
Viikko sitten kun outlander lähti torstaina illalla niin heti perjantaiaamuna kilahti nettiauton hakuvahti kun myyntiin tuli omiin hieman valtavirrasta poikkeaviin vaatimuksiin sopiva e-Golf ja vielä realistiseen hintaan. Päivän aprikoituani totesin että kai tässä laitetaan alkuperäinen suunnitelma romukoppaan eikä odotellakaan että hinnat laskee kun e-Golfien ensimmäiset omistajat alkaa joukolla päivittää ID3:een. Siispä maanantain Jyväskylässä käynnin paluumatkaan pieni mutka Lahden kautta ja sieltä koeajon ja paperisodan jälkeen kotiin kahdella autolla.
Kaksi muuta Suomessa myynnissä ollutta yksilöä joissa penkit on verhoiltu perunasäkkien sijasta lehmänkuorilla oli päättömästi hinnoiteltu, halvemmasta pyydettiin melkein samaa kuin uuden olisi saanut vuosi sitten, samoilla varusteilla! eli reilusti enemmän kuin uusi ilman lisävarusteita ja toisesta sitten ihan uuden vastaavan hintaa, mutta vuoden vanhana ja 11tkm tjsp ajettuna. Näissä hämää se että vuosi sitten viimeisiä myytiin hintoja polkemalla joten nyt käytettyjä mainostetaan että uutena näillä varusteilla 50k€ tai muuta hölmöä kun on katsottu auton alkuperäistä hintaa siellä missä uutena myyty tai vanhempien kohdalla uutena voimassa olleen hinnaston mukaan. Luonnollisesti myös hankintatuet jne "unohtuu" autokauppiailta. Ei siis varsinaisesti valehdella, mutta vähintään harhaanjohtavaa tuollainen on ja moni ei varmaan tajua että nyt myydään käytettyjä jopa kalliimmalla kuin uusi samanlainen vuosi sitten.
Laitos on siis VM 2017 täyssähkö Golf, eli isommalla akustolla ja 100kW moottorilla. Varusteet melko hyvät, ehdoton vaatimus ja vaikein löytää on se nahkasisusta. Toivottava, mutta yhtälailla vaikea löytää on värillinen kori, värivalikoimassa kun on ollut kovin vähän värejä erilaisten harmaan sävyjen lisäksi. Lisäksi on ensimmäinen omistaja ruksinut mm. kalleimmat stereot, adaptiivisen cruisen, lämpöpumpun, peruutuskameran ja tutkat, ledivalot, sadetunnistimen ja digimittariston. Ainoa mitä ehkä kaipaisi on avaimeton käynnistys, sähköauton käynnistäminen avainta vääntämällä tuntuu kieltämättä vähän hassulta.
Tässä on nyt muutama päivä ja jokunen sata km ajeltu, heti alkuun sai hommata talvipyörät kun autoliikkeen uudet halvimmat mahdolliset kiinalaiset nastat ja vanteet pois jättämällä sai hintaakin kivasti alaspäin. Alle tuli 16" tusinavanteet ja Bridgestone Blizzak ICE kitkat. Alkuperäisillä 17" vanteilla olevat Continentalin kesärenkaat oli vielä niin hyvät että pitänee laittaa keväällä takaisin alle vaikka melu olikin helvetillinen niillä..
Alle satasella sai ostettua kahdeksi vuodeksi vw we connect eli etähallinta puhelimella, ei tarvinnut miettiä onko hintansa arvoinen kun sillä saa luonnollisesti esilämmitettyä ja viilennettyä ja tietysti ajastettua myös. Ajastettu lähtö on sikäli myös kätevä että silloin akusto latautuu täyteen vasta ennen liikkeellelähtöä.
Mitään erikoista ominaisuutta tms ei ole varsinaisesti tullut vastaan mitä ei olisi ollut ennestään tiedossa. Ainoa oikeastaan on ne dynaudio hifit, kotimatkalla pikalaturissa roikkuessa oli ensimmäisen kerran aikaa kunnolla ihmetellä niitä, puhelin kiinni ja sieltä musiikkia, säädöt "nollaan" ja vielä suuntaus kuskille niin oli heti niin hyvä että olennaista parannusta on vaikea saada aikaan.
Muutenhan e-golf on vaatimattomasta teholukemasta huolimatta varsin hätäinen laite kaupunkinopeuksissa, eikä ohittaminen maantielläkään ole ongelma vaikka siellä ei enää omien saabien perässä Golfilla pysyisikään. Ajo-ominaisuudet on kohdallaan ja ainoa melu vaimeni sekin siis huimasti talvirenkailla. Sisällä tilaa riittää hienosti edessä, mutta pituussuunnassa tulee ahdasta jos pitäisi autoon mahduttaa enemmän kuin kaksi isoa (+180cm) aikuista tai lapsia jonkinlaisessa istuimessa. Autoja vaihtamalla tilaongelma ratkeaa helposti meillä kun iso osa ajoista menee ainakin toisella yksin ajeluksi ja lisäksi kuopuskin on pian niin iso että ei tarvitse edes koroketta.
Tavaratila on suht pieni, mutta jos koiraa tai muuta isoa on tarpeen kuskata niin sitten valitaan taas oikea auto käytön mukaan.
Päivittäiset ajot on pääsääntöisesti 50-150km joten selviää useimmista päivistä vain yön yli lataamalla meidän käytössä. Matkaa ei ole ajettu oikeastaan muuta kuin Lahdesta kotiin, vajaalla akulla liikkeelle ja kaksi latausta matkalla joutui tekemään (lämmityksestä ja marssinopeudesta ei tingitty) pikalatauksiin meni rahaa yhteensä n 7,5€, kulutuslukemat oli aika tarkkaan 20kWh/100km tuolla matkalla, nyt näyttäisi normaalissa ajossa liikkuvan 16-19 välillä.
Tästä tulee toivottavasti vielä tylsempää tarinaa kuin mitsun kanssa, varsinkin kun en jaksa laskea jokaista kWh ja nippeliä mitä autoon menee toisin kuin jotkut nimeltämainitsemattomat

Pari asiaa listalla on kuitenkin, ohjaus tuntuu siltä että etupää saattaa olla harituksella, pitää siis katsoa pyöränkulmat kun ehtii. Maalipinta on hyväkuntoinen, mutta muutamat pienet hankaumat ja pesujäljet voisi koittaa myllyttää pois. Suomenkielinen ohjekirja olisi myös kiva, mutta vw hinnoittelu oli niissä ainakin taannoin sellainen että en taida raaskia ostaa.
Vielä ei ole kunnon kuvia, keleistä johtuen golf on aivan kurassa, mutta laitetaan se talvirengaskuva