Tämmösiähän nää on, ei ole urheiluauto, ei rata-auto, ei sadan tonnin Bemari eikä varsinkaan Saappi.
Pääsin eilen aamulla tankkaamaan täyteen ekaa kertaa kesäkuun ensimmäisen päivän jälkeen. Nyt alkaneella viikolla olisi joka tapauksessa ollut varattava aika tankille, kun 99 päivää edellisestä tankkauksesta olisi tullut täyteen, ja kun tankissa oli valmiiksi tilaa tarpeelliselle 15 litralle ja olin lähdössä pojan kanssa Ellivuoren rinteille 135 km päähän, niin ajattelin että tuupataan tankki täyteen että saadaan kulutuslaskelmat tasattua oikein tankkausten mukaan. Tankkauksen jälkeen sitten 270 km maantiepöristelyä 80-100 km/h nopeuksilla ja kotiin tullessa ATK näytti keskikulutukseksi 6,4 litraa sadalle (+ akullinen sähköä). Eli tuli heti tehtyä tilaa seuraavalle 15 litralle, jonka voi sitten käydä toukokuussa tankkaamassa ellei sitä ennen tule muuten tarve. Nyt on loppukesään saakka siis varmistettu ettei tarvi väkisin bensaa polttaa
Toi bensan maantiekulutus yllätti kyllä positiivisesti. Kesäkelillä vois mennä vielä vähemmän, kun nyt -10 asteen lämpötilassa osa ohjaamon lämmöstä tuotettiin väkisin sähköllä vaikka moottorin hukkalämpöäkin olisi ollut saatavissa. Ja se lämmitykseen käytetty sähköhän on kaikki pois ajosähköistä eli lisää bensankulutusta vastaavasti. Ja osa matkasta mentiin alemman kunnossapitoluokan teitä eli lumisohjossa, jolla ei taida olla kulutuslukemia parantavaa vaikutusta.
No sitten kysymys kuuluu tietenkin että miten realistisia lukemia tuo ajotietokone näyttää, eli onko 6,4 oikeasti 7,4? Syksyllä 2019 tuli testattua tuota kunnolla edellisen kerran kun ajoin Helsinkiin ja takaisin ja tankkasin täyteen sekä lähtiessä että palattuani. Ja mittarivirhe korjaten oli lukema hyvinkin tarkka. Nyt kun tankkasin täyteen niin sain reilun 4000 km:n matkalta ja kahdeksalta kuukaudelta pitkän aikavälin referenssiä. Ajotietokone näytti 1,3 litraa ja tankkiin on vastaavana aikana mennyt tavaraa yhteensä 53,54 litraa. Pieni laskelma mittarivirheen eliminoimiseksi ja Excelin ruutuun tulee todelliseksi 1,30 litraa/100 km eli kyllä se nyt vaan on tarkka. Jopa pelottavan tarkka, kun osaa huomioida mittarivirheen, joka on olemassa vain talvirenkailla
Tilastoihin kirjataan tässä kuun vaihteessa:
Tammikuu:
matkaa 745 km
sähköä 225 kWh
bensaa 19,3 litraa
Rahaa näihin 50,54 €
Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 10218 km
sähköä 2577 kWh
bensaa 153 litraa
Rahaa näihin 456 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,5 litraa + 25 kWh eli 4,5 €
Tuli aika kalliita kilsoja tammikuussa siis, energiakulut oli 6,8 €/100 km. Tuon Ellivuoren reissun lisäksi ei bensaa mennytkään kuin alle kaksi litraa, eli taas osoitus siitä miten auton ominaisuuksia enemmän sen käyttötapa, ajosykli ja jopa yksittäiset matkat voi heilauttaa kaikkien aina utelemaa "paljonko se kuluttaa oikeasti" -laskelmaa aika rajusti. Mutta sen verran jo historiaa takana, että yksittäisistä isoistakin muutoksista tuo keskiarvo ei paljoa heitä, eli neljän ja puolen euron kustannuksella mennään suunnilleen sata kilsaa meikäläisen ajoja.
Vioista tulikin jo raportoitua aikaisemmin, eli se yksi viiva takalasinlämmittimessä edelleen pimeänä. Muuta ei ole ilmaantunut.