9-3 2.0t ei käynnisty
9-3 2.0t ei käynnisty
Otsikon mukainen saabi, jossa on foorumin kautta laitettu stage 1 + biopower ei enään käynnisty, kun akku oli yön yli latauksessa.
Latauksen jälkeen, kun laitoin akun kiinni, niin saabi käynnistyi, mutta kävi luultavasti 3:lla pytyllä ja ei vastannut kaasuun kunnolla. Sen jälkeen tyhjäkäynnin aikana auto sammui ja sen jälkeen sitä ei saa enään käyntiin. Startti siis pyörittää nätisti, mutta missähän mahtaa olla vika? Ennen tuota akun lataamista ei ollut käynnin kanssa mitään ongelmaa, päinvastoin se toimi hyvin.
Koitan ymmärtää, että mikä tuossa on mukamas voinut mennä pieleen akun irroituksen, sen lataamisen ja takaisin kiinnitämisen aikana kun otti nokkiinsa..
Latauksen jälkeen, kun laitoin akun kiinni, niin saabi käynnistyi, mutta kävi luultavasti 3:lla pytyllä ja ei vastannut kaasuun kunnolla. Sen jälkeen tyhjäkäynnin aikana auto sammui ja sen jälkeen sitä ei saa enään käyntiin. Startti siis pyörittää nätisti, mutta missähän mahtaa olla vika? Ennen tuota akun lataamista ei ollut käynnin kanssa mitään ongelmaa, päinvastoin se toimi hyvin.
Koitan ymmärtää, että mikä tuossa on mukamas voinut mennä pieleen akun irroituksen, sen lataamisen ja takaisin kiinnitämisen aikana kun otti nokkiinsa..
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Se että etanoliadaptaatio on akun irtikäytössä nollaantunut tai palannut softan oletusarvolle. Näin ollen kylmäkäynnistys- ja käyntirikastus on pahasti pielessä. Tulpat saattoivat kastua.
Kumpaa polttoainetta sulla on tankissa?
Esilämmitä moottori huolella lohkolämppärillä 2-3h ja yritä sen jälkeen uudestaan. Jos saat käyntiin, niin aja heti moottori lämpimäksi jotta etanoliadaptaatio tapahtuu.
Kumpaa polttoainetta sulla on tankissa?
Esilämmitä moottori huolella lohkolämppärillä 2-3h ja yritä sen jälkeen uudestaan. Jos saat käyntiin, niin aja heti moottori lämpimäksi jotta etanoliadaptaatio tapahtuu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Kiitoksia vastauksesta!
Tankissa pelkästään 95-bensaa. Onko tuolle softalle voinut itessään tapahtua jotain vai onko se säilynyt kuitenkin ennallaan?
Mietin kanssa, et onko se voinut kastella tulpat heti sillä ensimmäisellä käynnistyksellä, jolla se vielä kuitenkin käynnistyi, mutta kävi huonosti ja sammui?
Onko tuo lohkolämppärillä lämmittely paras ensiapu vai kannattaako suoraan vaihtaa tulpat?
Tankissa pelkästään 95-bensaa. Onko tuolle softalle voinut itessään tapahtua jotain vai onko se säilynyt kuitenkin ennallaan?
Mietin kanssa, et onko se voinut kastella tulpat heti sillä ensimmäisellä käynnistyksellä, jolla se vielä kuitenkin käynnistyi, mutta kävi huonosti ja sammui?
Onko tuo lohkolämppärillä lämmittely paras ensiapu vai kannattaako suoraan vaihtaa tulpat?
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Surahtaako bensapumppu kun laittaa virrat päälle. Jos ei,katuharjalla muutama kopautus bensatankkiin joka takarattaiden etupuolella.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Esilämmitys auttaa siihen, että lähtee helpommin käyntiin väärällä rikastuksella. Tulppiin se ei sinäänsä vaikuta. Jos arveluttaa, niin voit kuivata tulpat tai vaihtaa ne suosiolla uusiin.
Softalle itselleen ei ole käynyt mitään.
Mikä vuosimallin autosta on muuten kyse?
Softalle itselleen ei ole käynyt mitään.
Mikä vuosimallin autosta on muuten kyse?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Bensapumppu surahtaa. Papereissa 2002, mutta 2003 tuo käytännössä on.
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Kokeile seuraavaa:
Kaasupoljin pohjaan ja virrat päälle. Sen jälkeen startti ja kaasu edelleen pohjassa. Lähtee käyntiin ja jää tyhjäkäynnille (siitä huolimatta vaikka kaasu on pohjassa).
Tällä toimenpiteellä ECU resetoituu ja kaikki opitut arvot pitäisi nollautua. Samalla kai ensin se "tuulettaa" pytyn eli tulpat kuivuu.
Tuo systeemi toimii nyt varsinkin, kun tankissa on bensaa. Eikä moottorin esilämmitys tietenkään haitaksi ole, vaan päinvastoin.
Kaasupoljin pohjaan ja virrat päälle. Sen jälkeen startti ja kaasu edelleen pohjassa. Lähtee käyntiin ja jää tyhjäkäynnille (siitä huolimatta vaikka kaasu on pohjassa).
Tällä toimenpiteellä ECU resetoituu ja kaikki opitut arvot pitäisi nollautua. Samalla kai ensin se "tuulettaa" pytyn eli tulpat kuivuu.
Tuo systeemi toimii nyt varsinkin, kun tankissa on bensaa. Eikä moottorin esilämmitys tietenkään haitaksi ole, vaan päinvastoin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Kävin 2h lämmityksen jälkeen testaamassa, ei muutosta. Vinguttamisen jälken hörähtää alle sekunniksi ja sammuu aina.
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Kyllä se sieltä lähtee.
Jatka vielä tunnilla lämmitystä. Sen jälkeen irroita lämmitysjohto ja anna 2-3min "jäähtyä" tämän jälkeen starttaat.
Jatka vielä tunnilla lämmitystä. Sen jälkeen irroita lämmitysjohto ja anna 2-3min "jäähtyä" tämän jälkeen starttaat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Kävin testaamassa kaasu pohjassa jne, ei mitään muutosta. Lämmitys oli loppunut joku 5min ennenku kävin vinguttamassa. Ei toi nyt oikein hyvältä vaikuta...
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Autosi kuuluu vuosimallin perusteella todennäköisesti tämän "ominaisuuden" piiriin:
Ei käynnisty suoraan lohkolämmittimen lämmityksen loputtua:
(Pika: Odota 2-4minuuttia jotta ehtii hieman "jäähtyä", esim raaputtele ikkunat.
Ongelma koskee pääasiassa alustanumeroita: (31000001-31025600))
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=32342
Voit koittaa nollata sen ecun adaptaation vielä kertaalleen. Ottamalla akunkenkä irti hetkeksi akusta.
Ei käynnisty suoraan lohkolämmittimen lämmityksen loputtua:
(Pika: Odota 2-4minuuttia jotta ehtii hieman "jäähtyä", esim raaputtele ikkunat.
Ongelma koskee pääasiassa alustanumeroita: (31000001-31025600))
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=32342
Voit koittaa nollata sen ecun adaptaation vielä kertaalleen. Ottamalla akunkenkä irti hetkeksi akusta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Pitäskö sitä sitten käyttää tulpat irti ja putsata, ne on ne täällä suositellut NGK:t ja ne on vaihdettu joku 2-3kk takaperin.
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Siis tämä ongelma alkoi juurikin sen jälkeen, kun otin akun irti ja latasin sen sisätiloissa täyteen. Akku kiinni autoon ja ei toimi, ennen akun lataamista toimi ongelmitta.. Lämmitys oli loppunut n. 5min ennenku lähdin koittaa vinguttamista, mutta ei se auttanut yhtään. Onkohan tulpat kastuneet kun on tullut koitettua käynnistystä joku 5-8 kertaa.Pakari kirjoitti: ↑Su Joulu 13, 2020 18:47Autosi kuuluu vuosimallin perusteella todennäköisesti tämän "ominaisuuden" piiriin:
Ei käynnisty suoraan lohkolämmittimen lämmityksen loputtua:
(Pika: Odota 2-4minuuttia jotta ehtii hieman "jäähtyä", esim raaputtele ikkunat.
Ongelma koskee pääasiassa alustanumeroita: (31000001-31025600))
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=32342
Voit koittaa nollata sen ecun adaptaation vielä kertaalleen. Ottamalla akunkenkä irti hetkeksi akusta.
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Niin, koska siinä nollaantui se etanolin adaptaatioprosentti. Kylmästä koneesta ei pitäisi ottaa akun kenkiä irti, jos tankissa oleva polttoaine ei vastaa softan oletuspolttoainetta ja sen etanolipitoisuutta.
Jos kyse on väärästä kylmäkäynnistysrikastuksesta, mikä tässä kohtaa on erittäin todennäköistä, niin siihen ei auta kuin moottorin lämmitys, startilla sahaaminen ja tarvittaessa tulppien kuivaaminen.
Toimiiko lohkolämppäri varmasti? Ettei ole vastus pimeänä?
Jos kyse on väärästä kylmäkäynnistysrikastuksesta, mikä tässä kohtaa on erittäin todennäköistä, niin siihen ei auta kuin moottorin lämmitys, startilla sahaaminen ja tarvittaessa tulppien kuivaaminen.
Toimiiko lohkolämppäri varmasti? Ettei ole vastus pimeänä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
En 100% varmaksi osaa sanoa, olettaisin että toimii mut täysin mahdollista ettei toimi. Onko sitten mitään keinoa saada tuota kotteroa tulille ?Pakari kirjoitti: ↑Su Joulu 13, 2020 19:02Niin, koska siinä nollaantui se etanolin adaptaatioprosentti. Kylmästä koneesta ei pitäisi ottaa akun kenkiä irti, jos tankissa oleva polttoaine ei vastaa softan oletuspolttoainetta ja sen etanolipitoisuutta.
Jos kyse on väärästä kylmäkäynnistysrikastuksesta, mikä tässä kohtaa on erittäin todennäköistä, niin siihen ei auta kuin moottorin lämmitys, startilla sahaaminen ja tarvittaessa tulppien kuivaaminen.
Toimiiko lohkolämppäri varmasti? Ettei ole vastus pimeänä?