9-5 1.9tid akkuongelma
9-5 1.9tid akkuongelma
Auto siis 9-5 1.9 tid 2008 vuosimalli. Ongelmana että akku ei kestä kun vajaan vuoden. Nyt autossa varta blue dynamic 74ampeerinen. Akku ostettu tän vuoden maaliskuussa. Akku katottu testerillä ja testerin mukaan kunnossa. Auton käyttö on kyllä akkua rasittavaa, kilometrejä tulee päivässä vähän ja startteja paljon. Ootteko laittanu mimmosia akkuja?
Re: 9-5 1.9tid akkuongelma
Onko lataus kunnossa? Purkautuuko akku jonkun auton vian takia itsekseen?
Jos akku on testerin mukaan kunnossa, niin mikä varsinainen ongelma on? Ei lähde käyntiin?
Se mikä tappaa nykyakut on ns. "alijännite". Eli akkua ei saisi pitää alle 12,4V jännitteessä, koska tällöin se alkaa muodostaa sulfaattia akun kennostoille. Suosittelen lataamaan akkua ihan laturilla kerran kuukaudessa. Yksi vaihtoehto on hommata defa/calix lämmitysjärjestelmään sopiva akkulaturi. Tällöin akkua ladataan aina, kun käytetään lohkolämppäriä.
Mitä tehokkaampi akku on kylmäkäynnistysvirraltaan(A), niin käytännössä sitä lähempänä kennostot/levyt ovat toisiaan akussa. Tällöin akku sietää entistä vähemmän tuota sulfatoitumista. Itse suosittelisin fyysisiltä mitoiltaan mahdollisimman isoa akkua, joka sopii akkukoteloon.
Jos akku on testerin mukaan kunnossa, niin mikä varsinainen ongelma on? Ei lähde käyntiin?
Se mikä tappaa nykyakut on ns. "alijännite". Eli akkua ei saisi pitää alle 12,4V jännitteessä, koska tällöin se alkaa muodostaa sulfaattia akun kennostoille. Suosittelen lataamaan akkua ihan laturilla kerran kuukaudessa. Yksi vaihtoehto on hommata defa/calix lämmitysjärjestelmään sopiva akkulaturi. Tällöin akkua ladataan aina, kun käytetään lohkolämppäriä.
Mitä tehokkaampi akku on kylmäkäynnistysvirraltaan(A), niin käytännössä sitä lähempänä kennostot/levyt ovat toisiaan akussa. Tällöin akku sietää entistä vähemmän tuota sulfatoitumista. Itse suosittelisin fyysisiltä mitoiltaan mahdollisimman isoa akkua, joka sopii akkukoteloon.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 1.9tid akkuongelma
Mikäli pätkäajoa ja jos käyttää eberiä päälle niin vuosi akulle kuulostaa normaalille. Itsellä juurikin samanlainen femma. Ratkaisin saman ongelman Exide EA1000 akulla mikä 100ah ja 900 A(EN) arvoilla. Tähän päälle 4a:n defan kiinteä akkulaturi mikä kiinni aina kun viiru köllöttää katoksessa. Lataa siis aina kun tökkää pistokkeeseen. Akulle tosin piti lokasuojan puolelta muotoilla peltiä hieman että mahtui mutta aika vähällä siitä selvisi. Näiden toimenpiteiden myötä hävis eberin käynnistysongelmat myös. Ainakin toistaiseksi!? Aikaisemmin tarvi hyvin usein kaks starttia että lähti pöhiseen ja käynnistys ei ollut normaalin jouheva.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: 9-5 1.9tid akkuongelma
Itellä just ajankohtainen asia hankkia vaimon 1.9 TiD viiruun uus akku... Miettiny jo pitemmän aikaa, kun siinnon aika lailla laiska starttimoottori. Vaikka lataa akun täyteen, niin silti pyörittää ihmeen hitaasti. Voi olla, että akku on uusissa, mutta oon miettiny oisko starttiki jo finaalissa...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
-
- "Aero"
- Viestit: 391
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: 9-5 1.9tid akkuongelma
Kaapelit kannattaa katsoa myös, haperoa sisällä, eikä näy päälle. Ja napakengät uusiksi. Kun kerran kunnolla tekee...
-08 lataussädinkin voi olla jo lopussa.
-08 lataussädinkin voi olla jo lopussa.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: 9-5 1.9tid akkuongelma
^^ Uudemmissa femmoissa vaihtui startti erimerkkiseen/pienemmäksi josta voi johtua laiskan oloinen starttaus.
Tästä löytyy haulla lisää.
Tästä löytyy haulla lisää.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: 9-5 1.9tid akkuongelma
Ongelma on siis ettei auto lähde käymään vaatii apuvirtaa. Jos ulkolämpötila laskee pakkaselle. Plussakeleillä on tähän asti lähtenyt yleensä käyntiin
Re: 9-5 1.9tid akkuongelma
Ei koske dieseleitä tämä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 1.9tid akkuongelma
Kylmällä koneella täälläkin ollut samaa jähmeyttä. Orkkis startti itsellä joten väsymistä varmasti jo päällä. Tokenisi ehkä putsaamalla sekä uusilla rasvoilla vaan menee vaihtoon kunhan aika koittaa. Techillä saa säädettyä starttiin lisää vääntöä tekohengityksenä.
Latauspuolen läpikäynti kaikkineen myös suositeltavaa että lataus on riittävän korkealla tasolla. Itsellä orkkis laturi kesti 278 tkm. Tämän jälkeen latausjännite ollut 14,1 V luokkaa. Piuhojen ja kenkien uusimisella nousisi ehkä himpun lisää.
1,9 tid koneisiin Motonet myy eri koodilla mitsun starttia manuaaleihin ja automaatteihin. Mikä lie erona sitten?!
Latauspuolen läpikäynti kaikkineen myös suositeltavaa että lataus on riittävän korkealla tasolla. Itsellä orkkis laturi kesti 278 tkm. Tämän jälkeen latausjännite ollut 14,1 V luokkaa. Piuhojen ja kenkien uusimisella nousisi ehkä himpun lisää.
1,9 tid koneisiin Motonet myy eri koodilla mitsun starttia manuaaleihin ja automaatteihin. Mikä lie erona sitten?!
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: 9-5 1.9tid akkuongelma
Aloitusviestin ongelman syyn etsiminen kannattaa tosiaan aloittaa mittaamalla latausjännite. Mittaa ilman sähkönkuluttajia päällä ja tyhjäkäynnin lisäksi vaikka 2000 rpm kierroksilla, ja mittaa akun navoista ja laturin plussan ja rungon välistä. Jos näiden kahden mittauspaikan välillä on iso ero, häviää jännitettä jonnekin laturin ja akun välille, eli kaapeleihin ja liitoksiin.
Siinä 14 volttia pitäisi tulla akun napoihin asti, jos jää reilusti alle tuon, niin latauksessa on jossain vikaa.
Siinä 14 volttia pitäisi tulla akun napoihin asti, jos jää reilusti alle tuon, niin latauksessa on jossain vikaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-5 1.9tid akkuongelma
Onko vika varmasti (vain) akussa? Onko esmes hehkut kunnossa? Oli tuossa toisenmerkkisessä hyvin samankuuloisia oireita, oli kaikki hehkutulpat pimeänä, mitään vikavaloa ei ainaan tuo kyseinen (VAG:n tuote) moisesta antanut, mittaamalla vasta selvisi (olisi tietty selvinnyt vikakoodeistakin jos olisi ollut lukija). Siihen vaihdettiin ehjät hehkut ja taas rokkaa.
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon