Niinkin sitä voisi luulla
Ihan renkaasta on lentänyt skeidaa kohti polkijaa. Olen varmaan jossain tienreunassa kääntynyt ympäri niin että vain takarengas on napannut tavaraa itseensä.. pointtina tässä siis omistajat jotka jättää pökäleet kelvin reunalle haisemaan ja sotkemaan
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Joo, mulla jäi viikolla matka kesken ku takarenkaasta kuului pox ja fiuuuuuuuuu. Kyllä harmitti.
Illalla syytä tutkiessani sain todeta että olin ajanut ulkorenkaan sen verta loppuun, että se oli kulunut puhki ja sitä myöten sisäkumi särki. Omaa nuukaa syytä siis
S***tanan surkeat käyttöohjeet. Tässä kuukausitolkulla säätänyt kaukolämpökeskuksen käyttövesipiirin lämpötilaa. Mikä v**tun "suhdealue Xp" ja varsinkin "suhdealue Xp2". Integrointiaika oli helppo selvittää, mutta käytännön vaikutuksen löytämiseen meni aikaa ihan v***sti aikaa. Lopulta löysin googlella tuon "suhdealue Xp" selitettynä niin että ymmärsin sen lopulta, ilmeisestikin jostain insinöörityöstä. Aika oleellinen arvo yhdessä integrointiajan kanssa kun yrittää saada tasaisen lämmintä kuumaa vettä hanasta. "Suhdealue Xp2" jäi lopulta selvittämättä. Käyttöohjeessa kun mainitaan vain mitä nappuloita painellaan tuon viimeisen säätämiseksi. Eikä sen säätämisellä ääriarvosta (1-250K) toiseen ole mitään vaikutusta.
Lisäksi taitaa olla virtausanturi sökö, kun noita ennakkoaikoja ei voi käyttää. Esimerkiksi ennakkoaika hanaa suljettaessa kun käyttää, satunnaisesti lämpö pomppaa taivaisiin juurikin hanaa suljettaessa. Ikäänkuin toimisi välillä väärinpäin, eli aukaisisi moottoriventtiiliä eikä sulkisi.
Lämmityspiirin toiminta sen sijaan on aivan helv. hyvä. Mulla kun on lisävarusteena huoneanturi, ei tarvii koskaan kajota tuon säätöihin.
Minäkö tyhmä, häh
Tämäkin saaga vielä jatkuu. Sain tuon hienosti sellaisiin säätöihin että toimii ilman tuota virtausanturia ja seuraavaksi ottamaan niitä uudelleen käyttöön nyt kun olen päässyt jyvälle mikä säätö vaikuttaa mihin ja kuinka tuon pitäisi toimia. Huoltohan siinä piti kutsua paikalle ihmettelemään toimintaa. Tuo virtausanturi vaihdettiin, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Seuraavaksi sain tiedon että huolto oli saanut maahantuojalta tiedon softabugista, joka esiintyy "jos joidenkin komponenttien sähköiset arvot sattuvat yhdessä sellaiselle alueelle". Ehdottivat seuraavaksi käyttöveden lämpötila-anturin vaihtoa. Jotenkin minun päähäni ei mahdu että juuri tuon anturin sähköiset arvot voisivat aiheuttaa moista. Mielestäni väärät arvot tarkoittavat väärää lämpötilaa, mitä taas keskus ei millään voi tietää ja seota. Vai mitä mieltä kansa on?
Tässä vielä pari videota miten tuo toimii välillä ja miten tuo toimii oikein. Harmi ettei tullut kuvattua ilman koppaa, kun siinä näkyy selvästi kuinka tuo ajaa odottamattomasti venttiilin selälleen.
Niin joo, kun tuo ryntää, käyttövesipiirin lämpötila ehtii nousta asteen-pari päähän kaukolämpöveden tulolämpötilasta. Eli kovimmilla pakkasilla menisi jopa sataan asteeseen = ei hyvä, ei.
Joo, nyt alkaa ottaan päähän oikein olan takaa. Tuo lämpöanturi vaihdettiin, eikä se tietystikään korjautunut sillä. Valtuutettu huoltoliike nostaa jo kädet pystyyn, maahantuojasta en tiedä vieläkö sieltä heruisi huoltoliikkeelle jotain uutta. Voisi tietenkin pistää tanskaan sähköpostia, jos osaisi löytää ko. kieliseltä sivulta oikeita henkilöitä...
EDIT: tässä vielä video, mitä tuo tekee. Läppäsee moottoriventtiilin selälleen, kun sulkee vesihanan...prkle. https://youtu.be/VC23SL-tj44
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
joku saabisti soitti viimeviikolla ja kyseli 96:Sen uusia osia ja lupasi soittaa maanantaina .. nyt on jo tiistai..
vituttaa etsiä ja kerätä osia kasaan .
Voi olla että on löytänyt osat muualta, mutta ei viitsi ilmoittaa...tätä tapahtuu jatkuvasti uudempien Saabien osiakin myydessä. Tai sitten on vaan unohtanut asian.
joku saabisti soitti viimeviikolla ja kyseli 96:Sen uusia osia ja lupasi soittaa maanantaina .. nyt on jo tiistai..
vituttaa etsiä ja kerätä osia kasaan .
Voi olla että on löytänyt osat muualta, mutta ei viitsi ilmoittaa...tätä tapahtuu jatkuvasti uudempien Saabien osiakin myydessä. Tai sitten on vaan unohtanut asian.
oli kyse isommasta satsista 96 osaa.. ei ihan joka paikasta löydy... tai no ehkä ... ...................
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Joo, nyt alkaa ottaan päähän oikein olan takaa. Tuo lämpöanturi vaihdettiin, eikä se tietystikään korjautunut sillä. Valtuutettu huoltoliike nostaa jo kädet pystyyn, maahantuojasta en tiedä vieläkö sieltä heruisi huoltoliikkeelle jotain uutta. Voisi tietenkin pistää tanskaan sähköpostia, jos osaisi löytää ko. kieliseltä sivulta oikeita henkilöitä...
EDIT: tässä vielä video, mitä tuo tekee. Läppäsee moottoriventtiilin selälleen, kun sulkee vesihanan...prkle. https://youtu.be/VC23SL-tj44
Olisko sulla askelmoottorin johdot väärinpäin, tai jumpperointi tehty väärin (tai en tiedä onko noin uusissa enää mitään jumpperointeja)? Meillä on vanhahko Siemens RVD-110 (tai siis oikeastaan kaksikin), ja sen saa halutessaan kytkettyä helpostikin toimimaan ihan väärin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
^Sittenhän tuo säätäisi koko ajan väärin. Kun ilmeisesti hana auki toimii säätö kuten pitää ja oletan että tuosta kun aikansa vartoo niin asettuu taas asetusarvoon ja lähtee jälleen säätämään. Omaan arvaukseen näyttää siltä että virtausanturi näyttää jotain pöljää kun virtaus putoaa nollaan tai on lähellä nollaa. Omasta mielestä tuo virtausmittauksen mukaan säätely on turha ominaisuus.
Tuleeko tuolla käytöksellä hanasta tuota 70-asteista jos tuosta avaa hanan, vai "häviääkö" pulssi matkalle?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90RE85, 900S ´91,9000i ´96RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
^ Ei välttämättä, termostaattihana säätää sen mitä kykenee, niin voi vaikuttaa hyvinkin oikeilta ne hanasta tulevat lukemat. Mitä äsken kävin vilkuilemassa omaa kaukolämpökeskustamme, ja juoksutin sen vieressä olevasta termostaattihanasta vettä, niin kyllä se ymmärsi laittaa juoksutuksen (ja hanan sulkemisen) jälkeen säätömoottorin pienemmälle, eli likimain kiinni-asentoon (meillä on siis lämpöisen veden kiertotoiminto kuten varmaan ap:llakin). Jotenkin vaan luulen että säätömootori toimii just tasan päinvastoin kuin kuuluisi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98