassa auton perässä, jossa luki "itseajava auto. Pidä etäisyys, voi jarruttaa äkillisesti."
Pääsin auton rinnalle kaksikaistaisella tiellä matkalla Kehä I:lle, niin joku kundi siellä istui puikoissa Se siitä itseajavasta autosta
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
^ Niin. Yleensähän noissa kuskittomissa autoissa on näkynyt toisen sukupuolen edustajia kuskin paikalla.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Ite törmäsin tällaiseen kuskiin hetki sitten
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
En viitsinyt aiemmin kertoa, että kyseessä oli maahanmuuttajataustainen henkilö auton puikoissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007