APC:n toiminnasta (teoriaa ja kokemuksia)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noh, nakutustunnistuksen tekeminen ilman APC:ta on hiukkasen vaikeampaa, sitä nakuanturin signaalia kun filtteröidään aika monella tavalla.. olisi näppärää antaa APC:n hoitaa tuo osuus ahtopaineen säädöstä.

Ainakin P:n väärällä mitoituksella saa kohtuu "normaalissa" boksissa aikaan juuri tuon piikkaamisen ja sitten pumppaamisen, kun P yrittää nostaa paineita liian nopeasti siihen että F-piiri ehtisi mukaan reguloimaan max. ahtopainetta.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Marko A
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Täytyy säätää APC niin, että se antaa "aivan liikaa" painetta.

P-säädetään lähes tappiin, kunhan paineet pysyy siellä 5000 rpm
kohdilla ylhäällä. F - myöskin ylös. Laitetaan siihen hieman lisävastusta ja R42 ohitus. Tälläkin vain tarkoituksena että painettaa tulee kun kiekat on
ylhäällä. Sitten...

Laitetaan solenoidille ohitus venttiili (säädettävä bleed) joka päästää
hukkaportin kellolle paineet kun joku haluttu max (esim 1bar) ylitetään.

Näin onkin peli muutettu siten, että mekaanisesti säädetään maksimi ja APC on edelleen pelissä, eli sillä on aina mahdollisuus laskea paineet nakutustilanteessa yms. Koska ei tule sitä normaalia P-piikkiä, ei nakurajalla käydä kun vasta kierroksilla, jos yleensäkään on nakuttaakseen.
Tuloksena nätti tasainen painekäyrä. :twisted:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Johnny V4
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

:oops:
Viimeksi muokannut Johnny V4, Ke Helmi 07, 2007 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
timolaasonen
Matalapaineturbo

Mielenkiintoista

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Itse hommasin 9000 Turbon vm 89 ihan just. En tiedä mikä versio DI/APC:stä mulla on. Jotain on autolle tehty, kun ahdot nousee sinne 0.9bar.

Neuvokaa tyhmää. Kun se APC:n ohjaama magneettiventtiili aukeaa niin se kierrättää ilmaa takaisin turbon imupuolelle. Onko magneettiventtiili ilman ohjausta auki vai kiinni. Maalaisjärjellä ajateltuna auki jolloin vaikka piuhan katketessa ahtopaineet ei karkaa.

Mitenkäs pakopuolen ohjaus. Onko siellä jokin painekello, mikä päästää pakokaasuja pakoturbiinin ohi? Jos niin miten sitä ohjataan?

Nämä viritykset mistä tässä on puhuttu liittyy vissiin vain ahtopaineen korotukseen. Onko teillä bensapuoli ihan vakiona? LH koskemattomana vai onko chippejä vaihdettu? Entä bensasuuttimia? Mikähän LH versio 89 vuosimallin 2.0 turbossa mahtaa olla. En ole vielä boxia irroitellut, kun auto on ollut vasta pari päivää. Boksihan löytyy vissiin konehuoneesta ja APC sieltä penkin alta?

Minulla on kanssa elektroniikkakokemusta ja kaikkea pientä siihen liittyvää tulee harrasteltua. Heti tuli mieleen, että juuri tuollainen kontrolleri olisi hyvä rakentaa. Siinä voisi olla F1-tyylinen moodikytkin niin voi ajon aikana valita eri moodeja. Vaihteistolinkkeihin pitäisi varmaan lisätä mikrokytkimet niin kontrolleri tietää, mikä vaihde päällä. Näin voisi esim rajoittaa ykkösvaihteeella vääntöä ja ahtopaineen nousunopeutta. Lamdatulonkin voisi kontrollerille laittaavaikka minun 89 turbossa kattia ei olekkaan. Näkisi samalla jos alkaa laihalla käymään/tavara loppumaan.

Toi ahtopaineen kontrollointi onnistuu tosiaankin varmasti aika helposti. Toi nakutus kyllä pitää ottaa huomioon ja nakutuksen tapauksessa säädön tulisi olla nopeata. Kuinkahan pian DI-alkaa siirtämään ennakkoa taaksepäin mikäli ahtopaineet ei laske?

Nyt vain pitäisi metsästää 89 vuosimallin LH sekä DI/APC kytkentäkaaviot. Olikohan noi ylläolevat linkin Saab 900 bokseista. Vai onko ne samanlaiset?

terveisin,
Timppa
patse
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja patse »

http://www.keskisuomalainen.fi/mantmar/bmw.html

Onkos nämä ohjeet sitten yhtään erillaiset :?: mulla kun ei ole tuntumaa tuohon APC-järjestelmään, mutta puhuu ainakin paineiden ylhäällä pysymisestä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Marko A kirjoitti:Täytyy säätää APC niin, että se antaa "aivan liikaa" painetta.

P-säädetään lähes tappiin, kunhan paineet pysyy siellä 5000 rpm
kohdilla ylhäällä. F - myöskin ylös. Laitetaan siihen hieman lisävastusta ja R42 ohitus. Tälläkin vain tarkoituksena että painettaa tulee kun kiekat on
ylhäällä. Sitten...

Laitetaan solenoidille ohitus venttiili (säädettävä bleed) joka päästää
hukkaportin kellolle paineet kun joku haluttu max (esim 1bar) ylitetään.

Näin onkin peli muutettu siten, että mekaanisesti säädetään maksimi ja APC on edelleen pelissä, eli sillä on aina mahdollisuus laskea paineet nakutustilanteessa yms. Koska ei tule sitä normaalia P-piikkiä, ei nakurajalla käydä kun vasta kierroksilla, jos yleensäkään on nakuttaakseen.
Tuloksena nätti tasainen painekäyrä. :twisted:
onko sulla tommonen systeemi? kuinka paljon ahtoja apc antaa pitää ettei se sitten ala rajoittamaan niitä? mitä sulla paineita?
jotain tuon tapaista myös olen miettinyt hiljaa itsekseni...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"

Speedpartsin APC ei ole mikään kummoinen, vaan on ihan monessa paikassa ilmaiseksikin selostetuilla perusvirityksillä tehty. Ei ole siis rahan arvoinen sijoitus mielestäni.

Tuo keskisuomalaisen juttu tarkoittaa tuota samaa passiivimodia mikä minullakin on, joka ohittaa F-piirin ja ahtopaineita säädetään vain P:llä. Kuten artikkelista kuitenkin huomaa, ei ahtoja saada kuitenkaan pysymään yli 1.0 bar korkeilla kierroksilla..

DI/APC on (käsittääkseni) aika lailla erilainen kuin pelkkä APC tai DI+APC, joten samat ohjeet eivät siihen ainakaan suoraan päde. DI/APC myös keskustelee LH 2.4:n kanssa. Jos muistan oikein, niin DI/APC:ssa on integroitu koko homma eprommille, joten viritykseen tarvitsee lastun. Sama homma LH-jetin kanssa, tuolle uudemmalle 2.4 versiolle ei ole vielä saatavilla työkalua, jolla voisi itse muokata bensakarttoja. Valmiita virilastuja kuitenkin löytyy, jotka tekevät saman kuin Lucasin tai LH 2.2:n virilastutkin eli lisäävät bensansyöttöä täyskaasulla.

APC:n toiminnasta vielä timolaasoselle: Magneettiventtiili päästää turbolta tulevan ohjauspaineen vuotamaan lävitseen imupuolelle silloinkun se on avoin (eli jännitteellinen). Tällöin pakopuolella oleva hukkaportin painekello pitää hukkaporttia suljettuna ja ahtopaine nousee. Jännitteettömänä magneettiventtiili on suljettu, ja turbolta tuleva ahtopaine ohjaa suoraan hukkaportin painekelloa (aktuaattoria). Tällöin ollaan ns. peruspaineilla jatkuvasti. Käytännössä APC ohjaa magneettiventtiiliä 12Hz pulssilla, jonka duty cycleä se vaihtelee. Hyvin alhaisilla ahtopaineilla APC pitää venttiiliä jonkin aikaa täysin avoinna, jolloin ahdot nousevat nopeasti, ja taas nakutustapauksessa venttiili suljetaan täysin äkisti, jolloin ahdot myös tippuvat nopeasti. Nakutustapauksissa APC:lla on kuitenkin mahdollisuus laskea ahtoja asteittain eikä vain kerralla, tämä riippuu nakutuksen voimakkuudesta jne.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Itseasiassa tuo nakutustunnistus ei ole niinkään monimutkainen, mitä oletin.. ihan perusversiossa*) ei välttämättä ole juurikaan minkäänlaisia "suodatuksia" ja jos suodatuksia haluaa, niin mukailee aidon APC:n kytkentää.. eli minulta lentää APC kankaalle kun saan megasquirtin.

*)
Kuva
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tomi9000T
"Aero"

Swedish Dynamics apc

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Minulla on ollut tuo Red Box apc , 9000 Turbo-88 aut autossa jo kohta 2 vuotta. Hyvin on toiminu, mulla peruspaineet sen 0.4 niin nostaa ahteet kyllä sinne 1.1 asti ihan helposti 3.0 bar bensapaineella. Ja nyttenkin kun sain tuon ylipaine eston pois niin ajan 1.2 baarin ahdolla. Ja kun ahde nousee sinne 1.2 baariin niin kyllä mulla ainakin pysynee sielä ihan hyvin, niin pitkään ku uskaltaa kiihdyttää...:)
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
jcarlson
"Saabisti"

Ei taida Red Boxikaan valitettavasti pitää niitä ahtoja sen korkeammalla kun ollaan oikeasti isommilla kierroksilla. Red Boxin sisältö kun tunnetaan jo, ja se on ihan normaali APC-boxi hiukan agressiivisemmilla asetuksilla.

Tuo Myrkyn kytkis on kyllä mielenkiintoinen, ja alkaakin jo houkutella laittamaan megasquirtin ohjaamaan koko hommaa (bensa, sytytys, ahdot) niinkuin Trionic ikään. Toisaalta orggistyyliin voisi vain laittaa itsetehdyn mikrokontrollerin ohjaamaan ahtoja, Saabin DI:n ohjaamaan sytkää DI+APC autosta, ja modattu Lucas ohjaamaan bensansyöttöä. ;)
timolaasonen
Matalapaineturbo

DI/APC ja DI+APC

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Mitä eroa noilla nyt sitten on. Mun autossa on ilmeisesti tuo DI/APC. Onko kyse vain integroinnista? Eli onko minulla sytkän ohjaus ja APC samassa purkissa?

Timo
jcarlson
"Saabisti"

DI/APC on molemmat samassa purkissa, DI+APC on kaksi erillistä purkkia sytkälle sekä ahtopaineen säädölle. DI/APC on myös hiukan kehittyneempi vehje.
mcfeast
"Aero"

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Myrkky kirjoitti:Itseasiassa tuo nakutustunnistus ei ole niinkään monimutkainen, mitä oletin.. ihan perusversiossa*) ei välttämättä ole juurikaan minkäänlaisia "suodatuksia" ja jos suodatuksia haluaa, niin mukailee aidon APC:n kytkentää.. eli minulta lentää APC kankaalle kun saan megasquirtin.
Itse ainakin ajattelin jättää APC:n hoitelemaan nakutunnistusta kun mega tulee, tietääkseni nuo itseväsätyt nakusuodattimet eivät ole toimineet kovin hyvin. APC:n nakusuodatuksen luulisi ainakin saabissa toimivan aika optimaalisesti, mutta itse ahdot voisi yrittää kyllä antaa megan hoideltaviksi jos tuo boost controlli toimii.
Vastaa Viestiin