Halveksittu Saab 90 - miksi ?????

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Mitä vähemmän liikkuvia osia, sitä vähemmän virhemahdollisuuksia ;)
Mitä enemmän tehoja, sitä enemmän ylinopeussakkoja, jne.

Itse asiassa luotettavuus ja edullisuus ajaa meikäläisellä kaiken muun edelle. 9kympissähän on loogisesti yhdistettynä 99:n ja satkun parhaat puolet.

"Lyhytnokan" ulkonäöstä sen verran, että 90 on mun mielestä nätimpi kuin 900 sedan, varsinkin tykkivantein ja alkup. etuspoikalla varustettuna. Ja mukavampi pyöritellä kaupunkiajossa. Tehostajan "puute" ei aikamiestä vaivaa.

Olis tarkotus laittaa kesän mittaan tuo seisomassa ollut 90 ajoon. Jäisi tuo farmari enemmän kesäajoon ja harrasteeksi.


terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Vanhanaikainen auto oli jo markkinoille tullessaan. Lähinnä ajattelinkin herätellä kiinnostusta ja erilaisia näkökulmia hyljeksittyyn malliin.

Miksi se ei voisi olla harrastamisen ja taltioimisen arvoinen?
Kuten tästäkin keskustelusta voi havaita, on noopallakin omat harrastajansa ja taltioijansa. Heidän lukumäärä on kuitenkin laskettavissa kymmenissä ja nooppia on rekisterissä vielä nelisentuhatta. Joten harrastajien ansiokas työ ei vielä näy vaan häipyy suureen massaan.

Henkilökohtainen suhtautuminen nooppaan on inhorealistinen ja käyttöauto-orientoitunut. Etupää on söpö, mutta ah' niin ahdas. Pelkän laturinhihnan vaihdon jälkeen ovat käsivarret viikon naarmuilla. Varsinkin kakkosauto käytössä - mihin valtaosa 90:eistä jo ikänsä puolesta ovat menossa - arvostan enemmän 900 combin tavaratilan monikäyttömahdollisuutta.

Ehkä suurin syy 90:n alhaiseen arvostukseen onkin Saabin tiheä mallivalikoima. Saabistienkin sielusta taistellessa Nooppaa verrataan joko "oikeaan" 99:iin tai modernimpaan 900:een.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

takinkääntö...

Viesti Kirjoittaja jt »

jt kirjoitti: 9kympissähän on loogisesti yhdistettynä 99:n ja satkun parhaat puolet.
Jaa, Pekka on sen verran vakuuttava, että pitäneekin sitten korjata tuo jostain kuulemani väittämä muotoon:
9kympissä on loogisesti yhdistettynä 99:n ja satkun huonoimmat puolet.

Vähän niinkuin rivitaloasuminen, jossa on yhdistettynä omakoti- ja kerrostaloasumisen huonot puolet ;)

Monethan tykkää silti asua rivitalossa...


terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

jt kirjoitti:
"Lyhytnokan" ulkonäöstä sen verran, että 90 on mun mielestä nätimpi kuin 900 sedan, varsinkin tykkivantein ja alkup. etuspoikalla varustettuna.
Niin tällaistakos tarkoitit :wink:

Kuva
# 419 Vesa Pohjalainen
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Yhden 90 omistaneena itse ainakin halveksin 90:ä verratuna muihin Saabeihin. Korjauksia tehdessä huomasi, että auto on ylijäämäosista koottu. Pikkukorjauksestkin tuntuivat turboa vaikeammilta, tämä tuntui johtuvan siitä että osien toleranssit olivat mitä sattuu. Myöskään ajo-ominaisuuksista en 90:stä kehuisi 99/900 verrattuna, miksikään talviautoksi en 90:stä ainakaan ajo-omaisuuksien suhteen nimittäisi, johtuneeko painonjakautumasta vai mistä lie. 90 sopinee rauhalliseen etenemiseen siinä vakiona olevilla tehoilla, mutta ei mielestäni ainakaan turbotukseen, mikä ei ymmärrettävästi sallitua olekaan.
Eihän 90 huono auto ollut ja tämä päivänä 90:stä saa halvalla hyvän käyttöauton, mutta.

- Jyrki
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

ardjpe kirjoitti:Yhden 90 omistaneena itse ainakin halveksin 90:ä verratuna muihin Saabeihin. Korjauksia tehdessä huomasi, että auto on ylijäämäosista koottu. Pikkukorjauksestkin tuntuivat turboa vaikeammilta, tämä tuntui johtuvan siitä että osien toleranssit olivat mitä sattuu. Myöskään ajo-ominaisuuksista en 90:stä kehuisi 99/900 verrattuna, miksikään talviautoksi en 90:stä ainakaan ajo-omaisuuksien suhteen nimittäisi, johtuneeko painonjakautumasta vai mistä lie. 90 sopinee rauhalliseen etenemiseen siinä vakiona olevilla tehoilla, mutta ei mielestäni ainakaan turbotukseen, mikä ei ymmärrettävästi sallitua olekaan.
Eihän 90 huono auto ollut ja tämä päivänä 90:stä saa halvalla hyvän käyttöauton, mutta.

- Jyrki
Osat on kyllä ihan samoja...
Laatukin taattua Uudenkaupungin työtä :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
jt kirjoitti:
"Lyhytnokan" ulkonäöstä sen verran, että 90 on mun mielestä nätimpi kuin 900 sedan, varsinkin tykkivantein ja alkup. etuspoikalla varustettuna.
Niin tällaistakos tarkoitit :wink:
Jotain tollasta herkkua joo, ehkä met.harmaana ja tummanpunaisella verhoilulla, sivuvilkkuineen kaikkineen kuitenkin ;)


terv. jt
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Niin mutta kun siinä on sentään risteytetty 99/900 SAABit...
ei jotenkin innostanut.. :o

Minusta 99 on 99 ja 900 on 900, ei niitä saa sotkea.
Komeita kärryjä kumpikin....mutta tuo 90..????*sigh*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Mielestäni paras saabin malli on nimenomaan 90. Muotoilu on tasapainoisempi kuin "töpöperäisessä" 99.ssä tai lentotukialuksen kokoisen konepellin omaavassa 900ssa. 90 on silmälle jotenkin enemmän balanssissa.

Auto on mielestäni paras juuri talven lumisilla teillä, joilla se kulkee kuin ajatus. Asfaltilla se toki muistuttaa enemmänkin junaa.

Lisäksi 90 on äärimmäisen luotettava (ja edullinen) peli, joka ei pienistä hätkähdä. Sillä ei ole ikävä ajaa kuin keskustassa, mutta sekin johtunee enemmän elähtäneestä kytkimestä, kuin muista ajo-ominaisuuksista.

Sitäpaitsi, jos jotain automallia tehdään 17v. niin loppupään autot ovat varmasti kaikkein parhaiten viimeisteltyjä ja mietittyjä.
"SaabAna"
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

ja taas lähti 90 hyvin käyntiin aamulla :)
Viimeksi muokannut ajakaa, Pe Maalis 18, 2005 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SaabAna"
Saha
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 14:26

...

Viesti Kirjoittaja Saha »

Mielenkiintoinen keskustelu... itelläni on ollu 99,90 ja nyt 900 sedani. Ei turboja, ei tykkivanteita vaan perus "karvalakkimalleja" kaasareineen kaikkineen. Ja silti olen ajanut niillä yhtä ylpeänä kuin uuden turbo 9-5:n omistaja (ehkä vähän ylpeämpänäkin 8) ).

90:ä en koskaan ole ajatellut jämämallina tms. vaan se on Saabi siinä missä kaikki muutkin Saabit ja ihan samalla viivalla ulkonäköineen kaikkineen. Saabismi ei minulle ainakaan ole turbosaabin omistamista tai tehojen mittausta vaan maailman parhaalla autolla ajamista, mallista riippumatta. Mitään eroja en ole huomannut talvikäyttäytymisessä sen enempää 99:n, 90:n kuin 900.n kanssakaan, kaikki menee kuin kiskoilla.

Mä en henk.koht. tajua tätä tiettyjen Saab -mallien mollaamista. Kaikille löytyy ottajansa eikä yksikään ole toista huonompi. NII! :evil:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eilen pks-potkiaisissa pohdiskeltiin, mistä 90 on saanut lempinimensä noppa/nooppa? en keksinyt mitään johtolankaa, onko tuolla assosiaatio nopan heittoon, kun autosta ei oikein tiedä onko se tuplaysi vai satku (tiedetään tiedetään, se ei ole kumpikaan, se on 90! :))?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Olisikohan ysinolla -> ysinoppa -> noppa.

Itse en ymmärrä mistä tuo "nooppa" tulee, lienee jonkin alueen murteen tuoma lisänsä tuohon lempinimeen?

Toisaalta taas itse olen aina sanonut noita ysikympeiksi, vasta täällä foorumilla olen altistunut "noppa"-sanaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jariha kirjoitti:Olen lähes varma, että jonain päivänä minullekin tulee tarve uudemmalle autolle ja koska arvostamani asiat löytyvät nimenomaan 99 ja 90 malleista, niin 90 uusinta, mitä voin saada ;)
Olette kehuneet kyseistä automallia siinä määrin, että tuo päivä saattaa olla lähempänä kuin uskoinkaan. On tuo Vesan noppa tuossa kuvassa niin vetoavan näköinen, että pakostakin herää omistamisen halu :D


Niin, tarkennan vielä, että kiikarissa ei ole mitään.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

lucaf kirjoitti:eilen pks-potkiaisissa pohdiskeltiin, mistä 90 on saanut lempinimensä noppa/nooppa? en keksinyt mitään johtolankaa, onko tuolla assosiaatio nopan heittoon, kun autosta ei oikein tiedä onko se tuplaysi vai satku (tiedetään tiedetään, se ei ole kumpikaan, se on 90! :))?

Kuuppa, viippa, nooppa.
Kuulin tämän ensimmäisen kerran Harjun Pekan lanseeraamana, pari vuotta sitten.

Ysikympiksi kyllä itse nimittelen.

terv. jt
Vastaa Viestiin