Yritän olla jaarittelematta turhia, mutta taitaa tästä aika pitkä viesti sukeutua. Aamulla tosiaan startattiin pojan Accordilla liikenteeseen, pakkasta vähän lähteestä riippuen 22-24 astetta. Ihan tarpeeksi.
Ostin Saabin 17.12.20 ja nyt sitten siirto omaan talliin 15.1.21. Sopivan rapea keli ensimmäiselle ajolle omistuksessani.
Tästä lähti yhteinen taival.
Ryyppy päällä kuten kuvasta kajastaa. Kello on kaksi kertaa päivässä oikeassa, koska ei liiku mihinkään. Taidan laittaa sen näyttämään kahta vailla kahtatoista, Two Minutes To Midnight !
Musakin soi, soitin on vanha, olisko jostain 90-luvun alkupuolelta kun on jo cd, vai saiko tuollaisia jo 1988 ? Ei kai, oma cd-kausi käynnistyi aikoinaan toden teolla joskus 1992.
Pysähdyin kilometrin päässä huoltsikalle ja tankkasin 25 litraa ysikasia, ei ihan täyteen, mutta suht täyteen kumminkin. Matka meni oikein hyvin, kunhan muisti ennakoida ja muutenkin ajella hieman normaalia enemmän kieli keskellä suuta. Alla olevat kitkat olivat justiinsa lailliset pinnaltaan ja tarkastin myöhemmin, että ovat vuodelta 2012, kolme Hankookia ja yksi Continental kokoa 195/65/15. Paineet laitoin kotona kohdilleen, olivat tuossa pakkasessa siinä 1.5 barin paikkeilla, nostin kahteen, niin on nollakelissä n. 2.2 joka on aika hyvä paine tälle rengastukselle ja autolle.
Lämpöä piisasi, pyyntö oli yläkolmanneksella, mutta pudotin loppumatkasta vähän puolen välin alle, kun alkoi tulla kuuma
Kotipihassa mittarissa oli vähän enemmän, bensa oli lisääntynyt ja koneen lämmöt seisoivat tuossa, kun oli käynyt tyhjäkäyntiä matkan jälkeen viitisen minuuttia, siirtäessäni sisällä olleet nastarenkaat talliin. Tai no, ei niissä juuri nastoja ollut ja täysin roskiskamaa kaikki neljä. Vanteet näyttivät paremmilta kuin alla olevat, joten laittanen niille uudet kesärenkaat.
Siinä pari potrettia tallin ulkopuolelta, ennen uuteen kotiin asettumista.
Kone kävi kuin Singeri, jälkiasennettu VDO-kierroslukumittari nakutti tuossa arviolta n. 900 kierroksessa ilman pienintäkään heilumista. Auton papereista löytyi kellastunut asennusohje kyseiselle mittarille, lienee laitettu autoon aika alkuvaiheessa.
Volvoon verrattuna tallissa on tilaa touhuta auton ympärillä, kovin on 900 kutistunut vuosikymmenten vieriessä...
Papereita tsekkailin sisällä, aika hyvin oli kaikki tallessa, huoltokirjaa ja lisävarusteluetteloa myöden. Kansiossa on omassa lokerossaan auton aikoinaan Porvoon piirin Scan-Autosta myyneen automyyjän käyntikortti, terveisiä vaan Carl-Johan Tallqvistille, jos olet vielä olemassa ! Ohjekirja on ruotsiksi, autohan vietti ekat 30 vuottaan ruotsinkielisessä perheessä. Eipä tuo haittaa, tuon kirjan osaan jotakuinkin ulkoa ja toisaalta toinen kotimainen går lika bra som finska.
Suurin osa näistä
- muistiinpanolapuista oli edelleen tallella, taustapahvia myöten. Kivan nostalginen fiilis on noille muistiinpanoja kirjoitella.
Huoltokirja on "täydellinen", ulottuu 155936 km saakka, siis vajaat 14000 km on nyt enemmän mittarissa, kuin 21.12.2007 !
Sen verran könysin auton ympärillä tallissa -18 asteessa, kun laitoin rengaspaineet kohdilleen, että katselin ledillä ovet sisä ja ulkopuolelta ja kaikki ne paikat, joiden suhteen minulla on ollut ongelmia näiden Saabien ruosteiden kanssa. Käytännössä virheetöntä, tai kliinerillä puhdistettavaa pientä orastavaa pintaruskeaa siellä täällä, Dremeliä joutuu käyttämään minimaalisesti, kyllä on kiva suojata tuo kunnolla.
Konehuoneesta tsekkasin moottoriöljyn, pari senttiä ylärajasta, mutta melkoisen mustaa, jos ovat 13 vuotta vanhat Mobilin 0w-40:t, niin vaihtuvat heti, kunhan lämpö nousee nollan tienoille. Tässä kun ei ole moottorinlämmitintä, niin tällä ei kovilla pakkasilla ajeta. Kyllä tästä pitkälti maaliskuu-marraskuu auto tulee. Taidan laittaa koneeseen Mobil Super 3000 X1 FE 5w-30, jota tuohon suosittelevat ja onhan se ohjekirjan speksien mukaistakin.
Vaihteistoöljytikku ei kastunut, kun kurkkasin. Pois vetäessä oli roiskeita öljystä, joten ei siellä varmaan ihan kuivaa ole, mutta pyyhkimisen jälkeen kun laitoin takaisin ja tsekkasin, ei tikku kastunut. Käyn hakemassa Teboil Silver 10w-40 kannullisen, sillä hoituu tuo laatikko. Täytyy käyttää lämpimäksi ja kokeilla, paljonko imuvaihtajalla saa pois tuosta tikun reiästä. Tilavuus on 2.5 litraa, jos sieltä edes pari litraa saa imaistua, niin tekee sen pari kertaa ja ennen kaikkea pinta oikealle tasolle.
Jäähdytysnesteen pinta oli siellä missä pitääkin ja ohjaustehostimen nestesäiliössä oli ruskeaa nestettä, joka vähän aikaa odottamalla tipahti -18 asteessa tikun päästä paperille, joten ei ihan vettä vielä. Mitä sinne vaihdan, en tiedä, tuossa asiassa on yhtä monta vastausta kuin kysyjääkin ja kaikkien firmojen "öljyvalitsimet" vetivät sormen suuhun ohjaustehostimen kohdalla. Pitää selvitellä mitä tähän maailman aikaan on saatavilla, ATF ei sinne kuulu, sen verran tiedän.
Kaasuttimessa oli riittävästi vaimenninöljyä, sinne sitä punaista ATF:ää, jota löytyy talosta aina. Silloin kun tarvitaan.
Hyvä fiilis, oli ajoltaan oikein hyvä, jopa tuolla viimeisellä 8.5 kilometrin perunapelto-osuudella, ei tuntunut välyksiä tms., sen mitä n. 45-50 km/h siinä uskalsi ajella, toki olo oli kuin tehosekoittimessa, mutta niin joka autolla. Pientä sipistelyä on joka puolella, mutta ei mitään maailmoja kaatavaa. Tuon kanssa saa varmasti ajan kulumaan oikein mukavasti ensi kevään, kesän ja syksyn. Siinä sivussa sitten muiden autojen vahaukset ja muu peruskunnossapito huoltoineen, eiköhän luppoaika kulu ihan huomaamatta.
Täytyy tsekkailla tuo huoltokirja tarkemmin ja kirjailla kilsat ja ajat ylös, niin saa historian janalle. Siitä myöhemmin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634