Kevätkausi korkattu keskellä talvea. Tallissa oli lämpöä sellaiset +3/4 astetta, mikä oli oikein sopiva, hikihän Saabia rassatessa meinasi tulla. Eipä sitä tuon enempää tarvitse näköjään, että saa tuntikausia kulumaan puuhastellessa.
Akku oli aamulla latautunut täyteen ja pistin auton tulille. Ekalla käynnistyi hyvin, mutta tukehtui pikkasen ja jouduin vielä toisen kerran starttaamaan, että päästiin yhteisymmärrykseen. Ajelin ulos tallista ja käänsin auton, 50m kartanon pihaan, uusi käännös, hain öljyt ym. takakontiin ja 50m takaisin tallille. Siinä sai sitten höyrytä, kunnes lämpeni tarpeeksi. Käsijarrua käytettiin, rivakka kiihdytys tehtiin ja jarruakin poljettiin.
Siitä sitten tallin uumeniin takaisin vähän jäähtymään.
Vaihteistoöljyn vaihto osoittautui todella tarpeelliseksi toimenpiteeksi. Sitä kun ei nimittäin kovin paljoa ollut jäljellä ! Imulaitteella tökkäilin tikun reiästä öljypohjaa ja minusta se meni koko matkan alas saakka ilman ongelmia. Tikkuhan ei kastunut ja syykin selvisi kun aloitti pumppaamaan. Ulos tuli n. 0.7-0.8 litraa mustaa/harmaata kuraa. Öljytilavuus on 2.5 litraa. Mietin, että noinkohan sinne joku kuoppa jäi, mutta mutta

Lisäsin ensin litran, ei näkynyt tikussa mitään. Vasta kun olin lisännyt 1.8 litraa, kastui mittatikun pää juuri ja juuri. Pistin sisään tasan 2 litraa, nyt tikun pää kastuu havaittavasti.
En viitsinyt tässä vaiheessa vielä innostua liikaa, tikussahan on kaksi X:ää, min ja max, nyt ollaan kahdella litralla kylmänä alle minimi X:n. Mikäs tuossa on oikea tapa tsekata öljyt, kuumana kuten yleensä vaihteistoöljyn kanssa vai kuinka ? Jos joku viitsisi kertoa, laittaisin mielellään oikean määrän. Periaatteessa on vielä puolen litran vajaus tehtaan ilmoittamaan. Vähiin oli päässyt, toivottavasti ei ole aiheuttanut mitään fataalia laatikolle. Voi että, ettei viitsitä tuollaista tsekkailla, ei ole kovin vaikea homma kun tikkukin on ihan framilla.
Moottoriöljyn pinta oli tikussa jonkin sentin maksimista, imaisin vanhat ulos ja yhdessä suodattimen kanssa poistui n. 3.3 litraa tavaraa. Laitoin 3.5 litraa uutta ja näytti olevan just maksimissa sen jälkeen, kun käytin konetta ja annoin vähän tasaantua. Katsotaan huomenna kumpikin tikku kun on yön yli levännyt.
Raitisilmasuodattimen kotelon putsasin imurilla ja imuroin muutakin rytöä konehuoneesta, mitä oli kertynyt akun ympärille ja muihin koloihin. Raitisilmasuodattimen kotelon kiinnitys on mitä on, eli 3/4 nastaa on tallella ja sovitus ei ole kovin tiukka. Nyt siellä on kuitenkin kehyksen sisällä uusi suodatin, siellähän ei tosiaan ollut suodatinta lainkaan...
Huomiselle säästin moottorin ilmansuodattimen vaihdon, jos tulee kaupunkireissu niin pitää hakea pyyhkijänsulat ja vaihtaa nekin. Tulppia en vielä vaihtele, koska auto tuntuu käyvän ja käynnistyvän sen verran siististi, ettei ole mitään tarvetta.
Kellarissa könytessäni tajusin, että minähän otin Volvo V40:stä talteen 2 x hyväkuntoista Bf Goodrich nastarengasta, ovat kokoa 195/65/15, eli periaatteessa jos bongaan jostain toisen parin sopivasti käytettyjä, voisin vaihtaa noiden nyt alla olevien huonojen kitkojen tilalle kunnon talvirenkaat, niin voisi tuollakin tarpeen vaatiessa liikennöidä talvisen täsmäreissun. Tulisivat nuokin hyötykäyttöön tilaa viemästä. Olivat muistaakseni vuodelta 2016, kaikki nastat tallessa ja pintaa reilusti.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634