9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 21:05
9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Tervehdys
Elikkäs omassa vm. 2007 2.3t biopower femmassa on ollut ostamisesta saakka lievää käyntihäiriötä, mikä ilmenee lähinnä tyhjäkäynnillä pieninä "nykäyksinä". Myös kierroksia pidettäessä tasaisena esim. 2000rpm kohdalla käynnissä kuuluu pientä epätasaisuutta, vähänkuin antaisi välillä heikon kipinän.
Ongelma ei ole poistunut sytkäkassun tai tulppien vaihdolla, eikä polttoaineellakaan tunnu olevan vaikutusta asiaan.
Ajossa en ole huomannut mitään epätasaisuutta. Olen rullannut autolla n. 25tkm eikä ongelma ole pahentunutkaan missään vaiheessa.
Missähän vika voisi mahdollisesti olla?
Elikkäs omassa vm. 2007 2.3t biopower femmassa on ollut ostamisesta saakka lievää käyntihäiriötä, mikä ilmenee lähinnä tyhjäkäynnillä pieninä "nykäyksinä". Myös kierroksia pidettäessä tasaisena esim. 2000rpm kohdalla käynnissä kuuluu pientä epätasaisuutta, vähänkuin antaisi välillä heikon kipinän.
Ongelma ei ole poistunut sytkäkassun tai tulppien vaihdolla, eikä polttoaineellakaan tunnu olevan vaikutusta asiaan.
Ajossa en ole huomannut mitään epätasaisuutta. Olen rullannut autolla n. 25tkm eikä ongelma ole pahentunutkaan missään vaiheessa.
Missähän vika voisi mahdollisesti olla?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Imuvuoto vois aiheuttaa moista käytöstä. Alipaineletkut ekana syyniin
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Mikäköhän olis normaali misfiren määrä toimivassa kalustossa?
Mullakin opensidin puolelta näkee että niitä tapahtuu vähän välillä, mutta mikä on vielä normaalin rajoissa - joku fiksumpi kertokoot
Mullakin opensidin puolelta näkee että niitä tapahtuu vähän välillä, mutta mikä on vielä normaalin rajoissa - joku fiksumpi kertokoot
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Onhan sytkäkassu alkuperäinen SEM (versio 3.7E taitaa olla uusin), ja tulpat NGK BCPR7ES-11?NaapurinKalevi kirjoitti: ↑Su Tammi 10, 2021 20:03Tervehdys
Ongelma ei ole poistunut sytkäkassun tai tulppien vaihdolla, eikä polttoaineellakaan tunnu olevan vaikutusta asiaan.
Fiksummasta tiedä

Nakuja (knock) kyllä ropisi laskuriin satoja/keskivertoa hiukan rankempi kiihdytys, kun sytkäkassu sekosi.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 21:05
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Orkkiskasetin vaihdoin ja tulpatkin on kyseistä merkkiä/mallia.
Pari pidempää letkua tuli kesän aikana vaihdettua kun eivät näyttäneet enää pysyvän kunnolla paikoillaan. Pitää varmuudeksi vaihtaa myös ne lyhyemmät pätkät.Saabisti -77 kirjoitti: ↑Su Tammi 10, 2021 21:02Imuvuoto vois aiheuttaa moista käytöstä. Alipaineletkut ekana syyniin
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Moi,
Kannattaa myös tarkistaa ne kovamuoviset alipaineletkut ja niiden takaiskut, itsellä oli niissä vuotoa, kävi yllättävän hyvin vaikka takaisku oli halki
Kannattaa myös tarkistaa ne kovamuoviset alipaineletkut ja niiden takaiskut, itsellä oli niissä vuotoa, kävi yllättävän hyvin vaikka takaisku oli halki
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Jos ei oo vaikea , tarkista puristuspainet sylintereissä ja myös pieni mahdolisuus , että joku suutin ehkä ei toimi kunnolla. Missfiret mahdoliset myös sen takia , että polttoaineseos väärä tai puristuspaine pieni jossakin sylinterissa. Jos kierokset yli 2000 rpm sitten ehkä ei huoma jos joku sylinteri aina ei toimi.
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Biopowerin tärkeimmät anturit vaihtoon, eli lambda ja ilmamassamittari. Toki samalla painetesti ja kaikki vuotava kampe vaihtoon.
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Nostetaas tämä vanha ketju, kun osui hakusanoilla kohdalleen.
Tein -09 tehtaan Biopoweriin painetestin tänään: IMM:un kumiletku tukkoon isosta päästä, imucobran päältä kovamuovisen putken liitos tukkoon ja kompuralla painetta mankkuvenan ylimmästä letkusta imucobraan.
Aika pienellä paineella alkoi suhina kuulumaan öljyntäyttöputkesta, lämmin kone kun oli, niin höyryäkin sieltä kiemurteli ulos (mittatikku oli irtaallaan).
Putsasin mittatikun korkin tiivisteen ja laitoin sen paikoilleen, mutta nopeasti paineet karkasi siltikin.
Autossahan ei ole niitä takaiskuja öljyntäyttöputken ympärillä, kuten vanhemmissa femmoissa on.
Mistähän tuo nyt sitten vuotaa paineet pois?
Tein -09 tehtaan Biopoweriin painetestin tänään: IMM:un kumiletku tukkoon isosta päästä, imucobran päältä kovamuovisen putken liitos tukkoon ja kompuralla painetta mankkuvenan ylimmästä letkusta imucobraan.
Aika pienellä paineella alkoi suhina kuulumaan öljyntäyttöputkesta, lämmin kone kun oli, niin höyryäkin sieltä kiemurteli ulos (mittatikku oli irtaallaan).
Putsasin mittatikun korkin tiivisteen ja laitoin sen paikoilleen, mutta nopeasti paineet karkasi siltikin.
Autossahan ei ole niitä takaiskuja öljyntäyttöputken ympärillä, kuten vanhemmissa femmoissa on.
Mistähän tuo nyt sitten vuotaa paineet pois?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Valkoinen takaiskuventtiili kaasuläppäkotelon ja venttiilikopan välissä? Se yleensä murtuu letkulähdön juuresta mutta voi toki alkaa vuotaakin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Ai niin, tuohan voi suhistella öljyloukon kautta.
Venttiili ei ole murtunut, mutta pitääpä testata, että vuotaako se.
Venttiili ei ole murtunut, mutta pitääpä testata, että vuotaako se.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Moottorin maadoitukset?Ainakin mulla auttoi avata ja putsata
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Juu sori, en tuota otsikon mukaista käyntihäiriötä täsmentänyt, oikaisin vähän näiden vikaketjujen aloitusten kanssa
Tein painetestin sen takia, kun femma pätki rumasti ahdoilla. Syyllinen oli sytytyskasetti, sen vaihdolla pätkimiset loppuivat.
Jäljelle jäi kuitenkin tuo ihmetys karkaavista paineista, jota pääsen selvittämään tulevana viikonloppuna.
SEM 3.7 D lähti varakasetiksi, ei nakuja, ei mifejä eikä missejä, tulpat siistit.
Toinen kassu toimii hienosti, maltillisilla paineilla, vaikka systeemi vuotaa.

Tein painetestin sen takia, kun femma pätki rumasti ahdoilla. Syyllinen oli sytytyskasetti, sen vaihdolla pätkimiset loppuivat.
Jäljelle jäi kuitenkin tuo ihmetys karkaavista paineista, jota pääsen selvittämään tulevana viikonloppuna.
SEM 3.7 D lähti varakasetiksi, ei nakuja, ei mifejä eikä missejä, tulpat siistit.
Toinen kassu toimii hienosti, maltillisilla paineilla, vaikka systeemi vuotaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Eipä tuolla kaatosateessa voinut muuta tutkia, kun koittaa paineistaa se takaisku.
Ehjältä vaikuttaa, ilma liikkuu vain kaasuläpän suuntaan. Kellään lisää ideoita
Ehjältä vaikuttaa, ilma liikkuu vain kaasuläpän suuntaan. Kellään lisää ideoita

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö
Bensanpaineensäätimen kalvo voi aiheuttaa kaikkea, toki harvinainen vika mutta itsellä pudotteli paineita kun kalvo vuosi välillä tankkiin ja välillä ei.
Itsellä tällä hetkellä ehkä tukossa oleva katti, mikä EHKÄ aiheuttaa mifejä, ja kylmäkäynnistyksissä satunnaista vammaamista. Koneen (katin lämmettyä) mifit lakkaa paitsi vedoissa niitä tulee taas parikymmentä lisä, koska tukossa? Toteumat jää myös pyynnistä noin 10%
Katin ollessa kylmä, tulisi mifejä, sekä myös vedoissa koska tukossa.. Kyseessä voi toki olla myös väsynyt hukkaportin jousi joka ei jaksa pitää paineita.
Toteutuuko pyynnöt?
Itse epäilin myös alipainevuotoa mutta ahdot pitää 2-3.5k kunnes tippuvat lineaarisesti alle pyyntöjen. Painetesti tehty puhaltelemalla muttei millään paineilmalla.
Koska mifejä tulee kylmänä ja vedoissa, muttei normaaliajossa, sekä pyynnöt ei toteudu, olen uumoillut että kyseessä on tukkeutunut putki tai hukkaportin jousi. Mifejä tulee kaikkiin sylintereihin tasaisesti ja puolilämpimällä koneella puristuksetkin kunnossa. Seuraavaksi painetesti hukkaportin kellolle, ja jos se pitää niin katin kimppuun.
Itsellä tällä hetkellä ehkä tukossa oleva katti, mikä EHKÄ aiheuttaa mifejä, ja kylmäkäynnistyksissä satunnaista vammaamista. Koneen (katin lämmettyä) mifit lakkaa paitsi vedoissa niitä tulee taas parikymmentä lisä, koska tukossa? Toteumat jää myös pyynnistä noin 10%
Katin ollessa kylmä, tulisi mifejä, sekä myös vedoissa koska tukossa.. Kyseessä voi toki olla myös väsynyt hukkaportin jousi joka ei jaksa pitää paineita.
Toteutuuko pyynnöt?
Itse epäilin myös alipainevuotoa mutta ahdot pitää 2-3.5k kunnes tippuvat lineaarisesti alle pyyntöjen. Painetesti tehty puhaltelemalla muttei millään paineilmalla.
Koska mifejä tulee kylmänä ja vedoissa, muttei normaaliajossa, sekä pyynnöt ei toteudu, olen uumoillut että kyseessä on tukkeutunut putki tai hukkaportin jousi. Mifejä tulee kaikkiin sylintereihin tasaisesti ja puolilämpimällä koneella puristuksetkin kunnossa. Seuraavaksi painetesti hukkaportin kellolle, ja jos se pitää niin katin kimppuun.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)