Halveksittu Saab 90 - miksi ?????

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jt
"vanha pieru"

Viesti Kirjoittaja jt »

Mitä vähemmän liikkuvia osia, sitä vähemmän virhemahdollisuuksia ;)
Mitä enemmän tehoja, sitä enemmän ylinopeussakkoja, jne.

Itse asiassa luotettavuus ja edullisuus ajaa meikäläisellä kaiken muun edelle. 9kympissähän on loogisesti yhdistettynä 99:n ja satkun parhaat puolet.

"Lyhytnokan" ulkonäöstä sen verran, että 90 on mun mielestä nätimpi kuin 900 sedan, varsinkin tykkivantein ja alkup. etuspoikalla varustettuna. Ja mukavampi pyöritellä kaupunkiajossa. Tehostajan "puute" ei aikamiestä vaivaa.

Olis tarkotus laittaa kesän mittaan tuo seisomassa ollut 90 ajoon. Jäisi tuo farmari enemmän kesäajoon ja harrasteeksi.

terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Pekka Valtanen
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Vanhanaikainen auto oli jo markkinoille tullessaan. Lähinnä ajattelinkin herätellä kiinnostusta ja erilaisia näkökulmia hyljeksittyyn malliin.

Miksi se ei voisi olla harrastamisen ja taltioimisen arvoinen?
Kuten tästäkin keskustelusta voi havaita, on noopallakin omat harrastajansa ja taltioijansa. Heidän lukumäärä on kuitenkin laskettavissa kymmenissä ja nooppia on rekisterissä vielä nelisentuhatta. Joten harrastajien ansiokas työ ei vielä näy vaan häipyy suureen massaan.

Henkilökohtainen suhtautuminen nooppaan on inhorealistinen ja käyttöauto-orientoitunut. Etupää on söpö, mutta ah' niin ahdas. Pelkän laturinhihnan vaihdon jälkeen ovat käsivarret viikon naarmuilla. Varsinkin kakkosauto käytössä - mihin valtaosa 90:eistä jo ikänsä puolesta ovat menossa - arvostan enemmän 900 combin tavaratilan monikäyttömahdollisuutta.

Ehkä suurin syy 90:n alhaiseen arvostukseen onkin Saabin tiheä mallivalikoima. Saabistienkin sielusta taistellessa Nooppaa verrataan joko "oikeaan" 99:iin tai modernimpaan 900:een.
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
jt
"vanha pieru"

takinkääntö...

Viesti Kirjoittaja jt »

jt kirjoitti: 9kympissähän on loogisesti yhdistettynä 99:n ja satkun parhaat puolet.
Jaa, Pekka on sen verran vakuuttava, että pitäneekin sitten korjata tuo jostain kuulemani väittämä muotoon:
9kympissä on loogisesti yhdistettynä 99:n ja satkun huonoimmat puolet.

Vähän niinkuin rivitaloasuminen, jossa on yhdistettynä omakoti- ja kerrostaloasumisen huonot puolet ;)

Monethan tykkää silti asua rivitalossa...

terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

jt kirjoitti:
"Lyhytnokan" ulkonäöstä sen verran, että 90 on mun mielestä nätimpi kuin 900 sedan, varsinkin tykkivantein ja alkup. etuspoikalla varustettuna.
Niin tällaistakos tarkoitit :wink:

Kuva
# 419 Vesa Pohjalainen
Jyki
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Yhden 90 omistaneena itse ainakin halveksin 90:ä verratuna muihin Saabeihin. Korjauksia tehdessä huomasi, että auto on ylijäämäosista koottu. Pikkukorjauksestkin tuntuivat turboa vaikeammilta, tämä tuntui johtuvan siitä että osien toleranssit olivat mitä sattuu. Myöskään ajo-ominaisuuksista en 90:stä kehuisi 99/900 verrattuna, miksikään talviautoksi en 90:stä ainakaan ajo-omaisuuksien suhteen nimittäisi, johtuneeko painonjakautumasta vai mistä lie. 90 sopinee rauhalliseen etenemiseen siinä vakiona olevilla tehoilla, mutta ei mielestäni ainakaan turbotukseen, mikä ei ymmärrettävästi sallitua olekaan.
Eihän 90 huono auto ollut ja tämä päivänä 90:stä saa halvalla hyvän käyttöauton, mutta.

- Jyrki
teesalama
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja teesalama »

ardjpe kirjoitti:Yhden 90 omistaneena itse ainakin halveksin 90:ä verratuna muihin Saabeihin. Korjauksia tehdessä huomasi, että auto on ylijäämäosista koottu. Pikkukorjauksestkin tuntuivat turboa vaikeammilta, tämä tuntui johtuvan siitä että osien toleranssit olivat mitä sattuu. Myöskään ajo-ominaisuuksista en 90:stä kehuisi 99/900 verrattuna, miksikään talviautoksi en 90:stä ainakaan ajo-omaisuuksien suhteen nimittäisi, johtuneeko painonjakautumasta vai mistä lie. 90 sopinee rauhalliseen etenemiseen siinä vakiona olevilla tehoilla, mutta ei mielestäni ainakaan turbotukseen, mikä ei ymmärrettävästi sallitua olekaan.
Eihän 90 huono auto ollut ja tämä päivänä 90:stä saa halvalla hyvän käyttöauton, mutta.

- Jyrki
Osat on kyllä ihan samoja...
Laatukin taattua Uudenkaupungin työtä :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jt
"vanha pieru"

Viesti Kirjoittaja jt »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
jt kirjoitti:
"Lyhytnokan" ulkonäöstä sen verran, että 90 on mun mielestä nätimpi kuin 900 sedan, varsinkin tykkivantein ja alkup. etuspoikalla varustettuna.
Niin tällaistakos tarkoitit :wink:
Jotain tollasta herkkua joo, ehkä met.harmaana ja tummanpunaisella verhoilulla, sivuvilkkuineen kaikkineen kuitenkin ;)

terv. jt
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Niin mutta kun siinä on sentään risteytetty 99/900 SAABit...
ei jotenkin innostanut.. :o

Minusta 99 on 99 ja 900 on 900, ei niitä saa sotkea.
Komeita kärryjä kumpikin....mutta tuo 90..????*sigh*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ajakaa
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Mielestäni paras saabin malli on nimenomaan 90. Muotoilu on tasapainoisempi kuin "töpöperäisessä" 99.ssä tai lentotukialuksen kokoisen konepellin omaavassa 900ssa. 90 on silmälle jotenkin enemmän balanssissa.

Auto on mielestäni paras juuri talven lumisilla teillä, joilla se kulkee kuin ajatus. Asfaltilla se toki muistuttaa enemmänkin junaa.

Lisäksi 90 on äärimmäisen luotettava (ja edullinen) peli, joka ei pienistä hätkähdä. Sillä ei ole ikävä ajaa kuin keskustassa, mutta sekin johtunee enemmän elähtäneestä kytkimestä, kuin muista ajo-ominaisuuksista.

Sitäpaitsi, jos jotain automallia tehdään 17v. niin loppupään autot ovat varmasti kaikkein parhaiten viimeisteltyjä ja mietittyjä.
"SaabAna"
ajakaa
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

ja taas lähti 90 hyvin käyntiin aamulla :)
Viimeksi muokannut ajakaa, Pe Maalis 18, 2005 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SaabAna"
Saha
"Turbo"

...

Viesti Kirjoittaja Saha »

Mielenkiintoinen keskustelu... itelläni on ollu 99,90 ja nyt 900 sedani. Ei turboja, ei tykkivanteita vaan perus "karvalakkimalleja" kaasareineen kaikkineen. Ja silti olen ajanut niillä yhtä ylpeänä kuin uuden turbo 9-5:n omistaja (ehkä vähän ylpeämpänäkin 8) ).

90:ä en koskaan ole ajatellut jämämallina tms. vaan se on Saabi siinä missä kaikki muutkin Saabit ja ihan samalla viivalla ulkonäköineen kaikkineen. Saabismi ei minulle ainakaan ole turbosaabin omistamista tai tehojen mittausta vaan maailman parhaalla autolla ajamista, mallista riippumatta. Mitään eroja en ole huomannut talvikäyttäytymisessä sen enempää 99:n, 90:n kuin 900.n kanssakaan, kaikki menee kuin kiskoilla.

Mä en henk.koht. tajua tätä tiettyjen Saab -mallien mollaamista. Kaikille löytyy ottajansa eikä yksikään ole toista huonompi. NII! :evil:
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eilen pks-potkiaisissa pohdiskeltiin, mistä 90 on saanut lempinimensä noppa/nooppa? en keksinyt mitään johtolankaa, onko tuolla assosiaatio nopan heittoon, kun autosta ei oikein tiedä onko se tuplaysi vai satku (tiedetään tiedetään, se ei ole kumpikaan, se on 90! :))?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Olisikohan ysinolla -> ysinoppa -> noppa.

Itse en ymmärrä mistä tuo "nooppa" tulee, lienee jonkin alueen murteen tuoma lisänsä tuohon lempinimeen?

Toisaalta taas itse olen aina sanonut noita ysikympeiksi, vasta täällä foorumilla olen altistunut "noppa"-sanaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jariha kirjoitti:Olen lähes varma, että jonain päivänä minullekin tulee tarve uudemmalle autolle ja koska arvostamani asiat löytyvät nimenomaan 99 ja 90 malleista, niin 90 uusinta, mitä voin saada ;)
Olette kehuneet kyseistä automallia siinä määrin, että tuo päivä saattaa olla lähempänä kuin uskoinkaan. On tuo Vesan noppa tuossa kuvassa niin vetoavan näköinen, että pakostakin herää omistamisen halu :D

Niin, tarkennan vielä, että kiikarissa ei ole mitään.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
jt
"vanha pieru"

Viesti Kirjoittaja jt »

lucaf kirjoitti:eilen pks-potkiaisissa pohdiskeltiin, mistä 90 on saanut lempinimensä noppa/nooppa? en keksinyt mitään johtolankaa, onko tuolla assosiaatio nopan heittoon, kun autosta ei oikein tiedä onko se tuplaysi vai satku (tiedetään tiedetään, se ei ole kumpikaan, se on 90! :))?

Kuuppa, viippa, nooppa.
Kuulin tämän ensimmäisen kerran Harjun Pekan lanseeraamana, pari vuotta sitten.

Ysikympiksi kyllä itse nimittelen.

terv. jt
Vastaa Viestiin